Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 613 XIII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie
van Economische Zaken en Klimaat.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken, mede namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, D.S. Beljaarts
De Minister van Klimaat en Groene Groei, S.T.M. Hermans
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting
de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden
deze ondergrenzen.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Suppletoire begroting september)
(bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2024
Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
14.250.066
Belangrijkste suppletoire mutaties
Deep Tech Fund
3
20.000
Ramingsbijstelling Tegemoetkoming blokaansluitingen
2
– 18.675
Kapitaal verstrekking ROM's
3
– 10.000
Onttrekking reserve Duurzame Energie
4
113.021
Afboeken voedingsartikel
6
– 208.855
Kasschuiven Regulier
– 707.921
Kasschuiven Klimaatfonds
– 1.309.195
Kasschuiven Nationaal Groeifonds
– 802.664
Overige mutaties
44.109
Stand suppletoire begroting september 2024
11.369.886
Toelichting
Deep Tech Fund
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de uitfinanciering
van het Deep Tech Fund aangepast op basis van de verwachtte capital calls van Invest-NL.
Dit doordat follow-on investeringen sneller volgen dan initieel geraamd doordat bedrijven
en fondsen waar sinds 2022 in is geïnvesteerd sneller groeien dan verwacht.
Ramingsbijstelling Tegemoetkoming blokaansluitingen
Het budget is naar aanleiding van een raming van de Belastingdienst met € 18,7 mln
naar beneden bijgesteld.
Kapitaal verstrekking ROM's
Voor de kapitaalverstrekking aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zullen in
2026 nog enkele kapitaalstortingen plaatsvinden. De gereserveerde middelen hiervoor
(€ 10 mln) worden daarom naar 2026 geschoven. Hiernaast zijn er middelen beschikbaar
gesteld voor de beheersvergoeding voor de ROM's omtrent de Corona Overbruggingsleningen
(COLs) voor de jaren 2024–2027.
Onttrekking reserve Duurzame Energie
In 2024 is sprake van een totaal tekort van € 113,1 mln op de SDE- budgetten daarom
wordt via een onttrekking aan de reserve duurzame energie budget toegevoegd aan het
SDE+-budget waar de grootste tegenvaller in de uitgaven zichtbaar is.
Afboeken voedingsartikel
Het voedingsartikel voor fondsbegrotingen wordt per direct afgeschaft, omdat de systematiek
van een fondsbegroting gelijk wordt gesteld aan die van een departementale begroting.
Dit heeft ertoe geleid dat artikel 6 Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds van de
EZ-begroting (hoofdstuk XIII) leeg is geboekt.
Kasschuiven Regulier
Deze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de EZ begroting. De grootste zijn
KVK (€ 35 mln), Prijsplafond energie kleinverbruikers (€ 75 mln) en het herijken van
het Toekomstfonds (€ 373 mln). Bij het Toekomstfonds is, voor het gehele artikel,
gekeken hoe het kasbudget in een beter ritme kan worden gezet. Dat heeft geleid tot
verschillende kasschuiven op Fund To Fund (€ 73 mln), SEED (€ 63 mln), ETCI (€ 68
mln) en Innovatiekrediet (€ 54 mln).
Kasschuiven Klimaatfonds
In deze reeks zitten de kasschuiven voor het Klimaatfonds, er is o.a. voor de ISDE-regeling
(€ 190 mln), opschalingsinstrument waterstof (€ 369 mln) en IPCEI waterstof (€ 442
mln) geschoven. Op het opschalingsinstrument waterstof wordt € 369 mln middels kasschuiven
naar achter geschoven. Vanwege vertraging in de realisatie van de tenders voor de
import en productie van waterstof worden betalingen in latere jaren verwacht. Ook
worden de overgehevelde middelen voor Hystock (waterstofopslag) in het juiste ritme
geplaatst.
Kasschuiven Nationaal Groeifonds
In deze reeks zitten de kasschuiven voor het Nationaal Groeifonds, er is geschoven
op het voedingsartikel (€ 287 mln), Quantumdelta (€ 38 mln) en kleinere kasschuiven.
De grootste kasschuif is voor het fonds zelf, hier wordt het kasbudget voor de voorwaardelijke
projecten en reserveringen in een beter ritme gezet.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Suppletoire begroting
september) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2024
Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
5.868.597
Belangrijkste suppletoire mutaties
Bijstelling ETS- ontvangsten
4
50.000
Ontvangsten Mijnbouwwet
5
80.000
Dividenduitkering EBN
5
400.000
Frequentieveilingopbrengsten
1
147.427
Onttrekking reserve Duurzame Energie
4
113.021
Kasschuiven Regulier
– 24.600
Overige mutaties
85.291
Stand suppletoire begroting september 2024
6.719.736
Toelichting
Bijstelling ETS- ontvangsten
De raming is bijgesteld op basis van de jaarlijkse actualisatie van de ETS-prijzen.
De raming van de ETS-ontvangsten is met € 50 mln naar boven bijgesteld.
Ontvangsten Mijnbouwwet
De ontvangsten Mijnbouwwet zijn met € 80 mln naar boven bijgesteld op basis van hogere
verwachtte winstaandeel over 2024.
Dividenduitkering EBN
Er heeft een bijstelling van € 400 mln plaatsgevonden, dit is het effect van de verwachte
winst van GasTerra die voor 40% bij EBN landt.
Frequentieveilingopbrengsten
Dit betreft de ontvangsten van de veiling van de frequenties voor de landelijke 5G-netwerken
die in de zomer van 2024 heeft plaatsgevonden.
Onttrekking reserve Duurzame Energie
In 2024 is sprake van een totaal tekort van € 113,1 mln op de SDE- budgetten daarom
wordt via een onttrekking aan de reserve duurzame energie toegevoegd aan het SDE+-budget
waar de grootste tegenvaller in de uitgaven zichtbaar is.
Kasschuiven Regulier
Deze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de EZ begroting. Dit zijn twee
kasschuiven op het Toekomstfonds, Fund to Fund (€ 119 mln) en DVI II (€ 68 mln) en
een lening van InvestNL (€ 65 mln). Bij het Toekomstfonds is, voor het gehele artikel,
gekeken hoe het kasbudget in een beter ritme kan worden gezet.
3 Beleidsartikelen
3.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
483.552
– 6.361
477.191
Uitgaven
415.516
– 15.433
400.083
Subsidies (regelingen)
97.349
– 19.005
78.344
Cyber security
1.211
943
2.154
Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland
7.800
7.800
EU-cofinanciering Digital Europe
8.010
– 3.464
4.546
Beter aanbesteden
295
295
NGF – project AiNed
33.049
– 211
32.838
NGF – project Nationaal Onderwijslab
5.984
– 60
5.924
NGF – project 6G Future Network Services
41.000
– 16.213
24.787
Opdrachten
38.973
– 11.162
27.811
Onderzoek&opdrachten
7.901
– 3.414
4.487
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties
3.868
– 393
3.475
Digital trust centre
5.757
– 1.994
3.763
Cyber security
8.745
– 1.004
7.741
ICT beleid
4.644
358
5.002
CSIRT – DSP
5.947
– 4.907
1.040
Nationaal Groeifonds
2.111
120
2.231
Vervolgprogramma beter aanbesteden
0
72
72
Bijdrage aan agentschappen
72.367
4.791
77.158
Bijdrage RVO.nl
25.816
1.296
27.112
Bijdrage RDI
46.551
3.495
50.046
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
201.548
9.675
211.223
Bijdrage Metrologie
12.330
– 92
12.238
Raad voor de Accreditatie
1.586
59
1.645
Bijdrage ACM
848
51
899
Bijdrage aan het CBS
186.784
9.657
196.441
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
5.279
268
5.547
Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut
1.405
63
1.468
Bijdrage aan internationale organisaties
3.874
205
4.079
Ontvangsten
74.653
147.427
222.080
Ontvangsten ACM
162
162
Ontvangsten High Trust
40.200
40.200
Diverse ontvangsten
34.291
147.427
181.718
Tabel 5 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
483.552
– 6.361
477.191
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
483.552
– 6.361
477.191
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbedrag in 2024 is verlaagd met € 6,4 mln. Dit heeft te maken met
enkele bijstellingen, zowel naar boven als naar beneden. Zo wordt er € 15,1 mln toegevoegd
in het kader van loon- en prijsbijstelling. Er wordt voor Digital Europe € 9,2 mln
vanuit 2024 geschoven naar latere jaren vanwege een aanpassing in de tijdslijnen van
de werkprogramma’s. Verder wordt € 4,8 mln overgeheveld naar J&V voor CSIRT taken
die bij dat departement worden belegd. Daarnaast is er een schuif van € 1,7 mln naar
2026 ten behoeve van het toezicht op de AI Act en Data Act vanwege vertraging op Europees
niveau. Hiernaast vinden er cumulatief een aantal kleinere verplichtingenmutaties
plaats die samen optellen tot € 5,8 mln.
Uitgaven
Subsidies
NGF-project 6G Future Network Services
Dit betreft een kasschuif voor het NGF project FNS, waarbij de middelen op basis van
een geactualiseerde raming in het juiste kasritme geplaatst zijn.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan het CBS
Dit betreft onder andere de uitkering van de loon- en prijsbijstelling voor het CBS.
Ontvangsten
Diverse ontvangsten
Dit betreft de ontvangsten van de veiling van de frequenties voor de landelijke 5G-netwerken
die in de zomer van 2024 heeft plaatsgevonden.
3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
4.690.364
– 401.812
4.288.552
Uitgaven
3.153.211
– 413.290
2.739.921
Subsidies (regelingen)
1.852.486
– 489.606
1.362.880
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
8.501
386
8.887
Eurostars
22.269
406
22.675
Bevorderen ondernemerschap
16.011
3.057
19.068
Cofinanciering EFRO
31.977
31.977
Bijdrage aan ROM's
15.049
2.333
17.382
Verduurzaming industrie
88.694
– 6.356
82.338
Startup beleid
7.454
– 416
7.038
Urgendamaatregelen Industrie
11.940
11.940
Invest-Nl
11.775
713
12.488
Tegemoetkoming vaste lasten
52.000
52.000
Europees Defensie Fonds cofinanciering
5.000
– 3.600
1.400
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling
1.003
1.003
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)
1.150
– 1.050
100
Herstructurering winkelgebieden
15.399
– 641
14.758
R&D mobiliteitssectoren
33.100
33.100
SEG
6.900
6.900
NGF – project Groenvermogen van de Nederlandse economie
467.937
– 325.000
142.937
NGF – project Health-RI
12.000
12.000
NGF – project RegMed XB
5.699
2.692
8.391
NGF – project QuantumDeltaNL
127.817
– 37.817
90.000
NGF – project Oncode-PACT
70.921
70.921
NGF – project Circulaire Plastics
92.207
92.207
NGF – project NXTGEN HIGH TECH
93.045
– 6
93.039
NGF – project PhotonDelta
97.883
– 24.622
73.261
NGF – project Opschaling PPS beroepsonderwijs
42.183
42.183
NGF – project Biobased Circular
21.700
– 208
21.492
NGF – project Material Independence & Circular Batteries
58.359
– 40
58.319
Indirecte kostencompensatie ETS
186.000
186.000
IPCEI Cloudinfrastructuur en services
11.385
627
12.012
IPCEI Micro elektronica
38.016
599
38.615
Aanvullende tegemoetkoming evenementen
1.900
1.900
Investeringen Verduurzaming Industrie – Klimaatfonds
130.010
– 79.000
51.010
EuroHPC
10.193
– 9.535
658
EuroQCI
5.606
– 5.606
0
Tegemoetkoming Energiekosten
23.190
23.190
Qredits duurzaamheid
10.000
– 7.000
3.000
Stikstofaanpak piekbelasters industrie
4.600
4.600
Brexit Adjustment Reserve
425
– 65
360
Ruimte voor economie / bedrijventerreinen
2.789
2.789
Overig
10.399
543
10.942
Leningen
30.000
0
30.000
Qredits
30.000
30.000
NGF project PhotonDelta leningen
0
Garanties
87.945
– 10.000
77.945
BMKB
42.228
42.228
Groeifaciliteit
8.972
8.972
Garantie Ondernemersfinanciering
11.745
11.745
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
15.000
15.000
MKB financiering
10.000
– 10.000
0
Opdrachten
19.781
2.075
21.856
Onderzoek en opdrachten
5.845
3.232
9.077
Caribisch Nederland
790
26
816
Regeldruk
2.336
– 1.173
1.163
Budget Samenwerking regio
1.215
– 10
1.205
Small Business Innovation Research
150
150
Stikstofaanpask piekbelasters industrie
8.625
8.625
Verduurzaming industrie
820
820
0
Bijdrage aan agentschappen
173.854
11.985
185.839
Bijdrage RVO.nl
173.109
11.947
185.056
Bijdrage RDI
745
38
783
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
411.143
99.308
510.451
Bijdrage aan TNO
224.824
60.872
285.696
Kamer van Koophandel
158.173
41.948
200.121
Bijdrage aan NWO-TTW
28.146
– 3.512
24.634
Bijdrage aan medeoverheden
32.335
372
32.707
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
32.335
372
32.707
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
545.667
– 27.424
518.243
Internationaal Innoveren
55.539
– 2.712
52.827
PPS toeslag
195.911
1.115
197.026
TO2 (excl. TNO)
61.764
17.193
78.957
Topsectoren overig
12.294
17.624
29.918
Ruimtevaart (ESA)
83.374
1.527
84.901
Bijdrage NBTC
10.204
622
10.826
Overige bijdragen aan organisaties
6.432
– 960
5.472
Economische ontwikkeling en technologie
5.514
– 1.499
4.015
EU-cofinanciering JTF
17.730
17.730
Faciliteiten toegepast onderziek TO2 en RKI
87.175
– 60.334
26.841
NGF – project NXTGEN Ruimtevaart
9.730
9.730
Ontvangsten
305.535
4.259
309.794
Luchtvaartkredietfaciliteit
863
863
Rijksoctrooiwet
45.966
45.966
Eurostars
4.250
4.250
F-35
10.576
10.576
Diverse ontvangsten
1.242
4.259
5.501
Bedrijfssteun
41.700
41.700
Tegemoetkoming vaste lasten
100.000
100.000
Ontvangsten verduurzaming industrie
0
BMKB
33.000
33.000
BMKB groen
0
Groeifaciliteit
8.000
8.000
Garantie Ondernemingsfinanciering
13.000
13.000
Onttrekking reserve GO
20.750
20.750
Tegemoetkoming Energiekosten
26.188
26.188
Brexit Adjustment Reserve
0
Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Verplichtingen
4.690.364
– 401.812
4.288.552
waarvan garantieverplichtingen
1.285.000
– 10.000
1.275.000
waarvan overige verplichtingen
3.405.364
– 391.812
3.013.552
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbedrag in 2024 is verlaagd met € 401,8 mln. Dit is het saldo van
met name de volgende mutaties:
– Onder de categorie Investeringen Verduurzaming Industrie is er voor de NIKI € 211,8
mln van het verplichtingenbudget in 2024 verschoven naar latere jaren in verband met
de mogelijke openstelling van de regeling eind 2024 en het daardoor aangaan van verplichtingen
over de jaargrens heen. Hiernaast is er voor de VEKI € 116,2 mln van het verplichtingenbudget
in 2024 verschoven naar latere jaren op basis van de huidige uitvoeringsinformatie
van RVO. Dit resulteert in een cumulatieve bijstelling van in totaal – € 328 mln aan
verplichtingenbudget in 2024 voor dit instrument.
– Voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is het verplichtingenbudget met € 114 mln
naar beneden bijgesteld als gevolg van het overboeken van middelen van de eerste ronde
naar de instrumenten en departementen voor de TO2s en TKIs die middelen toegekend
hebben gekregen.
– Voor het NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie wordt het verplichtingenbudget
met € 83,7 mln verlaagd en naar latere jaren geschoven om dit in lijn te brengen met
het verwachte ritme van verplichtingen de komende jaren.
– Voor de Stikstofaanpak Piekbelasters Industrie wordt € 53 mln van het verplichtingenbudget
uit 2024 doorgeschoven naar 2025. De regeling wordt in 2024 opengesteld maar leidt
pas begin 2025 tot daadwerkelijke verplichtingen.
– Het verplichtingenbudget voor TNO is opgehoogd met € 90,2 mln als gevolg van het toekennen
van de middelen voor de eerste ronde van de Faciliteiten Toegepast Onderzoek en aanvullende
opdrachten vanuit andere departementen.
– Voor de KVK is het verplichtingenbudget opgehoogd met € 41,9 mln in 2024 met name
als gevolg van een kas- en verplichtingenschuif om wijzigingen in de financieringssystematiek
van het Handelsregister op te vangen. Deze middelen zijn naar voren geschoven uit
de jaren 2028 en 2029.
– Als gevolg van de overhevelingen rondom de Faciliteiten Toegepast Onderzoek naar de
instrumenten voor de Toegepaste Onderzoeksinstellingen (TO2) is het verplichtingenbudget
voor deze instellingen met € 28,2 mln opgehoogd.
– Als gevolg van het uitkeren van de loon- en prijsbijstelling en aanvullende opdrachten
is het verplichtingenbudget voor de bijdrage aan RVO met € 11,9 mln opgehoogd voor
2024.
Uitgaven
Subsidies
NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie
Het betreft een kas- en verplichtingenschuif voor NGF-project Groenvermogen van de
Nederlandse economie om het beschikbare budget in lijn te brengen met het verwacht
ritme van verplichtingen en uitgaven.
NGF-project QuantumDeltaNL
Op basis van de prognoses van RVO en de uitbetalingsbehoefte van Stichting QuantumDelta
worden de kasmidelen van het NGF-project Quantum-DeltaNL naar latere jaren geschoven.
Dit betreft onder andere de uitfinanciering van de subsidiebeschikking aan de Stichting
QuantumDelta en een verwachte uitfinanciering van een nog te beschikken subsidie rondom
internationale samenwerking.
Investeringen Verduurzaming Industrie Klimaatfonds
Dit betreft kas- en verplichtingenschuif voor de VEKI-regeling op basis van een geactualiseerde
realistische raming door RVO van verplichtingen en (kas)uitgaven in 2024 en doorwerking
naar latere jaren. Mede met het oog op openstellingsperiode van de VEKI over de jaargrens,
tot in januari 2025.
NGF-project PhotonDelta
Op basis van de prognoses van RVO en de uitbetalingsbehoefte van de Stichting PhotonDelta
worden de kasmiddelen van het NGF-project PhotonDelta naar achteren geschoven. Dit
betreft onder andere de uitfinanciering van de subsidiebeschikking aan Stichting PhotonDelta
en een nieuwe beschikking rondom het Startup fonds binnen het NGF-project, welke dit
jaar van start gaat.
Garanties
MKB Financiering
Het amendement Romke/De Jong/Aarsten over het ondersteunen van het mkb duurzaamheidsleningen
regelde € 10 mln als voorschot vanuit Porthos als voorloper op beschikbare middelen
uit het klimaatfonds. Vanuit het klimaatfonds is € 10 mln beschikbaar gesteld waardoor
het voorgeschoten bedrag weer terug kan naar Porthos. De € 10 mln aan klimaatfonds
middelen zijn apart zichtbaar op de begroting onder Qredits duurzaamheid.
Bijdragen aan Baten-Lastendiensten
Bijdrage RVO.nl
Het budget voor de uitvoeringskosten van RVO is met € 11,9 mln opgehoogd voor 2024,
dit onder andere als gevolg van aanvullende opdrachten die zijn toegevoegd (o.a. uitvoering
Brexit Adjustment Reserve (BAR), en grondstoffen en circulair), het aanvullen van
het beschikbare budget als gevolg van de gestegen tarieven, en de uitkering van de
loon- en prijsbijstellling.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan TNO
Voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is in het najaar van 2023 een besluit genomen
over de toekenning van de middelen van de eerste ronde. De middelen voor de toegekende
projecten zijn overgeheveld naar de instrumenten en beleidsverantwoordelijke departementen
vanaf waar de middelen worden beschikt aan de betreffende instellingen (o.a. TNO,
Deltares, MARIN, NLR, KNMI, Naturalis, WR, NFI).
Kamer van Koophandel
Bij de KvK wordt een nieuwe financieringssystematiek voor het Handelsregister (HR)
ingevoerd, waarbij vergoedingen voor het inzien en verstrekken van informatie uit
het HR vervallen en vervangen worden door jaarbijdragen. In de aanloopfase stijgen
administratieve kosten om de jaarbijdragen te verwerken en blijven de bijdragen zelf
nog uit totdat deze verwerkt zijn. In latere jaren zal dit tekort snel worden ingelopen.
Om de eigen vermogens- en liquiditeitspositie in de aanloopfase te versterken is een
kasschuif toegepast in de rijksbijdragen aan de KvK.
Bijdragen aan (internationale) organisaties
TO2 (excl.TNO)
Voor de Toegepaste Onderzoeksinstellingen (TO2s) Deltares, MARIN, en NLR waarvoor
EZ beleidsverantwoordelijk is zijn de toekenningen voor de eerste ronde van de Faciliteiten
Toegepast Onderzoek toegevoegd aan het budget voor deze instellingen. Hiernaast is
het budget voor deze instellingen geïndexeerd via de uitkering van de loon- en prijsbijstelling.
Topsectoren overige
Dit betreft een verzameling van mutaties op meerdere instrumenten, waaronder uitkering
van de loon- en prijsbijstelling, beschikbaar stellen van budget voor het werkbudget
Topsectoren, en actualisatie van de budgetten voor NWO en SBO.
Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI
Voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is er in het najaar van 2023 een besluit
genomen over de toekenning van de middelen van de eerste ronde. Met deze mutatie wordt
onder andere het toegekende budget voor TNO overgeheveld naar het Rijksbijdrage instrument
voor TNO.
3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
487.183
– 246.933
240.250
Uitgaven
715.086
– 346.560
368.526
Subsidies (regelingen)
4.593
– 2.173
2.420
Smart Industry (subsidie)
420
420
Thematisch Technology Transfer
4.173
– 2.173
2.000
Leningen
690.262
– 333.708
356.554
Volledig revolverend
Fund to Fund
84.864
– 72.959
11.905
ROM's
13.849
– 10.790
3.059
Dutch Future Fund
12.584
12.584
Deep Tech Fund
50.000
20.000
70.000
Fonds Alternatieve Financiering
25.907
25.907
Economische Veiligheid Fonds
100.000
100.000
European Tech Champions Initiative (ETCI)
78.100
– 68.100
10.000
Deels revolverend
Innovatiekrediet
120.734
– 67.734
53.000
Risicokapitaal SEED
104.058
– 63.058
41.000
Vroege fase / informal investors
57.235
– 36.237
20.998
Start ups / MKB
825
– 825
0
Q4C
9.689
– 9.689
0
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
Met vermogensbehoud
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
5.893
– 5.893
0
Onco research
8.726
– 5.626
3.100
Smart Industry (leningen)
279
279
Thematische Technology Transfer
9.519
– 5.019
4.500
RegMed XB
8.000
– 7.778
222
Bijdrage aan agentschappen
20.231
– 10.679
9.552
Bijdrage RVO.nl
20.231
– 10.679
9.552
Ontvangsten
149.900
– 70.629
79.271
ROM's
30.000
2.412
32.412
Fund to Fund
80.550
– 80.550
0
DVI II
9.050
– 9.050
0
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
768
768
Smart industry
0
91
91
Innovatiekredieten
20.000
13.000
33.000
SEED
10.300
2.700
13.000
Tabel 9 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
487.183
– 246.933
240.250
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
487.183
– 246.933
240.250
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget in 2024 is verlaagd met € 246,9 mln. Dit is als gevolg van
de herijking van alle ramingen op het Toekomstfonds. De voornaamste aanpassingen op
het verplichtingenbudget in 2024 hebben plaatsgevonden op het Innovatiekrediet (€ – 133,8
mln), Vroegefasefinanciering (€ – 28,4 mln), Fund to Fund (€ – 23,0 mln), SEED (€ – 13,7
mln), en de bijdrage aan RVO (€ – 10,6 mln). Dit verplichtingenbudget is naar latere
jaren in de begroting binnen het Toekomstfonds geschoven.
Uitgaven
Leningen
Fund to Fund
Doordat de ontvangsten op DVI I en DVI II worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL
en de investeerder EIF zijn er minder uitgaven benodigd om de volledige investering
van € 130 mln in DVI I en € 100 mln in DVI II te doen. Dit omdat de ontvangsten bij
EIF en OostNL direct weer worden ingezet om nieuwe uitgaven te doen in DVI I en II:
de ROM saldeert de ontvangsten met de uitgaven. Hierdoor is er minder kasbudget benodigd
dan initieel geraamd. Door het revolverende karakter van het Toekomstfonds en dit
instrument worden de middelen naar achteren geschoven om dit aan te laten sluiten
op de nieuwe ontvangstenraming.
ROM's
Voor de kapitaalverstrekking aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zullen in
2026 nog enkele kapitaalstortingen plaatsvinden. De gereserveerde middelen hiervoor
(€ 10 mln) worden daarom naar 2026 geschoven. Hiernaast zijn er middelen beschikbaar
gesteld voor de beheersvergoeding voor de ROM's omtrent de Corona Overbruggingsleningen
(COLs) voor de jaren 2024–2027.
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
Een deel van het budget van het originele buffer instrument van het onderzoeksdeel
van het Toekomstfonds wordt ingezet voor de 3e tender van de TTT-regeling. Voor het
onderzoeksdeel is geen buffer meer nodig omdat deze afloopt.
Onco research
De capital calls van Oncode hebben een ander ritme over de jaren heen dan bij aanvang
is geraamd. Met deze kasschuif wordt de raming realistischer gemaakt.
Thematische Technology Transfer
Voor de 3e tender van de TTT wordt het budget in het juiste ritme gezet. In deze schuif
worden er middelen van na 2029 naar voren gehaald.
RegMed XB
De subsidiemodule generatieve geneeskunde is opgesteld en wordt deze zomer opengezet.
Hiermee kan er een definitieve raming worden gemaakt. Dit betreft een kasschuif waarmee
de middelen in het goede ritme worden gezet aan de hand van die raming.
Deep Tech Fund
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de uitfinanciering
van het Deep Tech Fund aangepast op basis van de verwachtte capital calls van Invest-NL.
Dit doordat follow-on investeringen sneller volgen dan initieel geraamd doordat bedrijven
en fondsen waar sinds 2022 in is geïnvesteerd sneller groeien dan verwacht.
European Tech Champions Initiative (ETCI)
Om aan te sluiten op de capital calls van het Europees Investeringsfonds (EIF) worden
de resterende kasmiddelen van de initiele € 100 mln verdeeld over de jaren 2024 tot
en met 2027.
Innovatiekrediet
Dit betreft een kasschuif om de middelen in het juiste ritme te zetten. In deze schuif
worden middelen naar jaren geboekt die na 2029 zijn. Tevens wordt het overschot op
het Innovatiekrediet, ontstaan door extra ontvangsten en meevallers in de uitgaven
van afgelopen jaar, ingezet voor de 3e tender van de TTT-regeling.
Risicokapitaal Seed
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de SEED
aangepast op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO.
Vroege fase/ informal investors
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de Vroegefasefinanciering
(VFF) aangepast op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO en NWO-TTW.
Bijdragen Baten-Lastendiensten
Bijdrage RVO.nl
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is het budget voor de
bijdrage aan RVO naar beneden bijgesteld op basis van de verwachtte kosten in de komende
jaren voor de uitvoering van de regelingen op het Toekomstfonds die bij RVO zijn belegd.
Ontvangsten
Fund to Fund
De ontvangsten voor DVI I worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder
EIF. Hierdoor zijn de ontvangsten op de investeringen binnen het Dutch Venture Initiative
I nog niet teruggekomen naar de EZ-begroting. De ontvangsten binnen EIF en OostNL
worden opnieuw ingezet voor additionele investeringen in DVI I waardoor ook de uitgaven
lager zijn. Om inzichtelijk te houden dat er nog ontvangsten terug moeten komen op
DVI I, ten minste € 130 mln, worden alle ontvangsten in de huidige begroting naar
2029 geschoven.
DVI II
De ontvangsten voor DVI II worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder
EIF. Hierdoor zijn de ontvangsten op de investeringen binnen het Dutch Venture Initiative
II nog niet teruggekomen naar de EZ-begroting. De ontvangsten binnen EIF en OostNL
worden opnieuw ingezet voor additionele investeringen in DVI II waardoor ook de uitgaven
lager zijn. Om inzichtelijk te houden dat er nog ontvangsten terug moeten komen op
DVI II, ten minste € 100 mln, worden alle ontvangsten in de huidige begroting naar
2029 geschoven.
Innovatiekredieten
De ontvangstenraming voor het gedeelte Klinische projecten (KP) wordt geactualiseerd
en daarmee opgehoogd. De hoger geraamde ontvangsten voor het KP gedeelte wordt deels
ingezet om de naar beneden bijgestelde ontvangsten van het Technische projecten gedeelte
op te vangen. Het resterende deel van de hogere ontvangsten voor het KP gedeelte wordt
op startups/mkb geplaatst om beschikbaar te blijven binnen het bedrijvendeel van het
toekomstfonds.
3.4 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
25.904.549
– 10.314.560
15.589.989
Uitgaven
5.564.451
– 1.362.445
4.202.006
Subsidies (regelingen)
4.425.834
– 1.332.149
3.093.685
Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)
58.534
880
59.414
Hernieuwbare Energietransitie (HER+)
26.214
– 795
25.419
Energie-efficiency
1.256
– 272
984
Green Deals
43
13
56
Demonstratieregeling Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+)
91.776
– 27.290
64.486
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS)
2.728
– 56
2.672
Projecten Klimaat en Energieakkoord
11.016
– 8.276
2.740
SDE
269.500
0
269.500
SDE+
671.476
– 4.530
666.946
SDE++
532.965
0
532.965
Aardwarmte
37.500
1.093
38.593
ISDE-regeling
703.790
– 203.433
500.357
Carbon Capture Storage (CCS)
4.450
60
4.510
Hoge Flux Reactor
5.440
170
5.610
Caribisch Nederland
19.622
– 1.829
17.793
Overige subsidies
107.489
– 74.850
32.639
Opschalingsinstrument waterstof
410.250
– 357.850
52.400
Maatregelen voor CO2-reductie
615
0
615
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)
500
– 198
302
IPCEI waterstof
438.608
– 438.431
177
Vulmaatregelen gasopslag
100.400
4.346
104.746
MIEK
7.408
– 2.124
5.284
Schadeafhandeling mijnbouw Limburg
3.528
0
3.528
Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS)
17.599
– 11.499
6.100
NGF-project NieuweWarmteNu!
35.551
0
35.551
Tegemoetkoming energieprijzen 2022
1.000
0
1.000
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023
300.000
– 75.664
224.336
Compensatie aanbestedende diensten SEFE-contracten
60.000
– 147
59.853
Tegemoetkoming blokaansluitingen
245.830
– 19.950
225.880
Investeringen waterstofbackbone
34.410
– 659
33.751
NGF – project Circulaire zonnepanelen
135.000
– 113.232
21.768
Geothermie (Klimaatfonds)
3.000
– 3.000
0
Ondersteuning energiehubs
47.636
– 47.636
0
Kwaliteitsbudget energieprojecten
14.700
0
14.700
Subsidie project Djewels
26.000
0
26.000
Correctieregeling duurzame warmte
0
31.130
31.130
Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten
0
21.880
21.880
Leningen
24.000
370
24.370
Lening EBN
24.000
0
24.000
Lening InvestNL
0
370
370
Opdrachten
149.204
– 44.473
104.731
Onderzoek mijnbouwbodembeweging
5.441
– 1.002
4.439
SodM onderzoek
2.183
64
2.247
Uitvoeringsagenda klimaat
473
– 368
105
Klimaat mondiaal
1.280
– 394
886
Onderzoek en opdrachten
86.138
– 69.200
16.938
Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER)
26.189
– 17.293
8.896
Energiehulp Oekraïne
27.500
2.000
29.500
Projecten Kernenergie
0
41.720
41.720
Bijdrage aan agentschappen
146.973
29.513
176.486
Bijdrage RVO.nl
109.324
36.856
146.180
Bijdrage RDI
9.041
– 1.206
7.835
Bijdrage NEa
21.003
– 4.899
16.104
Bijdrage KNMI
2.843
– 51
2.792
Bijdrage NVWA
968
50
1.018
Bijdrage RIVM
1.008
– 921
87
Bijdrage RWS
2.786
– 316
2.470
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
162.247
6.930
169.177
Doorsluis COVA-heffing
111.000
0
111.000
TNO kerndepartement
49.170
6.822
55.992
TNO SodM
2.077
108
2.185
Bijdrage aan medeoverheden
616.002
– 19.464
596.538
Uitkoopregeling
1.055
0
1.055
Regeling toezicht energiebesparingsplicht
16.360
– 2.750
13.610
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden
598.587
– 16.714
581.873
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
40.191
– 3.172
37.019
Nuclear Research Group (NRG)
20.004
195
20.199
Internationale contributies
17.756
– 1.075
16.681
PBL Rekenmeesterfunctie
2431
– 2.292
139
Ontvangsten
2.297.476
288.878
2.586.354
Ontvangsten COVA
111.000
0
111000
Opbrengst heffing ODE (SDE++)
5.000
0
5.000
Ontvangsten zoutwinning
2.511
0
2.511
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
1.105.508
113.021
1.218.529
ETS-ontvangsten
850.000
50.000
900.000
Diverse ontvangsten
223.457
65.000
288.457
Opbrengsten tenders Wind op Zee
0
60.857
60.857
Tabel 11 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
25.904.549
– 10.314.560
15.589.989
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
25.904.549
– 10.314.560
15.589.989
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt per saldo met € 10,3 mld verlaagd. Dit saldo is het
resultaat van verschillende verhogingen en verlagingen van verplichtingenbudgetten.
Met name een verplichtingenschuif voor de SDE ++ speelt hierbij een rol (€ 8,5 mld).
Ophogingen (groter dan € 10 mln):
– Bijdrage RVO (€ 36,9 mln): omdat er tekort is op het budget voor de uitvoeringskosten
van de diverse RVO-regelingen zijn zowel het kas- als verplichtingenbudget opgehoogd
door dekking uit de beleidsbudgetten waar sprake is van hogere uitvoeringskosten in
2024.
– TNO kerndepartement (€ 15,5 mln): er zijn verschillende mutaties geweest op deze post.
De grootste hiervan is een toevoeging van € 9,6 mln aan verplichtingenruimte vanuit
het budget voor aardwarmte om een opdracht te kunnen verstrekken aan TNO-AGE.
– Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden (€ 117,6 mln): er zijn meerdere mutaties geweest
op dit budget. De grootste is een verplichtingenschuif voor de gebiedsinvesteringen
bij aanlandingslocaties van € 160 mln van latere jaren naar 2024. Daarnaast is er
een schuif geweest naar 2025 om ruimte te creëren voor een bijdrage in dat jaar aan
het BTW-compensatiefonds (€ 12,3 mln). Tot slot zijn er verschillende overhevelingen
gedaan naar o.a. het BTW-compensatiefonds (€ 29,1 mln), BZK (€ 10 mln) en IenW (€ 13,0
mln). Verder is er € 30,1 mln toegevoegd aan het budget voor loon- en prijsbijstelling.
Overige mutaties verklaren het resterende verschil.
Verlagingen (groter dan € 10 mln):
– SDE + (€ 89,2 mln): er zijn diverse mutaties op het SDE-domein geweest. Het gros wordt
verklaard door verplichtingenschuiven op het flankerend beleid wind op zee naar latere
jaren. Daarnaast heeft een groot aantal overhevelingen naar andere departementen plaatsgevonden
(IenW, LNV).
– SDE ++ (€ 8.546,7 mln): dit betreft grotendeels een verplichtingenschuif naar 2025
omdat de openstelling van 2024 naar verwachting voor een groot deel pas begin 2025
verplicht wordt.
– ISDE-regeling (€ 203,4 mln): zie hiervoor de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
– Overige subsidies (€ 33,0 mln): zie hiervoor de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
Het verschil tussen kas- en verplichtingenmutatie wordt veroorzaakt doordat bij de
overheveling van budget naar artikel 2 de verplichting volledig in 2024 staat en de
kasbetalingen verspreid over drie jaar.
– Opschalingsinstrument waterstof (€ 499 mln): dit betreft grotendeels diverse verplichtingenschuiven
naar 2025 en verder omdat verplichtingen voor de regelingen die hieronder vallen voor
een groot deel pas na 2024 worden aangegaan.
– IPCEI waterstof (€ 393,9 mln): dit betreft deels een correctie op de budgetten die
via de eindejaarsmarge 2023 aan de begroting waren toegevoegd (€ 221,8 mln) en deels
de doorwerking van de ombuiging op middelen voor de ontwikkeling van batterijen en
groene waterstof zoals in het Hoofdlijnenakkoord geschetst (€ 183,0 mln).
– Warmtenetten investeringssubsidie (WIS) (€ 325,6 mln): dit betreft deels een correctie
op eerder onjuist uitgekeerde eindejaarsmarge 2023 (€ 129,6 mln). Daarnaast is er
verplichtingenbudget naar latere jaren geschoven omdat de verwachting is dat er dit
jaar minder subsidies zullen worden verleend dan eerder was geprognosticeerd.
– Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 (€ 75,7 mln): zie de toelichting
hieronder bij de uitgavenmutaties.
– Tegemoetkoming blokaansluitingen (€ 20,0 mln): zie de toelichting hieronder bij de
uitgavenmutaties.
– NGF-project circulaire zonnepanelen (€ 44,0 mln): dit betreft het verplichtingendeel
van dit NGF-projectdat doorschuift naar 2025.
– Ondersteuning energiehubs (€ 47,6 mln): de verplichtingen hiervoor zullen pas in 2025
en 2026 worden aangegaan. Met deze mutatie worden deze middelen naar die jaren verschoven.
– Correctieregeling duurzame warmte (€ 19,2 mln): dit betreft een technische correctie
op de eindejaarsmarge 2023 van de verplichtingen budgetten die in het voorjaar zijn
opgeboekt.
– Projecten kernenergie (€ 140,6 mln): € 76,9 mln hiervan betreft een technische correctie.
Het grootste deel van het restant wordt verklaard door diverse verplichtingenschuiven
naar latere jaren (€ 64,3 mln).
– Regeling toezicht energiebesparingsplicht (€ 10,9 mln): deze mutatie wordt grotendeels
verklaard doordat dit verplichtingenbudget deels wordt ingezet om een tegenvaller
elders te dekken (€ 8,1 mln).
Uitgaven
Subsidies
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)
Een deel van het kasbudget van de DEI+ wordt naar 2025 en verder verschoven vanwege
het feit dat er verschillende lopende subsidieprojecten zijn vertraagd. Ook wordt
er € 1,5 mln gebruikt om een tekort bij RVO te dekken.
ISDE-regeling (Investeringssubsidie Duurzame Energie en Energiebesparing)
In totaal wordt er voor € 208,8 mln aan middelen van 2024 naar latere jaren geschoven
voor de ISDE. Dit wordt gedaan om een tekort in latere jaren deels op te kunnen vangen
en om de budgetten beter te laten aansluiten op de verwachte uitgaven. Bovendien worden
de middelen conform amendement Boswijk (Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 18) voor het stimuleren van kleine houten windmolens voor het mkb verdeeld over de jaren
t/m 2028.
Verder is er loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan de ISDE (€ 10,7 mln). Het restant
aan verschil wordt verklaard door enkele budgetmutaties om tekorten bij RVO te dekken
(– € 4,5 mln) en om een stimuleringscampagne (– € 0,8 mln) op te zetten voor het in
gebruik nemen van (hybride) warmtepompen.
Overige subsidies
Er wordt voor € 18,7 mln geschoven naar latere jaren om de middelen voor het flankerend
beleid rondom vergassing, effciëntere benutting elektriciteitsnet en Zon op Zee in
een juist kasritme te zetten.
Ook is er een overboeking geweest naar artikel 2 van € 10 mln voor «randvoorwaarden
technische arbeidsmarkt», omdat het beleid vanuit dit artikel wordt gefinancierd.Tegenover
deze budgetverlagingen staat een terugboeking van € 5 mln van artikel 2 naar artikel
4 die voor Qredits beschikbaar waren gesteld. Deze middelen waren met een amendement
(Kamerstuk 36410 XIII, nr. 15) eerder vanuit artikel 4 naar artikel 2 overgeheveld, maar bleken daar uiteindelijk
niet nodig omdat hier middelen voor beschikbaar waren gesteld vanuit het Klimaatfonds.
Daarnaast zijn er subsidies losgekoppeld van «overige subsidies», zie daarvoor «Correctieregeling
duurzame warmte» (€ 31,1 mln) en «Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten» (€ 21,9
mln). Verder is het budget voor «Zon op Zee» (€ 6,4 mln) losgekoppeld. Dit budget
is ook gelijk geschoven naar 2025 en later en komt daarom niet meer terug in de budgettaire
tabel van deze begroting.
Tot slot is er € 2,1 mln toegevoegd aan het budget vanuit de loon- en prijsbijstelling
en het tekort voor de uitvoering bij RVO met € 0,2 mln gedekt.
Opschalingsinstrument waterstof
In totaal wordt er voor € 368,7 mln aan kasbudget geschoven naar latere jaren, zodat
de budgetten in lijn worden gebracht met de verwachte uitgaven. Dit betreft uitgaven
voor Hystock (grootschalige ondergrondse opslag van waterstof), uitgaven voor het
waterstofnetwerk op zee, de import van groene waterstof en diverse elektrolyse-regelingen
(onshore en offshore). Het restant aan mutaties betreft loon- en prijsbijstelling
(€ 12,1 mln) en de dekking van tekorten op de RVO-uitvoeringskosten (€ 1,2 mln).
IPCEI waterstof
Middelen voor het Important Project of Common European Interest (IPCEI) waterstof
worden naar latere jaren geschoven, dit betreft een totaal van € 441,8 mln. De reden
voor de schuif is dat de uitvoering is vertraagd als gevolg van gestegen rentelasten
en inflatie. Verder is er loon-prijsbijstelling toegevoegd (€ 11,5 mln) en worden
er middelen gebruikt om diverse tekorten te dekken bij onder andere de RVO-uitvoeringskosten
(€ 0,7 mln) en het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (€ 7,5 mln).
Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS)
Een deel van het kasbudget van de WIS komt dit jaar niet tot besteding en wordt naar
latere jaren geschoven in verbrand met de intrekking van een project en vertraging
in andere lopende projecten. Daarnaast wordt € 2,3 mln gebruikt om een tekort op de
RVO-uitvoeringskosten te dekken.
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023
Een deel van de in 2024 beschikbare middelen voor het tijdelijk prijsplafond (€ 75
mln) wordt geschoven naar 2025 vanwege de verwachting dat eindafrekeningen met energieleveranciers
pas in dat jaar zullen plaatsvinden.
Tegemoetkoming blokaansluitingen
Het budget is naar aanleiding van een raming van de Belastingdienst met € 18,7 mln
naar beneden bijgesteld. Verder wordt er € 1,3 mln geschoven naar 2025 omdat de Belastingdienst
verwacht werkzaamheden rondom nacontroles in dat jaar uit te moeten voeren. Deze worden
dan vanuit de KGG-begroting bekostigd.
NGF-project Circulaire zonnepanelen
Dit betreft een NGF-project voor de ontwikkeling en industrialisatie van drie innovatieve
zon-pv-technologieën. Het project SolarNL wordt uitgevoerd door een consortium van
negen Nederlandse zon-pv-bedrijven, zes universiteiten, NWO-Instituut AMOLF, TNO en
vier hogescholen. Hiervoor zullen door RVO maatwerkbeschikkingen worden afgegeven
aan de individuele deelnemers van het consortium. De middelen zijn oorspronkelijk
in een gelijk kas-verplichtingenritme overgeheveld vanuit het NGF. RVO heeft op basis
van de subsidieverzoeken en gesprekken met het consortium een inschatting gemaakt
van het benodigde verplichtingen- en kasritme voor de verschillende bedrijven uit
het consortium. De totale kasschuif van 2024 naar latere jaren bedraagt € 113,2 mln.
Ondersteuning energiehubs
In totaal wordt circa € 45 mln geschoven naar latere jaren. Dit zijn middelen die
oorspronkelijk zijn toegevoegd met een amendement door lid Erkens (Kamerstuk 36410-XIII, nr. 20). Met deze kasschuif blijven deze middelen in latere jaren beschikbaar. Verder is
er voor circa € 2,7 mln aan budget overgeheveld naar het RVO-uitvoeringsbudget voor
werkzaamheden rondom de Routekaart Netcongestie en de kennisfunctie rondom netcongestie.
Correctieregeling duurzame warmte
Er is een technische correctie geweest waardoor dit budget, dat eerder onder «overige
subsidies» viel is losgetrokken om deze apart te presenteren.
Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten
Er is een technische correctie geweest waardoor dit budget, dat eerder onder «overige
subsidies» viel is losgetrokken om deze apart te presenteren.
Opdrachten
Onderzoek en opdrachten
Het budget voor «Projecten kernenergie» is losgekoppeld van dit budget, dit verklaart
een totale mutatie van – € 41,7 mln. Bovendien zijn er budgetten voor kernenergie
geschoven (€ 27,4 mln) naar latere jaren om de budgetten beter in lijn te brengen
met de verwachte uitgaven. Er zijn verder diverse mutaties geweest waaronder een mutatie
om het tekort bij RVO te dekken (– € 1,4 mln).
Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER)
Het budget voor OER wordt met € 17,3 mln verlaagd, met name door een kasschuif van
2024 naar 2025 en 2026 en een overheveling van budget naar de begroting van IenW als
voorfinanciering van de kosten die Rijkswaterstaat moet maken voor de aanleg van een
geleiderail bij de A37 die nodig is in verband met de aanleg van een zonnepark daar.
Ook is er € 0,8 mln gebruikt om het tekort bij RVO te dekken.
Projecten kernenergie
Er is een technische correctie geweest waardoor dit budget, dat eerder onder «Onderzoek
en opdrachten» viel is losgetrokken om deze apart te presenteren.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO
Met deze suppletoire begroting wordt € 5 mln aan loon- en prijsbijstelling toegevoegd
aan dit budget. Bovendien wordt € 30,3 mln toegevoegd aan het budget vanuit beleidsbudgetten
om het tekort in 2024 op de uitvoeringskosten op te vangen. Dit tekort is ontstaan
doordat de afgelopen jaren veel regelingen zijn toegevoegd aan het opdrachtenpakket
van RVO en het beschikbare budget daarmee geen gelijke tred heeft gehouden. Tot slot
is er € 1,5 mln toegevoegd aan het budget vanuit het budget voor de ondersteuning
van energy hubs voor de Routekaart Netcongestie en de Kennisfunctie rond netcongestie.
Bijdrage aan medeoverheden
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden
Na de 1e suppletoire begroting hebben budgetmutaties plaatsgevonden waarmee onder andere overboekingen
zijn gedaan naar het BTW-compensatiefonds (– € 29,6 mln), IenW (voor het stimuleren
emissieloze mobiliteit (– € 13 mln) en BZK (– € 10 mln) voor personeelskosten in de
RES-regio's via het Gemeentefonds.
Daarnaast is er loon- en prijsbijstelling toegevoegd (€ 31,8 mln) aan het budget en
budget voor een tekort op het het Nationale Programma Energie Strategie (€ 8,6 mln)
toegevoegd. Overige mutaties zorgen voor de resterende € 4,5 mln aan verschil, waaronder
€ 2 mln welke gebruikt is om het tekort bij RVO te dekken.
Ontvangsten
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
Er wordt € 113,0 mln extra onttrokken uit de SDE-reserve in 2024. De onttrekking is
nodig omdat er enerzijds minder terugontvangsten voor verstrekte voorschotten worden
verwacht (€ 41,6 mln) en anderzijds blijken de uitgaven binnen het SDE-domein als
gevolg van de gedaalde energieprijzen hoger uit te vallen (€ 71,4 mln).
ETS-ontvangsten
Op basis van de jaarlijkse actualisatie van de ETS-prijzen wordt de raming van de ETS-ontvangsten
met € 50 mln naar boven bijgesteld.
Diverse ontvangsten
Een ontvangst voor een lening verschaft door Invest-NL zou oorspronkelijk in de periode
2025–2028 terugbetaald worden. Deze is echter al in 2024 terugbetaald. Vandaar dat
er een opwaartse bijstelling is gedaan in de ontvangsten voor 2024 voor € 65,0 mln.
Daarnaast is er nog een kleinere opwaartse ontvangstenbijstelling vanuit de NEa gedaan
van ongeveer € 0,2 mln.
Ontvangsten tenders Wind op Zee
De bedrijven die de tenders voor de windparken IJmuiden Ver Alpha en Beta hebben gewonnen
dienen de kosten die door RVO gemaakt zijn voor de locatieonderzoeken en de MER-rapportages
terug te betalen. Voor zowel IJmuiden Ver Alpha als voor IJmuiden Ver Beta gaat het
om een eenmalige terugbetaling in 2024 van € 19,8 mln, totaal € 39,7 mln. Daarnaast
leveren de windparken tenderopbrengsten op over een periode van 40 jaar, deze opbrengsten
bedragen € 21 mln per jaar, deze worden in 2024 voor het eerst ontvangen.
3.5 Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
3.576.447
435.242
4.011.689
Uitgaven
2.959.386
– 62.269
2.897.117
Subsidies (regelingen)
210.989
– 35.779
175.210
Waardevermeerderingsregeling
62.124
5.000
67.124
Geestelijke bijstand
550
550
Duurzaam herstel
39.431
– 25.353
14.078
Woonbedrijf
1.330
1.330
Diverse subsidies versterken
66.537
– 3.150
63.387
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken
7.914
7.914
Huurderscompensatie
350
350
Nieuwbouwregeling
4.930
4.930
Economische bedrijvigheid
27.823
– 17.130
10.693
Uitbreiding bereik woningverbeteringssubsidie
0
4.854
4.854
(Schade)vergoeding
807.975
10.010
817.985
Vergoeding fysieke schade
424.479
424.479
Vergoeding waardedaling
64.000
64.000
Vergoeding immateriële schade
88.215
88.215
Commissie Bijzondere Situaties
3.000
231
3.231
Herbeoordeling waardedaling
0
522
522
Vastgelopen dossiers
20.949
– 1.639
19.310
Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen
2.334
– 2.102
232
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen
63.755
– 305
63.450
Knelpunten (bestuurlijke afspraken)
3.234
1.850
5.084
Versterken industrie
1.359
1.359
Knelpunten IMG
25.000
10.453
35.453
Versterken in eigen beheer
111.650
111.650
Duurzaam Herstel
0
1.000
1.000
Opdrachten
1.217.802
1.456
1.219.258
Werkbudgetten
28.123
– 1.949
26.174
Versterkingsoperatie
637.337
500
637.837
Knelpunten (bestuurlijke afspraken)
25.492
– 1.850
23.642
Versterken industrie
241
241
Vergoeding Norg akkoord
494.142
– 3.245
490.897
Vastgelopen dossiers
3.500
3.500
Verduurzaming bij versterken
28.967
28.967
Duurzaam Herstel
0
8.000
8.000
Bijdrage aan agentschappen
256.747
18.345
275.092
Bijdrage RVO.nl
254.177
18.345
272.522
Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG)
2.570
2.570
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
9.458
0
9.458
TNO publieke SDRA
1.400
1.400
Raad voor de Rechtbijstand
8.058
8.058
Bijdrage aan medeoverheden
450.123
– 56.469
393.654
Mkb-programma (bestuurlijke afspraken)
7.200
64
7.264
Nationaal Programma Groningen
97.175
1.131
98.306
Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken)
114.277
489
114.766
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)
167.801
– 71.161
96.640
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken)
2.000
5.158
7.158
NCG bijdrage aan medeoverheden
6.350
350
6.700
Knelpunten gemeenten sociaal domein
14.400
14.400
Leefbaarheid en wijkontwikkeling
12.500
7.500
20.000
Sociale agenda
15.100
15.100
Erfgoedprogramma
13.320
13.320
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
6.292
168
6.460
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG)
0
168
168
Raad voor Rechtspraak
6.292
6.292
Ontvangsten
2.900.978
480.000
3.380.978
Ontvangsten Mijnbouwwet
200.000
80.000
280.000
Dividenduitkering EBN
1.167.000
400.000
1.567.000
Dividenduitkering GasTerra
3.600
3.600
Ontvangsten NAM fysieke schade
450.418
450.418
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade
398.998
398.998
Ontvangsten NAM waardedaling
60.747
60.747
Ontvangsten NAM immateriële schade
159.572
159.572
Ontvangsten NAM publieke SDRA
3.506
3.506
Ontvangsten NAM versterken industrie
3.073
3.073
Diverse ontvangsten
4.145
4.145
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie
389.183
389.183
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)
50.000
50.000
Ontvangsten NAM Nieuwbouwregeling
6.665
6.665
Ontvangsten NAM juridische bijstand
4.071
4.071
Tabel 13 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
3.576.447
435.242
4.011.689
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
3.576.447
435.242
4.011.689
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget in 2024 is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting per saldo verhoogd met € 435,2 mln. Dit is het saldo van met
name de volgende mutaties:
– Overboekingen vanaf de Aanvullende Post voor Woonbedrijf (€ 5 mln). Het Woonbedrijf
ontvangt subsidie voor het beheren van aangekochte woningen in het aardbevingsgebied.
– Om het budget Economische bedrijvigheid beter aan te laten sluiten bij het ritme van
de verwachte uitgaven, wordt € 17 mln uit 2024 doorgeschoven naar 2028 en 2029. Zie
post Economische bedrijvigheid onder de uitgaven.
– Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 wordt het budget voor diverse subsidies
versterken in 2024 verlaagd met € 2,8 mln.
– Door de gedaalde gasprijs zijn de verwachte uitgaven aan de vergoeding Norg akkoord
naar beneden bijgesteld (– € 3,3 mln).
– Het budget Knelpunten IMG is in 2024 met € 10 mln opgehoogd door € 5 mln uit 2026
en 2027 naar voren te halen. Zie post Knelpunten IMG onder uitgaven.
– Op drie regelingen is het verplichtingenbudget in 2024 verhoogd door budget uit latere
jaren naar 2024 te schuiven. Dit betreft het Nationaal Programma Groningen (€ 244
mln uit de jaren 2025–2028), Clustering en gebiedsfonds (€ 135,9 mln uit de jaren
2025–2028) en Compensatie gemeenten en provincie (€ 50 mln uit 2025). Deze bedragen
zijn opgenomen in de meerjarige regeling Verstrekking specifieke uitkeringen aardbevingsgebied
Groningen. Omdat de verwachting is dat de uitkeringen in 2024 verplicht worden, is
het volledige verplichtingenbudget in 2024 geraamd.
– Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 wordt het verplichtingenbudget van
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) in 2024 verlaagd met € 3,4 mln. Zie post
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) onder uitgaven.
– Op Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG), MKB-programma, Nationaal Programma Groningen,
Werkbudgetten, Compensatie gemeenten en provincie, Clustering en gebiedsfonds, Commissie
Bijzondere Situaties, Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten, Knelpunten
IMG en Uitbreiding bereik woningsverbeteringssubsidie is loon- en prijsbijstelling
uitgekeerd (€ 12,7 mln).
– Overige mutaties verklaren per saldo de resterende € 4,1 mln.
Subsidies
Duurzaam herstel
Duurzaam schadeherstel maakt deel uit van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstuk
33 529, nr. 948). Het budget in 2024 op het financieel instrument subsidies wordt met € 25,3 mln
verlaagd vanwege een overboeking naar andere financiële instrumenten op artikel 5.
Een deel van deze werkzaamheden wordt uitgevoerd door de NCG, hiervoor is respectievelijk
€ 8 mln en € 1,5 mln overgeboekt naar de financiële instrumenten opdrachten en (schade)vergoedingen.
Daarnaast maakt RVO ten behoeve van IMG uitvoeringskosten voor de werkzaamheden voor
Duurzaam herstel. Deze kosten worden overgeheveld naar bijdrage aan agentschappen
(€ 15,9 mln).
Economische bedrijvigheid
Om een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat te ondersteunen heeft het kabinet
in de kabinetsreactie op PEGA (Nij Begun) hiervoor € 115 mln beschikbaar gesteld. Om het budget beter aan te laten sluiten
bij het ritme van de verwachte uitgaven, wordt € 17 mln uit 2024 doorgeschoven naar
de jaren 2028 en 2029.
(Schade)vergoedingen
Knelpunten IMG
In de kabinetsreactie op de parlementaire enquête is aangekondigd dat het IMG de bevoegdheid
krijgt om individuele knelpunten in de schadeafhandeling voortvarender op te lossen
(maatregel 4 uit Nij Begun). Hiervoor is meerjarig in totaal € 70 mln gereserveerd. Omdat de uitputting van
dit budget sneller gaat dan eerder verwacht, is het budget in 2024 met € 10 mln opgehoogd
door € 5 mln uit 2026 en 2027 naar voren te halen. Daarnaast is er voor dit jaar bijna
€ 0,5 mln loon- en prijsbijstelling aan het budget voor knelpunten IMG toegevoegd.
Opdrachten
Vergoeding Norg akkoord
Door de gedaalde gasprijs zijn de verwachte uitgaven aan de vergoeding Norg akkoord
naar beneden bijgesteld (– € 3,3 mln).
Duurzaam herstel
Duurzaam schadeherstel maakt deel uit van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstuk
33 529, nr. 948). Een deel van deze werkzaamheden wordt uitgevoerd door de NCG via het financieel
instrument opdrachten. Hiervoor is in 2024 € 8 mln overgeboekt vanuit het financieel
instrument subsidies.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO
RVO voert in opdracht van de IMG de schadeafhandeling uit. Er is voor dit jaar € 18,9
mln toegevoegd aan de bijdrage RVO voor Duurzaam herstel (€ 15,9 mln), het Interventieteam
Vastgelopen Situaties (€ 1,6 mln) en de Commissie Bijzondere Situaties (€ 1,4 mln).
Daarnaast maakt RVO uitvoeringskosten voor de Herbeoordeling waardedaling. Hiervoor
heeft een verrekening met vorig jaar plaatsgevonden (– € 0,5 mln).
Bijdrage aan medeoverheden
Clustering en gebiedsfonds
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 en maatregel 15 uit Nij Begun worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering van woningen en het gebiedsfonds
(blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 is het budget in 2024 per saldo met € 69,6 mln verlaagd.
Dat wordt voornamelijk veroorzaakt doordat dit bedrag naar de jaren 2026 en 2027 is
doorgeschoven. Ter voorbereiding op de Meerjarige regeling verstrekking specifieke
uitkeringen aardbevingsgebied Groningen 2024–2030 is met de regio het verwachte uitgavenritme
herijkt. Deze verschuiving brengt het budget hiermee in lijn. Daarnaast vindt er een
overheveling plaats van € 5,1 mln in 2024 voor het Programma Sociaal en Gezondheid
naar het budget voor sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten. Dit is onderdeel
van de bijdrage van meerjarig € 28,3 mln vanuit Blok B Clusterwoningen voor het Programma
Sociaal en Gezondheid. Tot slot is er in 2024 € 3,6 mln loon- en prijsbijstelling
toegevoegd aan dit budget.
Leefbaarheid en wijkontwikkeling
Voor het verbeteren van de leefbaarheid in gebieden waar veel woningen worden versterkt
is in Nij Begun meerjarig € 200 mln beschikbaar gesteld (maatregel 14). Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 wordt het budget in 2024 verhoogd met € 7,5 mln. Dat wordt
veroorzaakt door een verschuiving van budget vanuit de jaren 2028–2029 naar de jaren
2024–2027. Ter voorbereiding op de Meerjarige regeling verstrekking specifieke uitkeringen
aardbevingsgebied Groningen 2024–2030 is met de regio het verwachte uitgavenritme
herijkt. Deze verschuiving brengt het budget in lijn met deze verwachting.
Ontvangsten
Ontvangsten Mijnbouwwet
De ontvangsten Mijnbouwwet worden met € 80 mln naar boven bijgesteld op basis van
hogere te verwachten ontvangen winstaandeel over 2024.
Dividend EBN
De bijstelling van € 400 mln is het effect van de verwachte winst van GasTerra die
voor 40% bij EBN landt.
3.6 Beleidsartikel 6 Bijdrage Nationaal Groeifonds
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
2.646.581
– 2.646.581
0
Uitgaven
497.425
– 497.425
0
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
497.425
– 497.425
0
Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds
497.425
– 497.425
0
Ontvangsten
0
0
0
Tabel 15 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
2.646.581
– 2.646.581
0
waarvan garantieverplichtingen
waarvan overige verplichtingen
2.646.581
– 2.646.581
0
Toelichting
Met ingang van de ontwerpbegroting 2025 wordt het voedingsartikel voor fondsbegrotingen
afgeschaft, omdat de systematiek van een fondsbegroting gelijk wordt gesteld aan die
van een departementale begroting. Dit heeft ertoe geleid dat artikel 6 Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds van de EZ-begroting (hoofdstuk XIII) leeg is geboekt.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 40 Apparaat
Tabel 16 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
711.238
50.995
762.233
Uitgaven
711.238
50.995
762.233
Personele uitgaven
541.208
44.282
585.490
eigen personeel
503.859
– 95.287
408.572
inhuur externen
22.528
129.907
152.435
overige personele uitgaven
14.821
9.662
24.483
Materiële uitgaven
170.030
6.713
176.743
ICT
9.245
6.839
16.084
bijdrage aan SSO's
13.382
18.021
31.403
DICTU
19.588
8.729
28.317
overige materiële uitgaven
127.815
– 26.876
100.939
Ontvangsten
140.055
1.204
141.259
NCG
117.028
0
117.028
Overig
23.027
1.204
24.231
Toelichting
Personele uitgaven
De begrote uitgaven voor eigen personeel zijn met € 95,3 mln verminderd. Dit komt
grotendeels doordat er budget van eigen personeel is verdeeld over de onderdelen Inhuur
externen en Overige personele uitgaven. Dit komt doordat alle personele uitgaven van
de diensten onder «eigen personeel» waren geraamd, terwijl deze uitgaven ook over
de verschillende categorieën moesten worden verdeeld. Dit is nu gecorrigeerd. De per
saldo ophoging van de personele uitgaven wordt grotendeels verklaard door de toevoeging
van de uitgekeerde loonbijstelling.
Materiële uitgaven
De begrote uitgaven voor overige materiële uitgaven zijn met ongeveer € 26,9 mln verminderd.
Dit komt grotendeels doordat er budget van overige materiële uitgaven is verdeeld
over de onderdelen ICT, Bijdrage aan SSO's en DICTU. Dit komt doordat alle materiële
uitgaven van de diensten onder «overige materiële uitgaven» waren geraamd, terwijl
deze uitgaven ook over de verschillende categorieën moesten worden verdeeld. Dit is
nu gecorrigeerd. De per saldo ophoging van de materiele uitgaven wordt grotendeels
verklaard door de toevoeging van de uitgekeerde prijsbijstelling.
4.2 Artikel 41 Nog onverdeeld
Tabel 17 Nog onderdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting september(2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
233.753
– 233.753
0
Uitgaven
233.753
– 233.753
0
Loonbijstelling
124.415
– 124.415
0
Prijsbijstelling
109.338
– 109.338
0
Onverdeeld
0
0
Onvoorzien
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Loon- en prijsbijstelling
Betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstellingstranche 2024 over relevante
artikelonderdelen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.S. Beljaarts, minister van Economische Zaken
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.