Lijst van vragen : Lijst van vragen over de kabinetsreactie op commissiebrief met verzoek om reactie op brieven m.b.t. een Deltaplan lerarentekort (Kamerstuk 27923-462)
2024D03199 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs en de Minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over de brief d.d. 12 januari 2024 inzake de Kabinetsreactie
op commissiebrief met verzoek om reactie op brieven m.b.t. een Deltaplan lerarentekort
(Kamerstuk 27 923, nr. 462).
De fungerend voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
Adjunct-griffier van de commissie,
Bosnjakovic
Nr
Vraag
1
Welk deel van de lumpsum besteden scholen nu aan het primaire proces?
2
Hoe ziet de begeleiding van zij-instromers er in de praktijk uit?
3
Kan de verstrekte subsidie van de Regeling subsidie zij-instroom worden uitgesplitst
naar de verschillende onderdelen van artikel 2 lid 1 van de regeling?
4
Zijn er signalen dat zij-instromers zonder adequate begeleiding zelfstandig voor de
klas worden gezet?
5
Is de Regeling subsidie zij-instroom in 2022 en 2023 uitgeput? Hoeveel verschillende
besturen hebben gebruikgemaakt van de subsidieregeling?
6
In welk deel van de gevallen wordt de maximale subsidie van € 25.000,– uitgekeerd
op grond van de Regeling subsidie zij-instroom?
7
Welke stappen onderneemt u om administratieve lasten voor leraren terug te dringen?
8
Welke stappen onderneemt u om onnodige toetsen en het daarbij behorende werk voor
leraren terug te dringen?
9
Hoeveel leraren worden jaarlijks bijgeschoold? Welk deel van de bijscholing wordt
door scholen in groepsverband georganiseerd en welk deel door leraren zelf?
10
Zijn er kwaliteitseisen verbonden aan de bijscholing van leraren?
11
Wat is de reden dat nog niet alle leraren via Samen Opleiden & Professionaliseren
worden opgeleid?
12
Wat is de ondergrens qua ondersteuning die leraren na hun opleiding krijgen als zij
via Samen Opleiden & Professionaliseren worden opgeleid?
13
Wat is de meest actuele status van het plan voor de nieuwe onderwijsregio's?
14
Hoe wordt de € 300 miljoen voor werkdrukmiddelen uit het werkplan Samen voor het beste
onderwijs, waar u in uw brief naar verwijst, besteed en welke zicht- of voelbare effecten
heeft dit in de praktijk?
15
Vindt u de huidige aanpak, waarvan de € 1,5 miljard investering onderdeel uitmaakt,
getuigen van een integrale en structurele visie dan wel aanpak?
16
Kunt u puntsgewijs uiteenzetten welke elementen uit het Actieplan Leerkracht uit 2008
vigerend beleid zijn geworden, welke elementen nimmer werden uitgevoerd en welke elementen
nadien werden teruggedraaid?
17
Wat zijn precies de overwegingen die eraan ten grondslag liggen dat u niet meegaat
met de oproep van de sociale partners om te komen tot een verbreding en intensivering
van de bestaande aanpak van het lerarentekort zoals geformuleerd in het werkplan Samen
voor het beste onderwijs?
18
Welke overwegingen liggen eraan ten grondslag dat uw reactie op de oproep tot een
Deltaplan Lerarentekort om deze brief zich beperkt tot staand beleid van de Lerarenstrategie
zonder dat de Kamer de aanpak van het lerarentekort controversieel heeft verklaard?
19
Wat betekent «alles op alles zetten» voor u? Welke stappen heeft u inmiddels ondernomen
en gaat u nog zetten, nu de Kamer de motie Pijpelink1 heeft aangenomen die u opdraagt om de problematiek van het lerarentekort en de slechte
onderwijsopbrengsten het hoofd te bieden met een plan tegen het lerarentekort, kwalitatief
en kwantitatief, voor de duur van minstens vijftien jaren? Met welke stakeholders
in het onderwijsveld bent u zoal inmiddels in overleg getreden?
20
Welk tijdpad heeft u voor ogen om met de sociale partners in het funderend onderwijs
in gesprek te treden over een sectorale stagevergoedingsregeling? Wanneer informeert
u de Kamer over de uitkomst hiervan?
X Noot
1
Kamerstuk 36 410 VIII, nr. 60
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
C.H. Bosnjakovic , adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.