Lijst van vragen : Lijst van vragen over het Jaarverslag Mobiliteitsfonds 2024 (Kamerstuk 36740-A-1)
2025D25055 Lijst van vragen
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
                  aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het Jaarverslag Mobiliteitsfonds
                  2024 (Kamerstuk 36 740-A, nr. 1).
               
De voorzitter van de commissie,
P. de Groot
De griffier van de commissie,
Schukkink
Nr
Vraag
                         
                         
1.
Hoeveel kilometer aan nieuwe wegen is er het afgelopen jaar aangelegd?
2.
Welke lokale mitigerende maatregelen zijn het afgelopen jaar gerealiseerd om de gevolgen
                              van de gepauzeerde Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)-projecten
                              op te vangen?
                           
3.
Hoeveel geld is er het afgelopen jaar naar N-wegen gegaan? Kunt u een specificatie
                              aanleveren met de bedragen per N-weg en de bijbehorende maatregelen?
                           
4.
Zijn er in 2024 geplande wegaanlegprojecten niet doorgegaan? Zo ja, welke zijn dit
                              en waarom?
                           
5.
Welke concrete maatregelen zijn bij de Kustwacht doorgevoerd na de brand op de Fremantle
                              Highway?
                           
6.
Hoe duur is de gehele campagne Spitsmijden en wat zijn de effecten?
7.
Is er sprake van onderuitputting, zo ja, hoeveel en welk bedrag is vrij besteedbaar?
8.
Hoeveel vrij besteedbaar geld is er aanwezig in het Mobiliteitsfonds?
9.
Wat is de stand van zaken van de taakstelling op de apparaten van 10 procent?
10.
Welke maatregelen zijn er dit jaar genomen om de budgetspanning van European Rail
                              Traffic Management System (ERTMS) te verkleinen en wat zijn daar de resultaten van?
                           
11.
Is er het afgelopen jaar gebruik gemaakt van de € 2,5 miljard die de coalitie heeft
                              gereserveerd voor de ontsluiting van nieuwe woningen, en zo ja, hoeveel en aan welke
                              projecten?
                           
12.
Kan er in een grafiek worden aangegeven hoe de uitgaven voor de hoofdrailnet (HRN)-concessie
                              zich de afgelopen tien jaar hebben ontwikkeld met daarbij een analyse wat de reden
                              van deze ontwikkelingen zijn?
                           
13.
Waarom zijn van de woningbouwmiddelen in het Mobiliteitsfonds budgetten voor Specifieke
                              Uitkeringen (SPUK’s) Korte Termijn Woningbouwmiddelen (€ 7,3 miljoen) en Mobiliteitspakketten
                              (€ 16,8 miljoen) niet beschikt in 2024?
                           
14.
Wordt de volledige € 240,2 miljoen verlaging in 2024 van de coalitieakkoord-reservering
                              Rutte IV voor Woningbouw, verschoven naar 2025?
                           
15.
In welke mate is voordeel te bereiken door bruggen en viaducten met een esthetisch,
                              architectonisch hoogstaand ontwerp te vervangen door bruggen en viaducten met een
                              eenvoudigere esthetische waarde? Biedt dat de mogelijkheid om viaducten en bruggen
                              makkelijker in serie te vervangen en dus efficiënter aan te besteden?
                           
16.
Welke acties heeft Rijkswaterstaat (RWS) ondernomen voor het opschalen van de onderhoudsopgave?
                              Welke acties zullen hiertoe nog worden ondernomen? Loopt deze opschaling volgens planning?
                           
17.
Kan in een overzichtelijk schema van de spoorinfraprojecten uit het Mobiliteitsfonds
                              worden aangegeven wat op dit moment het beschikbare budget is en wat de op dit moment
                              geraamde kosten zijn?
                           
18.
Kan nader toegelicht worden waarom er ten opzichte van de ontwerpbegroting in 2024
                              per saldo € 190,2 miljoen minder is gerealiseerd voor Woningbouw op korte termijn door
                              bovenplanse infrastructuur? Kan ook op hoofdlijnen worden aangegeven hoe dit nu verder
                              gaat?
                           
19.
Om welke economische, veiligheids- en ecologische redenen is de opdracht voor het
                              herstel van het Julianakanaal verstrekt aan de betrokken aannemer?
                           
20.
Wanneer is het assetmanagement van RWS op orde?
21.
Wanneer kan RWS volledig gaan werken met effectieve contractvormen, gebundelde aanbestedingen?
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
P.C. (Peter) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Mede ondertekenaar
M. Schukkink, griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.