Voorstel van wet : Voorstel van wet
36 450 Regels omtrent de instelling van het Adviescollege toetsing regeldruk (Instellingswet Adviescollege toetsing regeldruk)
HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
HOOFDSTUK 2 ADVIESCOLLEGE TOETSING REGELDRUK
Artikel 2 Instelling
Artikel 3 Kerntaken
Artikel 4 Overige bevoegdheden
Artikel 5 Aard regeldruktoets
Artikel 6 Samenstelling
Artikel 7 Onafhankelijkheid
HOOFDSTUK 3 WERKWIJZE
Artikel 8 Voorleggen stukken
Artikel 9 Termijnen
HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN
Artikel 10 Evaluatieverplichting
Artikel 11 Inwerkingtreding
Artikel 12 Citeertitel
Nr. 2 VOORSTEL VAN WET
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau,
enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is om een onafhankelijk adviescollege
in te stellen dat voorgenomen regelgeving toetst op de regeldrukeffecten en daarover
adviseert en dat het in verband met artikel 79 van de Grondwet noodzakelijk is daartoe
wettelijke bepalingen vast te stellen;
Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen
overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden
en verstaan bij deze:
HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
adviescollege:
Adviescollege toetsing regeldruk, bedoeld in artikel 2;
ervaren regeldruk:
niet-kwantificeerbare regeldruk die voortvloeit uit de werkbaarheid van wet- en regelgeving
in de praktijk, alsmede de mate waarin die wet- en regelgeving naar verwachting van
degenen voor wie de wet- of regelgeving gaat gelden het beoogde doel zal bereiken
in relatie tot de verplichtingen en de baten of toegevoegde waarde, waaronder het
ervaren nut, van die wet- of regelgeving;
Onze Minister:
Onze Minister van Economische Zaken en Klimaat;
regeldrukeffecten:
investeringen en inspanningen die bedrijven, burgers, en beroepsbeoefenaren in de
sectoren zorg, onderwijs, veiligheid en sociale zekerheid, moeten doen respectievelijk
verrichten om zich aan wet- en regelgeving te houden, bestaande uit regeldrukkosten
en ervaren regeldruk;
regeldrukkosten:
kosten die voortvloeien uit informatieverplichtingen en inhoudelijke verplichtingen,
waaronder aan toezicht gerelateerde verplichtingen, op basis van wet- en regelgeving.
HOOFDSTUK 2 ADVIESCOLLEGE TOETSING REGELDRUK
Artikel 2 Instelling
Er is een Adviescollege toetsing regeldruk.
Artikel 3 Kerntaken
1. Het adviescollege adviseert Onze Minister die het aangaat over de regeldrukeffecten
van:
a. een wetsvoorstel of ontwerp algemene maatregel van bestuur waarvan die minister de
voorbereiding leidt;
b. een ontwerp ministeriële regeling;
c. een voorstel voor regelgeving van de Europese Commissie waarvan Onze Minister die
het aangaat een beoordeling maakt vanwege het belang van dat voorstel voor Nederland.
2. In afwijking van het eerste lid hoeven niet voor advies aan het adviescollege te
worden voorgelegd:
a. wetsvoorstellen ter vaststelling van de rijksbegroting;
b. wetsvoorstellen, ontwerp algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen
op het gebied van burgerlijk procesrecht, bestuursprocesrecht, strafrecht en strafvordering;
c. ministeriële regelingen die behoren tot bij regeling van Onze Minister, handelende
in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad, aangewezen categorieën, vanwege
de beperkte regeldrukeffecten.
3. De Tweede Kamer der Staten-Generaal kan het adviescollege advies vragen over de regeldrukeffecten
van initiatiefwetgeving en amendementen.
4. Beide Kamers der Staten-Generaal kunnen het adviescollege advies vragen over regeldrukeffecten
in algemene zin.
5. Onze Minister die het aangaat kan het adviescollege advies vragen over de regeldrukeffecten
van een ontwerp van een beleidsvisie.
6. Onze Minister die het aangaat kan bij het voorbereiden van wet- en regelgeving en
bij het beoordelen van een voorstel voor regelgeving van de Europese Commissie het
adviescollege verzoeken om ondersteuning bij het in kaart brengen en analyseren van
mogelijke regeldrukeffecten.
Artikel 4 Overige bevoegdheden
Tenzij hierdoor afbreuk wordt gedaan aan de uitvoering van de kerntaken, genoemd in
artikel 3, kan het adviescollege tevens:
a. de regering adviseren over knelpunten door regeldrukeffecten van bestaande regelgeving
naar aanleiding van signalen uit de samenleving;
b. de regering adviseren over knelpunten door regeldrukeffecten van beleidsregels en
overige regels ten behoeve van de handhaving en uitvoering, in samenspraak met de
organisatie die deze regels heeft opgesteld;
c. op verzoek van een gemeente, provincie of waterschap de desbetreffende organisatie
adviseren over de regeldrukeffecten van hun regelgeving.
Artikel 5 Aard regeldruktoets
1. Bij de advisering, bedoeld in artikel 3, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b,
en derde lid, beoordeelt het adviescollege of de hoogte van de verwachte regeldrukkosten
van het ontwerp of voorstel inzichtelijk en correct is.
2. Bij de advisering, bedoeld in artikel 3, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b,
beoordeelt het adviescollege tevens of:
a. onderbouwd is waarom niet is gekozen voor een alternatief dat beperktere regeldrukeffecten
heeft;
b. het voorstel inzichtelijk maakt dat de voorgestelde verplichtingen die regeldruk opleveren
in de praktijk voor de desbetreffende doelgroep werkbaar zijn; en
c. ingeval een voorstel of ontwerp substantiële regeldrukeffecten heeft, het doel van
het ontwerp of voorstel duidelijk is en of aannemelijk is dat het ontwerp of voorstel
bijdraagt aan het behalen van dit doel, voor zover deze beoordeling relevant is voor
de regeldrukeffecten.
3. Bij de advisering, bedoeld in artikel 3, eerste lid, aanhef en onderdeel c, beoordeelt
het adviescollege of het voorstel substantiële regeldrukeffecten heeft en of de hoogte
van de verwachte regeldrukkosten in Nederland voldoende inzichtelijk is in de beoordeling
die Onze Minister die het aangaat van het voorstel heeft gegeven of een uitwerking
vereist door die Minister.
4. Van substantiële regeldrukeffecten als bedoeld in het tweede lid, onderdeel c, of
het derde lid, is in ieder geval sprake indien:
a. er substantiële wijzigingen zijn te verwachten in het bedrijfsproces, die tot extra
inhoudelijke nalevingskosten zullen leiden; of
b. er forse extra regeldrukkosten verwacht mogen worden.
Artikel 6 Samenstelling
Het adviescollege bestaat uit een voorzitter en ten minste twee en ten hoogste vier
andere leden.
Artikel 7 Onafhankelijkheid
Indien blijkt dat een lid direct of indirect betrokken is bij een ontwerp of voorstel
dat voor advies is voorgelegd, onthoudt dit lid zich van enige bemoeienis met de adviesaanvraag.
HOOFDSTUK 3 WERKWIJZE
Artikel 8 Voorleggen stukken
1. Voor het uitbrengen van een advies als bedoeld in artikel 3, eerste lid, aanhef en
onderdeel a of b, legt Onze Minister die het aangaat uitgewerkte concepten van het
wetsvoorstel en de memorie van toelichting, van de ontwerp algemene maatregel van
bestuur en de nota van toelichting of van de ontwerp ministeriële regeling en de toelichting
voor aan het adviescollege.
2. Een uitgewerkt concept bevat of gaat vergezeld van een kwantitatieve en kwalitatieve
onderbouwing van de ingeschatte regeldrukeffecten van de voorgenomen regelgeving.
3. Indien na het uitbrengen van het advies maar voor de besluitvorming in de ministerraad
de voorgenomen regelgeving wordt gewijzigd in die zin dat er substantiële regeldrukeffecten
zijn, stelt Onze Minister die het aangaat het adviescollege in staat een aanvullende
zienswijze over de gewijzigde stukken te geven.
4. Voor het uitbrengen van een advies als bedoeld in artikel 3, eerste lid, aanhef en
onderdeel c, legt Onze Minister die het aangaat het daar bedoelde voorstel en de beoordeling
daarvan voor aan het adviescollege.
Artikel 9 Termijnen
Bij regeling van Onze Minister, handelende in overeenstemming met het gevoelen van
de ministerraad, worden termijnen gesteld:
a. waarbinnen stukken met betrekking tot voorgenomen regelgeving aan het adviescollege
voor advies worden voorgelegd;
b. waarbinnen het adviescollege advies uitbrengt;
c. waarbinnen het adviescollege een aanvullende zienswijze geeft.
HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN
Artikel 10 Evaluatieverplichting
Onze Minister zendt in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad binnen
vier jaar na de inwerkingtreding van deze wet, en vervolgens telkens na vier jaar,
aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze
wet in de praktijk.
Artikel 11 Inwerkingtreding
De artikelen van deze wet treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen
tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan
worden vastgesteld.
Artikel 12 Citeertitel
Deze wet wordt aangehaald als: Instellingswet Adviescollege toetsing regeldruk.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries,
autoriteiten, colleges en ambtenaren die zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering
de hand zullen houden.
Gegeven
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Voor |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.