Lijst van vragen : Lijst van vragen over het MIRT Overzicht 2024 (Kamerstuk 36410-A-7)
2023D49901 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport
(MIRT) Overzicht 2024 (Kamerstuk
36 410 A, nr. 7).
De Fungerend voorzitter van de commissie,
Tjeerd de Groot
Adjunct-griffier van de commissie,
Meedendorp
Nr
Vraag
1
Kunt u per MIRT-project waarbij (een deel) van het projectbudget wordt verschoven
van aanleg naar instandhouding, specificeren om welk bedrag dit precies gaat, welk
restant er overblijft en wat er met dat restant binnen dat project gebeurt?
2
Op welke wijze draagt u zorg voor het opnieuw verkrijgen van financiële middelen om
op termijn de projecten weer te kunnen hervatten?
3
Hoe zorgt u ervoor dat wegaanlegprojecten nu en in de toekomst betaalbaar blijven
en welke risico’s voorziet u als het gaat om de stijgende kosten?
4
Welke wegaanlegprojecten verwacht u wel te kunnen realiseren in 2024?
5
Kunt u aangeven op welke wijze u een bijdrage levert (financieel en in uitvoering)
aan de elektrificatie van het spoor tussen Almelo en Hardenberg?
6
Wanneer verwacht u enig perspectief te kunnen bieden als het gaat om het hervatten
van wegaanlegprojecten? Welke maatregelen neemt u concreet om hier zo spoedig mogelijk
mee verder te gaan?
7
Wat is de reden dat de N36 (nog) niet is opgenomen in het MIRT projectenboek?
8
Wat zijn de gevolgen, zowel financieel als operationeel, voor de Lelylijn in relatie
tot het recent gepubliceerde rapport ten aanzien van de kwaliteit en stabiliteit van
de bodem onder het spoor?
9
Kunt u de Kamer voorzien van een overzicht met de maatschappelijke baten, verwacht
rendement, effecten op reistijd en benodigde investering van enerzijds de Lelylijn
en anderzijds de Nedersaksenlijn?
10
Kunt u aangeven welke maatregelen zijn genomen om de uitvoeringskracht van Rijkswaterstaat
te vergroten om te realiseren dat er meer dan ooit wordt geïnvesteerd in onderhoud
van het bestaande netwerk?
11
Kunt u aangeven of de volgende reguliere Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) in 2025
is gepland? En of er tussentijds bijstellingen zijn voorzien van de IMA 2021?
12
Kunt u inzicht geven in de laatste cijfers rond de te verwachten autonome groei van
mobiliteit?
13
Kunt u per gepauzeerd project een nader inzicht geven in de problemen met stikstof
en personeel, en in het geval van stikstof aangeven in hoeverre de grenswaarde van
0,005 mol/ha/ja daarbij een rol speelt?
14
Kunt u een stand van zaken geven van de gesprekken met de regio over de gepauzeerde
projecten?
15
Kunt u aangeven of er ook andere definities van filezwaarte zijn, zoals totaal reistijdverlies?
En kunt u aangeven waarom u voor deze definitie kiest?
16
Kunt u aangeven welke knelpunten nieuw zijn ten opzichte van vorig jaar, en welke
juist zijn afgevoerd? Wat zijn de drie grootste stijgers in de top 50?
17
Kunt u aangeven of en, zo ja, hoe elk van de gepauzeerde wegprojecten (zoals A1/A28
knooppunt Hoevelaken en de A58 Breda – Tilburg) bijdragen aan het oplossen van de
top 50 fileknelpunten?
18
Kunt u een overzicht geven van alle negen multimodale «Trans-European Transport Network
(TEN-T)»-corridors? Draagt de Lelylijn met een eventueel toekomstige verbinding naar
Hamburg bij aan een van deze corridors?
19
Kunt u aangeven welke huidige projecten in beeld zijn voor een «Connecting Europe
Facility (CEF)»-bijdrage in de periode 2021–2027 en voor welke omvang?
20
Kunt u de inzet verduidelijken voor de derde tranche van de impuls verkeersveiligheid
2024? En kunt u daarbij aangeven welke verdeling tussen doelen (waaronder fietsveiligheid
en 30 km-zones) worden nagestreefd?
21
Kunt u het implementatieplan 740 metertreinen, dat in het najaar 2023 was voorzien,
aan de Kamer toezenden?
22
Kunt u aangeven hoe de verdeling van de middelen tussen betere fietsaansluitingen
richting ov-knooppunten, fietstunnels, doorfietsroutes en stationsstallingen voor
het programma fiets is?
23
Kunt u aangeven hoe het staat met het bereik van de doelen van de tweede etappe schaalsprong
fiets om 20% meer fietskilometers in 2027 ten opzichte van 2017 te hebben, en hoe
de elektrische fiets wordt gebruikt tot afstanden van 15 kilometer en als belangrijke
schakel in de ketenreis?
24
Kunt u aangeven hoe de ambitie ten aanzien van het internationale treinverkeer samen
met de betrokken stakeholders, nationaal en internationaal, verder wordt uitgewerkt?
Zijn er andere grensoverschrijdende verbindingen in beeld zoals Hamont – Weert?
25
Kunt u de laatste stand van zaken geven van de MIRT verkenning OV en Wonen in Utrecht?
26
Kunt u aangeven of en, zo ja, hoe er nog doorgewerkt wordt aan het gepauzeerde project
A28/A1 knooppunt Hoevelaken? Welk deel van de resterende 473 miljoen euro is al contractueel
verplicht? In hoeverre is stikstof een probleem voor de verdere aanpak?
27
Kunt u aangeven in hoeverre er nog doorgewerkt wordt aan het gepauzeerde project N35
Wijthmen – Nijverdal en in hoeverre stikstof of personeel een probleem vormen wanneer
er voldoende middelen zijn?
28
Tegen de achtergrond van de uitspraak in het MIRT-onderzoek aangaande de Lelylijn
dat er in de voorbereidingsfase wordt gekeken hoe economie, woningbouw en een betere
bereikbaarheid elkaar kunnen versterken, welke rol speelt de sociale impact die de
Lelylijn mogelijk kan hebben op de noordelijke provincies in de voorbereidingsfase?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Meedendorp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.