Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 613 XVI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. Agema
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
2 Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.264.208
695.883
1.960.091
Uitgaven
2.338.761
68.482
2.407.243
1.10
Gezondheidsbeleid
901.287
98.825
1.000.112
Subsidies (regelingen)
50.475
1.545
52.020
(Lokaal) gezondheidsbeleid
50.475
1.535
52.010
Overige
0
10
10
Opdrachten
2.405
3.457
5.862
(Lokaal) gezondheidsbeleid
2.405
3.457
5.862
Bijdrage aan agentschappen
169.919
14.396
184.315
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
132.222
11.954
144.176
RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
36.841
2.895
39.736
Overige
856
– 453
403
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
381.589
67.495
449.084
ZonMw: Programmering
381.589
67.495
449.084
Bijdrage aan medeoverheden
296.899
11.932
308.831
Lokale aanpak
296.899
11.927
308.826
Overige
0
5
5
1.20
Ziektepreventie
1.240.627
– 36.793
1.203.834
Subsidies (regelingen)
384.205
16.895
401.100
Ziektepreventie
87.411
919
88.330
Bevolkingsonderzoeken
225.599
7.496
233.095
Vaccinaties
71.195
8.480
79.675
Opdrachten
141.647
– 61.826
79.821
Ziektepreventie
102.022
– 33.799
68.223
Pandemische paraatheid
39.625
– 28.027
11.598
Bijdrage aan agentschappen
486.208
20.830
507.038
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra
310.758
14.294
325.052
RIVM: Bevolkingsonderzoeken
55.700
3.509
59.209
RIVM: Vaccinaties
113.518
– 6.048
107.470
Pandemische paraatheid
6.219
9.075
15.294
Overige
13
0
13
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
208
1.100
1.308
LCCB
208
1.100
1.308
Bijdrage aan medeoverheden
228.359
– 20.447
207.912
Pandemische paraatheid
89.312
3.161
92.473
Overige
139.047
– 23.608
115.439
Vermogensverschaffing/-onttrekking
0
6.655
6.655
Afwikkeling Intravacc
0
6.655
6.655
1.30
Gezondheidsbevordering
157.945
5.111
163.056
Subsidies (regelingen)
76.905
2.950
79.855
Preventie van schadelijk middelengebruik
30.174
158
30.332
Gezonde leefstijl en gezond gewicht
25.147
795
25.942
Letselpreventie
5.992
836
6.828
Bevordering van seksuele gezondheid
14.820
649
15.469
Overige
772
512
1.284
Opdrachten
14.954
– 2.109
12.845
Gezondheidsbevordering
14.954
– 2.109
12.845
Bijdrage aan agentschappen
3.278
74
3.352
Overige
3.278
74
3.352
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
13
13
Overige
0
13
13
Bijdrage aan medeoverheden
62.808
4.183
66.991
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
15.660
626
16.286
Seksuele gezondheid
47.148
3.557
50.705
1.40
Ethiek
38.902
1.339
40.241
Subsidies (regelingen)
35.092
1.162
36.254
Abortusklinieken
24.008
812
24.820
Medische ethiek
11.084
350
11.434
Opdrachten
1.218
13
1.231
Medische ethiek
1.218
13
1.231
Bijdrage aan agentschappen
2.592
164
2.756
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
2.592
164
2.756
Ontvangsten
47.337
17.400
64.737
Toelichting
Gezondheidsbeleid
Bijdrage aan agentschappen
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
Het budget is opgehoogd met € 8,8 miljoen door loon- en prijsbijstelling. Met de loon-
en prijsbijstelling worden de uitgaven zo opgehoogd dat het beleid geen consequenties
ondervindt van gestegen lonen en prijzen (ongewijzigd arrangement). Ook is € 0,6 miljoen
beschikbaar voor het experiment gesloten coffeeshopketen (wietexperiment), waarbij
wordt gekeken op het huidige gedoogbeleid voor cannabis anders kan worden ingericht.
Daarnaast wordt € 0,2 miljoen gebruikt om de pilot additieven van de Wageningen Food
Safety Research (WFSR) te financieren.
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's
ZonMw: Programmering
Binnen artikel 1 Volksgezondheid heeft een herprioritering plaatsgevonden om meer
middelen beschikbaar te maken voor een aanvulling op het kennisprogramma pandemische
paraatheid (€ 3,5 miljoen in 2024).
Vanuit artikel 2 Curatieve Zorg is in 2024 € 43,6 miljoen overgeboekt onder andere
middelen voor de programma's:
– Doorgang reguliere zorg (€ 6,2 miljoen)
– Versterking organisatie eerstelijnszorg (€ 20,3 miljoen)
– Thuisarts.nl (€ 4,2 miljoen)
– En programma's in het kader van het Integraal Zorgakkoord (IZA)(€ 8,7 miljoen).
Daarnaast wordt er vanuit artikel 3 Langdurige Zorg en ondersteuning jaarlijks tot
en met 2028 € 1 miljoen overgeheveld in het kader van het porgramma Zingeving en Geestelijke
Verzorging.
Vanuit artikel 4 wordt € 3,8 miljoen beschikbaar gemaakt voor het programma regionale
participatie. In 2025 betreft dit € 6,8 miljoen, € 9,3 miljoen in 2026, € 8 miljoen
in 2027 en € 3,4 miljoen in 2028.
Tenslotte is het budget met circa € 15,9 miljoen verhoogd door de loonbijstelling.
Bijdrage aan medeoverheden
Lokale aanpak
Het budget is met circa € 11,9 miljoen verhoogd door de loonbijstelling.
Ziektepreventie
Opdrachten
Ziektepreventie
Door vertraging in juridische procedures is de verwachting dat de kosten van enkele
juridische trajecten niet meer in 2024 zullen vallen, maar in 2025. Dit gaat in totaal
om een budget van € 33 miljoen wat wordt doorgeschoven. Ook vallen er middelen vrij
omdat er minder COVID-onderzoeken zijn uitgezet.
Pandemische paraatheid
Een deel van de risico reservering die in 2023 is toegevoegd aan de het programma
Pandemische paraatheid, komt in 2024 niet tot besteding (€ 6,5 miljoen). Ook wordt
een deel van de financiering voor de IZB-keten, zoönose en kennis en innovatie niet
uitgegeven (€ 1 miljoen).
Verder vindt de versterking voor pandemische paraatheid onder andere plaats door kennisontwikkeling,
innovatie en internationale samenwerking. In dit kader is geld naar andere begrotingsartikelen
geschoven voor de opleiding van artsen infectieziektebestrijding (€ 4,6 miljoen),
ventilatieonderzoek en COVID door TNO (€ 2,5 miljoen), het kennisprogramma pandemische
paraatheid van ZonMw en voor een bijdrage aan Coalition for Epidemic Preparedness
Innovations (CEPI) (in totaal € 3,5 miljoen). Daarnaast is € 4 miljoen overgeboekt
naar het instrument Bijdrage aan Agentschappen voor de surveillance van het rioolwater.
Samen met enkele kleinere technische mutaties heeft dit geleid tot € 28 miljoen lagere
uitgaven op artikel 1.
Bijdragen aan agenschappen
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra
Het betreft ophoging van circa € 8 miljoen in verband met de loon- en prijsbijstelling.
Voor het overige deel betreft het een herschikking en enkele technische mutaties.
Pandemische paraatheid
Het instrument is met € 9,1 miljoen verhoogd door een technische overboeking van € 4
miljoen vanuit het instrument Opdrachten. De ophoging betreft verder de loon- en prijsbijstelling.
Bijdrage aan medeoverheden
Overige
In de uitvoering van de najaarscampagne 2024 van de GGD'en zijn kosten bespaard. Hierdoor
is er minder budget nodig voor de uitvoering dan voorheen voorzien. Daardoor valt
er € 22 miljoen vrij in 2024. Ook wordt er € 1,1 miljoen overgeheveld ten behoeve
van de opdracht LCCB.
Vermogensverschaffing/-onttrekking
De mutatie van € 6,7 miljoen houdt verband met de afwikkeling van de verkoop van Intravacc.
Ontvangsten
Er vindt een correctie plaats op de ontvangsten van artikel 1. De ontvangsten worden
opgehoogd met € 17,4 miljoen. Dit bedrag is overgeheveld van artikel 2, waardoor het
totale begrote ontvangsten op de VWS begroting onveranderd blijft.
2.2 Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Curatieve zorg (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.976.200
– 1.301.007
675.193
Uitgaven
4.199.256
– 82.663
4.116.593
2.10
Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
565.553
– 47.761
517.792
Subsidies (regelingen)
274.653
– 46.554
228.099
Medisch specialistische zorg
97.095
– 21.561
75.534
Curatieve ggz
8.772
2.841
11.613
Eerstelijnszorg
25.437
– 20.208
5.229
Lichaamsmateriaal
24.773
828
25.601
Medische producten
118.576
– 8.454
110.122
Opdrachten
39.534
– 24.596
14.938
Medisch specialistische zorg
6.953
– 3.336
3.617
Curatieve ggz
2.478
– 1.145
1.333
Eerstelijnszorg
22.939
– 21.293
1.646
Lichaamsmateriaal
2.225
76
2.301
Medische producten
4.939
1.102
6.041
Bijdrage aan agentschappen
20.035
17.688
37.723
aCBG
7.750
477
8.227
CIBG
10.747
17.164
27.911
Overige
1.538
47
1.585
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
24.131
1.001
25.132
Overige
24.131
1.001
25.132
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
1.000
0
1.000
Overig
1.000
0
1.000
Vermogensverschaffing/-onttrekking
206.200
4.700
210.900
Kapitaalverschaffing Pallas
206.200
4.700
210.900
2.34
Ondersteuning van het zorgstelsel
3.633.703
– 34.902
3.598.801
Subsidies (regelingen)
186.074
– 19.034
167.040
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
1.651
174
1.825
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden
94.329
1.663
95.992
Regeling veelbelovende zorg
47.320
– 1.425
45.895
Medisch specialistische zorg
7.712
– 1.840
5.872
Medisch specialistische zorg
420
269
689
Curatieve ggz
2.723
– 2.723
0
Eerstelijnszorg
7.219
– 4.453
2.766
Overige
24.700
– 10.699
14.001
Bekostiging
3.369.778
2.336
3.372.114
Rijksbijdrage 18-
3.303.300
0
3.303.300
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
66.478
2.336
68.814
Inkomensoverdrachten
16.117
– 356
15.761
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
16.017
– 356
15.661
Overige
100
0
100
Opdrachten
44.410
– 19.474
24.936
Risicoverevening
2.182
– 225
1.957
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel
11.805
– 2.462
9.343
Medisch specialistische zorg
2.099
– 1.951
148
Curatieve ggz
1.654
33
1.687
Eerstelijnszorg
110
4
114
Passende Zorg
25.594
– 15.717
9.877
Overige
966
844
1.810
Bijdrage aan agentschappen
8.759
318
9.077
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
8.482
595
9.077
Overige
277
– 277
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
8.565
1.308
9.873
Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden
7.670
435
8.105
Overige
895
873
1.768
Ontvangsten
92.200
– 11.983
80.217
Toelichting
Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid
Subsidies
Medisch specialistische zorg
In 2024 was € 9 miljoen euro gereserveerd voor een subsidieregeling ten behoeve van
de instandhouding van IC-capaciteit welke is opgebouwd tijdens de Covid-crisis. Deze
middelen kunnen niet worden uitgegeven in 2024 en vallen vrij.
Voor het aangenomen amendement Bushoff c.s. betreffende post-COVID poliklinieken op
de begroting 2024 heeft VWS meer inzicht nodig in het zorgpad van de post-COVID patiënt.
Dit om vast te kunnen stellen of de kosten die de zorgaanbieders maken onder de Zvw
vallen of niet. Hiervoor is in 2024 in totaal € 12 miljoen beschikbaar. Deze middelen
zijn doorgeschoven van 2024 en 2025 naar 2026 en worden daarnaast overgeheveld naar
de premiegefinancierde zorg. In totaal gaat dit om € 15 miljoen.
In het kader van pandemische paraatheid is € 6,2 miljoen in 2024 (meerjarig in totaal
€ 31 miljoen) overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid voor het ZonMw onderzoeksprogramma
Doorgang Reguliere Zorg. Het programma heeft als doel ondersteunend te zijn bij het
realiseren van optimale en flexibele inzet van capaciteit en wendbaarheid van de zorg,
zodat reguliere (niet acute) zorg in ziekenhuizen zoveel mogelijk doorgang kan vinden
ten tijde van een pandemie.
Tot slot heeft er een technische herschikking plaatsgevonden van de taakstelling uit
de eerste suppletoire begroting 2024. Als gevolg hiervan is dit budget met € 6,1 miljoen
in 2024 (€ 15,6 miljoen meerjarig) verhoogd.
Tezamen met een aantal andere kleinere mutaties vallen de uitgaven in 2024 € 21,6
miljoen lager uit.
Eerstelijnszorg
Voor de uitvoer van vijftal ZonMw programma’s op de eerstelijnszorg, voortkomend uit
het IZA, is in 2024 € 10,1 miljoen euro (€ 66,4 miljoen meerjarig) overgeboekt naar
artikel 1 Volksgezondheid. Dit betreft:
– Het kennisprogramma Verpleging en Verzorging.
– Een kennis- en kwaliteitsprogramma voor het opleiden van klinische onderzoekers huisartsengeneeskunde,
ouderengeneeskunde en arts verstandelijke gehandicapten.
– Een onderzoeksprogramma ter versterken van de kennisinfrastructuur van academische
werkplaatsen in de huisartsengeneeskunde.
– Een onderzoeksprogramma ten behoeve van academische werkplaatsen in de wijkverpleging.
– Het onderzoeksprogramma Beter Thuis: dit betreft een kwaliteitsprogramma voor de domeinen
eerstelijnsverblijf, geriatrische revalidatiezorg en geneeskundige zorg voor specifieke
patiëntgroepen
In het kader van het IZA zijn transformatiemiddelen op de VWS-begroting beschikbaar
gesteld. Om de afspraken te kunnen realiseren is er een herschikking van de budgetten
geweest, waarbij er € 3,3 miljoen in 2024 wordt verplaatst naar subsidies medisch
specialistische zorg.
Tot slot heeft er een technische herschikking plaatsgevonden van de taakstelling uit
de eerste suppletoire begroting 2024. Als gevolg hiervan is dit budget met € 5,0 miljoen
in 2024 (€ 6,3 miljoen meerjarig) verlaagd.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen de uitgaven in totaal € 20,2 miljoen
lager uit.
Opdrachten
Eerstelijnszorg
Voor het onderzoeksprogramma Versterken Basiszorg is € 20,3 miljoen in 2024 (meerjarig
€ 93,2 miljoen) overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid. Hiermee wordt ingezet
op de (door)ontwikkeling van lokale en regionale organisaties die professionals in
de basiszorg ontzorgen en ondersteunen in de samenwerking met andere partijen en domeinen.
Deze beleidsinzet en investeringen moeten leiden tot meer en beter afgestemde zorg
voor kwetsbare patiëntengroepen, meer werkplezier voor professionals, betere benutting
van personele capaciteit en budgetten en meer innovatiekracht. De versterking van
de basiszorg ondersteunt de afspraken in het IZA en het programma Wonen, ondersteuning
en zorg voor ouderen (WOZO).
Daarnaast is voor de doorontwikkeling van digitale zelfzorghulpmiddelen € 2,0 miljoen
overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen de uitgaven in totaal € 21,3 miljoen
lager uit.
Bijdrage aan agentschappen
CIBG
De ophoging van de uitgaven van het agentschap CIBG met € 17,2 miljoen wordt voor
€ 8,5 miljoen veroorzaakt door hogere kosten voor de duurzame afbouw van de noodvoorraad
hulpmiddelen en de ontmanteling van de organisatie van het Landelijk Coördinatiecentrum
Hulpmiddelen (LCH). Ook is in 2024 € 2,9 miljoen extra benodigd voor het afronden
van de werkzaamheden van het LCH data om latere raadpleging mogelijk te maken en om
de uitstroom van medewerkers zorgvuldig vorm te geven.
Andere kleinere mutaties tellen op tot het verschil tussen de genoemde bedragen.
Ondersteuning van het zorgstelsel
Subsidies
Overig
Door vertraging in het besluit en daardoor de uitvoering van de afrekening van de
zorgbonus PGB Zvw, zal een deel van de kosten in 2025 vallen. Hiervoor is een kasschuif
van € 9,6 miljoen van 2024 naar 2025 gedaan.
Tezamen met aantal kleinere mutaties vallen de uitgaven op dit budget € 10,7 miljoen
lager uit.
Opdrachten
Passende zorg
Een deel van de middelen voor Passende zorg worden doorgeschoven naar 2025, in totaal
€ 7,4 miljoen. Deze middelen worden ingezet om op de lange termijn besparingen te
realiseren (oplopend tot € 1,14 miljard in 2037). Daarnaast valt een bedrag van € 6,9
miljoen vrij in 2024.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen de uitgaven € 15,7 miljoen lager uit.
Ontvangsten
Er vindt een correctie plaats op de ontvangsten van artikel 2. De ontvangsten worden
verlaagd met € 17,4 miljoen. Dit bedrag is overgeheveld naar artikel 1, waardoor het
totale begrote ontvangsten op de VWS begroting onveranderd blijft.
Tezamen met een aantal kleinere ontvangstenmutaties vallen de ontvangsten € 12,0 miljoen
lager uit dan geraamd.
2.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
(bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
4.592.277
1.056.371
5.648.648
Uitgaven
20.658.441
1.035.409
21.693.850
3.10
Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen
413.692
– 17.960
395.732
Subsidies (regelingen)
44.255
– 13.777
30.478
Toegang tot zorg en ondersteuning
10.530
310
10.840
Passende zorg en levensbrede ondersteuning
428
176
604
Inclusieve samenleving
21.964
– 20.457
1.507
Kennis en informatiebeleid
9.121
– 104
9.017
Overige
2.212
6.298
8.510
Opdrachten
117.804
6.206
124.010
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
58.599
7.554
66.153
Toegang tot zorg en ondersteuning
2.372
– 28
2.344
Passende zorg en levensbrede ondersteuning
5.133
– 1.191
3.942
Inclusiviteit
40.133
1.209
41.342
Kennis, informatie en innovatiebeleid
1.437
– 17
1.420
Overige
10.130
– 1.321
8.809
Bijdrage aan agentschappen
18.544
3.119
21.663
Overige
18.544
3.119
21.663
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
13.985
887
14.872
Doventolkvoorzieningen
13.985
887
14.872
Bijdrage aan medeoverheden
163.704
– 7.145
156.559
Overige
163.704
– 7.145
156.559
Storting/onttrekking begrotingsreserve
55.400
– 7.250
48.150
Stimuleringsregeling wonen en zorg
55.400
– 7.250
48.150
3.21
Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
20.244.749
1.053.369
21.298.118
Subsidies (regelingen)
269.271
– 58.086
211.185
Zorg merkbaar beter maken
168.428
– 56.244
112.184
Kennis, informatie en innovatiebeleid
26.439
– 996
25.443
Palliatieve zorg en ondersteuning
74.404
– 846
73.558
Bekostiging
19.747.900
1.104.300
20.852.200
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
5.297.900
4.300
5.302.200
Bijdrage Wlz
14.450.000
1.100.000
15.550.000
Opdrachten
14.774
4.003
18.777
Zorgdragen voor langdurige zorg
14.774
4.003
18.777
Bijdrage aan agentschappen
491
– 20
471
Algemeen
491
– 20
471
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
185.313
10.932
196.245
Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank
56.641
653
57.294
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg
128.672
10.279
138.951
Bijdrage aan medeoverheden
27.000
– 7.760
19.240
Overige
27.000
– 7.760
19.240
Ontvangsten
8.450
14.584
23.034
Toelichting
Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen
Subsidies
Inclusieve samenleving
Geld dat beschikbaar is voor de stimulering zorggeschikte woningen in 2024–2026 wordt
deels doorgeschoven naar 2028, in totaal € 14,8 miljoen. In 2024 blijft er € 10 miljoen
budget beschikbaar. Ook wordt in 2024 € 1,9 miljoen budget gekort op dit instrument
als herschikking van de taakstelling uit de eerste suppletoire begroting. Ook valt
er € 2 miljoen vrij omdat de subsidieregeling intergenerationeel wonen niet volledig
wordt uitgeput.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Zorg merkbaar beter maken
Een vertraging bij de Europese aanbesteding «Ontwikkelprogramma Complexe Zorg» leidt
ertoe dat in 2024 minder kosten worden gemaakt voor de Toekomstagenda gehandicaptenzorg
(«Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking»). Ook worden in 2024 minder
uitgaven gedaan bij het beleidskader Gespecialiseerde cliëntondersteuning (in totaal
€ 1,2 miljoen). Ook zijn minder middelen nodig voor de implementatie Kwaliteitskompas
(€ 1 miljoen in 2024).
Een groot deel van de herbouw binnen het Groninger Zorgakkoord zal in toekomstige
jaren gerealiseerd worden, waardoor een deel van het beschikbare budget (€ 47,3 miljoen)
later nodig is. Daarnaast vergt de realisatie van een dekkende infrastructuur aan
gezondheidscentra in Zeeland – als onderdeel van het ompensatiepakket Vlissingen en
Zeeland «Wind in Zeilen» meer tijd, waardoor deze uitgaven (€ 0,6 miljoen) ook later
dan in 2024 nodig zijn. Tevens doen zich uitvoeringsmeevallers voor bij de ouderenzorg
en gehandicaptenzorg (totaal € 2,2 miljoen). De overige mutaties leiden tot € 3,9
miljoen lagere uitgaven.
Kennis, informatie en innovatiebeleid
Een verlaging van € 2,9 miljoen hangt samen met vertraging van enkele projecten op
kennis gebied, zoals ontwikkeling van richtlijnen en kwaliteitsindicatoren. De overige
mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo € 1,9 miljoen.
Bekostiging
Bijdrage Wlz
De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het Fonds langdurige zorg
een tekort ontstaat. Op basis van actuele ramingen van het Centraal Planbureau wordt
verwacht dat een hogere rijksbijdrage Wlz nodig is om een fondstekort te vermijden. Daarom
wordt dit budget in 2024 met € 1,1 miljard opgehoogd.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg
Het CIZ verzorgt ten behoeve van de SVB de indicatiestelling Dubbele AKW voor kinderen
die intensieve zorg van ouders nodig hebben. De uitvoeringskosten van het CIZ komen
€ 1,6 miljoen hoger uit dan geraamd. Daarnaast is de loonbijstelling van circa € 5,6
miljoen toegevoegd en heeft een technische correctie van € 3,0 miljoen plaatsgevonden.
Bijdrage aan medeoverheden
Een deel van de voorgenomen bestedingen voor domein overstijgende samenwerking (DOS)
komt niet tot besteding in 2024 (€ 10,3 miljoen). Tevens is in verband met een andere
instrument keuze een technische correctie van € 2,6 miljoen verwerkt.
Ontvangsten
Er is een terugontvangst van € 5,3 miljoen door lagere luitgaven aan het programma
Werk aan Uitvoering (WaU). De activiteiten uit het bestedingsplan WaU zijn gedeeltelijk
uitgevoerd vanwege beperkte capaciteit aan personeel en de nadruk die is gelegd op
de reguliere werkzaamheden van het CIZ en de uitvoering van de wettelijke taak. Het
CIZ heeft gemerkt dat het lastig is om de juiste nieuwe medewerkers aan te trekken
vanuit de krappe arbeidsmarkt. De organisatie rondom de activiteiten van de WaU zijn
inmiddels door het CIZ beter ingericht en bemenst. Ook waren er lagere automatiseringskosten
vanwege het programma Vernieuwing IT waarbij de aanbesteding van de nieuwe contracten
lager uitviel dan initieel begroot. Dit leidt voor VWS tot een terugontvangst van
het CIZ van € 5,3 miljoen.
De VIPP Regeling Inzicht was een subsidieregeling (2019–2023) en had als doel om veilige
en eenduidige elektronische gegevensuitwisseling te versnellen, zodat verpleegkundigen
de verpleegkundige overdracht (tussen cure-care en care-cure en tussen care-care)
gestandaardiseerd en elektronisch plaats kunnen te laten vinden. Dit leidt tot een
kleiner risico op fouten in de overdracht, minder administratieve lasten voor zorgmedewerkers
en een betere continuïteit en kwaliteit van zorg. De vaststellingen van de individuele
subsidies leiden tot een incidentele hoger ontvangsten van € 9,3 miljoen.
2.4 Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Zorgbreed beleid (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.176.083
140.588
1.316.671
Uitgaven
1.505.497
– 33.694
1.471.803
4.10
Positie cliënt en transparantie van zorg
90.450
– 11.150
79.300
Subsidies (regelingen)
76.017
– 10.666
65.351
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties
49.936
– 3.178
46.758
Transparantie van zorg
26.081
– 7.488
18.593
Opdrachten
4.710
– 1.108
3.602
Ondersteuning cliëntorganisaties
333
– 4
329
Transparantie van zorg
2.389
– 1.128
1.261
Overige
1.988
24
2.012
Bijdrage aan agentschappen
9.723
624
10.347
CIBG
9.723
624
10.347
4.20
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
731.427
– 25.532
705.895
Subsidies (regelingen)
699.101
– 27.320
671.781
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
411.004
– 43.941
367.063
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
276.547
18.749
295.296
Overige
11.550
– 2.128
9.422
Opdrachten
16.815
684
17.499
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
16.271
683
16.954
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
19
1
20
Overige
525
0
525
Bijdrage aan agentschappen
15.451
936
16.387
CIBG
15.451
936
16.387
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
60
168
228
OECD
60
168
228
4.30
Informatiebeleid
169.102
– 30.871
138.231
Subsidies (regelingen)
64.235
3.723
67.958
Informatiebeleid
57.985
3.541
61.526
Overige
6.250
182
6.432
Opdrachten
82.222
– 36.709
45.513
Informatiebeleid
77.394
– 34.105
43.289
Overige
4.828
– 2.604
2.224
Bijdrage aan agentschappen
22.645
1.308
23.953
Informatiebeleid
22.645
1.308
23.953
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
807
807
Overige
0
807
807
4.40
Inrichting zorgstelsel
300.276
30.485
330.761
Subsidies (regelingen)
423
15
438
Programma's zorgstelsel
423
15
438
Opdrachten
593
20
613
Overige
593
20
613
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
299.260
30.450
329.710
CAK
142.882
11.689
154.571
NZa
74.403
4.760
79.163
ZiNL
80.575
13.945
94.520
CSZ
1.400
34
1.434
Overige
0
22
22
4.50
Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
214.242
3.374
217.616
Subsidies (regelingen)
4.207
198
4.405
Algemeen
4.207
198
4.405
Bekostiging
197.593
3.456
201.049
Zorg en welzijn
15.275
– 217
15.058
Zorg en welzijn
182.318
3.673
185.991
Opdrachten
3.780
– 790
2.990
Zorg
1.096
– 790
306
Welzijn
2.684
0
2.684
Bijdrage aan medeoverheden
8.662
510
9.172
Overige
8.662
510
9.172
Ontvangsten
32.869
0
32.869
Toelichting
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Door vertraging in de uitvoering zal in 2024 niet het volledige bedrag dat gereserveerd
staat voor het investeringsakkoord opleiden in de wijkverpleging (IOW) worden benut.
Hierdoor valt € 37,5 miljoen vrij. Ook is er vertraging in de uitvoering van de subsidieregeling
STOZ (€ 5 miljoen) en aanpak van agressie in de zorg (€ 1 miljoen). Daarnaast kost
het opzetten en onderhouden van een Nationale Zorgreserve in 2024 minder dan verwacht
(€ 3,7 miljoen). Tenslotte is € 0,5 miljoen minder benodigd voor de subsidie vaccinatie
stageplaatsen in de zorg.
Daarnaast worden de uitgaven verhoogd met € 26,2 miljoen als gevolg van de loonbijstelling.
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Informatiebeleid
Opdrachten
Informatiebeleid
Omdat de uitvoering van de standaardisatie gegevensuitwisseling niet volledig in 2024
wordt uitgevoerd, wordt € 38,9 miljoen vanuit 2024 naar latere jaren verschoven.
Inrichting zorgstelsel
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
CAK
€ 3,5 miljoen is overgeboekt naar het CAK voor de uitvoeringstoets Inkomens- en vermogensafhankelijke
eigen bijdrage Wmo.
Ook is voor € 6,7 miljoen aan loonbijstelling toegekend aan het CAK.
ZiNL
Voor de jaren 2024 t/m 2028 wordt € 3 miljoen overgeboekt naar het CAK voor het vervolg
van programma Zorgevaluatie en Gepast Gedrag (ZEGG).
€ 2,8 miljoen is overgeboekt naar ZiNL ten behoeve van het programma KIK-V (Keteninformatie
Kerngegevens Verankeren – Versnellen – Verdiepen – Verbreden).
Ook is voor € 4,9 miljoen aan loonbijstelling toegekend aan het ZiNL.
2.5 Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Jeugd (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
226.848
5.740
232.588
Uitgaven
257.231
5.740
262.971
5.30
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
257.231
5.740
262.971
Subsidies (regelingen)
152.351
5.706
158.057
Kennis en informatiebeleid
14.764
460
15.224
Jeugdbeleid
99.400
1.731
101.131
Jeugdstelsel
38.187
3.515
41.702
Opdrachten
11.258
– 788
10.470
Kennis en informatiebeleid
2.259
334
2.593
Jeugdbeleid
8.384
– 1.143
7.241
Jeugdstelsel
615
21
636
Bijdrage aan agentschappen
1.469
99
1.568
Overige
1.469
99
1.568
Bijdrage aan medeoverheden
92.153
716
92.869
Overige
92.153
716
92.869
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
0
7
7
Overige
0
7
7
Ontvangsten
2.400
0
2.400
Toelichting
2.6 Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Sport en bewegen (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
358.582
29.117
387.699
Uitgaven
454.542
25.117
479.659
6.40
Sport verenigt Nederland
454.542
25.117
479.659
Subsidies (regelingen)
217.381
24.884
242.265
Sportakkoord
107.381
6.476
113.857
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
100.004
13.674
113.678
Kennis en innovatie
9.996
4.734
14.730
Inkomensoverdrachten
19.604
836
20.440
Financiële voorziening topsporters
19.604
836
20.440
Opdrachten
6.283
380
6.663
Sportakkoord
5.944
372
6.316
Kennis en innovatie
239
8
247
Overige
100
0
100
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.588
202
4.790
Dopingautoriteit
4.588
202
4.790
Bijdrage aan medeoverheden
206.116
– 1.187
204.929
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
206.116
– 1.187
204.929
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
500
0
500
Dopingbestrijding
500
0
500
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
70
2
72
Sportakkoord
70
2
72
Ontvangsten
55.945
0
55.945
Toelichting
Sport verenigt Nederland
Subsidies
Sportakkoord
In totaal wordt dit budget met € 6,5 miljoen verhoogd. Dit is het gevolg van een combinatie
van toekenning van loonbijstelling enerzijds, en een herschikking van de taakstelling
uit de eerste suppletoire begroting anderzijds.
Duurzame en toegankelijke sportaccomodaties
Er wordt € 10 miljoen van het budget voor de DUMAVA overgeboekt naar het budget voor
de Stimuleringsregeling voor bouw en onderhoud van sportaccommodaties (BOSA). Deze
€ 10 miljoen is bedoeld als bijdrage aan de verduurzaming van amateursportorganisaties
via BOSA in 2024.
Verder wordt dit budget met € 3,7 miljoen verhoogd. Dit is het gevolg van een combinatie
van toekenning van loonbijstelling enerzijds, en een herschikking van de taakstelling
uit de eerste suppletoire begroting anderzijds.
2.7 Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering
Wereldoorlog II (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
206.641
8.306
214.947
Uitgaven
209.215
8.306
217.521
7.10
De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering
aan WOII
27.571
1.118
28.689
Subsidies (regelingen)
26.484
1.102
27.586
Nationaal Comité
5.960
198
6.158
Nationale herinneringscentra
3.142
99
3.241
Herinnering Indisch Molukse Doelgroep
5.386
179
5.565
Zorg- en dienstverlening
6.921
230
7.151
Overige
5.075
396
5.471
Bekostiging
400
0
400
Overige
400
0
400
Opdrachten
461
16
477
Overige
461
16
477
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
226
0
226
Overige
226
0
226
7.20
Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII
181.644
7.188
188.832
Inkomensoverdrachten
171.562
6.546
178.108
Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen
171.562
6.546
178.108
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
10.082
642
10.724
Sociale Verzekeringsbank
9.432
595
10.027
Pensioen- en Uitkeringsraad
650
47
697
Ontvangsten
3.339
0
3.339
Toelichting
Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII
Inkomensoverdrachten
Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen
In 2024 is aan dit instrument voor € 6,5 miljoen aan loonbijstelling toegekend.
2.8 Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Tegemoetkoming specieke kosten (bedragen
x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
6.688.249
– 118.100
6.570.149
Uitgaven
6.688.249
– 118.100
6.570.149
8.10
Tegemoetkoming specifieke kosten
6.688.249
– 118.100
6.570.149
Inkomensoverdrachten
6.688.249
– 118.100
6.570.149
Zorgtoeslag
6.600.300
– 118.100
6.482.200
Tegemoetkoming specifieke kosten
87.949
0
87.949
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Tegemoetkoming specifieke kosten
Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
De uitgavenraming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau verlaagd
met € 118,1 miljoen.
3 Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 9 Algemeen
Tabel 10 Algemeen (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
37.848
6.723
44.571
Uitgaven
45.296
1.923
47.219
9.10
Internationale samenwerking
13.945
721
14.666
Bijdrage aan agentschappen
0
1.200
1.200
Overige
0
1.200
1.200
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
13.945
– 479
13.466
World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie
5.848
– 1.200
4.648
EMA
3.780
310
4.090
Overige
4.317
411
4.728
9.20
Verzameluitkering
200
7
207
Bijdrage aan medeoverheden
200
7
207
Overige
200
7
207
9.30
Eigenaarsbijdrage
26.151
1.195
27.346
Bijdrage aan agentschappen
26.151
1.195
27.346
Eigenaarsbijdrage RIVM
20.884
1.195
22.079
Eigenaarsbijdrage CIBG
5.267
0
5.267
9.40
Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties
5.000
0
5.000
Garanties
5.000
0
5.000
Overige
5.000
0
5.000
Ontvangsten
8.358
0
8.358
Toelichting
Op artikel 9 wordt voor in totaal € 1,3 miljoen aan loon-en prijsbijstelling aan de
relevante budgetten toegevoegd, dit leidt tot een navenante ophoging van de Eigenaarsbijdrage
RIVM.
Internationale samenwerking
Bijdragen aan agentschappen
Vanuit de Bijdrage aan internationale organisaties vindt een technische overboeking
van € 1,2 miljoen plaats in verband met de bijdrage van het RIVM aan het partnerschapsprogramma
van de WHO.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie
Vanuit de Bijdrage aan internationale organisaties vindt een overheveling van € 1,2
miljoen naar Bijdrage aan Agentschappen plaats in verband met de bijdrage van het
RIVM aan het partnerschapsprogramma van de WHO.
3.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement
Tabel 11 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
608.269
36.623
644.892
Uitgaven
628.304
31.304
659.608
10.30
Kerndepartement
470.929
17.019
487.948
Personele uitgaven
379.831
18.620
398.451
Eigen personeel
280.190
14.509
294.699
Eigen personeel
2.462
0
2.462
Externe inhuur
90.851
6.557
97.408
Overige
6.328
– 2.446
3.882
Materiële uitgaven
91.098
– 1.601
89.497
ICT
9.869
539
10.408
Bijdrage SSO's
64.500
218
64.718
Overige
16.729
– 2.358
14.371
10.40
Inspecties
120.319
7.591
127.910
Personele uitgaven
95.465
7.591
103.056
Eigen personeel
94.024
7.242
101.266
Externe inhuur
1.168
282
1.450
Overige
273
67
340
Materiële uitgaven
24.854
0
24.854
ICT
10.492
0
10.492
Bijdrage SSO's
3.950
0
3.950
Overige
10.412
0
10.412
10.50
SCP en Raden
37.056
6.694
43.750
Personele uitgaven
28.698
6.714
35.412
Eigen personeel
26.413
6.437
32.850
Externe inhuur
2.285
277
2.562
Materiële uitgaven
8.358
– 20
8.338
ICT
3.109
0
3.109
Bijdrage SSO's
465
0
465
Overige
4.784
– 20
4.764
Ontvangsten
11.865
0
11.865
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
De personele uitgaven voor het kerndepartement worden met deze suppletoire begroting
met per saldo € 18,6 miljoen bijgesteld tot € 398,5 miljoen. Tegenover een verhoging
van het budget voor eigen personeel met € 14,5 miljoen en inhuur externen met € 6,6
miljoen staat een verlaging van het budget voor overige personele uitgaven met € 2,4
miljoen.
De mutatie op de personele uitgaven betreft voor een groot deel de toedeling van de
loonbijstelling van € 27,2 miljoen. Hiervan heeft € 18,3 miljoen betrekking op het
budget voor eigen personeel, € 8,2 miljoen op het budget voor inhuur externen en € 0,7
miljoen op de overige personele uitgaven.
Eigen personeel
Ter dekking van de uitgaven voor eigen personeel van DUS-I wordt vanuit opdrachtgevers
een budgetoverheveling van € 4,7 miljoen gedaan, waarvan € 4,4 miljoen vanuit andere
departementen wordt ontvangen. Voor bijdragen aan werkzaamheden van overige departementen
wordt door VWS € 0,8 miljoen overgeheveld. De structurele overheveling van middelen
voor de Faciliteitenregeling Medezeggenschap naar diverse concernonderdelen leidt
tot een budgetafname van € 2,0 miljoen. De overheveling naar het budget voor inhuur
externen ten behoeve van het beheer van de WOO portal en het Zaakvolgsysteem WOO leidt
tot een afname van het budget van € 1,6 miljoen. Vanwege een kasschuif van € 0,6 miljoen
voor de Standaardisatie Gegevensuitwisseling vindt een verschuiving in het budget
plaats van 2024 naar 2027. Diverse kleinere overhevelingen, herschikkingen en technische
mutaties veelal binnen het apparaatsartikel leiden tot een afname van het budget voor
eigen personeel met per saldo € 3,4 miljoen.
Inhuur externen
Vanwege een kasschuif van € 5,5 miljoen voor de Standaardisatie Gegevensuitwisseling
vindt een verschuiving in de budgetten plaats van 2024 naar latere jaren. Er vindt
een technische correctie plaats van boekingen binnen het apparaatsartikel. Dit leidt
tot een toename van het budget voor inhuur externen met € 2,7 miljoen (en een daarmee
samenhangende afname van het budget voor overige personele uitgaven met € 3,1 miljoen).
Ten behoeve van het beheer van de WOO portal en het Zaakvolgsysteem WOO wordt € 1,7
miljoen aan het budget toegevoegd. Er is sprake van een meevaller ten behoeve van
de Gegevensuitwisseling Medicatie-overdracht op de BES-eilanden. Dit leidt tot een
budgetbijstelling van € 1,3 miljoen. Door het innovatieve karakter van een nieuw DMS-systeem
is een extra marktconsultatie noodzakelijk. Dit leidt tot een kasschuif van € 0,7
miljoen van 2024 naar latere jaren. Ten behoeve van organisatie-ontwikkeling en vertraging
in de transitie van het Subsidieplatform wordt het budget voor externe inhuur van
DUS-I met € 1,3 miljoen verhoogd. Het restant van de mutatie (€ 0,2 miljoen) betreft
kleinere overhevelingen, herschikkingen en technische mutaties, veelal binnen het
apparaatsartikel.
Toelichting apparaatsuitgaven Inspecties
Personele uitgaven Inspecties
De personele uitgaven voor Inspecties worden met deze suppletoire begroting met per
saldo € 7,6 miljoen bijgesteld tot € 103,1 miljoen.
Deze mutatie op de personele uitgaven betreft voor een groot deel de toedeling van
de loonbijstelling van € 7,3 miljoen. Hiervan heeft € 6,9 miljoen betrekking op het
budget voor eigen personeel, € 0,3 miljoen op het budget voor inhuur externen en € 0,1
miljoen op de overige personele uitgaven.
Eigen personeel
Overige mutaties, waaronder het krijgen van een structurele bijdrage voor de Faciliteitenregeling
Medezeggenschap (€ 0,8 miljoen), leiden tot een budgettoename van € 0,3 miljoen.
Toelichting apparaatsuitgaven SCP en Raden
Personele uitgaven SCP en Raden
De personele uitgaven voor SCP en Raden worden met deze suppletoire begroting met
per saldo € 6,7 miljoen bijgesteld tot € 35,4 miljoen.
Deze mutatie op de personele uitgaven betreft onder meer de toedeling van de loonbijstelling
van € 2,3 miljoen. Hiervan heeft € 2 miljoen betrekking op het budget voor eigen personeel
en € 0,3 miljoen op het budget voor inhuur externen.
Eigen personeel
Er vindt een correctie plaats op eigen personeel. De uitgaven worden opgehoogd met
€ 3,2 miljoen. Dit bedrag is overgeheveld van artikel 2, waardoor het totale begrote
uitgaven op de VWS begroting onveranderd blijft. De overige mutaties betreffen onder
meer het krijgen van een structurele bijdrage voor de Faciliteitenregeling Medezeggenschap
(€ 1,2 miljoen).
3.3 Artikel 11 Nog onverdeeld
Tabel 12 Nog onderdeeld (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
275.631
– 275.631
0
Uitgaven
292.203
– 292.203
0
11.4
Nog onverdeeld
292.203
– 292.203
0
Nog te verdelen
292.203
– 292.203
0
Loonbijstelling
280.201
– 280.201
0
Prijsbijstelling
11.999
– 11.999
0
Overige
3
– 3
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Loonbijstelling
Deze mutatie betreft de doorverdeling van de loonbijstelling tranche 2024 naar de desbetreffende
beleidsartikelen.
Prijsbijstelling
Deze mutatie betreft de doorverdeling van de prijsbijstelling tranche 2024 naar de
desbetreffende beleidsartikelen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Agema, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.