Lijst van vragen : Lijst van vragen over de Tiende Voortgangsrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer over de tweede helft van 2023 (Kamerstuk 32404-121)
2024D19699 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de Tiende voortgangsrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer over de tweede helft
van 2023 (Kamerstuk 32 404, nr. 121).
De fungerend voorzitter van de commissie,
Postma
Adjunct-griffier van de commissie,
Wiendels
Nr
Vraag
1
Overweegt u versoberingen in de doelstellingen of verkleining van de scope van het
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)? Zo ja, welke?
2
Welke opbrengsten verwacht u van scherpere kostenbeheersing en programmanagement?
3
Neemt u alle aanbevelingen van de Auditdienst Rijk (ADR) onverkort over? Zo nee, op
welke punten niet en waarom niet?
4
Wat gaat u doen in het kader van de constatering van de ADR dat niet alle informatie
beschikbaar is om de stand van de post onvoorzien binnen het programma eenduidig en
betrouwbaar te kunnen vaststellen? Hoe verhoudt deze constatering zich tot de verklaring
in de voortgangsrapportage dat het totaal van de post onvoorzien op dit moment van
voldoende omvang is om de endogene risico’s op te kunnen vangen?
5
Kunt u concrete voorbeelden noemen van de in de beslisnota genoemde reële versoberingen
waarmee het potentiële tekort van 100 miljoen euro deels zou kunnen worden opgevangen?
6
Gelet op de stelling dat de gevolgen van exogene risico’s worden geschat op circa
275 miljoen euro en dat 250 miljoen hiervan wordt gedekt met een risicoreservering,
waarvan wordt de rest gedekt?
7
Is het nog steeds de planning dat eind december 2024 de Amstelpassage volwaardig in
gebruik kan worden genomen voor het vertrek van de Eurostar vanaf Amsterdam Centraal?
8
Kan een overzicht verstrekt worden zoals tabel 2.2 en 2.3 in het PHS, maar dan inclusief
de jaren 2013 tot en met 2021?
9
Welke oplossingen en scenario’s ontwikkelt u voor het geval dat onvoldoende budget
voor PHS beschikbaar zal komen om het potentiële budgettekort (inclusief de exogene
risico’s) te dekken?
10
Wat is de actuele prognose voor realisatie van de maatregelen rond Amsterdam CS en
de frequentieverhogingen op het corridor Alkmaar-Amsterdam? Kunt u concreter zijn
dan «na 2036»?
11
Kunt u toelichten wat er exact bedoeld wordt met de bewering dat op de reizigerscorridor
Alkmaar-Amsterdam de mogelijkheid aanwezig blijft om in de toekomst «incidenteel goederenvervoer
te faciliteren»?
12
Is er al meer inzicht te geven in de planning en realisatie van het project Zuidasdok
en dientengevolge de eventuele consequenties voor het PHS?
13
Wanneer kunnen wij de planning voor het derde perron van Amsterdam Zuid verwachten
en is hier een deadline aan verbonden?
14
Wat zal de procentuele verdeling zijn van het goederenvervoer over de route Zuid-Nederland
en de Betuwelijn, als de nieuwe boog bij Meteren is gerealiseerd?
15
Met welke groei van goederenvervoer is rekening gehouden op de trajecten Zuid-Nederland
en Betuweroute?
16
Kan de passage «Het rijden van bedieningsmodel II is opgenomen..., dus uiterlijk dienstregelingsjaar
2033.» van een uitgebreidere toelichting worden voorzien?
17
Hoe zien de aansluitingen bij de Duitse grens eruit (treinverbinding naar Duitsland
en vice versa), gelet op het feit dat de reizigerscorridor Schiphol-Utrecht-Nijmegen
een lijnvoering kent die onder meer voorziet in één ICE per 2 uur Amsterdam Centraal
– Utrecht Centraal – Arnhem Centraal – Duitse grens?
18
Hoe verhouden de prognoses van de reizigersgroei zich tot de afname van het aantal
reizigers door meer thuiswerken en door verwachte resultaten vanwege de inspanningen
die hier nu op worden gepleegd, zodat reizigers beter worden gespreid en thuiswerken
verder wordt gestimuleerd?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.L. Postma, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
N. Wiendels, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.