Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 435 J Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2023 wijzigingen aan te brengen in:
de begrotingsstaat voor het Deltafonds (J)
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
Mede naar aanleiding van overleg met de Tweede Kamer zijn in aanvulling op de Regeling
rijksbegrotingsvoorschriften de onderstaande punten in deze begroting verwerkt:
– Naar aanleiding van de motie van de leden Van Helvert en Van Veldhoven (Kamerstukken
II 2015–2016 34 475 XII, nr. 12) worden bij alle begrotingsartikelen op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds groter
dan € 1 miljard de begrotingsmutaties boven de € 5 miljoen toegelicht. Dit heeft als
praktische uitwerking dat bij de artikelen tussen de € 200 miljoen en € 1 miljard
de ondergrens voor technische mutaties ook neerwaarts is bijgesteld. Voor beleidsmatige
mutaties was er bij de artikelen van deze omvang reeds sprake van een ondergrens van
€ 5 miljoen. De norm voor het toelichten van de begrotingsmutaties op het niveau van
artikelonderdeel is hiermee als volgt:
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
5
=> 1000
5
5
2. Productartikelen
2.1 Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 1 Investeren in waterveiligheid (bedragen
x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
1.365.185
191.903
1.557.088
Uitgaven
556.930
29.533
586.463
1.01
Grote projecten waterveiligheid
76.720
3.709
80.429
1.01.01
Programma HWBP-2 Waterschapsprojecten
62.006
2.997
65.003
1.01.02
Programma HWBP-2 Rijksprojecten
1.610
78
1.688
1.01.03
Ruimte voor de rivier
8.519
412
8.931
1.01.04
Maaswerken
4.585
222
4.807
1.02
Ontwikkeling waterveiligheid
446.498
25.696
472.194
1.02.01
Planning waterveilgheid
37.780
– 6.820
30.960
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
1.938
94
2.032
1.02.02
Aanleg waterveiligheid
408.718
32.516
441.234
1.03
Studiekosten
33.712
128
33.840
1.03.01
Studie en onderzoekskosten
33.712
128
33.840
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
9.089
– 190
8.899
1.03.02
Overige studiekosten
0
0
0
Ontvangsten
169.280
12.955
182.235
1.09
Ontvangsten investeren in waterveiligheid
169.280
12.955
182.235
1.09.01
Ontvangsten waterschappen HWBP-2
0
0
0
1.09.02
Overige ontvangsten HWBP-2
0
0
0
1.09.03
Ontvangsten waterschappen HWBP
166.745
12.947
179.692
1.09.04
Overige ontvangsten HWBP
0
0
0
1.09.05
Overige aanleg ontvangsten
2.535
8
2.543
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt
met € 192 miljoen verhoogd.
HWBP- waterschapsprojecten (€ 97,5 miljoen)
De subsidie-aanvraag van het waterschap Zwolle in het kader van het hoogwaterbeschermingsprogramma
is hoger dan verwacht. Dit wordt opgevangen binnen het HWBP.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 30,6 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Verplichtingenschuif binnen Deltafonds (€ 68,1miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale verplichtingenschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. De verplichtingenschuif
op dit artikel is met name gerelateerd aan mutaties op de over/onderprogrammering
van de kas.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van €-4,2 miljoen.
Uitgaven
Artikel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 25,7 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 13,6 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
CA-middelen instandhouding (€ 74,4 miljoen)
In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud
en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen
van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel
(artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen
voor de korte termijn (periode tot en met 2025) overgeboekt naar de artikelen waar
ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen. Naast de
overboekingen is er ook sprake van kasschuiven om de bedragen in lijn te brengen met
de programmering. Voor nadere toelichting zie bijlage 4 Instandhouding van de ontwerpbegroting
Deltafonds 2024.
Kaderaanpassing (€ -154,0 miljoen)
Als gevolg van de actualisering van de projectramingen in de eerste suppletoire begroting
is een kaderaanpassing doorgevoerd op het DF. Met deze kaderaanpassing worden de uitgavenkaders
op het DF weer in balans gebracht met de programmering. Het gaat om een kaderaanpassing
die over de jaren budgetneutraal is. Vanuit de periode 2023–2028 wordt € 163 miljoen
naar latere jaren doorgeschoven. Daarmee komt de over/onderprogrammering uit op een
overprogrammering van € 475 miljoen in de periode 2023–2028 waarvan € 75 miljoen in
2023.
Kasschuif binnen Deltafonds (€ 78,8 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif
via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid onderdeel over/onderprogrammering worden
de bedragen in de juiste jaren geplaatst. De kasschuiven op andere artikelonderdelen
geven weer wat de oorzaak van deze schuiven is.
Desaldering (€ 13 miljoen)
Aan verschillende projecten binnen het Deltafonds wordt een bijdrage van derden toegevoegd.
Het gaat met name om bijdragen van de waterschappen aan het Hoogwaterbeschermingsprogramma.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € -0,1 miljoen.
2.2 Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 2 Investeren in zoetwatervoorziening
(bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
289.054
– 116.997
172.057
Uitgaven
218.096
– 72.528
145.568
2.01
Aanleg waterkwantiteit
0
0
0
2.01.02
Realisatieprogramma waterkwantiteit
0
0
0
2.02
Ontwikkeling zoetwatervoorziening
211.872
– 71.560
140.312
2.02.01
Planning zoeterwatervoorziening
0
0
0
2.02.02
Aanleg zoetwatervoorziening
211.872
– 71.560
140.312
2.03
Studiekosten
6.224
– 968
5.256
2.03.01
Studie en onderzoekskosten Deltaprogramma
6.224
– 968
5.256
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
660
32
692
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt
met € 117 miljoen verlaagd.
Implusregel Ruimtelijke Adaptatie (€ – 53,4 miljoen), Zoetwatermaatregelen (€ -60,2
miljoen)
Beide posten zijn geheel gerelateerd aan de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € -3,4 miljoen.
Uitgaven
Artikel 2.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening
De verlaging van dit artikelonderdeel met € -71,6 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Kasschuif Investeren in Zoetwatervoorziening (€ -81,8 miljoen)
Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren via het aanlegprogramma noodzakelijk. De
omvangrijkste kasschuiven vinden plaats op de Impulsregeling Ruimtelijke Adaptie en
zoetwatermaatregelen om de beschikbare bedragen beter in lijn te brengen met de programmering.
Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 worden de bedragen in de juiste jaren
geplaatst.
De kasschuif op de Impulsregeling Ruimtelijke Adaptie is noodzakelijk omdat in de afgelopen
twee jaren bleek dat veel aanvragen worden ingediend in de laatste maand van het jaar.
Er is een termijn van 13 weken voor het proces van beoordeling van de aanvragen en
afgeven van beschikkingen. Daarom wordt verwacht dat in 2024 nog een budget van € 60
miljoen nodig is om de laatste aanvragen van de Impulsregeling Ruimtelijke Adaptatie
uit 2023 te kunnen afhandelen. De adaptatie maatregelen moeten zijn uitgevoerd vóór
1 januari 2028.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 10,2 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
2.3 Artikel 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
(bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
391.473
– 42.188
349.285
Uitgaven
387.061
– 42.188
344.873
3.01
Exploitatie
8.092
– 788
7.304
3.01.01
Exploitatie watermanagement
8.092
– 788
7.304
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
8.092
– 788
7.304
3.02
Onderhoud en vernieuwing
378.969
– 41.400
337.569
3.02.01
Onderhoud waterveiligheid
248.935
– 25.532
223.403
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
248.935
– 25.532
223.403
3.02.02
Onderhoud zoetwatervoorziening
95.700
– 8.007
87.693
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
95.700
– 8.007
87.693
3.02.03
Vernieuwing
34.334
– 7.861
26.473
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt
met € 42 miljoen verlaagd.
De verlaging van het beschikbare verplichtingenbudget is geheel gerelateerd aan de
hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
Artikel 3.02 Onderhoud en vernieuwing
De verlaging van dit artikelonderdeel met € -41,4 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 18,3 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
CA-middelen instandhouding (€ – 59,5 miljoen)
In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud
en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen
van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel
(artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen
voor de korte termijn (periode tot en met 2025) overgeboekt naar de artikelen waar
ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen. Naast de
overboekingen is er ook sprake van kasschuiven om de bedragen in lijn te brengen met
de programmering.
2.4 Artikel 4 Experimenteren cf. art. III Deltawet
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 4 Experimenten cf. art. III Deltawet
(bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
113.330
39.787
153.117
Uitgaven
331.856
23.288
355.144
4.02
GIV/PPS
331.856
23.288
355.144
4.02.01
GIV/PPS
331.856
23.288
355.144
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt
met € 39,8 miljoen verhoogd.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 34,8 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Afsluitdijk: Afwikkeling restgeschil/schikking WVSO (€ -21,6 miljoen)
Op 20 mei 2022 is de Tweede Kamer geïnformeerd dat er over de afwikkeling van het
opsplitsen van de projectopdracht voor de Bestaande Spuimiddelen (BSM) voor de Afsluitdijk
nog gesprekken werden gevoerd tussen RWS en de opdrachtnemer over enkele geschilpunten.
Inmiddels kan gemeld worden dat Rijkswaterstaat en de opdrachtnemer hier gezamenlijk
uitgekomen zijn. Het onderhandelingsresultaat van de uitkomst bedraagt € 21,6 miljoen.
Dit bedrag wordt bij deze begroting teruggeboekt naar de investeringsruimte op het
Deltafonds.
Verplichtingenschuif binnen Deltafonds (€ 26,6 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale verplichtingenschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Dit betreft een
verplichtingenschuif op de Afsluitdijk om de verplichtingen aan te gaan voor aanvullende
prijsstijgingen.
Uitgaven
Artikel 4.02 GIV/PPS
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 23,3 miljoen wordt veroorzaakt door de
loon- en prijsbijstelling 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld
naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden
de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
2.5 Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 5 Netwerkgebonden kosten en overige
uitgaven (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
363.492
8.526
372.018
Uitgaven
361.260
11.022
372.282
5.01
Apparaat
269.688
12.004
281.692
5.01.01
Staf Deltacommissaris
1.801
102
1.903
5.01.02
Apparaatskosten RWS
267.887
11.902
279.789
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
267.887
11.902
279.789
5.02
Overige uitgaven
95.846
– 9.931
85.915
5.02.01
Overige netwerkgebonden uitgaven
94.200
– 10.118
84.082
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
94.200
– 10.118
84.082
5.02.02
Programma-uitgaven DC
1.646
187
1.833
5.03
Investeringsruimte
– 4.274
8.949
4.675
5.03.01
Programmaruimte
– 4.274
8.949
4.675
5.03.02
Beleidsruimte
0
0
0
5.04
Reserveringen
0
0
0
5.04.01
Reserveringen
0
0
0
Ontvangsten
231.527
0
231.527
05.10
Saldo afgesloten rekeningen
231.527
0
231.527
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt
met € 8,5 miljoen verhoogd.
De aanpassing van het verplichtingenbudget is nagenoeg geheel 1op1 gerelateerd aan
de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Artikel 5.01 Apparaat
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 12,0 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 15,4 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
SCM capaciteit (€ -3,5 miljoen)
De capaciteit RWS is structureel gedekt op een niveau van 9.341 fte en t/m 2030 op
een niveau van 9.572 fte. Hiermee kan de maakbare opgave op instandhouding opgevangen
worden binnen RWS.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,1miljoen.
Artikel 5.02 Overige uitgaven
De verlaging van dit artikelonderdeel met € -9,9 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4,7 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
CA-middelen instandhouding (€ -13,7 miljoen)
In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud
en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen
van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel
(artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen
overgeboekt naar de artikelen waar ze worden ingezet voor de instandhouding van onze
dijken, duinen en dammen. Naast de overboekingen is er ook sprake van kasschuiven om
de bedragen in lijn te brengen met de programmering. Voor nadere toelichting zie bijlage
4 Instandhouding.
XII: Maatwerk KNMI-RWS (€ -1,0 miljoen)
Door Rijkswaterstaat wordt budget beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht
die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,1 miljoen.
Artikel 5.03 Investeringsruimte
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 8,9 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ -8,8 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Kasschuif binnen Deltafonds (€ 16,1 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif
via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid worden de bedragen in de juiste jaren
geplaatst.
Natuurcompensatie Perkpolder (€ -1,7 miljoen)
Bij de aanleg van de nieuwe primaire waterkeringen bij het project Natuur Compensatie
Perkpolder is Thermisch Gereinigde Grond in de kern van de kering toegepast. Vanwege
de toepassing van de TGG is het risico van bodemverontreiniging ontstaan. Op 30 juni
2022 heeft de Minister ingestemd met een aanvullende beheersmaatregel. die is opgenomen
in het Plan van Aanpak dat aan de 4 bevoegde gezagen is aangeboden. Conform het zorgplichtartikel
13 van de Wet Bodembescherming is Rijkwaterstaat als toepasser verantwoordelijk voor
de TGG en zal Rijkswaterstaat uitvoering moeten geven aan de zorgplicht. Voor de financiering
van dee kosten wordt € 1,7 miljoen vanuit artikel 5.03 Investeringsruimte overgeboekt
naar artikel 7.02 Ontwikkeling waterkwaliteit.
SCM capaciteit (€ 3,5 miljoen)
De capaciteit RWS is structureel gedekt op een niveau van 9.341 fte en t/m 2030 op
een niveau van 9.572 fte. Hiermee kan de maakbare opgave op instandhouding opgevangen
worden binnen RWS.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,2 miljoen.
2.6 Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk
(bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Ontvangsten
1.608.637
– 70.657
1.537.980
6.09
Ten laste van begroting IenW
1.608.637
– 70.657
1.537.980
6.09.01
Ten laste van begroting IenW
1.608.637
– 70.657
1.537.980
Toelichting
Ontvangsten
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 86,5 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
HXII: Cyber en Vitaal middelen DF (€ 0,9 miljoen)
Dit betreft het aandeel van het Deltafonds in de middelen uit het Coalitieakkoord
voor de thema’s cybersecurity, economische veiligheid (EV) en vitaal voor de begrotingsjaren
2023 en verder. Het sluit aan bij de doelen uit de Nederlandse Cybersecurity Strategie
(NLCS) en de IenW Cybersecuritystrategie(IWCS) in wording. Deels zijn het middelen
om uitvoering te geven aan Europese richtlijnen die nieuwe eisen stellen aan de weerbaarheid
van vitale organisaties.
Ministerie LNV: Bestuursovereenkomst Nitraat (€ -1,8 miljoen)
Het betreft een overboeking naar het Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit
ten behoeve van de voortzetting van de bestuursovereenkomst Nitraat tot landing in
het Nationaal Programma Landelijk Gebied.
Kaderaanpassing (€ -154,0 miljoen)
Als gevolg van de actualisering van de projectramingen is een kaderaanpassing doorgevoerd
op het DF. Met deze kaderaanpassing worden de uitgavenkaders op het DF weer in balans
gebracht met de programmering. Het gaat om een kaderaanpassing die over de jaren budgetneutraal
is. Vanuit de periode 2023–2028 wordt € 163 miljoen naar latere jaren doorgeschoven.
Daarmee komt de over/onderprogrammering uit op een overprogrammering van € 475 miljoen
in de periode 2023–2028 waarvan € 75 miljoen in 2023.
Diverse kleine aanpassingen (€ -2,3 miljoen).
2.7 Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 7 Investeren in waterkwaliteit (bedragen
x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
195.401
14.921
210.322
Uitgaven
154.277
– 6.829
147.448
7.01
Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water
71.820
3.472
75.292
7.01.01
Real.progr.Kaderrichtlijn water
71.820
3.472
75.292
7.02
Ontwikkeling waterkwaliteit
46.027
– 8.579
37.448
7.02.01
Aanleg waterkwaliteit
34.870
– 7.757
27.113
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
0
1.700
1.700
7.02.02
Planning waterkwaliteit
11.157
– 822
10.335
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
3.408
178
3.630
7.03
Studiekosten waterkwaliteit
36.430
– 1.722
34.708
7.03.01
Studiekosten waterkwaliteit
36.430
– 1.722
34.708
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
6.980
337
7.317
Ontvangsten
36
0
36
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt
met € 14,9 miljoen verhoogd.
Verplichtingenschuif binnen Deltafonds (€ 8,2 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. De belangrijkste op dit artikel
zijn KRW € 25,4 miljoen, Programma Aanpak Grote Wateren € – 16,3 miljoen en Grevelingen
€ -1,0 miljoen.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4,9 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Natuurcompensatie Perkpolder (€ 1,7 miljoen)
Bij de aanleg van de nieuwe primaire waterkeringen bij het project Natuur Compensatie
Perkpolder is Thermisch Gereinigde Grond in de kern van de kering toegepast. Vanwege
de toepassing van de TGG is het risico van bodemverontreiniging ontstaan. Op 30 juni
2022 heeft de Minister ingestemd met een aanvullende beheersmaatregel. die is opgenomen
in het Plan van Aanpak dat aan de 4 bevoegde gezagen is aangeboden. Conform het zorgplichtartikel
13 van de Wet Bodembescherming is Rijkwaterstaat als toepasser verantwoordelijk voor
de TGG en zal Rijkswaterstaat uitvoering moeten geven aan de zorgplicht.
Diverse kleine aanpassingen (€ 0,1 miljoen).
Uitgaven
Artikel 7.01 Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 3,5 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 3,5 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Artikel 7.02 Ontwikkeling waterkwaliteit
De verlaging van dit artikelonderdeel met € -8,6 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 1,5 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit
de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling
Natuurcompensatie Perkpolder (€ 1,7 miljoen)
Bij de aanleg van de nieuwe primaire waterkeringen bij het project Natuur Compensatie
Perkpolder is Thermisch Gereinigde Grond in de kern van de kering toegepast. Vanwege
de toepassing van de TGG is het risico van bodemverontreiniging ontstaan. Op 30 juni
2022 heeft de Minister ingestemd met een aanvullende beheersmaatregel. die is opgenomen
in het Plan van Aanpak dat aan de 4 bevoegde gezagen is aangeboden. Conform het zorgplichtartikel
13 van de Wet Bodembescherming is Rijkwaterstaat als toepasser verantwoordelijk voor
de TGG en zal Rijkswaterstaat uitvoering moeten geven aan de zorgplicht.
Kasschuif binnen Deltafonds (€ -11,8 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair
neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif
via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid worden de bedragen in de juiste jaren
geplaatst. De kasschuif betreft de projecten Programmatische Aanpak Grote wateren
en Getij Grevelingen. Hiermee sluit de projectraming weer aan op de uitvoeringsplanning.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.