Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTELB. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid Koninkrijksrelaties2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat3.2 Artikel 2. Slavernijverleden3.3 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur3.4 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen3.5 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 6. Apparaat4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld5 Beleid BES-fondsOverzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties6 Beleidsartikelen BES-fonds6.1 Artikel 1. BES-fonds
36 625 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2024‒2025
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd.
Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:
1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;
2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,J.J.M.Uitermark
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2024. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2024 (Kamerstukken II 2023/24, 36410 IV, nr. 1) opgebouwd.
De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2023/24, 36550 IV, nr. 1). Middels de suppletoire begroting september (Kamerstukken II 2024/25, 36613 IV, nr. 1) is de stand na de 1e suppletoire begroting aangepast.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2024
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Versterken rechtsstaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
2. Slavernijverleden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
6. Apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
7. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
1. BES-fonds
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget‐ flexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 21 oktober 2024.
Overzicht coronamaatregelen
In deze tweede suppletoire begroting 2024 zijn er geen maatregelen die op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-Fonds (H) zijn genomen. Een uitgebreid overzicht is te vinden op www.rijksfinancien.nl/corona-visual.
2 Beleid Koninkrijksrelaties
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2024
Vastgestelde begroting 2024
223.203
Stand 1e suppletoire begroting 2024
159.187
Stand suppletoire begroting september 2024
204.754
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Overboeking naar BZK loonkosten
1
‒ 1.600
2) Desaldering ontvangsten afdracht SSO-CN
6
763
3) Overboeking naar BZK reiskosten
6
‒ 1.000
4) Overboeking van FIN afdracht basisdienstverlening SSO-CN
6
1.275
5) Diverse mutaties
div
376
Stand 2e suppletoire begroting 2024
204.568
Toelichting
1) Dit betreft een overboeking naar het apparaatsartikel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ter dekking van de loonkosten die gemaakt worden voor Koninkrijksrelaties en verantwoord worden bij het ministerie van BZK.
2) Voor de basisdienstverlening die SSO-CN uitvoert voor P-Direct en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zijn facturen verstuurd. P-Direct en RVB hebben deze facturen betaald. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget om zo de personele uitgaven die gedaan zijn voor de basisdienstverlening te kunnen dekken (€ 0,8 mln.).
3) Er is een overboeking naar het apparaatsartikel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) van € 1,0 mln. ter dekking van de reiskosten die gemaakt worden voor Koninkrijksrelaties en verantwoord worden bij het ministerie van BZK.
4) Er is een overboeking van het ministerie van Financiën (FIN) voor de uitgaven basisdienstverlening SSO CN die betrekking hebben op het ministerie van FIN (€ 1,3 mln.).
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2024
Vastgestelde begroting 2024
49.958
Stand 1e suppletoire begroting 2024
146.304
Stand suppletoire begroting september 2024
149.240
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Aflossing herfinanciering Covidleningen Curaçao en Sint Maarten
5
18.029
2) Ontvangsten basisdienstverlening SSO-CN
6
763
Stand 2e suppletoire begroting 2024
168.032
Toelichting
1) Er zijn in 2024 aflossingen ontvangen op de Covid-leningen waar eerder herfinancierings op heeft plaats gevonden van Sint Maarten (€ 1,2 mln.) en van Curaçao (€ 16,8 mln.).
2) Voor de basisdienstverlening die SSO-CN uitvoert voor P-Direct en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zijn facturen verstuurd. P-Direct en RVB hebben deze facturen betaald. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget om zo de personele uitgaven die gedaan zijn voor de basisdienstverlening te kunnen dekken (€ 0,8 mln.).
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
37.585
‒ 975
36.610
Uitgaven
37.585
‒ 975
36.610
1.0
Versterken rechtsstaat
37.585
‒ 975
36.610
Subsidies (regelingen)
0
24
24
Detentie - Algemeen
0
24
24
Opdrachten
219
0
219
Detentie - Algemeen
79
0
79
Diverse opdrachten
140
0
140
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.845
‒ 724
1.121
Detentie - Algemeen
1.845
‒ 724
1.121
Bijdrage aan medeoverheden
1.504
0
1.504
Overige bijstand aan de landen
504
0
504
Bestuurlijke aanpak
1.000
0
1.000
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
16.420
650
17.070
Detentie - Vastgoed
16.420
650
17.070
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
17.597
‒ 925
16.672
Grensbewaking (Defensie)
10.543
‒ 1.325
9.218
Recherchecapaciteit (JenV)
400
‒ 391
9
Rechterlijke macht (JenV)
6.496
791
7.287
Douane (Financiën)
158
0
158
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 5 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
2024
juridisch verplicht
41%
bestuurlijk gebonden
51%
beleidsmatig gereserveerd
3%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
5%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 41% juridisch verplicht.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Detentie - Algemeen
Dit betreft voornamelijk een reallocatie naar het instrument Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties (Detentie - Vastgoed), die bestaat uit de Nederlandse middelen (€ 0,7 mln.) die bestemd zijn voor de verbetering van de detentieomstandigheden op Sint Maarten. Deze verbeteringen omvatten onder andere de fysieke verbeteringen van de gevangenis (bevorderen van het leefklimaat).
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Detentie - Vastgoed
Dit betreft voornamelijk een reallocatie vanuit het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (Detentie - Algemeen), die bestaat uit de Nederlandse middelen (€ 0,7 mln.) die bestemd zijn voor de verbetering van de detentieomstandigheden op Sint Maarten. Deze verbeteringen omvatten onder andere de fysieke verbeteringen van de gevangenis (bevorderen van het leefklimaat).
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
Dit betreft voornamelijk een overboeking naar het apparaatsartikel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ter dekking van de loonkosten die gemaakt worden voor Koninkrijksrelaties en verantwoord worden bij het ministerie van BZK.
Rechterlijke macht (JenV)
Dit betreft diverse reallocaties binnen bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken ter dekking van een tegenvaller op de uitzendkosten van officieren en rechters vanuit Nederland naar het lokale openbaar ministerie of Gemeenschappelijk Hof van Justitie. Door een hoger aantal uitzendingen is het budget niet toereikend.
3.2 Artikel 2. Slavernijverleden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Slavernijverleden (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.450
‒ 800
650
Uitgaven
1.450
‒ 800
650
2.0
Slavernijverleden
1.450
‒ 800
650
Opdrachten
1.450
‒ 800
650
Maatschappelijke initiatieven
1.450
‒ 800
650
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 7 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 2
2024
juridisch verplicht
0%
bestuurlijk gebonden
100%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 2 is 0% juridisch verplicht.
2.0 Slavernijverleden
Opdrachten
Maatschappelijke initiatieven
Dit betreft een reallocatie vanuit het instrument opdrachten naar het instrument personele uitgaven op artikel 6. Er wordt budget overgeboekt voor het programmabureau. Met deze overboeking komt het budget op het juiste instrument te staan.
3.3 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
30.499
‒ 644
29.855
Uitgaven
32.893
‒ 644
32.249
4.1
Curaçao, Sint Maarten en Aruba
22.666
175
22.841
Subsidies (regelingen)
13.946
314
14.260
Diverse subsidies
446
150
596
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
11.000
‒ 139
10.861
Onderwijshuisvesting Curaçao
2.500
303
2.803
Opdrachten
4.322
25
4.347
Opdrachten landen
322
25
347
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
4.000
0
4.000
Inkomensoverdrachten
1.143
0
1.143
Toeslagen op pensioenen NA
1.143
0
1.143
Bijdrage aan medeoverheden
2.686
‒ 164
2.522
Bijdrage landen
120
0
120
Onderwijshuisvesting Curaçao
566
‒ 164
402
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
2.000
0
2.000
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
569
0
569
Diverse bijdragen
569
0
569
4.2
Caribisch Nederland
10.227
‒ 819
9.408
Subsidies (regelingen)
3.244
525
3.769
Subsidies Caribisch Nederland
3.244
525
3.769
Opdrachten
2.998
‒ 851
2.147
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
1.530
‒ 238
1.292
Opdrachten Caribisch Nederland
1.468
‒ 613
855
Inkomensoverdrachten
1.349
0
1.349
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
1.349
0
1.349
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
40
40
Caribisch Nederland
0
40
40
Bijdrage aan medeoverheden
2.636
‒ 533
2.103
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
2.636
‒ 533
2.103
Ontvangsten
1.149
0
1.149
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4
2024
juridisch verplicht
74%
bestuurlijk gebonden
16%
beleidsmatig gereserveerd
5%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
5%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 74% juridisch verplicht
4.2 Caribisch Nederland
Subsidies
Subsidies Caribisch Nederland
Dit betreft een subsidie aan Omgevingsdienst NL in het kader van vergunning, toezicht en handhaving (VTH) (€ 0,3 mln.) en een subsidie aan de beroepsvereniging voor het verder professionaliseren van het bureau van de griffier van de eilanden en het verder versterken van de wisselwerking tussen bestuurscollege, eilandsraad en griffie (€ 0,2 mln.).
Opdrachten
Opdrachten Caribisch Nederland
Dit betreft voornamelijk een overboeking naar het BES-fonds voor de ondersteuning van het programma Statia 2026.
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Dit betreft de overboekingen naar het BES-fonds voor de ondersteuning van het programma Statia 2026 en voor de kosten die worden gemaakt in het kader van trainingen burgerschapsonderwijs door ProDemos.
Verder is er een reallocatie naar het instrument subsidies om een subsidie aan Omgevingsdienst NL in het kader van vergunning, toezicht en handhaving (VTH) op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
3.4 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
66.000
0
66.000
Uitgaven
94.517
0
94.517
5.1
Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten
28.517
0
28.517
Leningen
28.517
0
28.517
Schuldsanering
28.517
0
28.517
5.2
Leningen / garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba
66.000
0
66.000
Leningen
66.000
0
66.000
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten
66.000
0
66.000
Ontvangsten
145.155
18.029
163.184
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 11 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5
2024
juridisch verplicht
100%
bestuurlijk gebonden
0%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100% juridisch verplicht.
Ontvangsten
Er zijn in 2024 aflossingen ontvangen op de Covid-leningen waar eerder herfinancierings op heeft plaats gevonden, van Sint Maarten (€ 1,2 mln.) en van Curaçao (€ 16,8 mln.).
3.5 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.219
0
3.219
Uitgaven
3.219
0
3.219
8.1
Wederopbouw
3.219
0
3.219
Subsidies (regelingen)
950
0
950
Diverse subsidies
950
0
950
Opdrachten
2.269
0
2.269
Wederopbouw op Sint Maarten
2.269
0
2.269
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 13 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 8
2024
juridisch verplicht
44%
bestuurlijk gebonden
56%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 44% juridisch verplicht.
Voor artikel 8 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 6. Apparaat
Tabel 14 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
35.054
2.233
37.287
Uitgaven
35.054
2.233
37.287
6.0
Apparaat
35.054
2.233
37.287
Personele uitgaven
22.544
658
23.202
Eigen personeel
21.386
862
22.248
Inhuur externen
1.158
‒ 204
954
Materiële uitgaven
12.510
1.575
14.085
Overige materiële uitgaven
12.510
1.575
14.085
Ontvangsten
2.936
763
3.699
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
De grootste mutaties worden hieronder toegelicht.
Voor de basisdienstverlening die SSO-CN uitvoert voor P-Direct en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zijn facturen verstuurd. P-Direct en RVB hebben deze facturen betaald. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget om zo de personele uitgaven die gedaan zijn voor de basisdienstverlening te kunnen dekken (€ 0,8 mln.).
Er is een reallocatie van het instrument opdrachten op artikel 2 naar het instrument personele uitgaven, om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 0,8 mln.). Er wordt budget ten behoeve van het programmabureau overgeboekt.
Verder is er een overboeking naar het apparaatsartikel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) van € 1,0 mln. ter dekking van de reiskosten die gemaakt worden voor Koninkrijksrelaties en verantwoord worden bij het ministerie van BZK.
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
Dit betreft voornamelijk de overboeking van het ministerie van Financiën (FIN) voor de uitgaven basisdienstverlening SSO-CN die betrekking hebben op het ministerie van FIN (€ 1,3 mln.).
Ontvangsten
Voor de basisdienstverlening die SSO-CN uitvoert voor P-Direct en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zijn facturen verstuurd. P-Direct en RVB hebben deze facturen betaald. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget om zo de personele uitgaven die gedaan zijn voor de basisdienstverlening te kunnen dekken (€ 0,8 mln.).
4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld
Tabel 15 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
36
0
36
Uitgaven
36
0
36
7.0
Nog onverdeeld
36
0
36
Nog te verdelen
36
0
36
Onvoorzien
36
0
36
Ontvangsten
0
0
0
Voor artikel 7 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.
5 Beleid BES-fonds
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 16 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2024
Vastgestelde begroting 2024
71.170
Stand 1e suppletoire begroting 2024
84.130
Stand suppletoire begroting september 2024
93.773
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Overboeking van LVVN en IenW voor natuur en milieubeleidsplan
1
7.559
2) Overboeking van OCW erfgoed deal
1
920
3) Overboeking van BZK extra stimulans Papiaments Bonaire
1
1.000
4) Overige mutaties
1
612
Stand 2e suppletoire begroting 2023
103.864
Toelichting
1) Dit betreft overboekingen van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het openbaar lichaam Bonaire, Saba en Sint Eustatius voor de uitvoering van het Natuur en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's Bonaire, Saba en Sint Eustatius (€ 7,5 mln.).
2) Er is een overboeking van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan het Openbaar Lichaam Bonaire in het kader van de uitkering van de achtste ronde van de Erfgoed Deal (€ 0,9 mln.).
3) Er is een overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor een eenmalige impuls van € 1 mln. ter ondersteuning van het Openbaar Lichaam Bonaire bij de uitvoering van de Bestuursafspraak Papiaments op Bonaire.
Tabel 17 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2024
Vastgestelde begroting 2024
53.094
Stand 1e suppletoire begroting 2024
84.130
Stand suppletoire begroting september 2024
93.773
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
1
10.091
Stand 2e suppletoire begroting 2023
103.864
Toelichting
1) Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij de (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.
6 Beleidsartikelen BES-fonds
6.1 Artikel 1. BES-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. BES-fonds (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3)=(1+2)
art
Verplichtingen
93.773
10.091
103.864
Uitgaven
93.773
10.091
103.864
1.0
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije Uitkering
93.773
10.091
103.864
Ontvangsten
93.773
10.091
103.864
Toelichting
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
De grootste mutaties worden hieronder toegelicht.
Er zijn overboekingen van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het openbaar lichaam Bonaire, Saba en Sint Eustatius voor de uitvoering van het Natuur en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's Bonaire, Saba en Sint Eustatius (€ 7,6 mln.).
Er is een overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor een eenmalige impuls van € 1 mln. ter ondersteuning van het Openbaar Lichaam Bonaire (OLB) bij de uitvoering van de Bestuursafspraak Papiaments op Bonaire.
Verder is er een overboeking van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan het Openbaar Lichaam Bonaire in het kader van de uitkering van de achtste ronde van de Erfgoed Deal (€ 0,9 mln.).
Ontvangsten
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.J.M. Uitermark, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.