Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over Ontwerp-Voorhang Wijziging Kentekenreglement i.v.m. kentekening van bijzondere bromfietsen (Kamerstuk 29398-1081)
2024D00701 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben verschillende fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over de ontwerpvoorhang Wijziging Kentekenreglement in verband met de
kentekening van bijzondere bromfietsen (Kamerstuk 29 398, nr. 1081).
De fungerend voorzitter van de commissie,
Tjeerd de Groot
Adjunct-griffier van de commissie,
Meedendorp
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inleiding
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van de ontwerpvoorhang Wijziging
Kentekenreglement in verband met de kentekening van bijzondere bromfietsen (hierna:
ontwerpbesluit wijziging Kentekenreglement) en willen de Minister nog enkele vragen
voorleggen.
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het ontwerpbesluit wijziging
Kentekenreglement. Deze leden hebben hier geen verdere vragen over.
De leden van de NSC-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het ontwerpbesluit
wijziging Kentekenreglement en ondersteunen het idee om een registratie- en kentekenplicht
voor bijzondere bromfietsen in te voeren. Deze leden hebben nog een enkele vraag.
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het ontwerpbesluit
wijziging Kentekenreglement. Zij onderstrepen het belang van de wijziging en hebben
hierover geen aanvullende vragen.
De leden van de SGP-fractie hebben kennisgenomen van het ontwerpbesluit wijziging
Kentekenreglement. Zij hebben nog enkele vragen met het oog op de regeldruk.
PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie vragen aan de Minister of hij bereid is om de antwoorden
op dit schriftelijk overleg vóór 30 januari aanstaande aan de Kamer toe te zenden,
zodat deze kunnen worden betrokken bij het commissiedebat Verkeersveiligheid.
De leden van de PVV-fractie constateren dat het kabinet een spaghetti aan regels aan
het opleggen is aan weggebruikers. Het invoeren van een kentekenplicht voor lichte
elektrische voertuigen is daar het droevige dieptepunt van. In veel landen is het
mogelijk om eenvoudig een elektrische step, tot 25 kilometer per uur, te kunnen rijden.
Deze leden vragen aan de Minister waarom hij de toegankelijkheid van een licht elektrisch
voertuig bewust ingewikkelder maakt.
De leden van de PVV-fractie constateren dat de Minister een blauw kenteken aan een
elektrische step wil koppelen. Deze leden vragen aan de Minister of hij kan garanderen
dat er geen helmplicht voor een elektrische step of ander licht elektrisch voertuig
wordt ingevoerd.
De leden van de PVV-fractie vragen aan de Minister waar de angst voor deze lichte
elektrische voertuigen vandaan komt. Zodra zij technisch gekeurd zijn, zouden deze
in principe gewoon de weg op moeten kunnen. Deze leden vragen aan de Minister om deze
ontwikkelingen juist te omarmen en deze niet plat te slaan met doorgeslagen regelgeving.
De leden van de PVV-fractie vragen aan de Minister waarom er in omliggende EU-landen,
zoals België, geen kenteken benodigd is (tenzij deze een zadel heeft). Deze leden
vragen voorts aan de Minister waarom dit niet kan in Nederland.
De leden van de PVV-fractie vragen aan de Minister of hij de kosten gaat dragen voor
de handelingen die eigenaren van een licht elektrisch voertuig door dit besluit moeten
gaan uitvoeren.
De leden van de PVV-fractie vragen aan de Minister of hij een verplichte WA-verzekering
met verzekeringsplaatje als goed en goedkoper alternatief ziet. Deze leden vragen
tevens of dit alternatief is onderzocht en wat daar de uitkomsten van zijn.
De leden van de PVV-fractie vragen met klem aan de Minister om te wachten met het
invoeren van de kentekenplicht tot er een nieuw kabinet gevormd is.
NSC-fractie
De leden van de NSC-fractie lezen dat voorzien wordt dat het aantal bijzondere bromfietsen
flink zal toenemen op het moment dat een elektrische step (e-step) wordt toegelaten
als bijzondere bromfiets en dat dit op korte termijn zou kunnen gebeuren. Kan deze
verwachte termijn nader worden geduid en is de RDW, wat uitvoeringscapaciteit betreft,
hierop voorbereid?
SGP-fractie
De leden van de SGP-fractie horen graag of de Minister meer inzicht kan geven in de
mate waarin niet toegelaten bijzondere bromfietsen rondrijden.
De leden van de SGP-fractie horen graag in hoeverre het voor de verschillende toegelaten
bijzondere bromfietsen mogelijk is de snelheid van 25 kilometer per uur te overschrijden
en in hoeverre dit in de praktijk ook gebeurt. Deze leden hebben de indruk dat de
veiligheidsrisico’s bij de niet kentekeningsplichtige fatbikes groter zijn.
De leden van de SGP-fractie horen graag of de Minister gekeken heeft naar minder zware
beleidsopties, zoals enkel een registratieplicht en versterkte benutting van bestaande
gegevens als het voertuigidentificatienummer en verzekeringsgegevens, afgewogen tegen
het doenvermogen van gebruikers, de regeldruk en het afwezig zijn van een kentekenplicht
in omliggende landen, en waarom hier niet voor is gekozen.
II Reactie van de bewindspersoon
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Meedendorp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.