Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 435 VI Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2023 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie
van Justitie en Veiligheid.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze
memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D. Yeșilgöz-Zegerius
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
Dit is de suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 van het Ministerie van Justitie en
Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de mutaties zoals genoemd in
de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2024).
In hoofdstuk 2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen.
In hoofdstuk 3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit
de kolom «mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag » gegeven voor zover deze groter
zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch
van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften
niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties
aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de
verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingenmutaties
een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met
de uitgavenmutaties.
2. Beleidsartikelen
2.1 Artikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
7.631.146
– 103.706
7.527.440
Uitgaven
7.659.096
– 103.706
7.555.390
31.2
Bekostiging Politie
7.378.795
– 77.207
7.301.588
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
7.347.997
– 75.645
7.272.352
Politie
7.344.595
– 75.590
7.269.005
Politieacademie
3.402
– 55
3.347
Bijdrage aan medeoverheden
30.389
– 1.153
29.236
Brandweerkorps en Politiekorps Caribisch Nederland
30.389
– 1.153
29.236
Opdrachten
409
– 409
0
Taptolken
409
– 409
0
31.3
Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
280.301
– 26.499
253.802
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
260.944
– 29.928
231.016
Internationale Samenwerkingsoperaties
12.567
13.238
25.805
Beheer meldkamers
247.403
– 43.149
204.254
Overige bijdrage ZBO's/RWT's
974
– 17
957
Bijdrage aan medeoverheden
929
– 16
913
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
929
– 16
913
Subsidies (regelingen)
7.126
3.445
10.571
Opsporing
2.596
0
2.596
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.927
– 55
3.872
Overige subsidies
603
3.500
4.103
Opdrachten
11.302
0
11.302
Providers
8.768
0
8.768
Overige opdrachten
2.534
0
2.534
Ontvangsten
500
13.617
14.117
Toelichting
Mutaties Uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie
Deze post bestaat uit onder andere de volgende mutaties:
– Een technische mutatie van € 45 mln. tussen het artikelonderdeel 31.2 politie en 31.3
beheer meldkamers.
– Een herschikking van € 13,2 mln. tussen het artikelonderdeel politie en internationale
samenwerkingsoperaties om de internationale uitgaven in lijn te brengen met de bestedingen.
– Voor de handhaving en opsporing kustwachtverband met betrekking tot de Wind op Zee
(WOZ) worden vanuit Economische Zaken en Klimaat voor 5 jaren middelen overgeheveld
naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Het betreft de ontwikkeling van Wind
op Zee door middel van het plaatsen van windmolenparken met bijbehorende infrastructuur
om in 2030 te komen tot een vermogen van 21 Giga-watt. De middelen worden beschikbaar
gesteld om de aanvullende taken voor de politie als gevolg van WOZ in te vullen. In
2023 betreft het € 5,6 mln.
– Er vindt een budgetbijstelling in personeelskosten plaats van € 126 mln. voor bij
Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– In de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet middelen beschikbaar gesteld om het stelsel
Bewaken en Beveiligen integraal te versterken om zo onder andere te voorzien in extra
capaciteit vanwege de groei van het aantal personen dat beveiliging nodig heeft. De
Politie ontvangt in 2023 € 16,9 mln. voor o.a. het uitbreiden van de Dienst Koninklijke
en Diplomatieke Beveiliging (DKBD), persoonsbegeleidingstaken en het cameratoezicht.
– Een desaldering op de Bijzondere bijdragen politie van € 10,5 mln. Deze middelen worden
gebruikt voor dekking van uitgaven binnen de politiebegroting.
– De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd.
Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het verschil t.o.v. CEP 2022 blijft, voor
zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor
arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif van ad € 15,3 mln. naar 2024.
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
De mutaties op dit artikelonderdeel bestaan voornamelijk uit een technische mutatie
ad 45 mln. en een herschikking van 13,2 mln. met artikelonderdeel 31.2 politie.
Mutaties ontvangsten
Bijzondere bijdragen politie € 10,5 mln. Deze middelen worden gebruikt voor dekking
van uitgaven binnen de politiebegroting. Zie ook uitgaven.
2.2 Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
(bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.120.241
– 13.487
2.106.754
Uitgaven
2.120.241
– 13.487
2.106.754
Apparaatsuitgaven
36.978
570
37.548
32.1
Apparaat Hoge Raad
36.978
570
37.548
Personele uitgaven
32.722
– 326
32.396
Eigen personeel
31.639
– 776
30.863
Externe inhuur
1.083
450
1.533
Materiële uitgaven
4.256
896
5.152
ICT
2.756
– 400
2.356
SSO's
287
296
583
Overig materieel
1.213
1.000
2.213
Programmauitgaven
2.083.263
– 14.057
2.069.206
32.2
Adequate toegang tot het rechtsbestel
678.156
991
679.147
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
40.505
– 56
40.449
Raad voor Rechtsbijstand
30.857
100
30.957
Bureau Financieel Toezicht (BFT)
9.648
– 156
9.492
Subsidies (regelingen)
34.289
0
34.289
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
617
0
617
Juridisch Loket
32.243
0
32.243
Overige subsidies
1.429
0
1.429
Opdrachten
603.362
1.047
604.409
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
10.822
0
10.822
Toevoegingen rechtsbijstand
586.260
3.347
589.607
Mediation in Strafrecht
1.486
0
1.486
Overige opdrachten
4.794
– 2.300
2.494
32.3
Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
1.405.107
– 15.048
1.390.059
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
57.006
– 985
56.021
Autoriteit Persoonsgegevens (AP)
36.752
– 391
36.361
College voor de Rechten van de Mens (CRM)
10.778
– 182
10.596
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen (NRGD)
2.288
– 36
2.252
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB)
5.717
– 396
5.321
Overige bijdrage ZBO's/RWT's
1.471
20
1.491
Bijdrage aan medeoverheden
1.338.034
– 13.890
1.324.144
Bijdragen Rechtspleging
47
0
47
Caribisch Nederland (BES)
20
0
20
Raad voor de rechtspraak
1.337.679
– 13.890
1.323.789
Overige bijdrage medeoverheden
288
0
288
Subsidies (regelingen)
8.974
409
9.383
Rechtspleging
609
0
609
Wetgeving
1.404
0
1.404
Overige Subsidies
6.961
409
7.370
Opdrachten
1.093
– 582
511
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
511
0
511
Overige Opdrachten
582
– 582
0
Ontvangsten
167.431
90.788
258.219
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de rechtspraak
Er vindt een budgetbijstelling in personeelskosten plaats van € 14,7 mln. voor bij
Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen. Het
restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties ontvangsten
Als gevolg van een overschrijding van de liquiditeitsnorm bij de Raad voor rechtsbijstand
(verhouding tussen kortlopende bezittingen en kortlopende schulden) ultimo 2022 en
de daaruit volgende terugbetaling aan JenV, worden de ontvangsten met € 90,8 mln.
verhoogd.
2.3 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
(bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.349.010
– 108.289
1.240.721
Uitgaven
1.415.010
– 108.289
1.306.721
Apparaatsuitgaven
754.746
– 5.754
748.992
33.1
Apparaat Openbaar Ministerie
754.746
– 5.754
748.992
Personele uitgaven
602.041
– 6.220
595.821
Eigen personeel
547.042
– 6.607
540.435
Externe inhuur
53.388
425
53.813
Overig personeel
1.611
– 38
1.573
Materiële uitgaven
152.705
466
153.171
ICT
33.905
674
34.579
SSO's
50.301
– 208
50.093
Overig materieel
68.499
0
68.499
Programmauitgaven
660.264
– 102.535
557.729
33.2
Bestuur, informatie en technologie
66.604
– 5.453
61.151
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
424
– 8
416
Overige bijdrage ZBO's/RWT's
424
– 8
416
Bijdrage aan medeoverheden
30.709
– 729
29.980
Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC's)
27.358
– 1.866
25.492
Overige Bijdrage medeoverheden
3.351
1.137
4.488
Subsidies (regelingen)
27.247
– 971
26.276
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
3.727
0
3.727
Actieprogramma Veilig Ondernemen
1.270
– 1.270
0
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)
0
22
22
Overige subsidies
22.250
277
22.527
Opdrachten
8.224
– 3.745
4.479
Overige opdrachten
8.224
– 3.745
4.479
33.3
Opsporing en vervolging
564.929
– 97.059
467.870
Bijdrage aan agentschappen
155.475
– 1.199
154.276
NFI
102.813
– 812
102.001
Justid
25.163
80
25.243
Justis
27.499
– 467
27.032
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
5.480
– 283
5.197
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)
5.295
– 98
5.197
Overige bijdrage ZBO's/RWT's
185
– 185
0
Bijdrage aan medeoverheden
236.280
– 82.906
153.374
Caribisch Nederland (BES)
12.224
429
12.653
FIU.Nederland
429
7.078
7.507
Aanpak ondermijning
213.841
– 86.492
127.349
Overige bijdrage medeoverheden
9.786
– 3.921
5.865
Subsidies (regelingen)
7.273
640
7.913
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
589
– 43
546
Overige subsidies
6.684
683
7.367
Opdrachten
158.273
– 13.311
144.962
Schadeloosstellingen
22.628
0
22.628
Keten Informatie Management
2
– 2
0
Onrechtmatige Detentie
6.987
0
6.987
Caribisch Nederland (BES)
382
– 7
375
Gerechtskosten
39.671
0
39.671
Verkeershandhaving OM
26.724
– 154
26.570
Afpakken
1.044
– 406
638
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
14.815
0
14.815
Overige opdrachten
46.020
– 12.742
33.278
Garanties
2.148
0
2.148
Faillissementscuratoren
2.148
0
2.148
33.4
Vervolging en berechting MH17-verdachten
28.731
– 23
28.708
Opdrachten
28.731
– 23
28.708
Vervolging en berechting MH17-verdachten
28.731
– 23
28.708
Ontvangsten
1.134.860
– 105
1.134.755
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
De mutatie op apparaatsuitgaven betreft hoofdzakelijk een budgetbijstelling van € 8,6
mln. van de bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding
komen. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
33.3 Opsporing en vervolging
FIU.Nederland
Dit betreft hoofdzakelijk een correctieboeking op het budget van de Financial Intelligence
Unit (FIU) van € 7,2 mln.
Aanpak ondermijning
Deze post wordt grotendeel verklaard door onderstaande mutaties:
– In het coalitieakkoord zijn er vanaf 2023 extra middelen beschikbaar gesteld voor
de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Een deel van de middelen is toegekend
aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) voor het terugdringen van de georganiseerde
criminaliteit tijdens detentie. Voor 2023 betreft het een overboeking van € 8 mln.
naar DJI.
– De landelijke trend is dat initiatieven zijn vertraagd door te weinig arbeidscapaciteit.
Er is te weinig arbeidscapaciteit door een lagere instroom, een hoger verloop of doordat
organisaties in dezelfde vijver arbeidscapaciteit aan het werven zijn. Daarnaast spelen
er soms praktische problemen waardoor werving niet mogelijk is, denk hierbij bijvoorbeeld
aan een omvangrijke reorganisatie (KMar) waardoor uitbreidingen niet gerealiseerd
kunnen worden. Tevens hebben organisaties via meerdere bronnen extra middelen ontvangen
en kost het tijd om dit goed te organiseren. Voor 2023 betreft het een bedrag van
€ 48 mln.
– Er vindt een budgetbijstelling plaats van € 6,6 mln. voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde
middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– Een terugboeking van € 7,2 mln. naar FIU Nederland.
– Een deel van het budget, ad € 8,6 mln. op het artikelonderdeel aanpak ondermijning
wordt door middel van een kasschuif in overeenstemming gebracht met de verwachte uitgaven.
Het betreft middelen voor de implementatie van het Beslag Informatiesysteem; budget
voor NPS (Nieuwe Psychoactieve Stoffen) omdat door de parlementaire behandeling van
het wetsvoorstel NPS het niet langer haalbaar is dat de wet dit jaar in werking treedt.
En de coalitieakkoord middelen bestemd voor de kennisagenda worden doorgeschoven naar
2024 voor een extra investering in innovatie in 2024.
– Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.
Overige Opdrachten
Voor de implementatie van het nieuwe wetboek van Strafvordering zijn RA-middelen beschikbaar
gesteld. Uitgaande van de invoering van het nieuwe wetboek medio 2026 zijn de middelen
bij de eerste suppletoire begroting 2023 middels een kasschuif beschikbaar gesteld
voor de jaren waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden. Deze kasschuif
wordt nu gecorrigeerd waarbij rekening wordt gehouden met de ontvangen loon- en prijsbijstelling.
In 2023 wordt € 9,6 mln. doorgeschoven. Het restant saldo betreft diverse kleinere
mutaties.
2.4 Artikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en Beschermen (bedragen
x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.968.185
– 33.654
3.934.531
Uitgaven
4.021.703
– 33.654
3.988.049
Apparaatsuitgaven
228.468
2.406
230.874
34.1
Apparaat Raad voor de Kinderbescherming
228.468
2.406
230.874
Personele uitgaven
181.968
5.597
187.565
Eigen personeel
175.799
5.631
181.430
Externe inhuur
4.719
0
4.719
Overig personeel
1.450
– 34
1.416
Materiële uitgaven
46.500
– 3.191
43.309
ICT
19.891
– 2.859
17.032
SSO's
17.104
– 317
16.787
Overig materieel
9.505
– 15
9.490
Programmauitgaven
3.793.235
– 36.060
3.757.175
34.2
Preventieve maatregelen
59.081
2.110
61.191
Bijdrage aan agentschappen
29.226
2.169
31.395
Dienst Justis
29.226
2.169
31.395
Bijdrage aan medeoverheden
19.716
– 559
19.157
Aanpak criminaliteitsfenomenen
19.603
– 559
19.044
Overige bijdrage medeoverheden
113
0
113
Subsidies (regelingen)
5.050
500
5.550
Aanpak criminaliteitsfenomenen
3.875
500
4.375
Overige subsidies
1.175
0
1.175
Opdrachten
5.089
0
5.089
Aanpak criminaliteitsfenomenen
4.178
0
4.178
Overige opdrachten
911
0
911
34.3
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
3.244.004
– 25.687
3.218.317
Bijdrage aan agentschappen
2.889.384
– 25.528
2.863.856
DJI – Gevangeniswezen
1.409.600
17.134
1.426.734
DJI – Forensische zorg
1.288.620
– 35.421
1.253.199
CJIB
191.164
– 7.241
183.923
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
299.119
– 85
299.034
Reclassering Nederland
181.641
– 85
181.556
Leger des Heils
27.370
0
27.370
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
89.484
0
89.484
Overige bijdrage ZBO's/RWT's
624
0
624
Bijdrage aan medeoverheden
4.790
0
4.790
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
4.790
0
4.790
Subsidies (regelingen)
7.903
– 19
7.884
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
6.001
– 19
5.982
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
1.902
0
1.902
Opdrachten
42.808
– 55
42.753
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
42.808
– 55
42.753
34.4
Slachtofferzorg
162.896
– 799
162.097
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
67.828
– 141
67.687
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)
19.025
– 141
18.884
Slachtofferhulp Nederland (SHN)
48.803
0
48.803
Bijdrage aan medeoverheden
– 600
600
0
Overige bijdrage medeoverheden
– 600
600
0
Subsidies (regelingen)
310
– 113
197
Perspectief Herstelbemiddeling
310
– 113
197
Opdrachten
95.358
– 1.145
94.213
Slachtofferzorg
10.069
– 1.145
8.924
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)
83.064
0
83.064
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
2.225
0
2.225
34.5
Veiligheid jeugd
327.254
– 11.684
315.570
Bijdrage aan agentschappen
196.631
– 1.102
195.529
DJI – Jeugd
196.631
– 1.102
195.529
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
19.953
– 43
19.910
LBIO
6.327
0
6.327
Het Alternatief (HALT)
13.626
– 43
13.583
Bijdrage aan medeoverheden
20.383
– 39
20.344
Jeugdbescherming en jeugdsancties
6.255
0
6.255
Voogdijraad Caribisch Nederland
1.354
– 39
1.315
Overige bijdrage medeoverheden
12.774
0
12.774
Subsidies (regelingen)
68.260
– 9.500
58.760
Jeugdbescherming en jeugdsancties
66.260
– 7.500
58.760
Overige subsidies
2.000
– 2.000
0
Opdrachten
22.027
– 1.000
21.027
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
4.382
0
4.382
Jeugdbescherming en jeugdsancties
17.645
– 1.000
16.645
Ontvangsten
221.750
1.998
223.748
Toelichting
Mutaties Uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Vanuit de middelen die bij Voorjaarsnota beschikbaar zijn gesteld voor jeugdbescherming
wordt in 2023 € 9,5 mln overgeheveld naar de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK).
Deze middelen zijn bedoeld voor het terugdringen van de wachtlijsten. Het restant
saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechterlijke sancties
Bijdrage agentschappen (DJI, Forensische zorg, CJIB)
Deze post bevat voornamelijk de volgende mutaties.
– In het coalitieakkoord zijn vanaf 2023 extra middelen beschikbaar gesteld voor de
aanpak van georganiseerde criminaliteit. Een deel van de middelen is toegekend aan
de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) voor het terugdringen van de georganiseerde
criminaliteit tijdens detentie. Voor 2023 betreft het € 8 mln.
– Er vindt een budgetbijstelling van € 29,1 mln. plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde
middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
34.5 Veiligheid Jeugd
Jeugdbescherming en jeugdsancties
In 2023 wordt € 9,5 mln. overgeheveld naar Raad voor de Kinderbescherming voor het
terugdringen van de wachtlijsten. Zie ook de toelichting bij Apparaatsuitgaven RvdK.
Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
2.5 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
(bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
381.615
– 8.459
373.156
Uitgaven
382.195
– 20.152
362.043
36.2
Nationale veiligheid en terrorismebestrijding
365.849
– 19.952
345.897
Bijdrage aan agentschappen
368
991
1.359
Overige bijdragen agentschappen
368
991
1.359
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
40.525
– 709
39.816
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
40.525
– 709
39.816
Bijdrage aan medeoverheden
285.546
– 17.123
268.423
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR)
238.049
0
238.049
Overige bijdrage medeoverheden
47.497
– 17.123
30.374
Subsidies (regelingen)
5.831
– 554
5.277
Nederlands Rode Kruis
1.504
0
1.504
Nationaal Veiligheids Instituut (NVI)
1.447
– 554
893
Overige subsidies
2.880
0
2.880
Opdrachten
33.579
– 2.557
31.022
Crisiscommunicatie
5.161
0
5.161
NCSC
3.071
– 1.552
1.519
Regeling tegemoetkoming schade 2021
16.000
– 1.000
15.000
Overige opdrachten
9.347
– 5
9.342
36.3
Onderzoeksraad Voor Veiligheid
16.346
– 200
16.146
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
16.346
– 200
16.146
Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)
16.346
– 200
16.146
Ontvangsten
6.995
0
6.995
Toelichting
Mutaties Uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Overige bijdrage medeoverheden
In de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet middelen beschikbaar gesteld om het stelsel
Bewaken en Beveiligen integraal te versterken om zo onder andere te voorzien in extra
capaciteit vanwege de groei van het aantal personen dat beveiliging nodig heeft. De
Politie ontvangt in 2023 vanuit artikel 36 € 16,9 mln. voor o.a. het uitbreiden van
de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKBD), persoonsbegeleidingstaken
en het cameratoezicht. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties verplichtingen
Op 26 augustus 2022 zijn bestuurlijke afspraken tussen de Vereniging Nederlandse Gemeenten,
het Veiligheidsberaad, het Interprovinciaal Overleg en het Rijk gemaakt in het kader
van de doorstroom migratie. Onderdeel van deze afspraken is de geleidelijk opbouwende
structurele toevoeging in de brede doeluitkering rampenbestrijding (BDUR) vanaf 2023.
Deze extra financiële middelen zijn bestemd voor de versterking van de (toekomstige)
crisisbeheersing, de informatiepositie en het inrichten van KCR2. De verplichtingenruimte
in 2023 wordt verhoogd met € 11,7 mln. om de verplichting voor 2024 te kunnen vastleggen.
2.6 Artikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
5.487.730
365.433
5.853.163
Uitgaven
6.644.630
365.433
7.010.063
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
6.613.496
367.640
6.981.136
Bijdrage aan agentschappen
838.338
48.009
886.347
IND
762.057
47.332
809.389
DJI – Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
76.281
677
76.958
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
2.788.969
– 144
2.788.825
COA
2.521.058
– 144
2.520.914
NIDOS – opvang
267.911
0
267.911
Bijdrage aan medeoverheden
2.589.947
412.759
3.002.706
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
2.589.947
380.359
2.970.306
Samenwerkingsverbanden asielketen
0
32.400
32.400
Subsidies (regelingen)
69.288
– 14.559
54.729
Vluchtingenwerk Nederland (VWN)
17.394
0
17.394
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
47.338
– 14.286
33.052
International Organization for Migration (IOM)
2.640
0
2.640
Overige subsidies
1.916
– 273
1.643
Opdrachten
326.954
– 78.425
248.529
Programma Keteninformatisering
9.265
– 43
9.222
Versterking vreemdelingenketen
84.291
4.798
89.089
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
233.398
– 83.180
150.218
37.3
Terugkeer en bewaring vreemdelingen
31.134
– 2.207
28.927
Bijdrage aan agentschappen
11.131
– 2.207
8.924
DJI – Dienst vervoer en ondersteuning
11.131
– 2.207
8.924
Subsidies (regelingen)
9.655
0
9.655
REAN-regeling
6.266
0
6.266
Overige subsidies
3.389
0
3.389
Opdrachten
10.348
0
10.348
Vreemdelingen vertrek
10.348
0
10.348
Ontvangsten
26.832
0
26.832
Toelichting
Mutaties Uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
Deze post bevat voornamelijk de volgende posten:
– Door de hoge instroom en de bestaande voorraad lukt het de IND niet om voor alle zaken
de beslistermijnen te halen. Bij het overschrijden van de beslistermijnen is de IND
dwangsommen verschuldigd aan de aanvrager. Op basis van de laatste raming zal dat
naar verwachting € 55 mln. bedragen in de periode tot en met 2024.
– Er vindt een budgetbijstelling van -€ 8,3 mln. plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde
middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
– De raming voor bijdragen medeoverheden wordt met € 380,4 mln. opgehoogd. Dit wordt
veroorzaakt doordat de raming voor opvang- en transitiekosten voor 2023 met € 341,1
mln. naar beneden is bijgesteld omdat er minder opvangplekken voor Oekraïense ontheemden
nodig zijn dan eerder geraamd. Daarnaast is de raming van de voorschotten voor gemeenten
naar boven bijgesteld. Het betreft een technische correctie van € 730 mln. voor het
kasbudget voor de gemeentelijke en particuliere opvang van 2023 ter herstel van een
onterechte kas-verplichtingenboeking van het voorjaar.
– De raming voor subsidies en opdrachten worden naar beneden bijgesteld op basis van
inzichten in de realisaties van 2022 en de aangevraagde voorschotten voor 2023. Voor
2023 betreft het € -97,5 mln.
Middelen bevorderen opvang
JenV heeft middelen beschikbaar gekregen voor het maken van afspraken met gemeenten
en provincies om meer reguliere opvang te realiseren. Daarnaast zijn middelen vrijgemaakt
voor de versterking van de Provinciale regie tafels (PRT’s) waar over de asielopvang
in de provincie wordt overlegd. De middelen komen uit de reservering spreidingswet
op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting en worden met deze mutatie ad € 32,4 mln.
overgeheveld naar de JenV-begroting.
Versterking vreemdelingenketen
Uit de beschikbare middelen voor terugkeer van overlastgevers is totaal € 7,4 mln.
structureel vrijgemaakt voor migratiesamenwerkingen voor het bevorderen van terugkeer
en voor ondersteuning door de KMar. Het restant saldo betreft een aantal kleinere
mutaties.
3. Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Tabel 7 Budgettaire gevolgen artikel 91 Apparaat Kerndepartment (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
589.103
– 24.234
564.869
Uitgaven
590.434
– 24.234
566.200
91.1
Apparaatsuitgaven kerndepartement
590.434
– 24.234
566.200
Personele uitgaven
354.544
– 13.364
341.180
Eigen personeel
302.754
– 13.721
289.033
Externe inhuur
50.550
387
50.937
Overig personeel
1.240
– 30
1.210
Materiële uitgaven
235.890
– 10.870
225.020
ICT
46.716
– 4.344
42.372
SSO's
104.362
– 1.192
103.170
Overig materieel
84.812
– 5.334
79.478
Ontvangsten
4.406
0
4.406
Toelichting
Mutaties Uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verlaagd met 24,2 mln.
Deze verlaging wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Uit de beschikbare middelen voor terugkeer van overlastgevers is totaal € 7,4 mln.
structureel vrijgemaakt voor migratiesamenwerkingen voor het bevorderen van terugkeer
en voor ondersteuning door de KMar.
– Er vindt een budgetbijstelling van € 8,2 mln. plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde
middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– O&P Rijk|P-Direkt levert producten en diensten op het vlak van HR en ICT binnen de
rijksoverheid. Op grond van de telling van Individuele Arbeidsrelaties JenV wordt
€ 5,1 mln. verrekend met het Ministerie van BZK.
3.2 Artikel 92 Nog onverdeeld
Tabel 8 Budgettaire gevolgen artikel 92 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
52.069
24.321
76.390
Uitgaven
52.069
24.321
76.390
92.1
Nog onverdeeld
52.069
24.321
76.390
Nog te verdelen
52.069
24.321
76.390
Nog onverdeeld
52.069
24.321
76.390
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen
en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld
naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en
ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.
3.3 Artikel 93 Geheim
Tabel 9 Budgettaire gevolgen artikel 93 Geheim (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.464
0
3.464
Uitgaven
3.464
0
3.464
93.1
Geheim
3.464
0
3.464
Geheim
3.464
0
3.464
Geheim
3.464
0
3.464
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Op dit artikel hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen |
---|---|---|---|
VVD | 34 | Voor | |
D66 | 24 | Voor | |
PVV | 16 | Voor | |
CDA | 14 | Voor | |
PvdA | 9 | Voor | |
SP | 9 | Voor | |
GroenLinks | 8 | Voor | |
PvdD | 6 | Voor | |
ChristenUnie | 5 | Voor | |
FVD | 5 | Tegen | |
BBB | 4 | Voor | |
DENK | 3 | Tegen | |
SGP | 3 | Voor | |
Groep Van Haga | 2 | Tegen | |
Volt | 2 | Voor | |
BIJ1 | 1 | Tegen | |
Ephraim | 1 | Niet deelgenomen | |
Fractie Den Haan | 1 | Voor | |
Gündogan | 1 | Niet deelgenomen | |
JA21 | 1 | Voor | |
Omtzigt | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.