Lijst van vragen : Lijst van vragen over Herprioritering Mobiliteitsfonds/MIRT (Kamerstuk 36410-A-8)
2023D49899 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de brief inzake Herprioritering Mobiliteitsfonds/MIRT (Kamerstuk 36 410 A, nr. 8).
De fungerend voorzitter van de commissie,
Tjeerd de Groot
Adjunct-griffier van de commissie,
Meedendorp
Nr
Vraag
1
Hoe verhouden uw uitspraken over de resterende budgetten bij de gepauzeerde projecten
zich tot elkaar (enerzijds zegt u dat deze gebruikt kunnen worden voor noodzakelijk
onderhoudswerk en anderzijds voor alternatieve maatregelen om het onderliggende mobiliteitsprobleem
aan te pakken)?
2
Kunt u het afweegkader voor alternatieve maatregelen dat u gaat opstellen, inclusief
scores, met de Kamer delen?
3
U heeft bij een werkbezoek aan Mariënheem de toezegging gedaan dat zodra er genoeg
geld beschikbaar is in Den Haag, de realisatie van de rondweg voorrang krijgt; over
welke financiële middelen gaat dit en wanneer zijn deze beschikbaar?
4
Hoe zijn de financiële middelen ingezet van de zeventien gepauzeerde projecten die
worden ingezet voor onderhoud van bestaand infrastructuur?
5
Kunt u nog eens verduidelijken per project van de zeventien gepauzeerde projecten
in hoeverre de stikstofproblematiek of personeelskrapte uitvoering in de weg staat,
mochten er wel voldoende middelen beschikbaar zijn?
6
Kunt u voor de gepauzeerde projecten waar stikstof een belemmering vormt aangeven
of een hogere grenswaarde van bijvoorbeeld 1 mol per hectare per jaar in plaats van
de huidige 0,005 mol per hectare per jaar perspectief biedt?
7
Zijn er mogelijkheden als een project wordt stopgezet vanwege stikstof, om dit project
alsnog, eventueel gewijzigd door te zetten? Zo ja, welke mogelijkheden zijn er dan?
8
Welk beeld heeft u van de ontwikkelingen op het vlak van materiaalkosten, gelet op
het feit dat er inmiddels geluiden zijn dat de kosten voor materialen weer zijn gestabiliseerd
of aan het stabiliseren zijn?
9
Kunt u verduidelijken hoeveel mensen die eerder aan aanlegprojecten werkten nu aan
de instandhoudingsopgave werken?
10
Kunt u per gepauzeerd aanlegproject aangeven welke nuttige werkzaamheden nog wel zijn
uit te voeren?
11
Worden er, afgezien van de 2,7 miljard euro die wordt vrijgemaakt voor aanlegprojecten,
aangezien er diverse tegenvallers hebben plaatsgevonden, de komende jaren op deze
posten nog meer tegenvallers verwacht?
12
Wat wordt bedoeld met extrapolatieruimte 2037?
13
Wat zijn de belangrijkste nadelen van het feit dat er minder ruimte beschikbaar is
om toekomstige risico’s op te vangen, omdat er 400 miljoen euro extrapolatieruimte
voor 2037 wordt ingezet? Hoeveel geld resteert er om risico´s op te vangen?
14
Kunt u nader toelichten waar de 250 miljoen euro efficiencymaatregelen bij Rijkswaterstaat
(RWS) uit bestaan en hoe wordt geborgd dat dit niet ten koste gaat van het basiskwaliteitsniveau?
15
Ligt er een inhoudelijke afweging achter het besluit om geld te zoeken bij de reservering
van de doortrekking van de Noord-Zuidlijn, in plaats van de door u ook genoemde Lelylijn
of ontsluiting van woningbouw, of is vooral gekeken waar voldoende budget te vinden
was?
16
Kunt u een beeld geven van de mogelijkheden om extra capaciteit te werven van benodigd
gekwalificeerd personeel als de stikstofproblematiek is opgelost, en daarbij betrekken
in hoeverre hetzelfde personeel inzetbaar is voor aanleg in plaats van de instandhoudingsopgave?
17
Welke werkzaamheden kunnen voor de gepauzeerde projecten alsnog worden doorgezet?
18
Wanneer wordt verwacht dat de gepauzeerde projecten alsnog kunnen worden doorgezet?
19
Welke maatregelen worden er genomen om het personeelstekort bij RWS terug te dringen?
20
Welke efficiencymaatregelen worden genomen bij RWS?
21
Is het project ten aanzien van de ov-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer gepauzeerd
of geheel van tafel gehaald?
22
Kunt u aangeven welke werkzaamheden nog doorlopen aan de N35 Wijthmen – Nijverdal?
En in hoeverre kan dit project volgens de oorspronkelijke planning worden doorgezet,
bij 94 miljoen euro extra budget?
23
Kunt u aangeven waar de 473 miljoen euro die nog beschikbaar is voor het project A1/A28
knooppunt Hoevelaken uit bestaat, welke werkzaamheden hier nog doorlopen en in hoeverre
aanvullend budget vertraging op de oorspronkelijke planning kan voorkomen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Meedendorp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.