Lijst van vragen : 36470-VIII Verslag houdende een lijst van vragen inzake Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
2023D48668 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden. De vragen zijn op 11 december
2023 voorgelegd aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Primair
en Voortgezet Onderwijs en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De fungerend voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
Adjunct-griffier van de commissie,
Meester-Schaap
Nr
Vraag
1
Hoeveel middelen worden van dit jaar naar volgend jaar geschoven in de vorm van een
eindejaarsmarge? Hoe groot mag de eindejaarsmarge maximaal zijn?
2
Bij hoeveel subsidies binnen OCW1 is er sprake van onderuitputting? Kunt u dat u in een lijst uiteenzetten, waarin
per subsidie de hoeveelheid onderuitputting staat?
3
Bij hoeveel subsidies binnen OCW waren er teveel aanvragen om iedere aanvraag toe
te kennen? Om welke subsidies ging het en hoeveel aanvragen werden afgewezen?
4
Hoeveel geld bestemd voor het NP Onderwijs2 is er de afgelopen jaren niet besteed?
5
Naar welke maatregel wordt verwezen wat betreft de «meevaller op de middelen bestemd
voor het NP Onderwijs om studenten met vertraging door corona tegemoet te komen»?
Waarom is er sprake van onderuitputting?
6
Naar welke maatregel wordt verwezen wat betreft de «meevaller op de middelen bestemd
voor coronabanen in het hoger onderwijs»? Waarom is er sprake van onderuitputting?
7
Hoe verklaart u dat er van de subsidieregeling energiecompensatie scholen funderend
onderwijs 12 miljoen euro niet is gebruikt, op een totaalbedrag van 28,5 miljoen euro?
Welke lessen worden hieruit getrokken voor het vormgeven van dergelijke subsidieregelingen?
Is het mogelijk dat scholen achteraf aanspraak kunnen maken op deze regeling, in plaats
van vooraf een ingewikkelde inschatting te moeten maken van de energielasten in verhouding
tot de totale lasten in 2023?
8
Kunt u een overzicht geven van de meevallers van het programma Maatschappelijke Diensttijd
sinds de invoering ervan? Hoe verklaart u dat er jarenlang geld op de plank is blijven
liggen?
9
Kunt u ons het totaal aantal minder aanvragen van de subsidieregeling energiecompensatie
scholen funderend onderwijs verschaffen?
10
Kunt u meer uitleg geven over de meevaller bij het programma Maatschappelijke Diensttijd?
11
Kunt u de Kamer van gegevens voorzien over de meevaller van 15,7 miljoen euro op het
programma leesbevordering bij de bibliotheek op school?
12
Welke argumenten liggen ten grondslag aan de keuze om voor het experiment OZA3 geen middelen beschikbaar te stellen? Hoe kunnen scholen en gemeenten de experimenten
vormgeven zonder extra middelen? Hoeveel leerlingen zijn afgelopen jaar onderdeel
geweest van het experiment OZA? Is er inzicht op welke manieren er wordt afgeweken
van de wettelijke voorschriften? Kunt u daarbij een onderscheid maken tussen de verschillende
voorschriften waar van afgeweken kan worden te weten onderwijstijd, inhoud van het
onderwijs, locatie van het onderwijs en bekostiging?
13
Hoe verklaart u dat een groot deel van de middelen voor de Regeling Heterogene brugklassen
niet is gebruikt? Wat wordt er gedaan om scholen alsnog te stimuleren gebruik te maken
van deze regeling?
14
Waarop is het budget van 75 miljoen euro voor MDT4 gebaseerd, aangezien er in het jaarverslag over 20225 nog een onderuitputting van het budget werd geconstateerd?
15
Kunt u de meevaller op de hoofdsubsidieregeling voor de MDT uitsplitsen?
16
Waarom wordt het kasritme van de MDT niet aangepast als het momenteel leidt tot onderuitputting?
17
Kunt u de meevaller op de middelen bestemd voor de losse subsidies van de MDT uitsplitsen?
18
Waarom is er een meevaller van 7,5 miljoen euro op de subsidies voor vrij en veilig
onderwijs en de curriculumherziening?
19
Waarom is er een meevaller van 7,5 miljoen euro op de budgetten voor het maatwerkdiploma,
monitoring basisvaardigheden en de basisteams?
20
Is het de verwachting dat voor de subsidieregeling Doorstroom beroepskolom volgend
jaar 150 miljoen euro benodigd is, gezien er dit jaar onderbesteding is van 6,7 miljoen euro?
21
Waardoor is de NVAO6 in 2023 geconfronteerd met sterk gestegen kosten? Waarin verschilt dat van andere
organen? Zouden deze kosten normaliter al meegenomen moeten zijn in de prijsbijstelling?
22
Waarom zijn organisaties zoals Nuffic, Studiekeuze123, het ISO7 en de LSVb8 opgenomen in het overzicht van subsidies, maar ontbreken soortgelijke organisaties
in de overzichten van de andere beleidsartikelen? Kunt u een overzicht geven van alle
soortgelijke organisaties die uit de OCW-begroting subsidie ontvangen, zoals bijvoorbeeld
het LBVSO9, JOB MBO10 en het LAKS11?
23
Wat verklaart de stijging van 4 miljoen euro van het budget voor het Fonds onderzoek
en wetenschap?
24
Waarom worden de budgetten voor de Subsidieregeling Onderwijspersoneel Opleiding tot
Leraar en de Subsidieregeling instroom schoolleiders po van buiten verlaagd? Hoe verklaart
u dat aan de ene kant dit soort budgetten worden verlaagd en er aan de andere kant
dit jaar te weinig geld was om alle aanvragen van de lerarenbeurs toe te kennen? Waarom
is geld dat overbleef niet in de uitbreiding van de lerarenbeurs gestoken?
25
Hoeveel geld was er afgelopen jaar tekort om alle aanvragen van de lerarenbeurs toe
te kennen? Hoe vaak is het de afgelopen jaren voorgekomen dat niet alle aanvragen
konden worden toegekend?
26
Kan verduidelijkt worden waarom de niet-relevante uitgaven aan leningen met 710 miljoen euro
verlaagd worden?
27
Waarom is de prijsbijstelling over 2023 op de post leningen niet nodig voor bedragen
geraamd in het prijspeil van 2023? Betekent dit dat de oorspronkelijke raming te hoog
was?
28
Was al eerder duidelijk dat de prijsbijstelling niet nodig was op de post leningen?
Zo ja, waarom is dit dan toch begroot? Zo nee, waarom was dit niet duidelijk?
29
Waarom zijn de ontvangsten op lesgelden 15 miljoen euro lager dan begroot?
30
Waarom kon 11,6 miljoen euro aan subsidies voor het Programma leesbevordering niet
meer worden uitgegeven in 2023?
31
Hoe verklaart u dat er voor het Programma leesbevordering bijna een derde niet is
uitgegeven? Hoe verhoudt dit zich tot de teruglopende leesvaardigheid onder jongeren?
32
Waarom kon 6,7 miljoen euro worden onttrokken aan de balanspost van het Nationaal
Archief?
33
Welke verhogingen van de posten op uitgaven bij artikel 16 zijn overboekingen? Welke
zijn extra uitgaven? Waarom zijn de extra uitgaven gedaan?
34
Bij welke Nationaal Groeifonds-projecten is er sprake van overlopende verplichtingen
en om hoeveel geld gaat het per project?
35
Dragen gemeenten zelf ook bij voor de projecten «Regenboogsteden» en «Veilige Steden»
of is er alleen geld vanuit het kabinet beschikbaar voor deze initiatieven?
36
Welke projecten vallen er onder het kopje «Opdrachten»?
37
Hoeveel organisaties hebben zich al aangemeld voor de Subsidieregeling gender- en
LHBTI+-gelijkheid 2022–2027?
38
Wat verklaart de verhoging van de externe inhuur bij het kerndepartement? Welke afdelingen
betreft dit voornamelijk?
39
Wat verklaart de verhoging van de externe inhuur bij DUO12? Voor welke functies wordt voornamelijk gebruik gemaakt van externe inhuur? In hoeverre
zouden de kosten lager zijn als in plaats van externe inhuur, het gelukt was om zelf
personeel te werven?
X Noot
1
OCW: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
X Noot
2
NP Onderwijs: Nationaal Programma Onderwijs
X Noot
3
OZA: Onderwijszorgarrangementen
X Noot
4
MDT: Maatschappelijke Diensttijd
X Noot
5
Kamerstuk 36 360 VIII, nr. 1
X Noot
6
NVAO: Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie
X Noot
7
ISO: Interstedelijk Studentenoverleg
X Noot
8
LSVb: Landelijke Studenten Vakbond
X Noot
9
LBVSO: Leerlingen Belang Voortgezet Onderwijs
X Noot
10
JOB MBO: Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs
X Noot
11
LAKS: Landelijk Aktie Komitee Scholieren
X Noot
12
DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
T.M. Meester-Schaap, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.