Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
36 388 Wijziging van de Wet publieke gezondheid in verband met het afschalen van de A-status van covid-19
Nr. 5 VERSLAG
Vastgesteld 4 oktober 2023
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, belast met het voorbereidend
onderzoek van voorliggend wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen
van haar bevindingen. Onder het voorbehoud dat de in het verslag opgenomen vragen
en opmerkingen afdoende door de regering worden beantwoord, acht de commissie de openbare
behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Inhoudsopgave
blz.
I.
Algemeen deel
1
Inleiding
1
Aanleiding en gevolgen van afschaling
2
Wijze van afschalen
3
Regeldruk en financiële gevolgen
3
I. Algemeen deel
Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de wijziging van de Wet publieke gezondheid (Wpg) in verband
met het afschalen van de A-status van covid-19. Genoemde leden zijn het eens met de
voorgenomen wijziging, maar vragen waarom de A-status eerst op dit moment wordt afgeschaft.
Genoemde leden hebben op eerdere momenten gevraagd om in de wet aan te passen naar
wat in de praktijk al gangbaar was, namelijk dat de meldingsplicht van covid-19 niet
werd toegepast. Wat is de reden dat werd vastgehouden aan het oordeel van de Wereldgezondheidsorganisatie
(WHO) ondanks dat zowel de meldingsplicht als alle andere maatregelen in Nederland
reeds waren komen te vervallen?
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de wijziging van de Wpg in verband met het afschalen van
de A-status van covid-19. Deze leden hebben daarbij nog een aantal vragen aan de regering.
Zo vragen zij naar de tranches van de wijzigingen van de Wpg. In hoeverre ligt de
regering nog op schema?
Ook vragen genoemde leden hoe de regering reflecteert op de vaccinatiegraad en de
verwachtingen voor de komende ronde. Deze leden zijn van mening dat het zo laagdrempelig
mogelijk aanbieden van vaccinaties essentieel is. Welke maatregelen worden hiervoor
genomen? Wordt campagne gevoerd bij de doelgroep?
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de wijziging van de Wpg waarmee de A2-status van Covid-19
wordt afgeschaald. Deze leden steunen dit wetsvoorstel van harte en hebben hier verder
geen vragen bij.
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van het voorstel voor de wijziging van de Wpg in verband met
het afschalen van de A-status van covid-19. Zij steunen dit wetsvoorstel en hebben
hier momenteel geen verdere vragen over.
De leden van de PvdA-en GroenLinks-fractie zijn positief over het voorstel tot het afschalen van de A-status van covid-19, wel
hebben zij nog enkele vragen.
De leden van de BBB-fractie nemen kennis van het voornemen de A-status van covid-19 eindelijk af te schalen.
Aanleiding en gevolgen van afschaling
De leden van de VVD-fractie lezen dat monitoring ook na het vervallen van de meldingsplicht wordt voortgezet.
In dat kader zijn deze leden dan ook benieuwd wat de stand van zaken is met betrekking
tot de gesprekken met de ziekenhuissector om te komen tot een voorstel voor een toekomstbestendige
inrichting van monitoring. In hoeverre worden zorgprofessionals betrokken bij de vormgeving
van dit voorstel?
De leden van de D66-fractie vragen of de regering een vergelijking kan bieden van de status van covid-19 in de
ons omringende landen. Is daar ook sprake van afschaling? Zo nee waarom niet?
De leden van de PvdA-en GroenLinks-fractie lezen dat de monitoring van het virus ook na het vervallen van de meldingsplicht,
wordt voortgezet. Ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft
hierom gevraagd. Op welke manier wordt deze monitoring voortgezet door ziekenhuizen
en verpleeghuizen? In hoeverre zijn nog conclusies te trekken uit deze cijfers? Ook
de rioolwatersurveillance en Infectieradar zullen als instrumenten blijven bestaan.
In hoeverre zijn nog conclusies te trekken uit deze cijfers? Is al bekend wat gaat
gebeuren met het Coronadashboard? Genoemde leden zijn ook benieuwd wat tot nu toe
is gedaan met de aanbevelingen van de twee rapporten van de Onderzoeksraad voor Veiligheid
inzake corona. Kan de regering een overzicht geven van de opvolging van deze aanbevelingen
en daarin ook ingaan op de manier waarop de regering het staatsnoodrecht wil herzien?
De leden van de PvdA- en GroenLinks-fractie lezen dat deze week de vaccinatieronde
voor het najaar is begonnen. Op welke manier worden mensen op de hoogte gesteld van
deze campagne? Is het bij kwetsbare groepen voldoende bekend? Wordt ook extra moeite
gedaan om kwetsbare groepen te informeren die niet via traditionele kanalen te bereiken
zijn? Deze leden lezen dat de groepen die niet 60-plus zijn maar wel in aanmerking
komen voor de vaccinatie, zelf een afspraak moeten maken en niet uitgenodigd worden.
In hoeverre denkt de regering deze groep voldoende te bereiken? Waarom is ervoor gekozen
om geen uitnodiging te sturen? In hoeverre is de vaccinatie ook beschikbaar voor mensen
die buiten de risicogroepen vallen? Mogen mensen de prik ook halen als zij daar zelf
behoefte toe voelen?
De leden van de BBB-fractie vragen de regering te onderzoeken op welke wijze, in het onverhoopte geval dat in
de toekomst een ziekte wordt ingedeeld in een in de Wpg opgenomen groep, eerder kan
worden overgaan tot afschaling. Dat kan volgens deze leden door kritisch te kijken
naar het afbakenen van de endemische fase, want de definitie van crisis is in het
geval van covid-19 dermate ruim bemeten dat deze volgens strikte, theoretische criteria
nog volop bestond terwijl de crisis in feite al lang voorbij was. Wat naar het inzicht
van deze leden betekent dat covid-19 al veel eerder had kunnen en ook moeten worden
afgeschaald. Is de regering bereid om na te gaan op welke wijze bij het bepalen van
het moment waarop de transitiefase overgaat in de endemische fase een brede afweging
te maken valt die recht doet aan het totaalbeeld? Genoemde leden vragen hier bewust
naar bij het afschalen van de A-status van covid-19, omdat een direct verband ligt
tussen dit besluit en de inschatting van een gezondheidscrisis. Deze leden vragen
de regering daarbij nog eens kritisch te kijken naar het verband tussen een situatie
die de WHO bestempelt tot public health emergency of international concern en de vraag of een ziekte daardoor ook een (hoge) classificatie in een van de groepen
van de Wpg moet krijgen. Dat is volgens deze leden alleen het geval wanneer de situatie
voor Nederland zelf daartoe aanleiding geeft.
Wijze van afschalen
De leden van de VVD-fractie lezen dat partijen met wie nauw is samengewerkt tijdens de covid-19-pandemie, zijn
geïnformeerd over het voornemen tot afschaling. Zijn hier reacties op gekomen en zo
ja, hoe luiden deze reacties?
De leden van de D66-fractie vragen hoe een mogelijke procedure loopt indien de status van covid-19 weer opgeschaald
dient te worden.
De leden van de BBB-fractie kunnen instemmen met het versoepelen van de meldingsplicht. Ook het indammen van
de rol van de veiligheidsregio’s kan op de instemming van deze leden rekenen. In situaties
van rampen en crises heeft de veiligheidsregio een rol, maar het is van groot belang
de taken en bevoegdheden nauwkeurig af te bakenen om te voorkomen dat deze sluipend
uitdijen.
Regeldruk en financiële gevolgen
De leden van de VVD-fractie lezen dat de afschaling leidt tot een vermindering van regeldruk. Genoemde leden
zijn voor het verminderen van administratieve lasten maar ook voor monitoring en surveillance
van covid-19 en andere infecties. In hoeverre is gehoor gegeven aan de oproep om in
ieder geval tot oplevering van eerdergenoemd voorstel gegevens ten behoeve van het
monitoren van de covid-19-zorg te blijven verzamelen en aan te leveren?1
De leden van de D66-fractie vragen de regering tevens of de gelden en de vervanging van de specifieke uitkering
en subsidie van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), nu de financiering vanuit
artikel 62 Wpg zou vervallen, toereikend zijn. Is hetzelfde bedrag aangehouden?
De voorzitter van de commissie, Smals
De adjunct-griffier van de commissie, Bakker
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.M.G. Smals, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
J. Bakker, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.