Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 435 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);
de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.M. de Jonge
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1. Leeswijzer
Voor u ligt de suppletoire begroting Prinsjesdag van de Koninkrijksrelaties. De suppletoire begroting Prinsjesdag geeft een beeld van de uitvoering van
de begroting voor het jaar 2023. De stand wordt opgebouwd vanaf de stand van de vastgestelde
begroting 2023.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige
en technische mutaties worden toegelicht, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens
zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde
staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties
beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrens (staffel) op basis van de Rijksbegrotingsvoorschriften 2023
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Versterken rechtsstaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
6. Apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
7. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
1. BES-fonds
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.
2. Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
2.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 versterken rechtsstaat suppletoire
begroting Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
21.010
– 1.608
19.402
Uitgaven
21.010
– 1.608
19.402
1.0
Versterken rechtsstaat
21.010
– 1.608
19.402
Subsidies (regelingen)
1.000
132
1.132
Detentie – Algemeen
0
132
132
Bestuurlijke aanpak
1.000
0
1.000
Opdrachten
2.000
– 127
1.873
Detentie – Algemeen
2.000
– 132
1.868
Diverse opdrachten
0
5
5
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
18.010
– 1.613
16.397
Grensbewaking (Defensie)
8.954
– 552
8.402
Recherchecapaciteit (JenV)
2.519
– 2.519
0
Rechterlijke macht (JenV)
5.150
1.458
6.608
Douane (Financiën)
1.387
0
1.387
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
Dit betreft een kasschuif van LPO-middelen naar 2024 om de hogere kosten voor de CAO
te kunnen dekken.
Recherchecapaciteit (JenV)
Deze mutatie betreft voornamelijk een overboeking van LPO-middelen van de begroting
van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid
(VI) voor het Recherche Samenwerkingsteam. Deze overboeking vindt plaats op grond
van het Convenant Financieringssytematiek. Verder is er een reallocatie naar de regeling
Rechterlijke macht (JenV).
Rechterlijke macht (JenV)
Deze mutatie bestaat voornamelijk uit een reallocatie vanaf de regeling Recherchecapaciteit (JenV).
2.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 bevorderen sociaaleconomische structuur
suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
51.961
182
52.143
Uitgaven
48.786
– 2.418
46.368
4.1
Curaçao, Sint Maarten en Aruba
28.432
– 2.278
26.154
Subsidies (regelingen)
850
14.176
15.026
Diverse subsidies
500
2.162
2.662
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
350
6.814
7.164
Onderwijshuisvesting Curaçao
0
5.200
5.200
Opdrachten
6.049
– 1.561
4.488
Opdrachten landen
1.649
– 1.561
88
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
4.400
0
4.400
Inkomensoverdrachten
950
0
950
Toeslagen op pensioenen NA
950
0
950
Bijdrage aan medeoverheden
20.450
– 14.904
5.546
Onderwijshuisvesting Curaçao
5.200
– 4.590
610
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
15.250
– 10.314
4.936
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
133
11
144
Diverse bijdragen
133
11
144
4.2
Caribisch Nederland
20.354
– 140
20.214
Subsidies (regelingen)
698
1.761
2.459
Subsidies Caribisch Nederland
698
1.761
2.459
Opdrachten
1.782
– 63
1.719
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
1.382
– 63
1.319
Opdrachten Caribisch Nederland
400
0
400
Inkomensoverdrachten
2.149
0
2.149
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
2.149
0
2.149
Bijdrage aan medeoverheden
15.725
– 2.388
13.337
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
15.725
– 2.388
13.337
Bijdrage aan agentschappen
0
550
550
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
0
550
550
Ontvangsten
0
49
49
Toelichting
Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies
Diverse subsidies
Dit betreft met name een overboeking van de begroting van BZK (H7) naar de begroting
van KR (H4). Deze middelen worden geboekt op het instrument Subsidies ten behoeve
van activiteiten in het kader van de Herdenking slavernijverleden.
Tijdelijke werkorganisatie
Dit betreft voornamelijk een reallocatie vanaf het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar Subsidies als gevolg van de ondertekening van de onderlinge regeling «Samenwerking bij hervormingen».
Verder is er een kasschuif als gevolg van een herziening van de uitgaven van de Tijdelijke
Werkorganisatie (TWO). In 2023 worden niet alle middelen uitgeput vanwege het trager
verlopen van de uitvoering door de Landen. Voor de TWO worden de middelen daarom in
het juiste ritme gezet.
Onderwijshuisvesting Curaçao
Dit betreft een reallocatie vanaf het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar Subsidies als gevolg van de ondertekening van de onderlinge regeling «Samenwerking bij hervormingen».
Opdrachten
Opdrachten landen
Dit bestaat voornamelijk uit reallocaties binnen artikel 4.
Bijdrage aan medeoverheden
Onderwijshuisvesting Curaçao
Dit betreft met name een reallocatie vanaf het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar Subsidies als gevolg van de ondertekening van de onderlinge regeling «Samenwerking bij hervormingen».
Tijdelijke werkorganisatie
Dit bestaat voornamelijk uit een reallocatie binnen artikel 4 naar subsidies. Verder
is er een overboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar het BES-fonds
ten behoeve van de eilandelijke taken die worden uitgevoerd door Bonaire, St. Eustatius
en Saba.
Artikel 4.2 Caribisch Nederland
Subsidies (regelingen)
Subsidies Caribisch Nederland
Dit betreft met name een mutatie voor ondersteuning in het kader van de Landspakketten
die VNG met het in 2022 opgerichte uitwisselingsnetwerk uitvoert in Aruba, Curaçao
en Sint Maarten. Ook betreft dit onder andere een reallocatie vanaf artikel 7 naar
dit artikel ten behoeve van de hogere uitgaven aan de Voedselbank op Bonaire. Daarnaast
vindt er een overboeking plaats vanaf de begroting van BZK (H7) naar de begroting
van KR (H4) voor een subsidie aan VNG International voor een uitwisselingsnetwerk
tussen Europees Nederland en Caribisch Nederland als het gaat om gemeentelijke expertise.
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Dit betreft voornamelijk de overheveling van middelen naar het BES-fonds voor de uitvoering
van de eilandelijke taken en de uitvoeringskracht van Bonaire en St. Eustatius.
2.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art
Verplichtingen
33.471
0
33.471
Uitgaven
61.987
0
61.987
5.1
Schuldsanering Curacao en Sint Maarten
28.517
0
28.517
leningen
28.517
0
28.517
Schuldsanering
28.517
0
28.517
5.2
Leningen/garanties Curacao, Sint Maarten en Aruba
33.470
0
33.470
leningen
33.470
0
33.470
Lopende inschrijving en leningen Curacao en Sint Maarten
33.470
0
33.470
Ontvangsten1
53.265
0
53.265
X Noot
1
Er is een incidentele suppletoire begroting herfinanciering covidleningen eind augustus
richting de beide Kamers gestuurd. Vanwege de omvang van de leningen in relatie tot
het BBP van de landen, is volledige aflossing in 2023 niet haalbaar en daarom zijn
de ontvangsten voor 2023 aangepast.
2.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 wederopbouw Bovenwindse Eilanden
suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.380
2.289
3.669
Uitgaven
3.680
– 11
3.669
8.1
Wederopbouw
3.680
– 11
3.669
Opdrachten
3.680
– 11
3.669
Wederopbouw op Sint Maarten
3.680
– 11
3.669
Ontvangsten
0
0
0
3. Niet-Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
3.1 Artikel 6. Apparaat
Budgettaire gevolgen
Tabel 6 Budgettaire gevolgen artikel 6 apparaat suppletoire begroting Prinsjesdag
2023 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
29.974
5.313
35.287
Uitgaven
29.974
5.313
35.287
6.0
Apparaat
29.974
5.313
35.287
Personele uitgaven
19.797
2.977
22.774
Eigen personeel
17.512
2.830
20.342
Inhuur externen
2.285
147
2.432
Materiële uitgaven
10.177
2.336
12.513
Overige materiële uitgaven
10.177
2.336
12.513
Ontvangsten
0
990
990
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Dit bestaat uit een overboeking naar de begroting van BZK (H7) voor de financiële
dekking van de capaciteit van de Tijdelijke Werkorganisatie. Verder zijn er diverse
reallocaties vanuit de artikelen 4 en 7, om zo op het juiste instrument te kunnen
verantwoorden.
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
Dit bestaat uit een reallocatie vanuit artikel 7. Verder is er een toevoeging van
middelen aan de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) ter dekking van de nadelige
koerseffecten.
3.2 Artikel 7. Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen
Tabel 7 Budgettaire gevolgen artikel 7 nog onverdeeld suppletoire begroting Prinsjesdag
2023 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
25.467
– 25.135
332
Uitgaven
25.467
– 25.135
332
7.0
Nog onverdeeld
25.467
– 25.135
332
Nog te verdelen
25.467
– 25.135
332
Onvoorzien
9.909
– 9.880
29
Wisselkoersreserve
15.558
– 15.255
303
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Onvoorzien
Er zijn diverse reallocaties naar andere artikelen, waarbij de grootste overboeking
de verdeling van de LPO 2023 naar de diverse artikelen is. Verder zijn er overboekingen
naar het BES-fonds voor het versterken van de uitvoeringskracht op de BES-eilanden
en voor het aanstellen van een EU-gezant voor meer focus en toegang tot de EU-fondsen
om de economische betrekkingen op de BES-eilanden te verbeteren.
Wisselkoersreserve
Begin 2023 is er een inschatting gemaakt van de impact van de wisselkoersfluctuaties
en de gevolgen daarvan voor de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds.
Dit heeft geleid tot een toedeling van middelen naar diverse artikelen om de nadelige
wisselkoerseffecten op te vangen. Daarom wordt het budget van de wisselkoersreserve
op dit artikel uit de begroting gehaald.
4. Beleidsartikel BES-fonds
4.1 Artikel 1. BES-fonds
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 BES-fonds suppletoire begroting
Prinsjesdag 2023 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
58.111
14.946
73.057
Uitgaven
58.111
14.946
73.057
1.0
Bijdrage aan medeoverheden
58.111
14.946
73.057
Vrije uitkering
58.111
14.946
73.057
Ontvangsten
58.111
14.946
73.057
Toelichting
Bijdrage aan medeoverheden
Er zijn diverse overboekingen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar het
BES-fonds onder andere ten behoeve van de eilandelijke taken die worden uitgevoerd
door Bonaire, St. Eustatius en Saba, structurele middelen ten behoeve van de uitvoeringskracht
van Bonaire en St. Eustatius en incidentele middelen voor extra versterking van de
uitvoeringskracht van alle BES-eilanden.
Verder is er een toevoeging van middelen aan het BES-fonds ter dekking van de nadelige
koerseffecten.
Ontvangsten
Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds
gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten
geraamd. De voeding van het BES-fonds is direct afkomstig uit de belastingontvangsten
van het Rijk.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.