Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTELB. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid Koninkrijksrelaties2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 6. Apparaat4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld5 Beleid BES-fondsOverzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties6 Beleidsartikelen BES-fonds6.1 Artikel 1. BES-fonds
36 470 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2023‒2024
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;
2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.M. de Jonge
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2023. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2023 opgebouwd.
De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2022/23, 36350 IV, nr. 1). Met de nota van wijziging op de 1e suppletoire begroting (Kamerstukken II 2022/23, 36350 IV, nr 4. is de stand 1e suppletoire begroting ontstaan.
Middels een incidentele suppletoire begroting inzake de herfinanciering covidleningen (Kamerstukken II 2022/23, 36401, nr 1) is de stand na de 1e suppletoire begroting aangepast.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2023
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Versterken rechtsstaat
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
6. Apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
7. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
1. BES-fonds
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget‐ flexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 24 oktober 2023.
Overzicht coronamaatregelen
In deze 2e suppletoire begroting 2023 zijn er geen maatregelen die op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-Fonds (H) zijn genomen. Een uitgebreid overzicht is te vinden op www.rijksfinancien.nl/corona-visual.
2 Beleid Koninkrijksrelaties
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2023
Vastgestelde begroting 2023
196.454
Stand 1e suppletoire begroting 2023 (incl. NvW)
190.904
Stand ISB Prinsjesdag 2023
167.045
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Overboeking BES-fonds
4
‒ 1.268
2) Pilot ferry Saba
4
‒ 1.000
3) Lening Winair
4
1.000
4) Desaldering ontvangsten SSO CN
6
1.777
5) Desaldering ontvangsten SSO CN
6
1.687
6) Diverse mutaties
div
775
Stand 2e suppletoire begroting 2023
170.016
Toelichting
1) Het gaat hierbij een overheveling naar het BES-fonds voor het openbaar lichaam Bonaire in het kader van een bijdrage voor eilandelijke achterstanden.
2) Het gaat hierbij om een overheveling naar het BES-fonds naar de vrije uitkering Saba voor de operationele kosten van de pilot ferry.
3) Het gaat hier om een terugbetaling vanuit Sint Maarten op de lening die verstrekt is ten behoeve van Winair (€ 1mln.).
4) Het gaat hier om de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor Inhuur externen.
5) Het gaat hier om de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor materiële uitgaven.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2023
Vastgestelde begroting 2023
1.090.372
Stand 1e suppletoire begroting 2023 (incl. NvW)
53.265
Stand ISB Prinsjesdag 2023
54.304
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Vervroegde aflossing Sint Maarten
5
598
2) Ontvangsten SSO CN
6
3.534
3) Diverse ontvangsten
div
586
Stand 2e suppletoire begroting 2023
59.022
Toelichting
1) Sint Maarten heeft op een lening, waarvan de eerste aflossing in 2024 gepland stond, een vervroegde aflossing gedaan. In 2024 gaat er geen aflossing plaatsvinden op deze lening. Vanaf 2025 zal het oorspronkelijke aflossingsschema weer worden gevolgd.
2) Dit betreft de geprognosticeerde ontvangsten van SSO-CN voor de verrekeningen met andere departementen, gebaseerd op basis- en specifieke dienstverlening.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
19.402
‒ 3.205
16.197
Uitgaven
19.402
‒ 3.205
16.197
1.0
Versterken rechtsstaat
19.402
‒ 3.205
16.197
Subsidies (regelingen)
1.132
‒ 1.000
132
Detentie - Algemeen
132
0
132
Bestuurlijke aanpak
1.000
‒ 1.000
0
Opdrachten
1.873
‒ 722
1.151
Detentie - Algemeen
1.868
‒ 752
1.116
Diverse opdrachten
5
30
35
Bijdrage aan medeoverheden
0
970
970
Bestuurlijke aanpak
0
970
970
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
16.397
‒ 2.453
13.944
Grensbewaking (Defensie)
8.402
‒ 1.540
6.862
Rechterlijke macht (JenV)
6.608
0
6.608
Douane (Financiën)
1.387
‒ 913
474
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 5 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
2023
juridisch verplicht
85%
bestuurlijk gebonden
4%
beleidsmatig gereserveerd
3%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
8%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 85% juridisch verplicht.
Subsidies (regelingen)
Bestuurlijke aanpak
Dit betreft met name een reallocatie voor de rechtshandhaving voor de Landen van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdrage medeoverheden, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
Bijdrage aan medeoverheden
Bestuurlijk aanpak
Dit betreft de hierboven beschreven reallocatie om de uitgaven voor de rechtshandhaving voor de Landen op het juiste instrument te verantwoorden.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
Dit betreft met name reallocaties van het instrument Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken naar het instrument Personele uitgaven op artikel 11 van de BZK begroting, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
Douane (Financiën)
Dit betreft verschillende reallocaties naar artikel 4. Waaronder een bijdrage voor het opzetten van een organisatie, die de uitvoering van Statia Day 2026 op zich neemt (€ 0,3 mln.). Daarnaast heeft het RVB in opdracht van DGKR kosten gemaakt voor het project Centraal Overheidsgebouw op Sint Eustatius. Omdat de bouw van dit nieuwe centrale overheidsgebouw niet door gaat dienen de gemaakte kosten te worden verrekend met het RVB (€ 0,5 mln.).
3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
52.143
12.321
64.464
Uitgaven
46.368
‒ 279
46.089
4.1
Curaçao, Sint Maarten en Aruba
26.154
26
26.180
Subsidies (regelingen)
15.026
10
15.036
Diverse subsidies
2.662
‒ 100
2.562
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
7.164
‒ 500
6.664
Onderwijshuisvesting Curaçao
5.200
610
5.810
Opdrachten
4.488
0
4.488
Opdrachten landen
88
0
88
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
4.400
0
4.400
Inkomensoverdrachten
950
0
950
Toeslagen op pensioenen NA
950
0
950
Bijdrage aan medeoverheden
5.546
‒ 110
5.436
Onderwijshuisvesting Curaçao
610
‒ 610
0
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
4.936
500
5.436
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
144
126
270
Diverse bijdragen
144
126
270
4.2
Caribisch Nederland
20.214
‒ 305
19.909
Subsidies (regelingen)
2.459
517
2.976
Subsidies Caribisch Nederland
2.459
517
2.976
Opdrachten
1.719
‒ 110
1.609
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
1.319
‒ 110
1.209
Opdrachten Caribisch Nederland
400
0
400
Inkomensoverdrachten
2.149
0
2.149
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
2.149
0
2.149
Bijdrage aan medeoverheden
13.337
‒ 1.152
12.185
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
13.337
‒ 1.152
12.185
Bijdrage aan agentschappen
550
440
990
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
550
440
990
Ontvangsten
49
0
49
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 7 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4
2023
juridisch verplicht
82%
bestuurlijk gebonden
5%
beleidsmatig gereserveerd
13%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 82% juridisch verplicht.
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
Dit betreft een reallocatie voor TWO van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan medeoverheden, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
Onderwijshuisvestiging Curaçao
Dit betreft een reallocatie van het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar het instrument Subsidies, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
Bijdrage aan medeoverheden
Onderwijshuisvestiging Curaçao
Dit betreft de hierboven beschreven reallocatie van het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar het instrument Subsidies.
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
Dit betreft een reallocatie voor TWO van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan medeoverheden, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.
4.2 Caribisch Nederland
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Het Dit betreft een saldo van een aantal mutaties. Het gaat hierbij met name om een overheveling naar het BES-fonds voor de eilandelijke achterstanden voor het openbaar lichaam Bonaire (€ 1,3 mln.). Daarnaast is er ook nog een bijdrage ten behoeve van de operationele kosten van de veerverbinding op Saba en Sint Eustatius (€ 1 mln.) Het Rijk heeft eerder en bijdrage verleent aan het verbeteren van de veerdienst tussen Saba en Sint Eustatius. Verdere investering in de veerverbinding is noodzakelijk, de openbaar lichamen hebben het Rijk verzocht hier een bijdragen aan te leveren. Tot slot is de eerder verstrekte lening aan Sint Maarten ten behoeve van Winair afgelost (€ 1mln.).
3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
33.471
0
33.471
Uitgaven
61.987
0
61.987
5.1
Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten
28.517
0
28.517
Leningen
28.517
0
28.517
Schuldsanering
28.517
0
28.517
5.2
Leningen / garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba
33.470
0
33.470
Leningen
33.470
0
33.470
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten
33.470
0
33.470
Ontvangsten
53.265
598
53.863
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5
2023
juridisch verplicht
100%
bestuurlijk gebonden
0%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100% juridisch verplicht.
Ontvangsten
Sint Maarten heeft op een lening, waarvan de eerste aflossing in 2024 gepland stond, een vervroegde aflossing gedaan. In 2024 gaat er geen aflossing plaatsvinden op deze lening. Vanaf 2025 zal het oorspronkelijke aflossingsschema weer worden gevolgd.
3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.669
0
3.669
Uitgaven
3.669
0
3.669
8.1
Wederopbouw
3.669
0
3.669
Opdrachten
3.669
0
3.669
Wederopbouw op Sint Maarten
3.669
0
3.669
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 11 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 8
2023
juridisch verplicht
31%
bestuurlijk gebonden
69%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 31% juridisch verplicht.
Voor artikel 8 zijn er ten opzichte van de Prinsjesdag suppletoire begroting 2023 geen wijzigingen te melden.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 6. Apparaat
Tabel 12 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
35.287
6.484
41.771
Uitgaven
35.287
6.484
41.771
6.0
Apparaat
35.287
6.484
41.771
Personele uitgaven
22.774
3.696
26.470
Eigen personeel
20.342
2.216
22.558
Inhuur externen
2.432
1.480
3.912
Materiële uitgaven
12.513
2.788
15.301
Overige materiële uitgaven
12.513
2.788
15.301
Ontvangsten
990
4.120
5.110
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
De grootste mutatie betreft de overboekingen van diverse departementen voor de basisdienstverlening van de Shared Service Organisatie Caribisch Nederland (SSO-CN) voor 2023.
Inhuur externen
Dit betreft met name de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor inhuur externen. Zie hiervoor ook de toelichting bij de ontvangsten.
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
Dit betreft twee grote mutaties. Het betreft de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor overige materiële uitgaven. Zie hiervoor ook de toelichting bij de ontvangsten. Verder zijn er overboekingen van diverse departementen voor de basisdienstverlening SSO-CN voor 2023.
Ontvangsten
Dit betreft met name de geprognosticeerde ontvangsten van SSO-CN voor de verrekeningen met andere departementen, op basis van basis- en specifieke dienstverlening. Deze worden gesaldeerd en ingezet voor inhuur externen en overige materiële uitgaven.
4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld
Tabel 13 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
332
‒ 29
303
Uitgaven
332
‒ 29
303
7.0
Nog onverdeeld
332
‒ 29
303
Nog te verdelen
332
‒ 29
303
Onvoorzien
29
‒ 29
0
Wisselkoersreserve
303
0
303
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Dit betreft een reallocatie naar artikel 6 eigen personeel voor het opzetten van een organisatie, die de uitvoering van Statia Day 2026 op zich neemt.
5 Beleid BES-fonds
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 14 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2023
Vastgestelde begroting 2023
53.094
Stand 1e suppletoire begroting 2023
58.111
Stand ISB Prinsjesdag 2023
73.057
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Vrije uitkering BES fonds natuur- en milieu beleidsplan
1
8.392
2) Vrije uitkering BES fonds armoede bestrijding
1
8.030
3) Bijdrage CIO office
1
1.800
4) Eilandelijke achterstanden Bonaire
1
1.268
5) Ferry Saba
1
1.000
6) Overige mutaties
195
Stand 2e suppletoire begroting 2023
93.742
Toelichting
1) Dit betreft een bijdrage vanuit het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan het BES-fonds voor de openbare lichamen Bonaire, Saba en Sint Eustatius voor de uitvoering van het Natuur- en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
2) Via de vrije uitkering wordt de bijdrage voor armoedebestrijding in 2023 en voor de eenmalige energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen in Caribisch Nederland beschikbaar gesteld aan Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Verder wordt er aan Bonaire een bijdrage verstrekt voor het opstarten van een maatwerkbudget. Dit stelt Bonaire in staat om, waar nodig, maatwerk te leveren aan inwoners bij het oplossen van kleine problemen.
3) Bonaire, Saba en Sint Eustatius ontvangen een bijdrage voor het inrichten van de CIO-Offices, om de eigen digitaliseringsagenda's te ontwikkelen en om de digitale basis in hun organisaties op orde te brengen.
4) Dit betreft een bijdrage aan het BES-fonds voor openbaar lichaam Bonaire die toezien op de eilandelijke achterstanden.
5) Dit betreft een bijdrage aan het BES-fonds voor openbaar lichaam Saba voor de operationele kosten van de pilot ferry op Saba.
Tabel 15 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2023
Vastgestelde begroting 2023
53.094
Stand 1e suppletoire begroting 2023
58.111
Stand ISB Prinsjesdag 2023
73.057
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
1
20.685
Stand 2e suppletoire begroting 2023
93.742
Toelichting
1) Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij de (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.
6 Beleidsartikelen BES-fonds
6.1 Artikel 1. BES-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. BES-fonds (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3)=(1+2)
art
Verplichtingen
73.057
20.685
93.742
Uitgaven
73.057
20.685
93.742
1.0
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije Uitkering
73.057
20.685
93.742
Ontvangsten
73.057
20.685
93.742
Toelichting
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
Dit betreffen onder andere de bijdragen aan het BES-fonds voor de openbare lichamen Saba, Sint Eustatius en Bonaire ten behoeve van de uitvoering van het Natuur- en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's van Saba, Sint Eustatius en Bonaire. Ook vindt op dit instrument de bijdrage aan Saba, Sint Eustatius en Bonaire plaats voor de armoedebestrijding en voor een eenmalige energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen.
Ontvangsten
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.