Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTELB. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleidsartikelen2.1 Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleidOverzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutatiesBudgettaire gevolgen van beleidToelichting2.2 Artikel 1 Kabinet van de KoningOverzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutatiesBudgettaire gevolgen van beleidToelichting2.3 Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en VeiligheidsdienstenOverzicht belangrijkste uitgavenmutatiesBudgettaire gevolgen van beleidToelichting
36 550 III Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2023‒2024
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA);
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
3. de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister-President, Minister van Algemene ZakenM. Rutte
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
In de navolgende paragrafen 2.1, 2.2 en 2.3 worden de voorgestelde mutaties toegelicht, voor het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten.
2 Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2024
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Vastgestelde begroting 2024
89.372
86.293
89.296
89.294
89.294
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Eindejaarsmarge 2023
1
899
0
0
0
0
2) Inzet EJM tbv ICT en tijdelijke huisvesting
1
‒ 820
0
0
0
0
3) Eindejaarsmarge toedeling naar KvdK
1
‒ 30
0
0
0
0
4) Eindejaarsmarge toedeling naar CTIVD
1
‒ 41
0
0
0
0
5) Inrichting tijdelijke huisvesting
1
9.000
2.000
2.000
2.000
2.000
6) Verhoging uitgaven ICT voor o.a. AZ-Next uitgaven.
1
5.500
4.500
3.500
3.500
3.500
7) Desaldering ontvangsten tbv ICT en tijdelijke huisvesting
1
500
500
500
500
500
8) Inzet onderuitputting AZ breed voor claim VJN 2024
1
‒ 1.000
‒ 1.000
‒ 1.000
0
0
9) Loon- en prijsbijstelling 2024
1
4.667
4.553
4.636
4.636
4.636
10) Loon- en prijsbijstelling toedeling naar KvdK
1
‒ 170
‒ 170
‒ 169
‒ 169
‒ 169
11) Loon- en prijsbijstelling toedeling naar CTIVD
1
‒ 243
‒ 243
‒ 243
‒ 243
‒ 243
12) Diverse overboekingen van en naar de begroting van AZ
1
592
‒ 37
‒ 37
‒ 37
‒ 37
Stand 1e suppletoire begroting 2024
108.226
96.396
98.483
99.481
99.481
Toelichting
1. Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2023 aan de begroting van Algemene Zaken (AZ).
2. Voor de dekking van ICT en tijdelijke huisvesting wordt een deel van de eindejaarsmarge ingezet.
3. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge naar het Kabinet van de Koning (KvdK).
4. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge naar de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD).
5. AZ heeft in 2024 hogere kosten in verband met de inrichting van tijdelijke huisvesting en vanaf 2024 daarmee samenhangende hogere operationele kosten.
6. Dit betreft de verhogingen van de uitgaven voor ICT waaronder o.a. AZ-Next.
7. Ontvangsten die worden ingezet voor de dekking van ICT en tijdelijke huisvesting.
8. Voor de dekking van ICT en tijdelijke huisvesting wordt de onderuitputting van Algemene Zaken ingezet.
9. De tranche 2024 van de loon- en prijsbijstelling is toegevoegd aan de begroting van AZ. Deze is inclusief de bijstellingen voor het KvdK en de CTIVD.
10. De doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling naar het KvdK.
11. De doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling naar de CTIVD.
12. Dit is het saldo van diverse overboekingen van en naar de begroting van Algemene Zaken.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2024
Ontvangsten 2025
Ontvangsten 2026
Ontvangsten 2027
Ontvangsten 2028
Vastgestelde begroting 2024
4.786
4.786
4.786
4.786
4.786
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Ontvangsten a.g.v. doorbelasting loonbijstelling RVD/CKH 2024
1
101
101
101
101
101
2) Ontvangsten a.g.v. doorbelasting prijsbijstelling RVD/CKH 2024
1
12
12
12
12
12
3) Desaldering ontvangsten tbv ICT en tijdelijke huisvesting
1
500
500
500
500
500
Stand 1e suppletoire begroting 2024
5.399
5.399
5.399
5.399
5.399
Toelichting
Dit betreffen technische ontvangstenmutaties als gevolg van de doorbelasting van de loon- en prijsbijstelling 2024. En een desaldering op de ontvangsten die ingezet wordt voor ICT en tijdelijke huisvesting.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2024 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2024 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Verplichtingen
89.372
0
89.372
18.854
108.226
10.103
9.187
10.187
10.187
99.481
Uitgaven
89.372
0
89.372
18.854
108.226
10.103
9.187
10.187
10.187
99.481
1.1 Coördinatie van het algemeen communicatie- en regeringsbeleid (RVD) apparaatsuitgaven
2.425
0
2.425
0
2.425
0
76
76
76
76
Extrapolatie
5.372
1.2 Bijdrage aan de lange termijn beleidsontwikkeling (WRR) apparaatsuitgaven
644
0
644
0
644
0
0
0
0
0
Extrapolatie
644
1.3 Apparaatsuitgaven
53.464
0
53.464
16.412
69.876
8.351
7.360
8.360
8.360
8.360
Extrapolatie
51.018
1.4 Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB)
1.906
0
1.906
107
2.013
107
107
107
107
107
Extrapolatie
1.907
Bijdrage aan agentschap
1.5 Dienst Publiek en Communicatie
30.933
0
30.933
2.335
33.268
1.645
1.644
1.644
1.644
1.644
Extrapolatie
30.353
Ontvangsten
4.786
0
4.786
613
5.399
613
613
613
613
5.399
Toelichting
De uitgaven van het ministerie van Algemene Zaken (AZ) zijn voor het jaar 2024 met € 18,9 miljoen toegenomen. Dit bedrag betreft het saldo van meerdere mutaties.
In verband met tijdelijke huisvesting van het ministerie van AZ is het budget voor 2024 opgehoogd met € 8 miljoen voor met name inrichtingskosten voor de tijdelijke huisvesting die niet aard en nagelvast zijn en daarom niet voor rekening komen van het Rijksvastgoedbedrijf. Daarnaast is er sprake van hogere operationele kosten in verband met huisvesting van het ministerie voor de duur van de tijdelijke huisvesting. Dit betreft € 1 miljoen voor 2024 oplopend naar € 2 miljoen per jaar tot de verhuizing terug naar het Binnenhof.
Voorts is er voor 2024 een budget toegevoegd voor ICT uitgaven voor het project AZ-next, extra voorzieningen datacenter, beheer en onderhoud van het nieuwe document management systeem (DMS) en professionalisering van de ICT infrastructuur bij AZ. In totaal gaat het om € 6 miljoen in 2024 aflopend naar € 4 miljoen in 2026 en verder.
Om een deel van de kosten voor tijdelijke huisvesting en ICT te dekken is naast de eindejaarmarge (€ 0,8 miljoen) een bedrag van € 1 miljoen onderuitputting AZ-breed in 2024, 2025 en 2026 en € 0,5 miljoen ontvangsten ingezet.
Tevens zijn de tranches loon- en prijsbijstelling 2024 van respectievelijk € 3,5 miljoen en € 1,1 miljoen toegevoegd aan de begroting.
Extrapolatie
Met de extrapolatiemutaties worden de begrotingsstanden in het extrapolatiejaar 2029 toegevoegd aan de begroting van Algemene Zaken.
2.2 Artikel 1 Kabinet van de Koning
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2024
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Vastgestelde begroting 2024
3.051
3.039
3.027
3.027
3.027
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Loonbijstelling KvdK 2024
1
157
157
157
157
157
2) Prijsbijstelling KvdK 2024
1
13
13
12
12
12
3) Eindejaarsmarge KvdK 2023
1
30
0
0
0
0
4) Overige
1
‒ 1
0
0
0
0
Stand 1e suppletoire begroting 2024
3.250
3.209
3.196
3.196
3.196
Toelichting
1. De tranche 2024 van de loonbijstelling, inclusief die voor het KvdK en de CTIVD, is toegevoegd aan de begrotingsstaat van AZ. De loonbijstelling voor het KvdK is vanuit de begroting van Algemene Zaken doorverdeeld naar de begrotingsstaat van het KvdK.
2. De gehele tranche 2024 van de prijsbijstelling, inclusief die voor het KvdK en de CTIVD, is toegevoegd aan de begrotingsstaat van AZ. De prijsbijstelling voor het KvdK is vanuit de begroting van Algemene Zaken doorverdeeld naar de begrotingsstaat van het KvdK.
3. Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2023.
Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2024
Ontvangsten 2025
Ontvangsten 2026
Ontvangsten 2027
Ontvangsten 2028
Vastgestelde begroting 2024
3.051
3.039
3.027
3.027
3.027
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Ontvangsten a.g.v. doorbelasting loonbijstelling KvdK 2024
1
157
157
157
157
157
2) Ontvangsten a.g.v. doorbelasting prijsbijstelling KvdK 2024
1
13
13
12
12
12
3) Ontvangsten a.g.v. doorbelasting eindejaarsmarge KvdK 2023
1
30
0
0
0
0
4) Overige
1
‒ 1
0
0
0
0
Stand 1e suppletoire begroting 2024
3.250
3.209
3.196
3.196
3.196
Toelichting
Dit betreffen technische mutaties die in het kader van de doorbelasting naar de begroting van de Koning (I) tot ontvangsten leiden op de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Kabinet van de Koning (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2024 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2024 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Verplichtingen
3.051
0
3.051
199
3.250
170
169
169
169
3.196
Uitgaven
3.051
0
3.051
199
3.250
170
169
169
169
3.196
Kabinet van de Koning
3.051
0
3.051
199
3.250
170
169
169
169
169
Extrapolatie
3.027
Ontvangsten
3.051
0
3.051
199
3.250
170
169
169
169
3.196
Toelichting
Zie toelichting bij Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
Extrapolatie
Met de extrapolatiemutaties worden de begrotingsstanden in het extrapolatiejaar 2029 toegevoegd aan de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning.
2.3 Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Tabel 7 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2024
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Uitgaven 2028
Vastgestelde begroting 2024
4.256
4.256
4.257
4.257
4.257
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Loonbijstelling CTIVD 2024
1
229
229
229
229
229
2) Prijsbijstelling CTIVD 2024
1
14
14
14
14
14
3) Eindejaarsmarge CTIVD 2023
1
41
0
0
0
0
Stand 1e suppletoire begroting 2024
4.540
4.499
4.500
4.500
4.500
Toelichting
1. De tranche 2024 van de loonbijstelling, inclusief die voor het KvdK en de CTIVD, is toegevoegd aan de begrotingsstaat van AZ. De loonbijstelling voor de CTIVD is vanuit de begroting van Algemene Zaken doorverdeeld naar de begrotingsstaat van de CTIVD.
2. De gehele tranche 2024 van de prijsbijstelling, inclusief die voor het KvdK en de CTIVD, is toegevoegd aan de begrotingsstaat van AZ. De prijsbijstelling voor de CTIVD is vanuit de begroting van Algemene Zaken doorverdeeld naar de begrotingsstaat van de CTIVD.
3. De toevoeging van de eindejaarsmarge 2023.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2024 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2024 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Verplichtingen
4.256
0
4.256
284
4.540
243
243
243
243
4.500
Uitgaven
4.256
0
4.256
284
4.540
243
243
243
243
4.500
Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
4.256
0
4.256
284
4.540
243
243
243
243
243
Extrapolatie
4.257
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Zie toelichting bij Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
Extrapolatie
Met de extrapolatiemutaties worden de begrotingsstanden in het extrapolatiejaar 2029 toegevoegd aan de begrotingsstaat van de CTIVD.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Rutte, minister van Algemene Zaken
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.