Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTELB. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleidsartikelen2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer3 Niet-beleidsartikelen3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
36 625 IIA Wijziging van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2024‒2025
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,J.J.M.Uitermark
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2024. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2024 (Kamerstukken II 2023/24, 36410 IIA, nr. 1) opgebouwd.
De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2023/24, 36550 IIA, nr. 1). Middels de suppletoire begroting september (Kamerstukken II 2024/25, 36613 IIA, nr. 1) is de stand na de 1e suppletoire begroting aangepast.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)
Technische mutaties (ondergrens in € mln.)
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 4 mln.Ontvangsten 2 mln.
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
10. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
2 Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
27.596
0
27.596
Uitgaven
27.596
0
27.596
1.0
Wetgeving en controle Eerste Kamer
27.596
0
27.596
Institutionele inrichting
21.790
0
21.790
Apparaat Eerste Kamer
21.790
0
21.790
Personele uitgaven
5.327
0
5.327
Vergoedingen voorzitter/leden Eerste Kamer
5.327
0
5.327
Materiële uitgaven
479
0
479
Verenigde vergadering
479
0
479
Ontvangsten
140
0
140
Toelichting
Voor artikel 1 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.
2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
46.597
‒ 500
46.097
Uitgaven
46.597
‒ 500
46.097
2.0
Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
46.597
‒ 500
46.097
Institutionele inrichting
27.549
2.000
29.549
Schadeloosstelling
27.549
2.000
29.549
Personele uitgaven
19.048
‒ 2.500
16.548
Pensioenen en wachtgelden
19.048
‒ 2.500
16.548
Ontvangsten
86
0
86
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Uitgaven
Institutionele inrichting
Dit betreft een reallocatie van pensioenen en wachtgelden naar schadeloosstelling. De wachtgelden zijn lager uitgevallen dan de prognose van de uitvoerder/actuaris. Ook vallen de betalingen lager uit dan begroot door een gewijzigde afrekeningssystematiek van de uitvoerder. Schadeloosstelling valt hoger uit doordat de loon- en prijsbijstelling tranche 2024 niet toereikend was voor de aangepaste schadeloosstelling vanaf 1 juli. Daarnaast is de Werkkostenregeling (WKR)-afrekening en het politiek reisbudget hoger uitgevallen.
2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
206.847
5.600
212.447
Uitgaven
206.847
‒ 1.400
205.447
3.0
Wetgeving en controle Tweede Kamer
206.847
‒ 1.400
205.447
Institutionele inrichting
140.203
1.900
142.103
Apparaat Tweede Kamer
138.822
2.500
141.322
Onderzoeksbudget
1.381
‒ 600
781
Materiële uitgaven
66.644
‒ 3.300
63.344
Drukwerk
2.209
0
2.209
Fractiekosten
57.670
‒ 2.700
54.970
Uitzending leden
532
0
532
Parlementaire enquêtes
3.765
‒ 600
3.165
Bijdrage ProDemos
2.468
0
2.468
Ontvangsten
3.639
4.500
8.139
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Uitgaven
Institutionele inrichting
Dit betreft een reallocatie van de fractiekosten naar het apparaat Tweede Kamer. De fractiekosten vallen lager uit doordat het effect van het CAO-akkoord bij de fractiegelden zich pas voor doet in 2025. De hogere kosten voor het apparaat Tweede Kamer worden onder andere veroorzaakt door hogere uitgaven binnen de dienst Automatisering en het oprichten van een nieuwe stafdienst.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten hangen samen met het feit dat een aantal fracties te kennen heeft gegeven dat hun egalisatiereserve het maximum heeft bereikt. Het bedrag dat boven het maximum uitkomt wordt teruggestort naar BZK.
2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.661
0
1.661
Uitgaven
1.661
0
1.661
4.0
Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
1.661
0
1.661
Materiële uitgaven
1.661
0
1.661
Interparlementaire betrekkingen
1.661
0
1.661
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Voor artikel 4 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.
3 Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
Tabel 6 Artikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
10.0
Nog onverdeeld
0
0
0
Nog te verdelen
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Voor artikel 10 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.J.M. Uitermark, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.