Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda van de Transportraad op 4 december 2023 (Kamerstuk 21501-33-1046)
2023D46560 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een fractie de behoefte
om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister en de Staatssecretaris van
Infrastructuur en Waterstaat over de geannoteerde agenda van de Transportraad op 4 december
2023 (Kamerstuk 21 501-33, nr. 1046), het verslag van de Transportraad van 1 juni 2023 (Kamerstuk 21 501-33, nr. 1021), het fiche: Herziening Eurovignetrichtlijn voor CO2-emissieklasse van zware bedrijfsvoertuigen met aanhangwagens (Kamerstuk 22 112, nr. 3719), het fiche: Wijziging van Verordening onderbrekingen en rusttijden ongeregeld personenvervoer
(Kamerstuk 22 112, nr. 3730), het fiche: Herziening Richtlijn naleving vlaggenstaatverplichtingen (Kamerstuk
22 112, nr. 3733), het fiche: Herziening verordening Europees Agentschap voor Maritieme Veiligheid
(Kamerstuk 22 112, nr. 3735), het fiche: Herziening Richtlijn havenstaatcontrole (Kamerstuk 22 112, nr. 3736), het fiche: Herziening Richtlijn Maritiem Ongevallenonderzoek (Kamerstuk 22 112, nr. 3737), het fiche: Herziening Richtlijn Scheepsverontreiniging (Kamerstuk 22 112, nr. 3738), de brief inzake het huidig aantal rijbewijskeuringen en de impact van de voorstellen
inzake de Europese Rijbewijsrichtlijn op het stelsel medische rijgeschiktheid (Kamerstuk
29 398, nr. 1074), het fiche: Herziening Richtlijn gewichten en afmetingen zware wegvoertuigen (Kamerstuk
22 112, nr. 3783), het fiche: Verordening bepalen broeikasgasemissies transportdienstverleningen (Kamerstuk
22 112, nr. 3777), het verslag schriftelijk overleg informele Transportraad van 21-22 september 2023
(Kamerstuk 21 501-33, nr. 1032), het verslag van de informele Transportraad d.d. 21-22 september 2023 (Kamerstuk
21 501-33, nr. 1033) en de brief over de voortgang TEN-T Spoor (Kamerstuk 29 984, nr. 1164).
De voorzitter van de commissie,
Tjeerd de Groot
De adjunct-griffier van de commissie,
Wiendels
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inleiding
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda voor de
Transportraad van 4 december 2023. Zij hebben daarbij nog enkele vragen.
D66-fractie
De leden van de D66-fractie lezen dat er mogelijk een akkoord in de Transportraad
wordt gesloten over herziening van de Richtlijn gewichten en dimensies zware voertuigen.
Deze leden vragen wat dit betekent om bijvoorbeeld met twee aanhangers te rijden op
een vrachtwagens, gezien dit een manier is om met één vervoersbeweging meer te vervoeren.
Worden hiertoe innovaties en mogelijkheden opengehouden? Heeft de Minister in beeld
hoeveel kunstwerken in Nederland door het huidige voorstel te «krap» zouden zijn en
mogelijk moeten worden aangepast?
De leden van de D66-fractie vragen de Minister en Staatssecretaris een update te geven
over de ontwikkelingen rond Trans-European Transport Network (TEN-T) en de inzet van
de regering om de Lelylijn op te nemen.
De leden van de D66-fractie lezen over het voorstel van de Europese Commissie (hierna:
commissie) dat alternatief aangedreven voertuigen tot 4.250 kilogram met een rijbewijs
B kunnen worden bestuurd. Kan de Minister toelichten of en hoe dit voorstel invloed
heeft op de huidige onzekere situaties in Nederland? Biedt dit voorstel ruimte om
de tijdelijke vrijstelling te verlengen aangezien dit voorstel de huidige situatie
beschrijft? Wat zijn de (financiële) consequenties van het niet verlengen van de tijdelijke
vrijstelling? Kan de Minister in zijn beantwoording de schriftelijke vragen van lid
Van Ginneken meenemen om meer duidelijkheid te scheppen rond dit thema?1
De leden van de D66-fractie lezen dat Nederland zal pleiten voor flexibiliteit voor
lidstaten bij de wijze van handhaving omtrent scheepsverontreiniging. Kan de Minister
nader toelichten wat er wordt bedoeld met deze «flexibiliteit»? Draagt een geharmoniseerd
beleid niet bij aan de efficiëntie en effectiviteit van het handhavingsbeleid? Wordt
er met deze flexibiliteit een zo hoog mogelijk aantal detecties, opsporingen en sancties
in het geval van illegale scheepslozingen geborgd?
II Reactie van de bewindspersoon
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
N. Wiendels, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.