Lijst van vragen : Lijst van vragen over de reactie op de motie van de leden Paternotte en Stoffer over het verleggen van de focus naar bewezen effectief leesonderwijs met kennisrijke teksten (Kamerstuk 31293-719 )
2024D10231 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de brief d.d. 14 februari
2024 inzake de reactie op de motie van de leden Paternotte en Stoffer over het verleggen
van de focus naar bewezen effectief leesonderwijs met kennisrijke teksten (Kamerstuk
31 293, nr. 719)
De fungerend voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
Adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Nr
Vraag
1
Wat wordt bedoeld met «structureel en integraal» met betrekking tot het Masterplan
basisvaardigheden?
2
Kunt u een accuraat overzicht bieden van het aantal PO1-scholen en VO2-scholen dat dBos3 gebruikt?
3
Wat kost het aanbieden van dBos het Rijk op dit moment en wat zou het kosten om op
alle scholen in het funderend onderwijs dBos aan te bieden?
4
Op welke manieren gaat u zoal gestalte geven aan het kenmerk van effectief leesonderwijs
«expliciet aandacht besteden aan leesmotivatie»? In hoeverre beperkt de onderwijsvrijheid
uw mogelijkheden in dezen?
5
Hoe stelt u vast of de manier waarop in Nederland en Vlaanderen begrijpend lezen tot
een hoofdcomponent is gemaakt van het toetsen van het leesonderwijs evidence informed
is, mede in het licht van het gegeven dat men nergens elders de focus zo heeft gelegd
op begrijpend lezen en nergens elders in de westerse wereld de aversie van jongeren
tegen lezen zo groot is?
6
In hoeverre doen de nieuwe vraagtypen in het examen Nederlands, zoals deze resulteerden
uit het project Uitbreiding van vraagtypen voor het leesvaardigheidsexamen Nederlands
havo en vwo dat in april 2022 werd afgerond, recht aan de letter en de geest van de
motie Paternotte /Stoffer en in hoeverre zijn deze juist hiermee in strijd?4
7
Welke invloed op de leesvaardigheid valt te verwachten als er een gratis basisabonnement
van de bibliotheek voor iedereen zou komen?
8
Welke mogelijkheden ziet u voor het samenwerken van bibliotheken met scholen om daar
een wisselende en hoogwaardige collectie boeken te garanderen?
9
Wanneer verwacht u het nieuwe curriculum in wet- en regelgeving te verankeren? Hoe
wordt de Kamer hier op voorhand bij betrokken en hoe wordt de politieke validatie
van de uitvoering en implementatie van de oorspronkelijke opdracht aan het ministerie
gewaarborgd?
10
Op welke termijn worden de lerarenopleidingen, leermiddelen, toetsing en examinering
aangepast aan de nieuwe wet- en regelgeving inzake het nieuwe curriculum?
11
Zou het voor alle vakdocenten wenselijk zijn dat deze voor effectief leesonderwijs
worden bijgeschoold?
12
Hoe verhoudt het Nederlandse systeem van kerndoelen zich tot andere Europese landen?
13
Hoe staat het met de uitvoering van de motie Van Meenen over het herzien van de centrale
examens Nederlands en moderne vreemde talen?5
14
Gaat u de kerndoelen en eindtermen aanpassen en gelijktijdig de toetsing aanpassen
of wordt dit proces gefaseerd?
15
Kunt u toelichten hoeveel scholen op dit moment onder leiding van SLO6 kritisch kijken naar de conceptkerndoelen Nederlands?
16
Kunt u aangeven wanneer het Expertisepunt Taal wordt opgeleverd?
17
Kunt u aangeven wanneer de Kennistafel Effectief Leesonderwijs het kwaliteitskader
voor leermiddelen begrijpend lezen zal opleveren?
18
Wat is het tijdpad voor de invoering van de nieuwe kerndoelen?
19
Wat is het tijdpad voor de invoering van de nieuwe eindtermen Nederlands?
20
Leidt de wijziging in kerndoelen ook tot een wijziging van de inhoud van de doorstroomtoets?
21
Wanneer is op zijn vroegst de doorstroomtoets inhoudelijk aangepast aan de nieuwe
kerndoelen?
22
Wanneer is op zijn vroegst het eindexamen Nederlands aangepast aan de nieuwe eindtermen
voor Nederlands?
23
Is een gedetailleerd ingevuld curriculum (in plaats van thematisch en open geformuleerde
kerndoelen) in Nederland mogelijk?
24
Wanneer wordt het centraal examen Nederlands herzien?
25
Is het mogelijk om de doorstroomtoets alvast aan te passen, vooruitlopend op de curriculumherziening?
26
Is het mogelijk om het centraal examen alvast aan te passen, vooruitlopend op de curriculumherziening?
27
Kunt u inzichtelijk maken, procentueel, voor welke leergebieden (taal, rekenen, digitale
geletterdheid, burgerschap) de subsidie voor basisvaardigheden tot op heden door scholen
wordt ingezet?
28
Is het mogelijk om het Masterplan basisvaardigheden te richten op het streefniveau
aan het einde van de basisschool in plaats van het fundamentele niveau?
29
Is het fundamentele niveau voor lezen aan het einde van de basisschool internationaal
van een vergelijkbaar niveau of ligt in andere landen de lat lager of hoger?
30
Werken andere landen ook met het systeem van fundamentele niveaus en streefniveaus?
31
Is het streefniveau voor lezen aan het einde van de basisschool internationaal van
een vergelijkbaar niveau of ligt in andere landen de lat lager of hoger?
32
Welke stappen zet u zodat curricula van lerarenopleidingen en de inhoud van leermiddelen
zo spoedig mogelijk aangepast worden aan de nieuwe kerndoelen?
X Noot
1
PO: primair onderwijs
X Noot
2
VO: voortgezet onderwijs
X Noot
3
dBos: de Bibliotheek op school
X Noot
4
Kamerstuk 36 410 VIII, nr. 70
X Noot
5
Kamerstuk 28 760, nr. 109
X Noot
6
SLO: Stichting Leerplanontwikkeling
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Huls, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.