Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1 VolksgezondheidBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 2. ZiektepreventieOntvangsten3.2 Artikel 2 Curatieve ZorgBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg3. Ondersteuning van het zorgstelselOntvangsten3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuningBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen 2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten3.4 Artikel 4 Zorgbreed beleidBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt3. Informatiebeleid3.5 Artikel 5 JeugdBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel3.6 Artikel 6 Sport en bewegenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 4. Sport verenigt Nederland3.7 Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOIIBudgettaire gevolgen van beleidToelichting2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II3.8 Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kostenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting1. Inkomensoverdrachten4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 9 AlgemeenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 4.2 Artikel 10 Apparaat KerndepartementApparaatsuitgaven departement Budgettaire gevolgenToelichting apparaatsuitgaven kerndepartement4.3 Artikel 11 Nog onverdeeldBudgettaire gevolgen Nog onverdeeldToelichting5 Financieel Beeld Zorg5.1 Inleiding5.2 Verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten 20235.3 Ontwikkeling van het Uitgavenplafond Zorg 20235.4 Toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg 2023
36 470 XVI Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2023‒2024
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,E.J.Kuipers
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2023, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Beroep op artikel 2.27, eerste lid, Comptabiliteitswet 2016
In deze tweede suppletoire begroting 2023 worden bij diverse artikelen majeure verplichtingenmutaties voorgelegd. Een meer specifieke toelichting is in de artikelen zelf opgenomen. Het betreft in vele gevallen verplichtingen die in 2023 worden aangegaan om uitvoering te geven aan lopend beleid in 2024. Deze verplichtingenmutaties werden door het ministerie in het recente verleden veelal opgenomen in de Veegbrief die uw Kamer vlak voor het kerstreces ontvangt. Gegeven dat uw Kamer dan zeer kort de tijd heeft om kennis te nemen van deze majeure wijzigingen heeft het ministerie ervoor gekozen om deze zoveel als mogelijk op te nemen in deze suppletoire begroting.
Gegeven dat hier sprake is van lopend beleid willen wij uw Kamer informeren dat autorisatie van uw Parlement niet wordt afgewacht alvorens de verplichting wordt aangegaan. Wij veronderstellen dat dit handelen is toegestaan conform de intentie van artikel 2.27, eerste lid, Comptabiliteitswet 2016. In dit artikel is opgenomen dat «zolang een voorstel van wet tot wijziging van een begrotingsstaat niet tot wet is verheven en in werking is getreden, wordt lopend beleid dat ten grondslag ligt aan deze wijziging met terughoudendheid in uitvoering genomen».
Daarmee wordt met dit artikel ruimte geboden om voor lopend beleid autorisatie niet formeel af te wachten, immers uw Parlement heeft eerder ingestemd met het beleid dat hieraan ten grondslag ligt en wordt met deze suppletoire begroting geïnformeerd over de budgettaire consequenties. Mocht uw Kamer deze handelswijze niet wenselijk achten, kan hierover uiteraard in overleg worden getreden.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
– Naast de politiek en beleidsmatig relevante mutaties worden mutaties op de instrumenten toegelicht op basis van onderstaande grenzen voor het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten. Hiermee wordt aangesloten bij de RBV 2023.
– Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven en is een toelichting opgenomen indien sprake was van een mutatie boven de € 20 miljoen.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1000
5
10
=> 1000
10
20
Voor wat betreft de uitgaven en ontvangsten behorend tot het Uitgavenplafond Zorg worden mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2023
Vastgestelde begroting 2023
35.460.691
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag 2023
47.948.081
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Kosten GGD'en
1
‒ 45.000
2) Meerkosten Oekraïne in het sociaal domein
3
‒ 45.920
3) Sectorplanplus
4
‒ 22.800
4) Ondersteuning sportsector
6
‒ 44.900
5) Zorgtoeslag
8
570.000
6) Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten
8
25.000
Stand 2e suppletoire begroting 2023
48.215.904
Toelichting
1. Door de afname van de Covid-19 pandemie vallen de kosten van de GGD'en € 45 miljoen lager uit dan begroot.
2. Het normbedrag per Oekraïense ontheemde voor zorg en ondersteuning vanuit de gemeente wordt naar beneden bijgesteld. Hierdoor ontstaat een meevaller van € 25,7 miljoen. Voor zorg en ondersteuning van de gemeenten voor Oekraïnse ontheemden wordt € 20,2 miljoen overgeboekt naar gemeenten.
3. Voor Sectorplanplus zijn niet alle aanvragen daadwerkelijk gerealiseerd. Hierdoor valt er € 22,8 miljoen vrij.
4. In het kader van de energiecompensatie voor de ondersteuning van de sportsector is € 44,9 miljoen minder nodig dan geraamd.
5. Dit betreft een opwaartste bijstelling van € 570 miljoen aan zowel de uitgaven als de ontvangstenkant ten aanzien van de zorgtoeslag.
6. In 2023 zijn er meer aanvragen binnen gekomen voor de Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten waardoor de uitgaven met € 25 miljoen zijn gestegen.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2023
Vastgestelde begroting 2023
168.122
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag 2023
208.624
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Zorgbonus Covid
250.000
2) Corona banen in de zorg (COZO)
21.000
Stand 2e suppletoire begroting 2023
260.364
Toelichting
1. Dit betreft ontvangsten van € 250 miljoen als gevolg van de vaststellingen van de subsidies op grond van de zorgbonusregeling.
2. Voor de subsidieregeling Coronabanen in de zorg (COZO) zijn als gevolg van de vaststellingen ontvangsten van € 21 miljoen gerealiseerd.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
4.746.091
682.322
5.428.413
Uitgaven
2.946.757
‒ 87.513
2.859.244
1.10
Gezondheidsbeleid
931.338
‒ 1.418
929.920
Subsidies (regelingen)
41.398
7.064
48.462
(Lokaal) gezondheidsbeleid
41.109
7.064
48.173
Overige
289
0
289
Opdrachten
13.658
‒ 9.180
4.478
(Lokaal) gezondheidsbeleid
13.658
‒ 9.180
4.478
Bijdrage aan agentschappen
176.200
‒ 4.295
171.905
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
135.493
‒ 3.579
131.914
RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
38.054
405
38.459
Overige
2.653
‒ 1.121
1.532
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
392.501
5.300
397.801
ZonMw: Programmering
392.501
5.300
397.801
Bijdrage aan medeoverheden
307.581
‒ 307
307.274
Lokale aanpak
307.433
‒ 307
307.126
Overige
148
0
148
1.20
Ziektepreventie
1.813.485
‒ 85.376
1.728.109
Subsidies (regelingen)
381.680
14.351
396.031
Ziektepreventie
81.279
13.466
94.745
Bevolkingsonderzoeken
193.313
885
194.198
Bevolkingsonderzoeken
449
0
449
Vaccinaties
106.639
0
106.639
Opdrachten
284.364
‒ 124.021
160.343
Ziektepreventie
260.794
‒ 113.381
147.413
Pandemische paraatheid
23.570
‒ 10.640
12.930
Bijdrage aan agentschappen
487.955
96.506
584.461
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra
280.791
125.670
406.461
RIVM: Bevolkingsonderzoeken
48.082
2.000
50.082
RIVM: Vaccinaties
128.158
‒ 903
127.255
Pandemische paraatheid
30.911
‒ 30.261
650
Overige
13
0
13
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
117.757
‒ 29.243
88.514
LCCB
117.757
‒ 29.243
88.514
Bijdrage aan medeoverheden
541.729
‒ 42.969
498.760
Pandemische paraatheid
59.542
‒ 1.695
57.847
Overige
482.187
‒ 41.274
440.913
1.30
Gezondheidsbevordering
168.672
‒ 1.640
167.032
Subsidies (regelingen)
86.911
‒ 1.889
85.022
Preventie van schadelijk middelengebruik
29.870
0
29.870
Gezonde leefstijl en gezond gewicht
26.218
0
26.218
Letselpreventie
6.821
0
6.821
Bevordering van seksuele gezondheid
20.573
‒ 1.868
18.705
Overige
3.429
‒ 21
3.408
Opdrachten
14.015
1.532
15.547
Gezondheidsbevordering
14.015
1.532
15.547
Bijdrage aan agentschappen
4.753
0
4.753
Overige
4.753
0
4.753
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
174
0
174
Overige
174
0
174
Bijdrage aan medeoverheden
62.819
‒ 1.283
61.536
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
15.888
0
15.888
Seksuele gezondheid
46.931
‒ 1.283
45.648
1.40
Ethiek
33.262
921
34.183
Subsidies (regelingen)
30.230
449
30.679
Abortusklinieken
19.788
3.721
23.509
Medische ethiek
10.442
‒ 3.272
7.170
Opdrachten
440
245
685
Medische ethiek
440
245
685
Bijdrage aan agentschappen
2.592
227
2.819
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
2.592
227
2.819
Ontvangsten
88.221
14.000
102.221
Toelichting
VerplichtingenDe verplichtingen in 2023 zijn in totaal met € 682 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024 en verder. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2024 en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.
Het betreft de verhoging van de verplichtingenraming met circa:
‒ € 121 miljoen voor de GGD'en voor het in stand houden van de basiscapaciteit voor Covid-19 vaccinaties;‒ € 29 miljoen voor het RIVM-vaccinatieprogramma Covid-19 in 2024;‒ € 218 miljoen voor de (meerjarige) opdrachtverlening aan ZonMw;‒ € 41 miljoen voor de opdrachtverlening aan de NVWA;‒ € 66 miljoen voor de RIVM-programma's op het terrein van Pandemische paraatheid;‒ € 52 miljoen voor de aankoop en donatie van Covid-19 vaccins;‒ € 46 miljoen voor de (meerjarige) verlening van subsidies op het terrein van (Lokaal) gezondheidsbeleid;‒ € 22 miljoen voor de specifieke uitkeringen Aanvullende seksuele Gezondheid en PrEP;‒ €16 miljoen voor de uitvoering van de specifieke uitkering Heroïnebehandeling;‒ € 20 miljoen voor verlening subsidies Preventie schadelijk middelengebruik Alcohol, Drugs en Tabak;‒ € 21 miljoen voor verlening subsidies Voeding en Gezond Gewicht;‒ € 27 miljoen voor de (meerjarige) opdrachtverstrekking aan Intravacc.
De overige circa 25 mutaties bedragen per saldo € 3 miljoen.
2. Ziektepreventie
Subsidies
ZiektepreventieDe coördinerende taken van de LCCB zijn vanaf 1 juli 2023 overgedragen aan de GGD-GHOR. Daarvoor is € 13,5 miljoen overgeheveld van het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Subsidies.
Opdrachten
Ziektepreventie (COVID-19)
Vanwege de afloop van Covid-19 is € 14,0 miljoen minder uitgegeven aan kosten voor het coronadashboard, data- en ontwerpkosten en aan (gedrags)onderzoek. Daarnaast zijn de middelen voor de Overdracht van Covid-19 vaccinaankopen naar het RIVM van ongeveer € 89,6 miljoen en de uitvoering van de rioolwatersurveillance door het RIVM van ongeveer € 7,3 overgeheveld naar het instrument RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra. Verder is € 1,8 miljoen overgeboekt voor een door TNO uit te voeren project "Pandemische Paraatheid Diagnostiek & (Post)Covid-19". De overige mutaties bedragen per saldo minus € 0,7 miljoen.
Pandemische paraatheid
De versterking voor pandemische paraatheid gebeurt onder andere op het terrein van kennis, innovatie en internationale samenwerking. In dit kader hebben zowel departementale als interdepartementale overboekingen geleid tot een mutatie van € 10,6 miljoen. Via de overboekingen worden middelen beschikbaar gesteld aan TNO, ZonMw, Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI), WHO en Pandemic Fund.
Bijdrage aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentraDe middelen voor de Overdracht van Covid-19 vaccinaankopen naar het RIVM van ongeveer € 89,6 miljoen en de uitvoering van de rioolwatersurveillance door het RIVM van ongeveer € 7,3 zijn overgeheveld van het instrument Opdrachten Covid-19 naar RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra. Voor de versterking van infectieziektebestrijding en uitvoering van het Nationaal actieplan versterken zoönosebeleid is € 24,6 miljoen overgeheveld van het instrument «bijdrage aan agentschappen» artikelonderdeel Pandemische Paraatheid. De overige mutaties bedragen per saldo minus € 4,2 miljoen.
Pandemische Paraatheid
Voor de versterking van infectieziektebestrijding en uitvoering van het Nationaal actieplan versterken zoönosebeleid zijn middelen beschikbaar gesteld aan het RIVM en het ministerie van LNV. Overboekingen in dit kader hebben geleid tot een mutatie van minus € 30,2 miljoen.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding
Bij het instrument ZBO/RWT's (LCCB) is er een meevaller van € 17,5 miljoen. De uitgaven van de LCCB over het eerste half jaar van 2023 zijn lager dan geraamd. De taken van de LCCB zijn vanaf 1 juli 2023 overgedragen aan de GGD-GHOR.
Bijdragen aan medeoverheden
OverigeDoor de afloop van Covid-19 vallen de uitgaven aan de GGD'en ter bestrijding van de Covid-19 lager uit dan eerder begroot. Er is sprake van een meevaller van € 45 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting.
Ontvangsten
OverigeDe ontvangstenraming is verhoogd met € 14,0 miljoen vanwege ontvangsten door de vaststellingen van subsidies voor IC-opschaling.
3.2 Artikel 2 Curatieve Zorg
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Curatieve zorg (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.857.046
3.303.347
7.160.393
Uitgaven
3.799.484
‒ 32.496
3.766.988
2.10
Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
383.319
‒ 26.357
356.962
Subsidies (regelingen)
327.527
‒ 22.245
305.282
Medisch specialistische zorg
78.189
‒ 895
77.294
Curatieve ggz
12.247
‒ 451
11.796
Eerstelijnszorg
11.881
‒ 1.878
10.003
Lichaamsmateriaal
25.781
‒ 300
25.481
Medische producten
199.429
‒ 18.721
180.708
Opdrachten
32.527
‒ 14.581
17.946
Medisch specialistische zorg
3.687
‒ 1.018
2.669
Curatieve ggz
4.288
‒ 2.535
1.753
Eerstelijnszorg
7.829
‒ 5.571
2.258
Lichaamsmateriaal
1.554
‒ 1.100
454
Medische producten
15.169
‒ 4.357
10.812
Bijdrage aan agentschappen
22.099
‒ 501
21.598
aCBG
8.503
0
8.503
CIBG
12.896
‒ 580
12.316
Overige
700
79
779
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
10.957
10.957
Overige
0
10.957
10.957
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
1.000
0
1.000
Overig
1.000
0
1.000
Garanties
166
13
179
Overige
166
13
179
2.34
Ondersteuning van het zorgstelsel
3.416.165
‒ 6.139
3.410.026
Subsidies (regelingen)
171.823
14.216
186.039
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
1.476
0
1.476
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden
75.334
19.100
94.434
Regeling veelbelovende zorg
33.276
0
33.276
Medisch specialistische zorg
11.050
‒ 3.379
7.671
Medisch specialistische zorg
7.534
5.800
13.334
Curatieve ggz
41
259
300
Eerstelijnszorg
2.926
6.499
9.425
Overige
40.186
‒ 14.063
26.123
Bekostiging
3.136.972
2.700
3.139.672
Rijksbijdrage 18-
3.078.200
0
3.078.200
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
58.772
2.700
61.472
Inkomensoverdrachten
26.480
‒ 6.226
20.254
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
26.380
‒ 6.226
20.154
Overige
100
0
100
Opdrachten
33.669
‒ 15.879
17.790
Risicoverevening
2.184
0
2.184
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel
11.545
‒ 5.112
6.433
Medisch specialistische zorg
5.567
‒ 3.008
2.559
Curatieve ggz
1.602
‒ 104
1.498
Eerstelijnszorg
986
‒ 225
761
Passende Zorg
4.520
‒ 4.400
120
Overige
7.265
‒ 3.030
4.235
Bijdrage aan agentschappen
39.494
‒ 950
38.544
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
9.285
‒ 950
8.335
Overige
30.209
0
30.209
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
7.727
0
7.727
Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden
6.872
640
7.512
Overige
855
‒ 640
215
Ontvangsten
76.612
15.419
92.031
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen in 2023 zijn in totaal met € 3,3 miljard verhoogd voor onder andere het aangaan van verplichtingen voor 2024. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2024 en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.
Het betreft de verhoging van de verplichtingenraming voor het Zorginstituut Nederland in het kader van Veelbelovende Zorg (VEZO). De toekenningsbrief inzake het budget 2024 wordt in 2023 verzonden en daarmee moet ook de verplichting in 2023 worden vastgelegd. Het gaat hier om een verhoging van € 23,5 miljoen.
Er is ruim € 3,3 miljard aan verplichtingenruimte toegevoegd voor de Rijksbijdrage 18-. Dit betreft de Bijdrage aan het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) voor de zorgkosten van kinderen onder de 18 jaar waardoor de verplichting in 2023 wordt vastgeled voor 2024.
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Medische producten
Voor de programmalijnen ‘Human Capital Growth’ en ‘Shared Development Infrastructuur‘ van het Nationaal Groeifonds (NGF)-project PharmaNL gaat ZonMw subsidieprogramma’s uitvoeren. Hiervoor wordt € 11,0 miljoen in 2023 overgeboekt van het instrument ‘Subsidies’ naar het financieel ‘Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s’. Een bedrag van € 3,0 miljoen wordt dit jaar niet aangewend.
De in de 1e suppletoire begroting 2023 aangekondigde ondersteuningsregeling voor de eerstelijns leveranciers van medische producten apotheken en leveranciers van hulpmiddelen is vanwege staatssteunregels niet uitvoerbaar. Het hiervoor gereserveerde budget van € 10,0 miljoen valt daarom vrij.
Vanuit artikel 11 vindt een overheveling plaats naar artikel 2 voor de prijsbijstelling 2023 van Pallas (€ 7,2 miljoen).
Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen hierdoor de uitgaven per saldo € 18,7 miljoen lager uit.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Overige
Om te komen tot de uitvoering van de programmalijnen ‘Human Capital Growth’ en ‘Shared Development Infrastructuur' van het Nationaal Groeifonds (NGF)-project PharmaNL gaat ZonMw subsidieprogramma’s uitvoeren. Hiervoor wordt € 11,0 miljoen in 2023 overgeboekt van het instrument ‘Subsidies’ naar het instrument ‘Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s’. PharmaNL geeft een duurzame impuls aan het benutten van het economisch potentieel van innovatieve farmaceutische producten en productietechnologieën.
3. Ondersteuning van het zorgstelsel
Subsidies
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden (SOV)
Het CAK heeft de raming van de reguliere uitgaven in het kader van de regeling SOV geactualiseerd. Op basis hiervan wordt het beschikbare budget verhoogd met € 10,7 miljoen. Deze bijstelling is met name nodig omdat GGZ-aanbieders inmiddels grotendeels klaar zijn met de noodzakelijke aanpassingen in hun ICT-systemen als gevolg van de invoering van het Zorgprestatiemodel (ZPM). Daardoor zijn zij nu in staat bij het CAK declaraties in te dienen voor zorg aan onverzekerden. De GGZ-instellingen hebben daardoor niet alleen declaraties over zorg in 2023 ingediend, maar tevens uitgestelde declaraties over zorgjaar 2022.
In de actuele prognose verwacht het CAK € 20,4 miljoen aan SOV-kosten ten behoeve van Oekraïense ontheemden. Dit is € 8,4 miljoen hoger dan de eerder geraamde € 12 miljoen. De belangrijkste reden voor deze bijstelling komt eruit voort dat zorgaanbieders voor ontheemden die zich niet in de Basis Registratie Persoonsgegevens (BRP) hebben laten registreren, geen gebruik kunnen maken van de Regeling Medische zorg voor Ontheemden uit de Oekraïne (RMO) en als gevolg daarvan kosten via de SOV declareren.
Overige
Er zijn minder subsidieaanvragen ontvangen voor de subsidieregeling Coronabanen in de zorg (COZO), waardoor een meevaller van € 14 miljoen ontstaat.
Ontvangsten
De afrekening van de agentschapsbijdrage over 2022 aan het CIBG - Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) leidt tot een extra ontvangst van € 12,3 miljoen. Daarnaast wordt € 1,0 miljoen van het Landelijk Coördinatiecentrum Geneesmiddelen (LCG) ontvangen. Dit betreft de afrekening van het voorschot dat in de periode 2020-2022 is verstrekt voor de activiteiten rond de beschikbaarheid van geneesmiddelen.
3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
29.974.307
16.290.971
46.265.278
Uitgaven
29.765.243
‒ 96.668
29.668.575
3.10
Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen
417.727
‒ 87.792
329.935
Subsidies (regelingen)
56.567
6.524
63.091
Toegang tot zorg en ondersteuning
10.272
90
10.362
Passende zorg en levensbrede ondersteuning
2.944
8.331
11.275
Inclusieve samenleving
31.287
‒ 3.883
27.404
Kennis en informatiebeleid
9.135
0
9.135
Overige
2.929
1.986
4.915
Opdrachten
145.102
‒ 60.342
84.760
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
64.060
0
64.060
Toegang tot zorg en ondersteuning
2.378
‒ 306
2.072
Passende zorg en levensbrede ondersteuning
2.763
‒ 735
2.028
Inclusiviteit
62.683
‒ 52.020
10.663
Kennis, informatie en innovatiebeleid
970
0
970
Overige
12.248
‒ 7.281
4.967
Bijdrage aan agentschappen
14.957
‒ 8.374
6.583
Overige
14.957
‒ 8.374
6.583
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
14.004
0
14.004
Doventolkvoorzieningen
14.004
0
14.004
Bijdrage aan medeoverheden
167.297
‒ 7.000
160.297
Overige
167.297
‒ 7.000
160.297
Storting/onttrekking begrotingsreserve
19.800
‒ 18.600
1.200
Stimuleringsregeling wonen en zorg
19.800
‒ 18.600
1.200
3.21
Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
29.347.516
‒ 8.876
29.338.640
Subsidies (regelingen)
169.487
6.662
176.149
Zorg merkbaar beter maken
79.033
6.283
85.316
Kennis, informatie en innovatiebeleid
27.592
602
28.194
Palliatieve zorg en ondersteuning
62.862
‒ 223
62.639
Bekostiging
28.973.126
0
28.973.126
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
4.823.800
0
4.823.800
Bijdrage Wlz
9.650.000
0
9.650.000
Overige
14.499.326
0
14.499.326
Opdrachten
21.309
‒ 4.846
16.463
Zorgdragen voor langdurige zorg
21.309
‒ 4.846
16.463
Bijdrage aan agentschappen
475
0
475
Algemeen
475
0
475
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
173.244
‒ 6.076
167.168
Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank
45.768
0
45.768
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg
127.476
‒ 6.076
121.400
Bijdrage aan medeoverheden
9.875
‒ 4.616
5.259
Overige
9.875
‒ 4.616
5.259
Ontvangsten
10.051
0
10.051
Toelichting
VerplichtingenVerplichtingen De raming van verplichtingenbudget in 2023 is in totaal met € 16,3 miljard gemuteerd voor het aangaan van verplichtingen voor 2023 en verder. Daar waar de mutatie betrekking heeft op de geraamde uitgaven 2023 (-€ 96,7 miljoen), volstaat de toelichting bij de uitgaven. Daarnaast is de raming van het verplichtingenbudget gemuteerd ten laste van het verplichtingenbudget 2024 en verder (€ 16,4 miljard), waardoor meerjarige verplichtingen aangegaan kunnen worden. Deze mutatie heeft onder andere betrekking op:
– € 5,3 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de BIKK (Rijksbijdrage In Kosten van Kortingen) 2024 in 2023 vast te kunnen leggen.
– € 11,0 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de bijdrage Wlz (Wet langdurige zorg) 2024 in 2023 vast te kunnen leggen.
– Daarnaast betreft het middelen voor de bijdrage ZBO aan de sociale verzekeringsbank (€49,7 miljoen), voornemens tot verlening van subsidies op het terrein van langdurige zorg (€ 6,7 miljoen) en subsidies in het kader van geweld in afhankelijkheidsrelaties en de sociale werkplaatsen (€ 21 miljoen).
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Opdrachten
Inclusiviteit
De meerkosten voor Oekraïense ontheemden in het sociaal domein (€ 45,7 miljoen) waren tijdelijk geboekt op artikelonderdeel 3.1. De verantwoordelijkheid voor de zorg en ondersteuning aan Oekraïense ontheemden vanuit de Wmo, Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid ligt bij gemeenten. Het beschikbare bedrag voor gemeenten voor deze meerkosten is voor 2023 vastgesteld op € 20,2 miljoen op basis van (een raming van) daadwerkelijke aantallen opgevangen Oekraïense ontheemden en een onderzoek naar de gemaakte kosten bij gemeenten. Dit bedrag wordt in 2023 beschikbaar gesteld aan gemeenten via een decentralisatie uitkering in het Gemeentefonds. De overige € 25,5 miljoen is als meevaller ingeleverd.
Van dit artikelonderdeel is daarnaast een aantal regeerakkoord middelen als meevaller ingeleverd. Het gaat hierbij om € 1,8 miljoen aan middelen van Wonen en Zorg voor ouderen (WOZO), € 1,4 miljoen van respijtzorg en € 2,9 miljoen vanuit het programma onbeperkt meedoen.
Overig
Uit de door het CAK opgestelde uitvoeringstoets passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp bleek dat de geraamde kosten lager uitvielen dan de beschikbare regeerakkoordmiddelen (€ 10 miljoen). Het CAK komt begin 2024 met een nieuwe uitvoeringstoets voor het wetsvoorstel inkomensafhankelijke eigen bijdrage Wmo. In 2023 is € 483.000 van de € 10 miljoen naar het CAK overgeheveld voor de indexatie van het abonnementstarief en ongeveer € 1,5 miljoen voor de kosten van het CAK voor de implementatie van de eigen bijdrage huishoudelijke hulp. De resterende middelen zijn als meevaller ingeleverd.
Bijdragen aan medeoverheden
Overig
In 2023 is er € 150 miljoen beschikbaar voor de SPUK IZA en circa € 299 miljoen voor de brede SPUK GALA. Voor beide SPUK-regelingen wordt er conform afspraak voor 2023 in totaal € 7 miljoen afgedragen aan het BTW-compensatiefonds. Bij de totstandkoming van de regeling Brede SPUK GALA is geen afdracht gedaan aan het BTW-compensatiefonds. Dit is gecorrigeerd met deze boeking.
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Voor de financiering van de planontwikkeling van nieuwe woonvormen verstrekt de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) leningen in kader van de stimuleringsregeling wonen en zorg aan sociale ondernemers en bewonersinitiatieven. In de regeling is afgesproken dat de middelen kunnen revolveren zolang de regeling bestaat (leningen die worden afbetaald, kunnen opnieuw worden uitgeleend). De RVO verwacht een uitgave van € 1,2 miljoen in 2023 voor de planontwikkelfase, waardoor in 2023 € 18,6 miljoen van de beschikbare € 19,8 miljoen onbenut blijft.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Zorg merkbaar beter maken
Een afspraak uit het Groninger Zorgakkoord is dat het ministerie van VWS bij het afstoten van de panden het waardeverlies van de betreffende zorglocatie voor haar rekening neemt. De benodigde middelen (€ 7,9 miljoen) waren in het najaar 2023 niet voorzien. Dit leidt tot een tegenvaller in 2023. Daarnaast is het voornemen om verpleegzorgorganisaties te ondersteunen bij het maken van de omslag naar digitale/ hybride zorg niet gestart (€ 1,3 miljoen). De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een negatieve mutatie van per saldo € 0,3 miljoen.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)
Doordat de personele opschaling binnen de reguliere uitvoering dit jaar langzaam op gang kwam en de realisatie van het nieuwe IT-zaaksysteem vertraging opliep, valt er bij het CIZ op de reguliere middelen € 2,7 miljoen vrij. Ook de Werk aan Uitvoering (WaU) activiteiten bleven aanzienlijk achter waardoor er € 3,4 miljoen minder wordt uitgegeven dan begroot voor dit project. De vrijval op WaU hangt samen met de achterstanden voor wat betreft de werkvoorraden, de hoge werkdruk en schaarste op de arbeidsmarkt, waardoor de focus op het afhandelen van indicatiebesluiten is gelegd.
3.4 Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Zorgbreed beleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.247.813
293.173
1.540.986
Uitgaven
1.468.781
‒ 21.807
1.446.974
4.10
Positie cliënt en transparantie van zorg
62.013
‒ 3.129
58.884
Subsidies (regelingen)
39.366
‒ 2.400
36.966
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties
17.861
‒ 136
17.725
Transparantie van zorg
21.241
‒ 2.000
19.241
Overige
264
‒ 264
0
Opdrachten
12.924
‒ 729
12.195
Ondersteuning cliëntorganisaties
4.214
0
4.214
Transparantie van zorg
3.106
0
3.106
Overige
5.604
‒ 729
4.875
Bijdrage aan agentschappen
9.723
0
9.723
CIBG
9.723
0
9.723
4.20
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
822.920
‒ 25.890
797.030
Subsidies (regelingen)
790.645
‒ 25.545
765.100
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
504.832
‒ 24.004
480.828
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
280.863
0
280.863
Overige
4.950
‒ 1.541
3.409
Opdrachten
16.824
‒ 345
16.479
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
16.745
‒ 285
16.460
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
19
0
19
Overige
60
‒ 60
0
Bijdrage aan agentschappen
15.451
0
15.451
CIBG
15.451
0
15.451
4.30
Informatiebeleid
106.353
‒ 9.865
96.488
Subsidies (regelingen)
48.631
‒ 3.845
44.786
Informatiebeleid
37.818
‒ 3.690
34.128
Overige
10.813
‒ 155
10.658
Opdrachten
44.738
‒ 6.020
38.718
Informatiebeleid
38.528
‒ 10.579
27.949
Overige
6.210
4.559
10.769
Bijdrage aan agentschappen
12.984
0
12.984
Informatiebeleid
12.984
0
12.984
4.40
Inrichting zorgstelsel
295.587
10.322
305.909
Subsidies (regelingen)
423
0
423
Programma's zorgstelsel
423
0
423
Opdrachten
594
0
594
Overige
594
0
594
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
294.570
10.322
304.892
CAK
130.444
6.112
136.556
NZa
73.040
2.550
75.590
ZiNL
88.328
1.660
89.988
CSZ
1.681
0
1.681
Overige
1.077
0
1.077
4.50
Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
181.908
6.755
188.663
Subsidies (regelingen)
4.210
0
4.210
Algemeen
4.210
0
4.210
Bekostiging
170.848
2.203
173.051
Zorg en welzijn
18.620
‒ 4.697
13.923
Zorg en welzijn
152.228
6.900
159.128
Opdrachten
1.000
4.052
5.052
Zorg
1.000
‒ 119
881
Welzijn
0
4.171
4.171
Bijdrage aan medeoverheden
5.850
500
6.350
Overige
5.850
500
6.350
Ontvangsten
14.215
279.516
293.731
Toelichting
VerplichtingenDe verplichtingen in 2023 zijn in totaal met circa € 293 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024 en verder. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2024 en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.
Het betreft de verhoging van de verplichtingenraming met circa:
– € 115 miljoen voor de vastlegging in 2023 van verschillende subsidies en bijbehorende uitgaven in 2024 voor opleidingen en arbeidsmarktbeleid;
– € 17,5 miljoen voor de instellingssubsidie aan de patiënten- en gehandicaptenorganisaties;
– € 63 miljoen voor de uitvoeringskosten 2024 van de Nederlandse Zorgautoriteit;
– Aangaan van verplichtingen aan het Zorginstituut Nederland en het CAK. Beide toekenningsbrieven inzake het beheerskostenbudget 2024 worden in 2023 verzonden en daarmee moeten beide verplichtingen in 2023 worden vastgelegd. Het gaat hier om een verhoging van de verplichtingenruimte (€ 69,0 miljoen) ten behoeve van het Zorginstituut Nederland en een verhoging van de verplichtingenruimte (€ 40,0 miljoen) ten behoeve van het CAK.
– Voor de NEN wordt in 2023 een meerjarige overeenkomst (2024 ‒ 2027) aangegaan inzake de elektronische gegevensuitwissiling in de zorg. Het betreft een opghoging van de verplichting met € 5,1 miljoen.
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Het animo voor het vierde en laatste tijdvak van SectorplanPlus 2017-2022 is bijzonder groot geweest; er is voor meer deelnemers een aanvraag gedaan dan in de eerste drie tijdvakken samen. Echter zijn niet alle aanvragen daadwerkelijk gerealiseerd, bijvoorbeeld omdat opleidingen niet doorgaan of een kortere doorlooptijd kennen dan bij aanvraag is opgegeven. Inmiddels heeft RegioPlus haar controlewerkzaamheden ten aanzien van de bij de aanvragen ingediende verantwoordingsstukken afgerond. Op basis van de controlewerkzaamheden van RegioPlus is duidelijk geworden dat de realisatie binnen de subsidie lager uit zal komen dan de inschatting ten tijde van de 1e suppletoire begroting. Daardoor is in 2023 niet al het gereserveerde budget nodig en is er circa € 23 miljoen vrijgevallen.
3. Informatiebeleid
Opdrachten
Informatiebeleid
Er is circa € 5 miljoen van het instrument informatiebeleid overgeheveld naar het instrument overige voor werkzaamheden voor de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) Open House.
In 2023 is verder gewerkt aan de standaardisering van Gegevensuitwisseling in de Zorg. Bij 1e suppletoire begroting zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld vanuit de aanvullende post bij Financiën. Voor het standaardiseren van de eenheid van taal is € 1,7 miljoen beschikbaar gesteld aan het RIVM en daarnaast is € 3,8 miljoen niet tot besteding gekomen vanwege het ontbreken van beschikbare capaciteit op de thema’s Eenheid van Taal, PGO en Generieke functies.
Ontvangsten
De subsidies van de Subsidieregeling bonus zorgprofessionals Covid-19 (bonusregeling) en van de Subsidieregeling coronabanen in de zorg (COZO 2021) zijn gecontroleerd en vastgesteld. Op grond van de vaststellingen ontstaan er vorderingen die tot ontvangsten leiden, hiervan is op dit moment circa € 250 miljoen van de bonusregeling en € 21 miljoen van de COZO-subsidies teruggevorderd. Bij de bonusregeling speelt de vrije ruimte werkkostenregeling mee: over een deel van de uitbetaalde bonussen was geen eindheffing verschuldigd en dat deel is teruggevorderd. Bij de COZO-banen is er vooral onderbesteding omdat er uiteindelijk minder coronabanen zijn gerealiseerd dan aangevraagd.
3.5 Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Jeugd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
181.057
‒ 29.319
151.738
Uitgaven
150.674
‒ 38.819
111.855
5.30
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
150.674
‒ 38.819
111.855
Subsidies (regelingen)
101.652
‒ 32.080
69.572
Kennis en informatiebeleid
14.194
738
14.932
Jeugdbeleid
48.312
‒ 27.472
20.840
Jeugdstelsel
39.146
‒ 5.346
33.800
Opdrachten
15.085
‒ 5.430
9.655
Kennis en informatiebeleid
2.510
‒ 552
1.958
Jeugdbeleid
11.960
‒ 4.497
7.463
Jeugdstelsel
615
‒ 381
234
Bijdrage aan agentschappen
1.527
336
1.863
Overige
1.527
336
1.863
Bijdrage aan medeoverheden
32.155
‒ 1.390
30.765
Overige
32.155
‒ 1.390
30.765
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
255
‒ 255
0
Overige
255
‒ 255
0
Ontvangsten
2.400
1.103
3.503
Toelichting
VerplichtingenDe verplichtingenstand volgt grotendeels de bijbehorende verlaging van de uitgavenbudgettenbudgetten.
Voor het vastleggen van diverse (meerjarige) Jeugd subsidies is het verplichtingenbudget in 2023 met € 9,5 miljoen verhoogd. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan meerjarig lopend beleid en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan. Dit betreft dus een technische mutatie van enkel de verplichtingenruimte en heeft verder geen invloed op het kasbudget. In totaal worden hierdoor de verplichtingen verlaagd met circa € 29,3 miljoen.
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Jeugdbeleid
Eén van de maatregelen uit het rapport van cie. de Winter betreft de tegemoetkomingsregeling voor slachtoffers van geweld in de jeugdzorg. Deze regeling wordt per 1-1-2021 uitgevoerd door het Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) en liep af op 31 december 2022. In 2023 wordt de resterende werkvoorraad afgehandeld en uitgekeerd. Volgens de laatste cijfers van het SGM is voor de afhandeling van de laatste overgelopen dossiers in 2023 vanuit VWS een bedrag nodig van in totaal € 48,5 miljoen. Gezien de eerder beschikbaar gestelde bedragen ten behoeve van 2023, wordt nu het resterende bedrag van € 17,2 miljoen overgeboekt aan het SGM. Omdat hier eerder € 24,3 miljoen voor was begroot is, valt er € 7,1 miljoen vrij.
De overige mutaties betreffen diverse overboekingen en mutaties ten behoeve van (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp, waaronder de departementale overboeking van circa € 2 miljoen ten behoeve van de subsidie voor inkoop sociaal domein.
Jeugstelsel
Binnen het beschikbare jeugdbudget is een deel van de middelen herschikt naar andere instrumenten binnen artikel 5. Hierbij is circa € 3,4 miljoen overgeheveld van opdrachten Zorg voor de Jeugd (van ongeveer € 2,3 miljoen) en van het instrument Bijdrage aan medeoverheden (van ongeveer € 1,4 miljoen) naar subsidies Jeugdstelsel.
Verder is er € 10 miljoen afgeboekt ten behoeve van de subsidieregeling continuïteit van cruciale jeugdzorg. Deze middelen zullen in 2024 weer volledig beschikbaar worden gesteld voor deze regeling en zullen worden ingezet om eventuele subsidies voor tijdelijke liquiditeitssteun te kunnen verlenen.
De overige mutaties op dit budget betreffen diverse overboekingen en mutaties ten behoeve van (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp.
Opdrachten
JeugdbeleidBinnen het beschikbare jeugdbudget, is een deel van de middelen herschikt naar andere budgetten binnen artikel 5. Hierbij is ca. € 2,3 miljoen overgeheveld vanuit opdrachten Zorg voor de Jeugd naar subsidies jeugdstelsel (zie toelichting aldaar). Daarnaast is vanwege verwachte incidentele onderuitputting circa € 2,2 miljoen afgeboekt op dit artikelonderdeel. De overige mutaties op dit instrument betreft diverse overboekingen en mutaties ten behoeve van (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp.
3.6 Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Sport en bewegen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
713.212
11.669
724.881
Uitgaven
708.771
‒ 79.031
629.740
6.40
Sport verenigt Nederland
708.771
‒ 79.031
629.740
Subsidies (regelingen)
259.140
‒ 20.406
238.734
Sportakkoord
160.115
‒ 16.031
144.084
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
81.874
‒ 100
81.774
Kennis en innovatie
17.151
‒ 4.275
12.876
Inkomensoverdrachten
19.604
‒ 900
18.704
Financiële voorziening topsporters
19.604
‒ 900
18.704
Opdrachten
9.572
‒ 275
9.297
Sportakkoord
9.333
‒ 275
9.058
Kennis en innovatie
239
0
239
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
3.314
0
3.314
Dopingautoriteit
3.314
0
3.314
Bijdrage aan medeoverheden
416.571
‒ 57.450
359.121
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
416.571
‒ 57.450
359.121
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
500
0
500
Dopingbestrijding
500
0
500
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
70
0
70
Sportakkoord
70
0
70
Ontvangsten
52.024
0
52.024
Toelichting
VerplichtingenDe verhoging van de verplichtingen in 2023 van in totaal € 11,7 miljoen betreft een saldo van verscheidene mutaties. De onderliggende mutaties hebben betrekking op:
– Verplichtingenruimte voor het aangaan en administratief vastleggen van meerjarige verplichtingen (€ 85,7 miljoen) voor diverse thema’s uit het Sportakkoord, waaronder het Stipendium. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2024 en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan;
– Een administratieve correctie op een negatieve verplichtingenstand jaarovergang 2022/2023 (€ 5 miljoen);
– De verplichtingen van de uitgavenmutaties in deze 2e suppletoire begroting 2023 (vrijval van € 79,0 miljoen).
4. Sport verenigt Nederland
Subsidies
SportakkoordIn de uitvoering is onderbesteding opgetreden. De vrijval bedraagt € 13,2 miljoen. Daarnaast heeft een aantal mutaties (€ 2,6 miljoen) plaatsgevonden in verband met het uitvoeren en verantwoorden van beleidsthema's via andere artikelonderdelen van de VWS-begroting en andere departementen. Overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 16,0 miljoen.
Duurzame en toegankelijke sportaccommodatiesIn 2023 vindt financiering van de Provincie Fryslân voor het verbeteren van een duurzame exploitatie van Thialf (€ 1,0 miljoen), en de gemeente Eindhoven voor het (ver)bouwen van het zwembad de Tongelreep (€ 1,0 miljoen) plaats.
Bijdrage aan medeoverheden
Duurzame en toegankelijke sportaccommodatiesIn verband met uitvoeringskosten op een aantal regelingen is er een mutatie geweest naar een ander instrument (€ 2,6 miljoen). Daarnaast is ruimte ontstaan doordat er voor een lager dan geraamd bedrag een beroep is gedaan op de Energietegemoetkomingsregeling Sport (€ 44,9 miljoen). Ook is bij de regeling SPUK Stimulering Sport in de uitvoering onderbesteding opgetreden. Het betreft hier incidentele vrijval (€ 10 miljoen).In totaal gaat het om een bedrag van € 57,5 miljoen.
3.7 Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
213.102
4.391
217.493
Uitgaven
218.069
3.491
221.560
7.10
De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII
27.493
‒ 620
26.873
Subsidies (regelingen)
26.406
‒ 620
25.786
Nationaal Comité
8.301
0
8.301
Nationale herinneringscentra
3.025
0
3.025
Herinnering Indisch Molukse Doelgroep
1.130
0
1.130
Zorg- en dienstverlening
6.923
0
6.923
Overige
7.027
‒ 620
6.407
Bekostiging
400
0
400
Overige
400
0
400
Opdrachten
461
0
461
Overige
461
0
461
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
226
0
226
Overige
226
0
226
7.20
Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII
190.576
4.111
194.687
Inkomensoverdrachten
180.514
4.111
184.625
Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen
180.514
4.111
184.625
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
10.062
0
10.062
Sociale Verzekeringsbank
9.312
0
9.312
Pensioen- en Uitkeringsraad
750
0
750
Ontvangsten
3.339
0
3.339
Toelichting
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II
De oorlogspensioenen op grond van de V&O wetten en regelingen zijn gekoppeld aan het minimumloon. Als gevolg van de verhoging van het minimumloon worden de ramingen van de uitgaven onder deze regelingen met € 4,1 miljoen verhoogd.
3.8 Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Tegemoedkoming specifieke kosten (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
8.439.949
595.000
9.034.949
Uitgaven
8.439.949
595.000
9.034.949
8.10
Tegemoetkoming specifieke kosten
8.439.949
595.000
9.034.949
Inkomensoverdrachten
8.439.949
595.000
9.034.949
Zorgtoeslag
8.372.000
570.000
8.942.000
Tegemoetkoming specifieke kosten
67.949
25.000
92.949
Ontvangsten
0
570.000
570.000
Toelichting
VerplichtingenDe verplichtingen hangen samen met de geraamde uitgaven.
1. Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
InkomensoverdrachtenOm aan te sluiten bij de ramingen van het Centraal Planbureau worden in de VWS-begroting de netto uitgaven aan zorgtoeslag weergegeven. Dat wil zeggen de geraamde uitgaven aan zorgtoeslag verminderd met de geraamde terugvorderingen en ontvangsten. Bij Slotwet/Jaarverslag worden de uitgaven en de ontvangsten daarentegen afzonderlijk gepresenteerd. Vooruitlopend op deze desaldering wordt reeds nu een technische bijstelling gedaan aan de uitgaven- en ontvangstenkant ten aanzien van de zorgtoeslag, zodat de bijstelling bij Slotwet beperkt kan blijven. De totale netto-uitgaven aan de zorgtoeslag wijzigen niet. Het betreft een opwaartse bijstelling van € 570 miljoen aan de uitgavenkant en een opwaartse bijstelling van € 570 miljoen aan de ontvangstenkant. Dit bedrag is een raming op basis van de gerealiseerde ontvangsten zorgtoeslag tot en met augustus 2023.
Tegemoetkoming specifieke zorgkosten
Door invoering van de herstelwetgeving box 3 is een deel van de productie (en daarmee de uitgaven) in het jaar 2022 naar het jaar 2023 verschoven. Daarnaast hebben gewijzigde heffingskortingen tot meer TSZ-aanvragen geleid en daarmee hogere uitgaven.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Algemeen (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
36.386
28.282
64.668
Uitgaven
39.979
2.942
42.921
9.10
Internationale samenwerking
13.879
2.942
16.821
Bijdrage aan agentschappen
1.175
0
1.175
Overige
1.175
0
1.175
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
12.704
2.942
15.646
World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie
4.397
0
4.397
EMA
4.073
142
4.215
Overige
4.234
2.800
7.034
9.20
Verzameluitkering
200
0
200
Bijdrage aan medeoverheden
200
0
200
Overige
200
0
200
9.30
Eigenaarsbijdrage
20.900
0
20.900
Bijdrage aan agentschappen
20.900
0
20.900
Eigenaarsbijdrage RIVM
20.900
0
20.900
9.40
Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties
5.000
0
5.000
Garanties
5.000
0
5.000
Overige
5.000
0
5.000
Ontvangsten
1.500
0
1.500
Toelichting
VerplichtingenDe verplichtingen worden in 2023 in totaal met circa € 28 miljoen verhoogd. Voor een bedrag van € 25,3 gaat het om het kunnen aangaan van een meerjarige verplichting in 2023 voor lopend beleid voor de WHO(€ 13,3 miljoen), de Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI € 9 miljoen) en de UNDP inzake de Antimicrobial resistance (AMR) (€ 3 miljoen).
Internationale samenwerking
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
De bijdragen aan (inter-)nationale organisaties worden middels de 2e suppletoire begroting met € 2,9 miljoen verhoogd. Hiervan heeft € 2 miljoen betrekking op de verhoging van de bijdrage 2023 aan de Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) van € 3 miljoen naar € 5 miljoen. Daarnaast vindt een overheveling van € 0,8 miljoen plaats naar dit artikel in verband met bijdragen aan programma's van de WHO, onder meer in het kader van duurzaamheid.
4.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement
Apparaatsuitgaven departement Budgettaire gevolgen
Tabel 13 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
633.975
167
634.142
Uitgaven
651.105
‒ 7.969
643.136
Kerndepartement
495.936
‒ 8.579
487.357
Personele uitgaven
396.004
‒ 4.251
391.753
Eigen personeel
283.634
‒ 4.243
279.391
Eigen personeel
2.211
0
2.211
Externe inhuur
107.399
‒ 8
107.391
Overige
2.760
0
2.760
Materiële uitgaven
99.932
‒ 4.328
95.604
ICT
17.184
‒ 3.043
14.141
Bijdrage SSO's
64.838
‒ 5.395
59.443
Overig
1.250
0
1.250
Overige
16.660
4.110
20.770
Ontvangsten
12.002
‒ 337
11.665
Tabel 14 Nadere uitsplitsing apparaatsuitgaven (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
633.975
167
634.142
Uitgaven
651.105
‒ 7.969
643.136
10.30
Kerndepartement
495.936
‒ 8.579
487.357
Personele uitgaven
396.004
‒ 4.251
391.753
Eigen personeel
283.634
‒ 4.243
279.391
Eigen personeel
2.211
0
2.211
Externe inhuur
107.399
‒ 8
107.391
Overige
2.760
0
2.760
Materiële uitgaven
99.932
‒ 4.328
95.604
ICT
17.184
‒ 3.043
14.141
Bijdrage SSO's
64.838
‒ 5.395
59.443
Overig
1.250
0
1.250
Overige
16.660
4.110
20.770
10.40
Inspecties
117.538
163
117.701
Personele uitgaven
93.715
163
93.878
Eigen personeel
92.274
163
92.437
Externe inhuur
1.168
0
1.168
Overige
273
0
273
Materiële uitgaven
23.823
0
23.823
ICT
9.426
0
9.426
Bijdrage SSO's
3.950
0
3.950
Overige
10.447
0
10.447
10.50
SCP en Raden
37.631
447
38.078
Personele uitgaven
27.752
980
28.732
Eigen personeel
25.634
1.435
27.069
Externe inhuur
2.118
‒ 455
1.663
Materiële uitgaven
9.879
‒ 533
9.346
ICT
3.489
‒ 290
3.199
Bijdrage SSO's
301
0
301
Overige
6.089
‒ 243
5.846
Ontvangsten
12.002
‒ 337
11.665
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
VerplichtingenDe verplichtingenruimte 2023 is per saldo met € 167.000 verhoogd. Naast de bij de uitgaven opgenomen Kas=Verplichtingen-mutaties (totaal bijna -/- € 8 miljoen) is sprake van mutaties welke enkel het ophogen van het verplichtingenbudget 2023 tot gevolg hebben (totaal ruim € 8,1 miljoen). De laatstgenoemde mutaties hebben betrekking op:
– Verplichtingenruimte voor het aangaan in 2023 van verplichtingen voor externe inhuur 2024, waaronder:
– Afhandeling van WOO-verzoeken in 2024 (€ 6,6 miljoen)
– In 2023 worden verplichtingen aangegaan in het kader van OpenKAT (de bestaande Kwetsbaarheden Analyse Tool). Om voor het eerste half jaar van 2024 verplichtingen te kunnen aangaan is op het inhuurbudget een verplichtingbudget van circa € 1,5 miljoen toegevoegd.
Uitgaven
Personele uitgaven kerndepartement
De personele uitgaven van het kerndepartement worden met per saldo € 4,3 miljoen neerwaarts bijgesteld. Het betreft een saldopost van diverse mee- en tegenvallers.
Eigen personeel
Er is onderuitputting op het budget Eigen Personeel van totaal € 7,0 miljoen. De redenen hiervoor zijn onder meer gelegen in het uitstel van de Parlementaire Enquête Commissie Corona en het moeilijker kunnen vervullen van vacatures. Vanuit diverse opdrachtgevers vindt overheveling van budget plaats ten behoeve van de uitvoeringskosten van subsidieregelingen door DUS-I (€ 7,4 miljoen), waarvan € 1,6 miljoen vanuit het ministerie van OCW.
Vanwege de bijdrage aan Raden in het kader van de Faciliteitenregeling Medezeggenschap vindt een overheveling plaats naar het betreffende artikelonderdeel van € 1,3 miljoen.
Materiele uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven dalen per saldo met € 4,3 miljoen. Tegenover lagere uitgaven voor ICT (€ 3 miljoen) en bijdrage aan SSO's (€ 5,4 miljoen) staan hogere uitgaven voor overige materiële uitgaven (€ 4,1 miljoen).
Op het ICT budget is onderuitputting van € 1,8 miljoen, onder meer vanwege het staken van corona gerelateerde apps. Daarnaast zijn er lagere uitgaven aan iRealisatie, welke veroorzaakt worden door het niet invullen van vacatureruimte en uitstroom van medewerkers.
Met betrekking tot de bijdrage aan SSO's vindt vanuit het ministerie van OCW een overheveling van budget plaats ten behoeve van de uitvoeringskosten van subsidieregelingen door DUS-I (€ 3,9 miljoen). Daar tegenover staat een budgetoverheveling naar het ministerie van BZK van € 3,7 miljoen, als bijdrage voor de kosten vanuit het dienstverleningmutatie-overzicht FMH, de kosten van de centrale voorziening ter vervanging van DigiInkoop en het Programma Hybride Werken. Technische mutaties en interne doorbelastingen leiden per saldo tot een afname van het budget ten behoeve van SSO's met € 4,8 miljoen.
Er vindt een tegenvaller plaats op de overige materiële uitgaven van € 3,4 miljoen. In verband met de overgang van de activiteiten van PD-Alt / Intravacc naar Intravacc BV dient fiscale eindafrekening plaats te vinden met de belastingdienst.
4.3 Artikel 11 Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen Nog onverdeeld
Tabel 15 Nog onderdeeld (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
27.414
‒ 27.065
349
Uitgaven
27.092
‒ 27.065
27
11.4
Nog onverdeeld
27.092
‒ 27.065
27
Nog te verdelen
27.092
‒ 27.065
27
Loonbijstelling
3.972
‒ 3.972
0
Prijsbijstelling
9.657
‒ 9.657
0
Overige
13.463
‒ 13.436
27
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Loonbijstelling
Deze mutatie betreft de toebeleding van de loonbijstelling tranche 2023 aan de diverse instrumenten in 2e suppletoire begroting (€ 4 miljoen).
Prijsbijstelling
Deze mutatie betreft de toebeleding van de prijsbijstelling tranche 2023 aan de diverse instrumenten in 2e suppletoire begroting (€ 9,7 miljoen).
Overige
Het grootste deel van dit bedrag was bestemd voor de uitvoering van de subsidieregeling post-covid. Hiervoor zou het budget van artikel 11 naar artikel 4 worden overgeheveld. De subsidieregeling is inmiddels opengesteld op artikel 4, hierdoor valt € 27 miljoen vrij.
5 Financieel Beeld Zorg
5.1 Inleiding
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de zorguitgaven. De gepresen teerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2023, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
In deze paragraaf worden alleen de nieuwe mutaties voor het jaar 2023 toegelicht, die na de ontwerpbegroting 2024 hebben plaatsgevonden.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2023 bestaat uit de volgende paragrafen:
– Paragraaf 5.1: Inleiding
– Paragraaf 5.2: Verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en –ontvangsten 2023
– Paragraaf 5.3: Ontwikkeling van het Uitgavenplafond Zorg 2023
– Paragraaf 5.4: Toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg 2023
5.2 Verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten 2023
Tabel 1 laat vanaf de ontwerpbegroting 2024 de verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten in het lopende jaar zien. De bijstellingen in de raming voor 2023 die reeds hebben plaatsgevonden in de ontwerpbegroting 2023, de 1e suppletoire begroting 2023 en in de ontwerpbegroting 2024, zijn in die stukken toegelicht.
Tabel 1 Verticale ontwikkeling van de totale zorguitgaven en –ontvangsten 2023 (bedragen x € 1 miljoen)
2023
Bruto zorguitgaven ontwerpbegroting 2024
93.403,7
Bijstelling 2e suppletoire begroting 2023
Autonoom
‒ 179,6
Actualisering Zvw-uitgaven (zie tabel 1A)
‒ 192,5
Begrotingsgefinancierde zorguitgaven
17,5
Overige
‒ 4,5
Beleidsmatig
‒ 0,7
Overige begrotingsgefinancierde zorguitgaven
‒ 0,7
Totaal bijstelling uitgaven
‒ 180,2
Bruto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2023
93.223,4
Ontvangsten ontwerpbegroting 2024
5.542,4
Bijstelling 2e suppletoire begroting 2023
Totaal bijstelling ontvangsten
Nvt
Ontvangsten 2e suppletoire begroting 2023
5.542,4
Netto zorguitgaven ontwerpbegroting 2023
87.861,3
Totaal netto bijstelling 2e suppletoire begroting 2023
‒ 180,2
Netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2023
87.681,1
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK.
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Autonoom
Actualisering van de Zvw-uitgaven
Tabel 1A Actualisering Zvw-uitgaven 2023 (bedragen x € 1 miljoen)
2023
Eerstelijnszorg
4,7
Tweedelijnszorg
‒ 128,9
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg
13,7
Apotheekzorg en hulpmiddelen
‒ 39,9
Wijkverpleging
‒ 22,7
Ziekenvervoer
‒ 12,1
Opleidingen
‒ 50,0
Grensoverschrijdende zorg
42,7
Totaal 2e suppletoire begroting 2023
‒ 192,5
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK.
In tabel 1A is het onderdeel ‘Actualisering Zvw-uitgaven’ uit tabel 1 uitgesplitst. Ieder kwartaal rapporteren de verzekeraars hun nieuwste ramingen aan het Zorginstituut. Op basis van de derde kwartaalcijfers zijn de Zvw-ramingen over 2023 in de 2e suppletoire begroting 2023 geactualiseerd. Binnen de uitgaven die betrekking hebben op de Zorgverzekeringswet tekent zich per saldo een incidentele verlaging van de ramingsbijstelling voor het jaar 2023 af van circa € 193 miljoen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024.
Begrotingsgefinacierde zorguitgaven
Deze post is het saldo van enkele bijstellingen, waaronder een hogere bijdrage aan Caribisch Nederland ten behoeve van medische uitzendingen en farmaceutische zorg (€ 8,8 miljoen) en kosten voor de uitvoering van de regeling Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt & Professional 5 (VIPP5) die eerder tot uitgaven leiden dan was verwacht (€ 5,8 miljoen).
Overige
Deze mutatie betreft de vrijgevallen middelen op de Aanvullende Post (AP).
Beleidsmatig
Overige begrotingsgefinancierde zorguitgaven
Deze post is het saldo van kleine beleidsmatige bijstellingen.
5.3 Ontwikkeling van het Uitgavenplafond Zorg 2023
In tabel 2 is de opbouw van het Uitgavenplafond Zorg vanaf de stand ontwerpbegroting 2024 te zien.
Tabel 2 Ontwikkeling van het Uitgavenplafond Zorg 2023 (bedragen x € 1 miljoen)
2023
Uitgavenplafond Zorg stand ontwerpbegroting 2024
89.662,1
Overboekingen tussen uitgavenplafonds
0,3
Totaal bijstelling Uitgavenplafond Zorg
0,3
Uitgavenplafond Zorg stand 2e suppletoire begroting 2023
89.662,4
Toelichting
Overboekingen tussen de Uitgavenplafonds
Het Uitgavenplafond Zorg is ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024 verhoogd met circa € 0,3 miljoen als gevolg van overboekingen tussen het Uitgavenplafond Zorg en het Uitgavenplafond Rijksbegroting.
5.4 Toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg 2023
Tabel 3 laat de bijstellingen in de toetsing van de netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2024.
Tabel 3 Toetsing netto zorguitgaven aan het Uitgavenplafond Zorg 2023 (bedragen x € 1 miljoen)1
2023
A
Netto zorguitgaven
1
Stand ontwerpbegroting 2024
87.861,3
2
Bijstelling bij 2e suppletoire begroting 2023
‒ 180,2
3
Stand 2e suppletoire begroting 2023
87.681,1
B
Uitgavenplafond Zorg
4
Stand ontwerpbegroting 2024
89.662,1
5
Bijstelling bij 2e suppletoire begroting 2023
0,3
6
Stand 2e suppletoire begroting 2023
89.662,4
C
+ Overschrijding/- Onderschrijding
7
Stand ontwerpbegroting 2024 (=1-4)
‒ 1.800,8
8
Bijstelling bij 2e suppletoire begroting 2023
‒ 180,6
9
Stand 2e suppletoire begroting 2023 (=3-6)
‒ 1.981,4
1 Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal.
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK.
Toelichting
De stand van de onderschrijding van het Uitgavenplafond Zorg bij de 2e suppletoire begroting 2023 bedraagt circa € 2 miljard (regel 9).
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024 is er sprake van een toename van de onderschrijding van het Uitgavenplafond Zorg met € 180,6 miljoen (regel 8). De toename van de onderschrijding komt door de neerwaartse bijstelling van de netto zorguitgaven met € 180,2 miljoen (regel 2) enerzijds en de opwaartse bijstelling van het Uitgavenplafond Zorg met € 0,3 miljoen (regel 5) anderzijds.
De bijstelling van de netto zorguitgaven en het Uitgavenplafond Zorg is opgenomen en toegelicht in de paragrafen 5.2 (tabel 1 en tabel 1A) en 5.3 (tabel 2).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.