Lijst van vragen : Verslag houdende een lijst van vragen over de Slotwet Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2023 (Kamerstuk 36560-VIII)
2024D20927 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, belast met het voorbereidend
onderzoek van de Slotwet Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2023 (Kamerstuk 36 560 VIII), heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.
De fungerend voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
Adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Nr
Vraag
1
Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dat de verminderde onderwijsuitgaven geen negatieve
impact hebben op specifieke doelgroepen, zoals achterstandswijken of kinderen met
een leerachterstand?
2
Kan u uitleggen waarom een hercalculatie heeft plaatsgevonden in de financiering van
de Prestatiebox en welke gevolgen dit heeft voor de onderwijskwaliteit?
3
Wat zijn de redenen voor de afname van het aantal aanvragen binnen de meerjarige subsidieregeling
voor begaafde leerlingen?
4
Wat is er sinds 2010, toen werd afgesproken dat voor elk eiland van Caribisch Nederland
een masterplan voor de huisvesting van het onderwijs werd opgesteld, verbeterd aan
de beschikbaarheid van geschikte schoolgebouwen? Welke tekorten bestaan er daar nog?
5
In hoeverre worden ook in Caribisch Nederland data verzameld over de leerresultaten
van het funderend onderwijs?
6
In hoeverre was in 2023 het Nederlandse onderwijsbeleid onverkort van toepassing op
het funderend onderwijs voor Caribisch Nederland? Met andere woorden: valt uit het
gegeven dat in deze Slotwet Caribisch Nederland niet wordt vermeld, volgens het principe
van «comply or explain» af te leiden dat het onderwijsbeleid tussen Europees en Caribisch
Nederland op geen enkel punt verschilt?
7
In welke mate blijken leraren in de medezeggenschapsraden erin te slagen om de overhead
op de scholen te beperken ten gunste van de hoeveelheid onderwijsgeld voor het primaire
proces?
8
Hoe verklaart u dat er € 23,6 miljoen minder verplicht was op het budget voor huisvesting
noodlocaties voor Oekraïense vluchtelingen? Hoe ontwikkelen de aantallen Oekraïense
vluchtelingen zich ondertussen?
9
Welke subsidies zouden eventueel kunnen worden omgezet voor verbetering van de rechtstreekse
reguliere bekostiging voor voortgezet onderwijs dat de scholen verzorgen? Bij welke
subsidies is dat niet mogelijk?
10
Welke inzichten heeft de subsidieregeling basisvaardigheden opgeleverd over de effectiviteit
van een geïsoleerde focus op de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen, of
over het onderwijs dat deze vaardigheden mede behandelt geïntegreerd in andere vakken?
11
Is in het verleden, of in het buitenland, wel eens geconstateerd dat een tekortschietende
onderwijskwaliteit op de scholen zich ook prima kan herstellen zonder dat daar gericht
beleid en middelen op worden ingezet? Zo ja, welke voorbeelden kunt u daarvan noemen?
12
Wat zijn de gevolgen van de afname in subsidies voor schoolmaaltijden en basisvaardigheden
voor leerlingen?
13
Hoe smal of breed is het aanbod van mbo1 en hoger onderwijs op Caribisch Nederland? Wat zijn de gevolgen voor braindrain uit
deze eilanden?
14
Heeft ook Caribisch Nederland geprofiteerd van de Digitaliseringsimpuls Onderwijs?
In hoeverre vormen de slechte internetverbindingen op die eilanden daar een belemmering
voor digitalisering in het onderwijs?
15
Kunt u kwantificeren hoeveel zijinstroom, meer voltijds werken en splitsing van de
pabo-opleidingen in opleidingen voor jonge en oudere kinderen, kunnen bijdragen aan
de oplossing van het lerarentekort?
16
Hoe verklaart u dat er minder studenten in aanmerking kwamen voor de coronamaatregel
dan verwacht, zodat ook het budget voor het NP Onderwijs met € 16,3 miljoen omlaag
kon?
17
Kunt u aangeven wat wordt gedaan aan de wijze waarop de Subsidieregeling Instandhouding
Monumenten (SIM) wordt gefinancierd om de ingewikkelde registratie van verplichtingen
op het budget van monumentenzorg te vereenvoudigen?
18
Kunt u zo gedetailleerd mogelijk aangeven waar de stijging van € 7,6 miljoen aan ontvangsten
op Cultuur door is veroorzaakt?
19
Kunt u aangeven waardoor het verschil van € 35,5 miljoen aan reclameopbrengsten van
de STER is veroorzaakt en hoe zich dat verhoudt tot de reclameopbrengsten van commerciële
zenders?
20
Kunt u aangeven waar de ophoging van € 17 miljoen op het verplichtingenbudget voor
de landelijke publieke omroepen door is veroorzaakt?
21
Kunt u aangeven waar de verhoging van € 0,9 miljoen aan verplichtingen en de hogere
ontvangsten van € 0,2 miljoen op Emancipatie uit zijn opgebouwd?
22
Zijn er specifieke culturele programma’s of doelgroepen die disproportioneel getroffen
worden door de veranderde budgettering?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Huls, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.