Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
36 597 (R2198) Goedkeuring van het op 20 november 2023 te San Marino tot stand gekomen Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden, ten behoeve van Curaçao, en de Republiek San Marino tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en het voorkomen van het ontduiken en ontwijken van belasting (Trb. 2023, 133)
Nr. 5
VERSLAG
Vastgesteld 17 oktober 2024
De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand
wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering op de gestelde vragen tijdig en genoegzaam zal
hebben geantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over dit wetsvoorstel
voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Nijhof-Leeuw
Adjunct-griffier van de commissie, Lips
Artikel 1
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie hebben enkele vragen over het voorliggende
verdrag.
Deze leden zijn van mening dat Curaçao zelf over haar fiscale wetgeving en verdragen
gaat en niet Nederland, maar zijn desalniettemin benieuwd naar de onderbouwing van
de keuze van verdragslanden. Eerder is aangegeven dat Curaçao streeft naar het uitbreiden
van haar verdragsnetwerk, maar deze leden menen dat dit geen doel op zich kan zijn.
Deze leden vragen daarom wat precies het doel is en hoe het ontbreken van verdragen
nu voor knelpunten zorgt. Deze leden vragen ook in hoeverre deze knelpunten specifiek
op de economische interactie met San Marino van toepassing zijn. Het feit dat San
Marino ook een klein land met een kleine bevolking is lijkt deze leden niet genoeg
reden om een verdrag af te sluiten. Er zijn immers veel kleine landen met een kleine
bevolkingsomvang.
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie vragen daarom naar de overeenkomsten en verschillen
tussen de economieën van Curaçao en San Marino. Ook vragen deze leden welke handelsstromen
er op dit moment plaatsvinden en waar Curaçao nog mogelijkheden ziet voor intensivering
van de economische betrekkingen. Deze leden zijn ook benieuwd naar de overeenkomsten
en verschillen tussen de belastingstelsels van Curaçao en San Marino.
Voorts vragen de leden van de GroenLinks-PvdA-fractie welke verdragen tussen Curaçao
en andere landen er op dit moment nog meer in voorbereiding zijn.
De leden van de VVD-fractie lezen dat er wordt gekeken naar andere landen die een
belangrijke handelspartner (kunnen) zijn voor Curaçao of waarmee Curaçao economische
relaties wil aangaan en wederzijdse investeringen wil bevorderen. Om welke handelsstromen
gaat het? Om wat voor investeringen gaat het? Kan de regering een overzicht geven
van de huidige handelsstromen (sector en omvang)? Kan de regering inzicht geven in
de investeringen in Curaçao respectievelijk San Marino in de periode 2019–2023 (sector
en omvang)?
De leden van de VVD-fractie lezen dat het verdrag beoogt het aangaan van banden, het
verrichten van economische activiteiten en het bevorderen van handelsstromen tussen
Curaçao en San Marino. Welke handelsstromen tussen Curaçao en San Marino zullen worden
verbeterd? Kan de regering aangeven of er nog meer verdragen worden voorbereid en
zo ja, met welke landen?
De leden van de VVD-fractie lezen op curacao.nu dat Curaçao door de Europese Unie
op de grijze lijst is geplaatst vanwege geconstateerde tekortkomingen met betrekking
tot de automatische uitwisseling van financiële informatie. Curaçao heeft de ambitie
uitgesproken om snel te voldoen aan deze standaarden. Waarom is dat nog altijd niet
het geval? Op welke termijn wordt dit gerealiseerd? Welk effect heeft de plaats van
Curaçao op de grijze lijst op het verdrag met San Marino? Vindt San Marino het niet
bezwaarlijk dat Curaçao op de grijze lijst staat? Moet de regeling tussen Curaçao
en San Marino worden aangepast wanneer Curaçao uiteindelijk wel voldoet aan bovengenoemde
standaarden?
De leden van de VVD-fractie lezen dat de inzet van San Marino was om oneigenlijk gebruik
en misbruik van het verdrag tegen te gaan. Kan de regering toelichten welke gevolgen
het verdrag zal hebben voor de uitvoering van fiscale regelingen? Moeten deze regelingen
worden aangepast? Kan de regering toelichten in hoeverre het belastingstelsel van
San Marino vergelijkbaar is met dat van Curaçao en waarin het in belangrijke mate
afwijkt?
De leden van de NSC-fractie zien de meerwaarde van een belastingverdrag tussen Curaçao
en San Marino niet in.
De Nederlandse regering is duidelijk op de website: «Wat is een belastingverdrag?»:
«Een belastingverdrag is een overeenkomst tussen 2 landen dat dubbele heffing van
directe belastingen zoals vennootschapsbelasting, dividendbelasting en inkomstenbelasting
voorkomt. Door zo'n verdrag hoeven particulieren en bedrijven niet 2 keer belasting
te betalen over dezelfde inkomsten.
Toepassen van het belastingverdrag
U krijgt met belastingverdragen te maken als u woont, werkt, belegt of zaken doet
in een ander land. In zo'n situatie kan het zijn dat meerdere landen op basis van
nationale wetgeving belasting willen heffen over het inkomen. Een belastingverdrag
regelt daarom welk land belasting mag heffen en verdeelt het heffingsrecht over bepaalde
inkomsten of over winst aan 1 van de landen.
Op de website van de Belastingdienst kunt u lezen hoe dit werkt als u in Nederland
woont en inkomen hebt uit het buitenland of als u in een ander land woont en inkomen
heeft uit Nederland.
Belastingheffing grensarbeiders
Belastingverdragen regelen ook de belastingheffing voor grensarbeiders.»
De leden van de NSC-fractie merken naar aanleiding hiervan op dat ook zonder diepgaande
analyse kan worden vastgesteld dat de economische betrekkingen van Curaçao met San
Marino, dat meer dan 8.000 kilometer verwijderd is van Curaçao en minder dan 35.000
inwoners telt, niet relevant zijn. Daarom ontvangen deze leden graag antwoord op de
volgende vragen: met welke tien landen heeft Curaçao de meest intensieve handelsbetrekkingen
(volume) en hoe groot zijn die met San Marino? Met welke tien landen heeft Curaçao
de meest intensieve financiële betrekkingen en hoe groot zijn die met San Marino?
Zijn er grensarbeiders tussen San Marino en Curaçao? Hoeveel mensen uit Curaçao wonen
in San Marino? Hoeveel mensen uit San Marino wonen in Curaçao? Met welke landen heeft
Curaçao op dit moment belastingverdragen?
De leden van de NSC-fractie vermoeden dat zowel San Marino als Curaçao een belastingverdrag
nodig hebben om aan te tonen op de goede weg te zijn tegen belastingontwijking en
ontduiking, zwarte- en grijze lijsten te vermijden en dat dit verdrag niets te maken
heeft met reële economische betrekkingen. Deze leden verzoeken de regering om hen
te overtuigen dat dit niet zo is.
Artikel 2
De leden van de VVD-fractie lezen dat het verdrag voor het land Curaçao gaat gelden,
maar een uitbreidingsbepaling bevat om onder voorwaarden ook andere delen van het
Koninkrijk onder de werking van het verdrag te laten vallen. Kan de regering nader
toelichten welke criteria gelden voor uitbreiding van het verdrag? Dient deze uitbreiding
ook door de Staten-Generaal te worden goedgekeurd?
De leden van de VVD-fractie lezen dat de vragen die door Buitenlandse Zaken in 2018
zijn gesteld, in april 2023 alsnog zijn beantwoord. Wat is de verklaring voor het
vijf jaar lang stilliggen van het proces? Welke vragen zijn gesteld? Wat waren daarop
de antwoorden? Hebben de antwoorden nog geleid tot aanpassingen in de verdragsteksten
of de toelichting daarop? Zo ja, welke?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.M. Nijhof-Leeuw, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
W.A. Lips, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.