Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over internationaal spoor (Kamerstuk 29984-1093)
2023D40783 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben verschillende fracties
                  de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur
                  en Waterstaat over haar brief inzake de Intentieverklaring Drielandentrein (Kamerstuk
                  29 984, nr. 1093), haar brief over de treinverbinding Eindhoven-Heerlen-Aken (Kamerstuk 29 984, nr. 1098), haar brief inzake ontwikkelingen ten aanzien van internationaal personenvervoer
                  per spoor (Kamerstuk 29 984, nr. 1124), haar brief Voortgang ontwikkelingen HSL-Zuid (Kamerstuk 22 026, nr. 522) en haar reactie op het verzoek van de commissie over de berichtgeving in het Financieele
                  Dagblad over de oproep van reizigersvereniging Rover om snel duidelijkheid te geven
                  over de toekomst van het beveiligd vertrek van de Eurostar vanaf Amsterdam Centraal
                  in 2024 (Kamerstuk 29 984, nr. 1131).
               
De voorzitter van de commissie,
Tjeerd de Groot
De adjunct-griffier van de commissie,
Wiendels
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
               
Inhoudsopgave
Inleiding
VVD-fractie
D66-fractie
CDA-fractie
SP-fractie
PvdA- en GroenLinks-fractie
ChristenUnie-fractie
BBB-fractie
Inleiding
De leden van de VVD-fractie danken de Staatssecretaris voor het toezenden van de stukken
                  en hebben hier met veel interesse kennis van genomen. Deze leden hebben hierover nog
                  enkele vragen.
               
De leden van de D66-fractie vinden dat de trein een volwaardig alternatief moet zijn
                  voor het vliegtuig. Een snel en betrouwbaar netwerk van hogesnelheidstreinen en nachttreinen
                  binnen de Europese Unie (EU) is nodig om de trein een serieuze concurrent te maken
                  van het vliegtuig. Voor deze leden is het belangrijk dat het boeken van een treinticket
                  net zo eenvoudig werkt als het boeken van een vliegticket. Over het gemak van het
                  boeken van internationale reizen met de trein en over de ontwikkelingen op het gebied
                  van internationaal spoor in het algemeen hebben deze leden een aantal vragen.
               
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de agenda
                  voor het schriftelijk overleg Internationaal spoor. Deze lezen hebben hierbij nog
                  enkele vragen en opmerkingen.
               
De leden van de SP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de agenda voor
                  het schriftelijk overleg Internationaal spoor. Deze leden hebben hierbij nog enkele
                  vragen en opmerkingen.
               
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie zijn van mening dat het huidige internationale
                  spoor nog grote verbeteringen behoeft. Zij zijn blij dat de Staatssecretaris zegt
                  dat goede internationale treinverbindingen een prioriteit zijn, maar helaas zien deze
                  leden nog weinig concrete resultaten van haar ambities. Zij hebben dan ook nog behoorlijk
                  wat vragen die zij graag aan de Staatssecretaris voorleggen.
               
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben grote verwachtingen van het internationaal
                  spoor. Zij zijn van mening dat reizen per trein binnen Europa een concurrerend alternatief
                  moet worden voor vliegreizen tot minstens 1.000 kilometer. Om dit te bereiken moeten
                  Europese fondsen, zoals het TEN-T-programma gebruikt worden voor het verbeteren van
                  grensoverschrijdende treinverbindingen. Zij constateren dat, om dit doel te bereiken,
                  extra inzet van de Staatssecretaris nodig is. Zij roepen de Staatssecretaris daar
                  ook toe op. Zij vragen daarom of Nederland zich voor het nieuwe Europese Meerjarig
                  Financieel Kader (MFK) inzet voor meer middelen voor een ambitieuzer Europees HSL-netwerk.
               
De leden van de BBB-fractie hebben een aantal vragen aangaande het internationale
                  spoor.
               
VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie constateren dat de bestaande terminal voor de Eurostar
                  wordt afgebroken als onderdeel van een grote verbouwing van station Amsterdam Centraal.
                  Deze leden zijn benieuwd welke mogelijke oplossingen er momenteel concreet worden
                  besproken, teneinde uitval van honderden treinen per juni 2024 te voorkomen. Deze
                  leden stellen vast dat er snel een oplossing moet komen voor de problemen bij opstapplaats
                  Amsterdam. Deze leden zijn benieuwd in hoeverre het mogelijk is om de bestaande terminal
                  van Eurostar langer open te houden en tegelijkertijd de vereiste werkzaamheden te
                  verrichten.
               
De leden van de VVD-fractie constateren dat door het tijdelijk uitvallen van de Eurostar
                  honderdduizenden treinreizigers in 2024 niet van en naar Londen kunnen reizen en zijn
                  aangewezen op het vliegtuig of de auto. Deze leden zijn benieuwd hoe de Staatssecretaris
                  van Infrastructuur en Waterstaat dit rijmt met haar ambities voor een «modal shift»-transitie,
                  waarbij er wordt ingezet op meer vervoer over spoor in plaats van vervoer over de
                  weg of door de lucht. Deze leden constateren dat het spoedoverleg over de problemen
                  met Eurostar in Amsterdam nog niets heeft opgeleverd en dat er hierdoor zorgen zijn
                  ontstaan binnen de sector en bij reizigersorganisaties en belanghebbenden. Deze leden
                  zijn benieuwd hoe het komt dat er pas in een zeer laat stadium is geconstateerd dat
                  de continuïteit van de Eurostar onder druk kwam te staan en waarom de Staatssecretaris
                  tot op heden nog niet met oplossingen is gekomen. Deze leden lezen dat er een externe
                  consultant is ingeschakeld voor het zoeken naar een oplossing met betrekking tot de
                  capaciteitsproblemen op station Amsterdam Centraal en dat er een onderzoek wordt uitgevoerd
                  door een onafhankelijk Zwitsers bureau. Deze leden vragen ook waarom er nog steeds
                  geen onderzoeksresultaten zijn gecommuniceerd, aangezien het al enige tijd geleden
                  is dat deze onderzoeken zijn ingesteld. Deze leden zijn benieuwd wanneer deze onderzoeksresultaten
                  verwacht kunnen worden en welke stappen hierna zullen worden gezet om deze uit te
                  voeren.
               
De leden van de VVD-fractie lezen dat de Eurostar wordt gezien als een duurzaam alternatief
                  voor het vliegen naar Londen. Deze leden stellen vast dat al sinds 2017 bekend is
                  dat er een capaciteitsprobleem zou zijn tijdens de verbouwing van station Amsterdam
                  Centraal. Deze leden zijn benieuwd wat de Staatssecretaris heeft gedaan om te voorkomen
                  dat de Eurostar-verbinding onderbroken zou worden. In hoeverre kijkt de Staatssecretaris
                  samen met haar collega-bewindspersoon, die over Klimaat gaat, naar wat de negatieve
                  effecten voor het milieu kunnen zijn van de shift van trein naar vliegtuig voor de
                  route Amsterdam-Londen en vice versa? Ook zijn deze leden benieuwd in hoeverre Schiphol
                  ruimte heeft om mogelijke extra vluchten te kunnen aanbieden.
               
De leden van de VVD-fractie stellen vast dat de Staatssecretaris op 7 juli 2023 heeft
                  aangekondigd dat het onderzoek naar de reactivering van de spoorlijn tussen Weert
                  en Hamont zich in een laatste afrondende fase bevindt. Deze leden zijn benieuwd wanneer
                  de resultaten van dit onderzoek met de Kamer zullen worden gedeeld, aangezien er inmiddels
                  drie maanden zijn verstreken. Deze leden hebben kennisgenomen van de Rebel-studie
                  Personenvervoer Weert-Hamont, meest kansrijke optie. Deze leden vragen hoe het staat
                  met de studieresultaten, wat de huidige stand van zaken is en welke vervolgstappen
                  de Staatssecretaris in gedachten heeft.
               
De leden van de VVD-fractie zijn benieuwd welk gevolg de Staatssecretaris heeft gegeven
                  aan de aangenomen moties en wens van de Kamer voor één Europees ticketingsysteem voor
                  internationaal treinreizen. Deze leden vragen ook welke maatregelen er in samenwerking
                  met Brussel zijn getroffen om dit te realiseren.
               
De leden van de VVD-fractie constateren dat het internationale spoorvervoer gaat groeien
                  richting de toekomst. Deze leden vragen hoe de Staatssecretaris deze groei in goede
                  banen gaat leiden, aangezien de huidige spoorcapaciteit beperkt is, evenals de Europese
                  samenwerking op infrabeleid. Deze leden hebben kennisgenomen van het bericht dat de
                  spoorgoederentafel van start is gegaan en steunen dit initiatief van harte. Deze leden
                  zijn benieuwd in hoeverre er op internationaal niveau overleg wordt gevoerd over het
                  spoorgoederenvervoer en in welke mate de spoorgoederentafel daarbij betrokken is.
               
De leden van de VVD-fractie stellen vast dat het Ministerie van Infrastructuur en
                  Waterstaat in samenwerking met ProRail een verkenning uitvoert voor decentralisatie
                  van de spoorverbinding Heerlen-Aken. Deze leden zijn benieuwd wanneer de Staatssecretaris
                  de uitkomsten hiervan zal delen met de Kamer. Kan de Staatssecretaris tevens garanderen
                  dat deze route te zijner tijd mogelijk door de regionale vervoersautoriteit kan worden
                  opgenomen in de regionale concessie?
               
De leden van de VVD-fractie stellen vast dat veel nationale spoorwegmaatschappijen
                  nog te veel gericht zijn op hun eigen markt, waardoor een echt Europees treinnetwerk
                  maar niet van de grond komt. Deze leden vragen hoe de Staatssecretaris, al dan niet
                  in samenwerking met haar Europese collega’s, gaat komen tot meer integrale en internationale
                  samenwerking. Deze leden vragen ook welke prikkel zij voor ogen heeft om de interesse
                  van de huidige nationale spoorwegmaatschappijen ook te wekken voor andere Europese
                  markten.
               
De leden van de VVD-fractie constateren dat de verkenningsfase van het doortrekken
                  van de Noord/Zuidlijn naar verwachting in 2025 wordt afgerond. Deze leden stellen
                  ook vast dat er kort na deze afronding in potentie een acuut tekort op de begroting
                  zal ontstaan en zijn benieuwd op welke termijn het budget weer dient te worden aangevuld
                  om vertraging van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn te voorkomen. Deze leden vragen
                  hoe de Staatssecretaris aankijkt tegen de cohesie tussen het doortrekken van de Noord/Zuidlijn
                  en de groei van het internationale treinvervoer. Deze leden stellen vast dat het Noord/Zuidlijn-project
                  deel uitmaakt van een samenhangend pakket met het project Zuidasdok en zijn benieuwd
                  welke gevolgen de mogelijke vertraging van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn zal
                  hebben op het project Zuidasdok voor een capaciteitsuitbreiding van het internationale
                  spoor in zowel zuidelijke richting (Brussel, Parijs, Londen) en oostelijke richting
                  (Berlijn). Deze leden zijn tevens benieuwd of het internationale treinvervoer nog
                  verdere groei kan doormaken, als er voor een belangrijk knelpunt, zoals de ruimte
                  in de Schipholspoortunnel, een financieringstekort op het doortrekken van de Noord/Zuidlijn
                  ontstaat.
               
De leden van de VVD-fractie stellen vast dat internationale personentreinen in de
                  netwerkontwikkelingsstudies voor de Landelijke ov- en spoortafel worden geprogrammeerd
                  ten koste van nationaal openbaar vervoer. Deze leden vragen welke afwegingen hiervoor
                  zijn gemaakt en hoe de al beperkte spoorcapaciteit niet nog verder in het geding komt.
               
De leden van de VVD-fractie vragen of de Staatssecretaris met haar Duitse counterpart
                  concrete plannen aan het maken is om zowel het internationale personenvervoer als
                  het internationaal goederenvervoer per spoor te faciliteren. Ook zijn deze leden benieuwd
                  of er een concurrerend vervoersproduct aan reizigers en verladers kan worden aangeboden
                  en of er een gezamenlijk gedeeld beeld is.
               
D66-fractie
De leden van de D66-fractie zijn van mening dat het belangrijk is dat de wetgeving
                  over Multimodale Digitale Mobiliteitsdiensten (MDMS) snel wordt geïnitieerd vanuit
                  de Europese Commissie (EC) en dat dit meer moet behelzen dan alleen het vrijgeven
                  van data rond dienstregelingen en tickets. Is de Staatssecretaris het eens met deze
                  leden dat dit snel geïnitieerd moet worden? Deze leden zien ook graag dat een betere
                  uitwisseling van toegankelijkheidsinformatie en realtime-informatie over ritten en
                  vertragingen op stations, haltes en parkeerplaatsen. Is de Staatssecretaris het met
                  deze leden eens dat deze rijkheid aan data belangrijk is voor het succes van multimodaal
                  reizen? Zo ja, op welke manier gaat de Staatssecretaris zich hiervoor inzetten? Deze
                  ledenvragen aan de Staatssecretaris of het mogelijk is om, vooruitlopend op Europese
                  wetgeving, te zorgen dat Nederlandse vervoerders al conform handelen. Is de Staatssecretaris
                  bereid om hierover het gesprek aan te gaan met het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad
                  (NOVB)?
               
De leden van de D66-fractie vragen of de Staatssecretaris kan aangeven hoe het kan
                  dat identieke treinreizen door verschillende aanbieders (NS, NMBS, DB et cetera) voor
                  verschillende prijzen worden aangeboden. Welke acties is de Staatssecretaris van plan
                  te ondernemen om dit soort onwenselijke prijsverschillen in de toekomst te voorkomen?
                  Deze leden zien eveneens dat verschillende Europese spoorbedrijven wisselende mogelijkheden
                  aanbieden voor het flexibel maken van een treinticket. Is de Staatssecretaris het
                  met deze leden eens dat deze mogelijkheid door alle spoorbedrijven op dezelfde manier
                  moet worden aangeboden? Is de Staatssecretaris het met deze leden eens dat het onwenselijk
                  is dat ook hier prijsverschillen ontstaan tussen de verschillende Europese aanbieders?
                  Zo ja, welke stappen gaat de Staatssecretaris ondernemen om toe te werken naar een
                  Europese standaard?
               
De leden van de D66-fractie zien dat in Nederland partijen al succesvol werken met
                  de technische uitwisselingsstandaard «Transport Operator to Mobility Provider-Application
                  Programming Interface» (TOMP). Hoe gaat de Staatssecretaris deze voorsprong bewaken
                  en bestendigen in het Europese proces?
               
De leden van de D66-fractie lezen in de Miljoenennota dat de Staatssecretaris 1,6
                  miljard aan eerder toegezegde reserveringen voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn
                  (tijdelijk) schrapt. Dit project is niet alleen van groot belang voor de ontsluiting
                  van Schiphol, maar ook voor het creëren van ruimte voor landelijke en internationale
                  treinen op het spoor rondom Amsterdam. Over de gevolgen van deze keuze hebben deze
                  leden een aantal vragen. Wanneer verwacht de Staatssecretaris het budget weer aan
                  te vullen en wanneer moet dit gebeurd zijn om vertraging van de uiteindelijke realisatie
                  van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn te voorkomen? Welke consequenties heeft
                  deze keuze voor de beoogde en gewenste groei van het internationaal treinverkeer?
                  Kan de Staatssecretaris hierbij specifiek aangeven wat dit zou betekenen voor het
                  knooppunt rondom de Schipholtunnel? Kan de Staatssecretaris aangeven in hoeverre dit
                  de groei van nationale intercity’s langs Schiphol en Amsterdam beperkt of daar risico’s
                  voor oplevert? Deze leden zijn benieuwd welke gevolgen een mogelijke vertraging heeft
                  op het project Zuidasdok voor een capaciteitsuitbreiding van het internationale spoor,
                  zowel richting het Zuiden (Brussel, London, Parijs) als ook het Oosten (Amsterdam-Berlijn)?
                  Hoe is er op uw beslissing gereageerd vanuit de bestuurlijke partners waar het ministerie
                  eerder de afspraak voor deze reservering mee gemaakt had? Wat is nu hun handelingsperspectief?
               
De leden van de D66-fractie maken zich zorgen over de voortgang rond het Eurostar-dossier.
                  Voor de zomer gaf de Staatssecretaris aan dat er nog een ultieme poging gedaan wordt
                  de terminal in Amsterdam open te houden gedurende de verbouwing van Amsterdam Centraal
                  en daarmee deze internationale treinverbinding voor Nederland te behouden. Deelt de
                  Staatssecretaris de mening van deze leden dat reizigers zo snel mogelijk duidelijkheid
                  verdienen over de mogelijkheid om een reis naar Londen met de Eurostar voor de periode
                  na juni 2024 te kunnen gaan boeken? Kan de Staatssecretaris daarom aangegeven waar
                  de belemmeringen zitten rond de Eurostar-terminal, wat zij heeft gedaan om de nieuwe
                  terminal te versnellen en wat er nodig is om de huidige terminal langer open te houden?
                  Wat is de laatste stand van zaken rondom het onderzoek naar mogelijkheden om een gat
                  in de dienstregeling van de Eurostar vanuit Amsterdam te voorkomen/beperken? Deze
                  leden krijgen signalen dat er reeds adviezen gegeven zouden zijn in het onderzoek
                  naar de mogelijkheden van beveiligd vertrek van de Eurostar vanuit Amsterdam. Klopt
                  dit? Zo ja, kan de Staatssecretaris deze adviezen delen met de Kamer en omvatten deze
                  adviezen ook opties zonder gat in de dienstverlening van Eurostar vanuit Amsterdam?
                  Hoe ziet het vervolgproces eruit? Wanneer verwacht de Staatssecretaris de Kamer en
                  Eurostar te kunnen informeren over de uitkomsten van het onderzoek naar de mogelijkheden
                  van beveiligd vertrek vanuit Amsterdam? Voor welke datum moet er een beslissing genomen
                  zijn teneinde alle betrokkenen voldoende tijd te geven om deze te implementeren? Op
                  welke manier wordt er in het onderzoek en het vervolg daarop rekening gehouden met
                  de uitvoerbaarheid voor Eurostar?
               
De leden van de D66-fractie constateren dat op vakantie gaan met een interrailticket
                  zich de afgelopen jaren bewezen heeft als een groot succes. Deze leden zijn zeer positief
                  over het grote animo voor het interrailticket en het gebruik van de internationale
                  treinen voor het bereiken van een vakantiebestemming. Vorig jaar besloot de Nederlandse
                  Spoorwegen (NS) echter om reserveren in internationale treinen verplicht te stellen
                  voor interrailers, wat een grote beperking betekent van deze populaire manier van
                  reizen. Kan de Staatssecretaris inmiddels uitsluiten dat NS opnieuw reserveren verplicht
                  stelt voor internationale treinen in de zomer van 2024? Zo nee, welke actie is zij
                  van plan te ondernemen om dit richting de zomer van 2024 alsnog uit te kunnen sluiten?
                  En kan de Staatssecretaris er bij NS op aandringen dat hier zo snel mogelijk duidelijkheid
                  over komt?
               
Daarnaast hebben de leden van de D66-fractie nog een aantal losse vragen naar aanleiding
                  van het lezen van de stukken en de recente ontwikkelingen op het gebied van internationaal
                  spoor. Wanneer kunnen deze leden de strategie internationaal spoor verwachten en zal
                  de Staatssecretaris hierin ook een duidelijke ambitie opnemen over welke internationale
                  verbindingen er in de komende jaren opgezet moeten worden en op welke manier er inpassing
                  gevonden zal worden in steden met reeds drukke stations, zoals Amsterdam? Kan de Staatssecretaris
                  al meer duidelijkheid geven over nieuw materieel voor de internationale treinen tussen
                  Amsterdam-Frankfurt en Amsterdam-Berlijn? Wat is de stand van zaken van het onderzoek
                  naar het eventueel laten doorrijden van de ICE naar Frankfurt richting München? En
                  tot slot vragen deze leden wat de stand van zaken is rondom het doortrekken van de
                  Eurostar van Marne de La Valle naar Bordeaux. Kan de Staatssecretaris aangeven of
                  er uit de gesprekken die zij hierover heeft gevoerd, voldoende animo is gebleken voor
                  het opstarten van een EU-pilot?
               
CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie horen graag een stand van zaken over de actuele Duits-Nederlandse
                  onderhandelingen voor TEN-T. Ook horen deze leden graag meer over hoe de Lelylijn
                  deel gaat uitmaken van het Toekomstbeeld OV. Graag horen deze leden tevens de voortgang
                  op het traject Coevorden-Bad Bentheim als onderdeel van de Nedersaksenlijn. Deze leden
                  horen graag van de Staatssecretaris of er al een concrete Nederlandse inzet is. De
                  leden van de CDA-fractie vernemen daarnaast graag hoe alles op alles wordt gezet om
                  de Eurostar te laten rijden vanaf Amsterdam Centraal.
               
SP-fractie
Treinverbinding Eindhoven-Heerlen-Aken
De leden van de SP-fractie zijn groot voorstander van de komst van een volwaardige
                  intercityverbinding naar Aken vanaf Eindhoven via Heerlen. Inwoners van Limburg hebben
                  het qua ov-voorzieningen bepaald niet getroffen met de voortdurende vertraging en
                  kostenoverschrijdingen voor de verbetering van de Maaslijn. Een inhaalslag voor deze
                  regio is op het gebied van treinvoorzieningen wat deze leden betreft hard nodig, evenals
                  een compensatie vanuit de Rijksoverheid voor de voltooiing van het project Maaslijn.
                  Hoe kijkt de Staatssecretaris hiernaar? Uitgangspunt voor deze leden is dat een volwaardige
                  intercityverbinding, zodra deze gerealiseerd kan worden, ook deel dient uit te maken
                  van het hoofdrailnet. Deelt de Staatssecretaris deze mening en welke mogelijkheden
                  ziet zij hiertoe gedurende de looptijd van de nieuwe concessie?
               
Ontwikkelingen internationaal personenvervoer per spoor
De leden van de SP-fractie zijn blij met het toenemende draagvlak voor het verbeteren
                  van de internationale spoorverbindingen. Steeds meer reizigers en overheden zien de
                  trein voor reizen binnen Europa als een noodzakelijk alternatief voor het vliegtuig.
                  Naast het verbeteren van de grensoverschrijdende infrastructuur en de betaalbaarheid
                  van treintickets moet er nog forse verbetering worden geboekt op het gebied van uniformering
                  van reisinformatie en boekingsmogelijkheden. Deze leden vragen de Staatssecretaris
                  om te reageren op de zorgen die zijn geuit door Rover, de ANVR en de Consumentenbond
                  omtrent de weigering van marktpartijen om mee te werken aan het verbeteren van multimodale
                  zoek- en boekingssystemen. Herkent zij de kritiek van deze organisaties en, zo ja,
                  is zij bereid om aan te dringen op bindende wetgeving op dit gebied?
               
PvdA- en GroenLinks-fractie
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie vragen aandacht voor de sturing van de
                  overheid op het internationale spoor. Op dit moment zijn een aantal belangrijke internationale
                  lijnen opgenomen in de concessie. De Staatssecretaris heeft besloten dat dit vanaf
                  2025 niet meer het geval is. Alleen de intercity naar Brussel maakt dan nog deel uit
                  van de hoofdrailnetconcessie. Deze leden hebben zorgen hierover. Deze leden vinden
                  dat de overheid voldoende sturingsmogelijkheden moet hebben om het internationale
                  spoorvervoer niet alleen te stimuleren, maar zij zijn van mening dat de overheid ook
                  moet kunnen sturen op frequenties en tarieven. Met de volledige open toegang lijkt
                  dit lastig. Kan de Staatssecretaris zowel praktisch als juridisch uiteenzetten hoe
                  vanaf 2025 precies de dienstregeling voor de lijnen naar Berlijn, Frankfurt, Parijs
                  en Londen tot stand zal komen. En kan zij hierbij ook specifiek ingaan op de vraag
                  hoe de Staatssecretaris denkt te voorkomen dat wanneer vervoerders in de open toegang
                  zouden besluiten om, bijvoorbeeld in relatief rustige perioden het aantal treinen
                  te verlagen, dit niet betekent dat het aantal treinen dusdanig afneemt dat er geen
                  sprake meer is van een goede dienstregeling en reizigers hierdoor andere vervoersmiddelen
                  moeten zoeken? En wat zijn voor de Staatssecretaris de criteria wanneer zij van plan
                  is om in dergelijke gevallen in te grijpen? Tevens maken deze leden zich hierbij zorgen
                  om de betaalbaarheid. In volledige open toegang zijn er weinig middelen om reizigers
                  zekerheid van betaalbare tickets te geven. Hoe waarborgt de Staatssecretaris, zo vragen
                  deze leden, dat internationale treinen ook vanaf 2025 voor iedereen betaalbaar blijven?
               
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie vinden dat het plannen, boeken en betalen
                  van internationale treinreizen eenvoudiger moet én kan. Te vaak lopen reizigers nu
                  nog vast in een woud aan websites en tarieven. Reizigers betalen daardoor vaak te
                  veel, kunnen niet de snelste route boeken of zijn helemaal niet in staat om een reis
                  te boeken. Terwijl we vanwege onze klimaatdoelstellingen reizen per internationale
                  trein juist makkelijker moeten maken. Kan de Staatssecretaris aangeven of zij de EC
                  al op het hart heeft gedrukt het ambitieniveau van de zogenaamde MDMS-wetgeving niet
                  te verlagen? En deelt zij de mening dat het van belang is dat de wetgeving voor de
                  Europese verkiezingen wordt vastgesteld, zodat reizigers snel kunnen profiteren van
                  de verbeteringen? Heeft de Staatssecretaris bij de Commissie hierop aangedrongen?
                  Zo nee, gaat zij dit alsnog spoedig doen? Deze leden vinden het teleurstellend dat
                  de vervoerders hier niet zelf initiatief toe hebben genomen. Deelt de Staatssecretaris
                  de mening dat er sprake is van marktfalen en dat daarom wetgeving snel nodig is?
               
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie hebben over het huidige internationale
                     aanbod nog aantal specifiekere vragen. Zij maken zich zorgen over de betrouwbaarheid
                     hiervan. Deze leden constateren bijvoorbeeld dat de Nightjet van Amsterdam naar Zürich
                     sinds deze zomer regelmatig rijtuigen mist, ondanks dat er meerdere reserverijtuigen
                     zouden moeten zijn. Kan de Staatssecretaris aangeven hoe vaak dit de afgelopen tijd
                     is voorgekomen, wat hiervan de oorzaak is en hoe dit op korte termijn opgelost gaat
                     worden?
                  
Deze leden constateren ook dat het vaak nog lastig is voor reizigers om tickets te
                     reserveren voor internationale treinen (o.a. de Nightjets naar Zürich en Wenen) voor
                     perioden waarin werkzaamheden plaatsvinden. Soms zijn ook voor de zeer korte termijn
                     data geblokkeerd. Dit betekent dat reizigers – terwijl de treinen wel rijden – alternatieve
                     reismogelijkheden moeten zoeken. Herkent de Staatssecretaris deze problematiek en
                     wat gaat zij doen om in samenspraak met de vervoerders dit op te lossen?
                  
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie krijgen signalen dat de stiptheid en de
                  capaciteit op de ICE-lijn Amsterdam-Frankfurt vaak nog te wensen overlaat. Zo vallen
                  er regelmatig ICE-treinen uit, zitten de treinen soms overvol en zijn er regelmatig
                  grote vertragingen. Waarom, zo vragen deze leden, worden er geen reservetreinen ingezet?
                  En wanneer zijn de nieuwe ICE-treinen beschikbaar? Kunnen deze direct volledig worden
                  ingezet, zodra ze toegelaten worden? Wat gaat de Staatssecretaris concreet doen om
                  de situatie op deze lijn te verbeteren? Op het traject tussen Arnhem en Düsseldorf
                  worden, vanwege het derde spoor, regelmatig werkzaamheden uitgevoerd. De stoptrein
                  wordt dan vervangen door bussen en de ICE wordt dan omgeleid via Den Bosch, doet er
                  langer over én rijdt minder vaak. Dit baart deze leden zorgen. Zeker ook omdat volgend
                  jaar (november) de langdurige werkzaamheden aan het derde spoor starten. Deze duren
                  tot zeker mei 2026. Kan de Staatssecretaris, zo vragen deze leden, erop toezien dat
                  ondanks de omleiding het aantal ritten niet wordt verminderd? Hoe wordt de hinder
                  tijdens de werkzaamheden verkleind? Welke concrete afspraken worden er met de vervoerders
                  gemaakt? En hoe worden reizigers tijdig en proactief geïnformeerd? Kan de Staatssecretaris
                  toezeggen dat de Kamer hierover regelmatig op de hoogte wordt gehouden, zodat voorkomen
                  wordt dat gedurende deze lange periode van werkzaamheden het treinverkeer naar Duitsland
                  verslechtert? In het verlengde hiervan vragen deze leden of het klopt dat het aantal
                  treinreizigers tussen Nederland en Duitsland de afgelopen jaren fors is toegenomen,
                  maar dat het aantal ICE’s niet is uitgebreid. Welke ambities zijn er bij de vervoerders
                  om het aantal ICE’s uit te breiden? Hoe beoordeelt de Staatssecretaris het feit dat
                  de ICE’s regelmatig zijn volgeboekt? Welke ambities zijn er bij de vervoerders om
                  het aantal ICE’s uit te breiden?
               
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie krijgen ook signalen over te beperkte
                  capaciteit bij de Thalys naar Parijs en de Eurostar naar Londen. Beide treinen zijn
                  regelmatig volgeboekt en reizigers zijn dan gedwongen om op andere manieren te reizen.
                  Dit is niet goed voor het vertrouwen in het internationale spoor. Reizigers denken
                  immers steeds vaker: de treinen zullen wel vol zitten, dus we gaan maar een andere
                  manier zoeken. Met name in en rond de weekenden is het vaak heel lastig om aan een
                  reservering te komen. Herkent de Staatssecretaris deze zorgen? En wat gaat zij concreet
                  doen om het aanbod te vergroten?
               
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie merken op dat in de Kamer en bij reizigers
                  al geruime tijd zorgen zijn over de werkzaamheden rondom Amsterdam Centraal en de
                  gevolgen hiervan voor de Eurostar naar Londen. Deze leden vinden het zeer ongewenst
                  dat er nog steeds geen oplossing lijkt te zijn en zij zouden het onacceptabel vinden
                  als de uitkomst is dat de Eurostar langere tijd niet van en naar Nederland kan rijden.
                  Hoe staat het, zo vragen zij, met het vinden van een oplossing en wanneer verwacht
                  de Staatssecretaris de Kamer te informeren over de uitkomsten van de zoektocht?
               
Tot slot hebben de leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie nog een vraag over de
                  zomermaatregelen op de Benelux-trein. Vanwege de drukte in de zomer is besloten om
                  zogenoemde treinbinding in te voeren, zodat het aantal reizigers per trein beter gereguleerd
                  kon worden. Klopt het dat deze treinbinding na de zomer niet is losgelaten? Zo ja,
                  waarom is de treinbinding nu nog steeds van toepassing? Hoe beoordeelt de Staatssecretaris
                  het feit dat treinbinding nog steeds geen garantie geeft op een zitplaats? Deelt de
                  Staatssecretaris dat het niet wenselijk is dat voor de standaardtickets – de zogenaamde
                  early birdtickets – de beperkende voorwaarden van treinbinding van toepassing zijn?
                  Zo nee, waarom niet?
               
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie zien op het prestatiedashboard van ProRail
                  dat de afgelopen twaalf maanden maar liefst 9.2% van de IC-treinen vanuit Brussel
                  is uitgevallen en Amsterdam daarom nooit bereikt hebben. Daarbovenop lezen deze leden
                  op het dashboard dat de trein van Amsterdam naar Brussel de afgelopen twaalf maanden
                  slechts in 31% (het dashboard laat ook 66% zien, in beide gevallen is de punctualiteit
                  te laag) van de gevallen met minder dan 3 minuten vertraging in Breda arriveerde.
                  Kloppen deze cijfers en maakt de Staatssecretaris zich ook zorgen om de betrouwbaarheid
                  van deze verbinding? Zeker nu reizigers vaker op de dure flexibele tickets zijn aangewezen?
                  Heeft de Staatssecretaris als concessieverlener hierover gesproken met NS en welke
                  maatregelen heeft NS toegezegd om de betrouwbaarheid te vergroten? En welke maatregelen
                  neemt de Staatssecretaris als concessieverlener zelf?
               
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie hebben al vaker hun zorgen geuit over
                  de slechte bereikbaarheid van Duitsland vanuit het noorden van Nederland. De lijn
                  tussen Groningen en Leer is door de aanvaring met de brug over de Eems al vele jaren
                  niet volledig in gebruik en het gaat nog enige tijd duren voor de brug hersteld is.
                  Hoe beoordeelt de Staatssecretaris de gang van zaken tot nu toe? En welke lessen trekt
                  zij hieruit voor de toekomst? Deze leden zijn van mening dat deze lijn in de nabije
                  toekomst stevig versterkt moet worden. Zij vragen de Staatssecretaris daarom hoe het
                  staat met de onderhandelingen om de route Amsterdam-Groningen-Hamburg in een hogere,
                  en bij voorkeur de hoogste, TEN-T-categorie te krijgen. Aan welke Europese corridor
                  zou deze worden toegevoegd? Deze leden begrijpen dat de Staatssecretaris verschillende
                  contacten heeft met Duitse collega's en er ambtelijk contact is geweest met Denemarken
                  over de Lelylijn in internationaal verband. Echter wordt weinig beschreven wat tot
                  op heden de inhoudelijke reacties zijn in deze landen. Kan de Staatssecretaris hier
                  meer over zeggen? Wordt met Duitsland bijvoorbeeld ook besproken om de middelen voor
                  de Kustautobahn A20, waar veel weerstand tegen is (deels) om te zetten in spoorinvesteringen
                  die beter kunnen bijdragen aan het oplossen van de knelpunten? En is de Staatssecretaris
                  ook van plan om met Zweden in gesprek te gaan over het in de toekomst versterken van
                  de verbinding tussen West-Europa en Scandinavië via Noord-Nederland?
               
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie maken zich voor de korte termijn zorgen
                  over het feit dat op de lijn tussen Groningen en Leer de Friesenbrücke na opening
                  slechts 20 minuten per uur beschikbaar is voor treinen en 40 minuten voor scheepvaart.
                  Kan de Staatssecretaris toelichten waarom dit het geval is en welke beperkingen dit
                  voor het toekomstig uitbreiden van het treinverkeer mogelijk met zich meebrengt?
               
ChristenUnie-fractie
Lelylijn
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen allereerst naar de stand van zaken rond
                  de triloog-onderhandelingen over het TEN-T-netwerk. Deze onderhandelingen lopen op
                  dit moment en zijn van het allergrootste belang om meer middelen beschikbaar te krijgen
                  voor realisatie van de Lelylijn. Zij vragen de Staatssecretaris uitvoerig in te gaan
                  op de Lelylijn in het geheel van deze onderhandelingen. Zij vragen op welke wijze
                  de Staatssecretaris zich inspant om deze lijn opgenomen te krijgen in het TEN-T-netwerk.
                  Ook vragen deze leden de Staatssecretaris een stand van zaken te delen over het MIRT-onderzoek
                  naar de Lelylijn. Zij vragen haar met name op welk moment er meer duidelijkheid te
                  geven is over potentiële tracés.
               
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen naar de uitvoering van de motie-Van der
                  Graaf c.s. (Kamerstuk 29 984, nr. 1115). Deze leden vragen de Staatssecretaris naar de wijze waarop zij invulling geeft
                  aan de acties op bonds- en deelstaatniveau om de Duitse bondsregering te overtuigen
                  van nut en noodzaak van instemming met het opnemen van de verbinding Amsterdam-Groningen-Bremen
                  in het kernnetwerk van TEN-T. Zij vragen naar de invulling van de contacten met ProRail
                  en Deutsche Bahn om de Duitse bondsregering te overtuigen van nut en noodzaak van
                  instemming met het opnemen van de verbinding Amsterdam-Groningen-Bremen in het kernnetwerk
                  van TEN-T.
               
De leden van de ChristenUnie-fractie verzoeken de Staatssecretaris te bevestigen dat
                  de Lelylijn als onderdeel van de verbinding Amsterdam-Groningen-Hamburg in alle relevante
                  Nederlandse toekomstvisies is opgenomen, zoals de lopende herziening van het Toekomstbeeld
                  OV, de strategie Internationaal Spoor en de Nota Ruimte.
               
Eurostar
De leden van de ChristenUnie-fractie zijn geschrokken van de berichtgeving, voor de
                  zomer, over een eventueel verdwijnen van de Eurostar-treinverbinding tussen Londen
                  en Amsterdam. Zij roepen de Staatssecretaris opnieuw op alles op alles te zetten om
                  deze verbinding te behouden. Zij vragen haar zo spoedig mogelijk duidelijkheid te
                  geven over de vertrekmogelijkheden van de Eurostar op Amsterdam Centraal. Zij vragen
                  of het ingeschakelde onafhankelijke onderzoeksbureau SMA inmiddels een rapport heeft
                  opgeleverd. Deze leden vragen dit de Kamer zo spoedig mogelijk toe te zenden. Zij
                  vragen de Staatssecretaris te bevestigen dat er varianten zijn waarbij de Eurostar
                  inderdaad ook na juni 2024 vanaf Amsterdam Centraal kan vertrekken. Zij vragen haar
                  welke bezwaren hierover nog bestaan en op welke wijze deze weg te nemen zijn. Zij
                  vragen de Staatssecretaris ook te expliciteren voor welke dilemma’s zij zich in deze
                  kwestie gesteld weet. Zij vragen haar alle relevante partijen, waaronder de gemeente
                  Amsterdam, NS en ProRail, te doordringen van het allergrootste belang van het behouden
                  van deze verbinding op Amsterdam Centraal. Zij vragen de Staatssecretaris te bevestigen
                  dat het hervatten van de verbinding Amsterdam-Londen op Amsterdam Centraal niet zomaar
                  te verwezenlijken is. Zij vragen hoe zij hierover het gesprek voert met Eurostar.
               
Verbinding Amsterdam-Groningen-Bremen
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen naar de uitvoering van de motie-Van der
                  Graaf (Kamerstuk 29 984, nr. 1116). Zij vragen of de verbinding Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg inmiddels is toegevoegd
                  aan de Actieagenda Trein en luchtvaart. Zij vragen wanneer deze geactualiseerde actieagenda
                  zal worden gepubliceerd. Zij vragen de Staatssecretaris op dat moment de gehele actieagenda
                  te actualiseren.
               
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen of de Staatssecretaris de overleggen over
                  mobiliteit met Nedersaksen en Sleeswijk-Holstein (en eventueel Scandinavië) structureel
                  kan borgen in reguliere overleggen door het ministerie, net zoals dat voor de Duitse
                  deelstaten als Noordrijn-Westfalen en Midden- en Zuid-Nederland gebeurt.
               
Verbinding Coevorden-Bad Bentheim
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen naar de verbinding Coevorden-Bad Bentheim,
                  waarvoor Nederland en Duitsland in 2022 een intentieverklaring hebben getekend om
                  één trein per uur tussen beide plaatsen te laten rijden. Deze leden vragen de Staatssecretaris
                  te bevestigen dat de planning aan de Duitse zijde voorziet in de aanbesteding van
                  de realisatiewerkzaamheden aan Duitse zijde in 2023 en start van de realisatie in
                  het voorjaar van 2024. Deze leden vragen te bevestigen dat een belangrijke voorwaarde
                  voor deze planning is dat er zeer binnenkort zekerheid komt over de bekostiging van
                  de werkzaamheden aan Nederlandse zijde. Zij vragen de Staatssecretaris of het klopt
                  dat haar ministerie in het bestuurlijk overleg (BO) MIRT van 2020 een bijdrage van
                  10 miljoen euro heeft toegezegd, waardoor nog een tekort resteert van ca. 5 miljoen.
                  Zij vragen de Staatssecretaris toe te zeggen zo spoedig mogelijk een oplossing te
                  vinden om de resterende benodigde dekking voor aanpassing van de hoofdspoorweginfrastructuur
                  van ProRail in Coevorden te realiseren, zodat het project hierdoor geen vertraging
                  ondervindt.
               
Verbinding Eindhoven-Aken
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen naar de intercitydienst tussen Eindhoven
                  en Aken, die is opgenomen in de hoofdrailnetconcessie. Zij constateren dat de voorgestelde
                  verbinding stopt bij Eindhoven en geen rechtstreekse verbinding met de Randstad vormt.
                  Zij vragen waarom hiervoor is gekozen. Zij vragen op welke termijn deze verbinding
                  zonder overstap gerealiseerd kan worden en wat daarvoor nodig is. Tevens constateren
                  deze leden dat in de hoofdrailnetconcessie randvoorwaarden zijn opgenomen die een
                  ontsnappingsmogelijkheid zouden kunnen bieden om niet tot realisatie over te gaan.
                  Zij vragen of het mogelijk is om een realisatiedatum met verplichting op te nemen
                  of hierover afspraken met de NS te maken.
               
Overig
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen naar de stand van zaken rond de Strategie
                  Internationaal Spoor en verzoeken de Staatssecretaris deze zo spoedig mogelijk met
                  de Kamer te delen.
               
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen welke partijen en Europese lidstaten deelgenomen
                  hebben aan de workshop over nachttreinen, georganiseerd in het kader van het Platform
                  International Rail Passenger Transport (IRP). Zij vragen het verslag van deze bijeenkomst
                  met de Kamer te delen. Zij vragen de Staatssecretaris of zij zich wil inzetten als
                  trekker op dit thema binnen de Europese Unie. Zij vragen welke vervolgacties hieraan
                  gegeven worden.
               
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen naar de werkzaamheden van ProRail aan
                  een aantal infrastructurele verbeteringen voor de IC Berlijn, onder meer rond station
                  Oldenzaal. Zij vragen of de krappe planning is behaald.
               
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen naar de tijdelijke snelheidsbeperking
                  op de HSL-Zuid ter hoogte van het viaduct Zuidweg in Rijpwetering. Zij vernemen dat
                  dit heeft geleid tot een score onder de bodemwaarde voor de KPI’s op dit traject.
                  Zij vragen welk perspectief er is op opschorting van deze snelheidsbeperking, welke
                  maatregelen hiervoor nodig zijn, en hoe de Staatssecretaris de infrastructuurbeheerder
                  hiertoe aanzet. Zij vragen haar de benodigde ingrijpende herstelmaatregelen aan het
                  viaduct in kaart te brengen en de Kamer hierover te informeren.
               
BBB-fractie
De leden van de BBB-fractie merken op dat de personenspoorlijn Antwerpen-Hamont-Weert
                  door elektrificatie van het traject Weert-Hamont op de agenda had moeten staan van
                  het schriftelijk overleg Internationaal spoor. Blijkens de brief Ontwikkelingen internationaal
                  personenvervoer (Kamerstuk 29 984, nr. 1124) zou de Staatssecretaris de Kamer informeren, zodra de definitieve resultaten bekend
                  zijn.
               
De leden van de BBB-fractie merken op dat er momenteel een studie voorligt waarin
                  de Belgische personentrein door kan rijden naar Weert met een geringere investering.
                  Het bestuurlijk overleg van het ministerie met de provincie Limburg en de gemeente
                  Weert heeft geresulteerd in instemming met het studieresultaat en het ambtelijk streven
                  was om de resultaten voor 5 oktober aan te bieden. Echter is dit niet gebeurd en is
                  er in de convocatie niets terug te lezen hierover. Daarmee dreigt stilstand voor wat
                  betreft de Kamer, hoewel er, naar deze leden hebben begrepen, wel vervolgacties zijn
                  voorzien teneinde dit project klaar te leggen voor een volgend kabinet. Wanneer kan
                  de Kamer beschikken over de MKO-studie en welke vervolgstappen volgen er op basis
                  van de studieresultaten en het bestuurlijk overleg?
               
II Reactie van de bewindspersoon
               
          Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 N. Wiendels, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
