Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de resultaten van het onderzoek naar de UK terminal
2024D01406 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben verschillende fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Waterstaat over haar brief inzake de Resultaten van het onderzoek naar de UK terminal
(2023Z19401)
De fungerend voorzitter van de commissie,
Postma
Adjunct-griffier van de commissie,
Wiendels
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inhoudsopgave
Inleiding
VVD-fractie
D66-fractie
BBB-fractie
Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de brief met de resultaten van
het onderzoek naar de UK terminal. Deze leden betreuren ten zeerste de keuze voor
een oplossingsrichting waarbij gedurende zes maanden geen directe treinverbindingen
van Amsterdam naar Londen zullen plaatsvinden. Deze leden zijn van mening dat het
ministerie zich maximaal moet inzetten om passagiers zo snel mogelijk weer gebruik
te laten maken van deze directe verbinding en dat het project minimale vertraging
moet ondervinden. In dit kader hebben deze leden enkele aanvullende vragen.
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de uitkomsten van
het onderzoek om de periode van geen vertrek vanuit Amsterdam door de Eurostar verder
te verkorten. De periode zonder vertrek vanuit Amsterdam is naar aanleiding van dit
onderzoek teruggebracht van zeven tot elf maanden naar zes maanden. Hierover en over
de uitkomsten van het onderzoek hebben deze leden nog een aantal vragen.
De leden van de BBB-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de regering aangaande
de uitkomsten van het onderzoek omtrent de UK terminal bij Amsterdam Centraal en hebben
nog enkele vragen.
VVD-fractie
Overstap Brussel
De leden van de VVD-fractie constateren dat reizigers gedurende de tussenliggende
periode nog steeds met de trein naar Londen kunnen reizen, maar waarschijnlijk in
Brussel moeten uitstappen voor paspoort- en veiligheidscontroles. Wat is de waarschijnlijkheid
van deze mogelijkheid? Hoeveel reizigers zullen per dag gebruik kunnen maken van deze
mogelijkheid? Zijn er financiële consequenties aan verbonden voor de reizigers wanneer
er gebruik moet worden gemaakt van de Belgische grenscontroles? Wat bedraagt de extra
reistijd voor reizigers wanneer zij moeten uitstappen in Brussel? Is er ook gekeken
naar alternatieve overstapplaatsen? Zo ja, welke? Zijn er ook alternatieven verkend
die ervoor kunnen zorgen dat de reizigers niet hoeven uit te stappen?
Oplossingsrichting 3
De leden van de VVD-fractie lezen dat er is gekozen voor oplossingsrichting 1 in plaats
van oplossingsrichting 3. Oplossingsrichting 3 zou kunnen resulteren in een hogere
capaciteit voor reizigers in de komende jaren. Deelt de Staatssecretaris de opvatting
dat, zelfs als er tijdelijk geen directe verbinding mogelijk is, reizigers zo snel
mogelijk weer gebruik moeten kunnen maken van deze directe verbinding? Hoe rechtvaardigt
zij dan de keuze om niet voor oplossingsrichting 3 te opteren? Kan de Staatssecretaris
de planrisico's, gevolgrisico's en onbekendheden van oplossingsrichting 3 nader toelichten?
Tevens, kan zij de planrisico's, gevolgrisico's en onbekendheden van zowel oplossingsrichting 1
als 3 met elkaar vergelijken?
Verdere versnellingsmogelijkheden
De leden van de VVD-fractie constateren dat er momenteel wordt gekeken naar extra
versnellingsmogelijkheden in samenwerking met de aannemer. Welke alternatieve versnellingsmaatregelen
zouden overwogen kunnen worden? Wat maakt dat deze nog niet zijn opgenomen in de huidige
voorgestelde oplossingsrichtingen? Zouden deze aanvullende versnellingsopties ervoor
kunnen zorgen dat er eerder dan oktober 2024, wanneer in oplossingsrichting 3 al reizigers
zouden kunnen reizen, reizigers direct naar Londen kunnen reizen vanaf Amsterdam?
Motie Minhas c.s.
De leden van de VVD-fractie lezen in het definitieve rapport van de UK Terminal Pre-Feasibility Study dat er onderzoek is gedaan naar mogelijke oplossingsrichtingen, inclusief kansrijke
varianten. Hierbij is geanalyseerd hoe toegang tot de huidige terminal kan worden
verleend bij een eventuele verlenging, met specifieke aandacht voor diverse toegangspunten.
De uiteindelijke beslissing is genomen om toegang te verschaffen via het vijfde perron
tijdens de versnelling van de realisatie van de nieuwe terminal in de Amstelpassage.
Welke overwegingen hebben een rol gespeeld bij het niet kiezen voor toegang via het
busplatform in deze benadering? Wat zijn de redenen om dit niet te overwegen bij het
verlengde gebruik van de bestaande terminal? Zijn er gesprekken gevoerd met de gemeente
Amsterdam en andere relevante stakeholders en, zo ja, wat was het resultaat hiervan?
Daarnaast vragen deze leden wat de voor- en nadelen zijn van de keuze voor het vijfde
perron, en eveneens de voor- en nadelen van andere kansrijke varianten bij het verlengen
van het gebruik van de huidige terminal.
Inzichten gesprekken aannemers
De leden van de VVD-fractie lezen dat uit de gesprekken met de gecontracteerde aannemers
blijkt dat er potentiële risico's spelen in het project, met name met betrekking tot
de renovatie van het IJ-viaduct. Na de aanvang van de renovatie zal pas duidelijk
worden in welke staat het viaduct zich werkelijk bevindt. Welke vertragingen kunnen
worden verwacht als het viaduct in slechte staat verkeert? Wat zijn de mogelijke scenario's
in dit geval? Daarnaast wordt in de informatie vermeld dat het zesde perron vóór de
terminal moet worden gerenoveerd. Indien dit niet van onderaf mogelijk is, moet het
werk op perronniveau plaatsvinden. Welke beperkingen brengt dit met zich mee en wat
zijn de te verwachten effecten hiervan?
D66-fractie
De leden van de D66-fractie vragen wanneer er definitief zal worden bepaald tussen
welke data reizigers geen gebruik meer kunnen maken van de directe Eurostar van Amsterdam
naar London. Wanneer zullen reizigers hierover geïnformeerd worden? Welke gevolgen
hebben de zes maanden onderbreking van de directe dienstregeling voor de Eurostar?
En klopt het dat de Eurostar in de richting van Londen naar Amsterdam wel blijft rijden?
Zo ja, betekent dit dat de treinen leeg weer richting Londen zullen rijden?
Voor de leden van de D66-fractie is een betrouwbaar netwerk van hogesnelheidstreinen
cruciaal als alternatief voor korteafstandsvluchten. Daarom moet alles op alles worden
gezet om ook in de zes maanden onderbreking de hinder voor reizigers zoveel mogelijk
te beperken. Welke mogelijkheden ziet de Staatssecretaris om de reis van Amsterdam
naar London in deze zes maanden zo aangenaam mogelijk te laten verlopen voor de reizigers?
Ziet zij mogelijkheden om de overstaptijd verder terug te brengen? En kan zij garanderen
dat reizigers in de aangekondigde zes maanden niet duurder uit zullen zijn wanneer
zij de trein nemen van Amsterdam naar London? Op welke manier zal worden gegarandeerd
dat er voldoende capaciteit is op de trajecten tussen Amsterdam en Brussel en tussen
Brussel en Londen?
BBB-fractie
De leden van de BBB-fractie vragen vooral hoe er de komende tijd gecommuniceerd gaat
worden aan de reizigers en of de dagelijkse reizigers die via of langs Amsterdam Centraal
reizen, ook hinder gaan ondervinden. Is hier al meer over bekend en heeft de NS voldoende
geborgd dat dagelijkse reizigers zo min mogelijk geremd gaan worden, en is er anders
zicht op alternatieve verbindingen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.L. Postma, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
N. Wiendels, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.