Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van de leden Dijk en Flach ter vervanging van nr. 13 over een acceptatieplicht voor contant geld bij kleine betalingen
36 228 Wijziging van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme in verband met het verbod op contante betalingen voor goederen vanaf 3.000 euro (Wet plan van aanpak witwassen)
Nr. 19
                   GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN DE LEDEN DIJK EN FLACH TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER
               NR. 13
            
Ontvangen 9 september 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In het opschrift wordt na «terrorisme» ingevoegd «en Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek»
                     en wordt na «3.000 euro» ingevoegd «en het recht van consumenten op kleinere contante
                     betalingen».
                  
II
In de beweegredenen wordt na «3.000 euro» ingevoegd «en dat het tevens gewenst is
                     kleinere contante betalingen door consumenten blijvend te garanderen».
                  
III
Na artikel II wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL IIA
                     
Artikel 113 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek komt te luiden:
Artikel 113
                           
1. Indien de schuldenaar een natuurlijke persoon is die handelt voor doeleinden buiten
                                    zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit en de schuldeiser geen natuurlijke persoon is
                                    die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit accepteert
                                    de schuldeiser de verbintenis tot betaling van een geldsom in contanten tot het bedrag,
                                    genoemd in artikel 1f, eerste lid, van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren
                                    van terrorisme.
                                 
2. Bij algemene maatregel van bestuur kan worden afgeweken van het bepaalde in lid 1
                                    indien dit noodzakelijk is vanwege de veiligheid of de specifieke aard van de werkzaamheden.
                                 
3. Het ontwerp van een krachtens lid 2 vast te stellen algemene maatregel van bestuur
                                    wordt aan de beide Kamers der Staten-Generaal overgelegd. De voordracht voor de vast
                                    te stellen algemene maatregel van bestuur kan worden gedaan nadat vier weken na de
                                    overlegging zijn verstreken, tenzij binnen die termijn door of namens een der kamers
                                    of door ten minste een vijfde van het grondwettelijk aantal leden van een der kamers
                                    de wens te kennen wordt gegeven dat het onderwerp van de algemene maatregel van bestuur
                                    bij wet wordt geregeld. In dat geval wordt een daartoe strekkend voorstel van wet
                                    zo spoedig mogelijk ingediend.
                                 
Toelichting
               
Hoewel contant geld een wettig betaalmiddel is, verplicht de wet momenteel individuele
                  organisaties niet om het te accepteren. Die mogen contant geld weigeren, en op steeds
                  meer plekken gebeurt dit ook. De indieners zijn bezorgd over de dalende acceptatiegraad
                  van contant geld in de samenleving. Zo blijkt uit recente cijfers van De Nederlandsche
                  Bank1 dat bij 12 procent van de apotheken alleen nog maar met een bankpas kan worden betaald.
                  In parkeergarages en bibliotheken is dit al 16 procent en in bioscopen zelfs 22 procent.
               
Het wetsvoorstel «Wet plan van aanpak witwassen» bevat een verbod voor handelaren
                  in goederen om transacties vanaf € 3.000 in contanten te verrichten. De indieners
                  vrezen dat er in de praktijk, zeker als de huidige trend zich door zet, ook onder
                  deze grens op steeds minder plekken afgerekend kan worden met contant geld. Zij stellen
                  daarom een acceptatieplicht voor. Deze acceptatieplicht geldt in principe voor elke
                  publiek toegankelijke locatie of organisatie die producten of diensten aanbiedt aan
                  particulieren. De regering krijgt de mogelijkheid om per algemene maatregel van bestuur
                  uitzonderingen op deze acceptatieplicht in te stellen, indien afdoende wordt onderbouwd
                  dat dit vanwege de uitvoering of de veiligheid noodzakelijk is. Dit kan bijvoorbeeld
                  per sector. Dit dient dan wel middels een zogenaamde zware voorhangprocedure voorgelegd
                  te worden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Een specifiek voorbeeld hiervan
                  kunnen bijvoorbeeld onbemande tankstations zijn, waarbij het zowel vanwege de uitvoerbaarheid
                  als de veiligheid onwenselijk kan zijn om een acceptatieplicht voor contant geld op
                  te leggen.
               
Veel mensen gebruiken nog dagelijks contant geld. Voor een deel uit gewoonte, soms
                  omdat ze daar een persoonlijke voorkeur voor hebben, maar vaak ook uit noodzaak. Denk
                  bijvoorbeeld aan mensen met een fysieke of mentale beperking, de groeiende groep senioren,
                  mensen in schuldhulpverlening of mensen zonder betaalrekening, zoals vluchtelingen.
                  Bij elkaar opgeteld gaat dit volgens een recent onderzoek van het bureau McKinsey
                  om ongeveer 1,5 miljoen mensen.2 2,6 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder worstelen met de digitale betaalwereld.3 Maar het is niet alleen voor hen van belang dat contant geld breed geaccepteerd blijft
                  in onze samenleving. Ondanks vele investeringen in de robuustheid van het digitale
                  betalingsverkeer komen storingen nog steeds met enige regelmaat voor. Bij storingen
                  in grotere steden wijken mensen dan uit naar alternatieven, maar op regionaal of landelijk
                  niveau zijn alternatieven niet altijd beschikbaar. Niet iedereen kan in zulke situaties
                  snel uitwijken naar een andere regio of gedurende langere tijd bepaalde aankopen uitstellen.
                  Daarom blijft een brede acceptatiegraad van contant geld ook voor de stabiliteit van
                  het stelsel van belang, omdat het een alternatief biedt dat nauwelijks blootgesteld
                  is aan verstoringsrisico’s.
               
Dijk Flach
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 Jimmy Dijk, Tweede Kamerlid
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 André Flach, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | 
|---|---|---|
| PVV | 37 | Voor | 
| GroenLinks-PvdA | 25 | Tegen | 
| VVD | 24 | Tegen | 
| NSC | 20 | Voor | 
| D66 | 9 | Tegen | 
| BBB | 7 | Voor | 
| CDA | 5 | Tegen | 
| SP | 5 | Voor | 
| ChristenUnie | 3 | Tegen | 
| DENK | 3 | Voor | 
| FVD | 3 | Voor | 
| PvdD | 3 | Voor | 
| SGP | 3 | Voor | 
| Volt | 2 | Tegen | 
| JA21 | 1 | Tegen | 
 
           
  