Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
36 385 Wijziging van de Wet langdurige zorg en de Algemene Kinderbijslagwet in verband met de invoering van ambtshalve toekenning en toekenning met terugwerkende kracht van dubbele kinderbijslag bij intensieve zorg
Nr. 5
VERSLAG
Vastgesteld 6 september 2023
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid, belast met het voorbereidend
onderzoek van voorliggend wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen
van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de in het verslag opgenomen vragen en opmerkingen afdoende
door de regering worden beantwoord acht de commissie de openbare behandeling van het
wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Inhoudsopgave
I.
Algemeen
1
1.
Aanleiding
1
2.
Hoofdlijnen van het voorstel
2
3.
Verhouding nationale regelgeving en hoger recht
2
4.
Uitvoering
3
5.
Financiële gevolgen
3
6.
Evaluaties
3
7.
Advies en consultatie
3
8.
Inwerkingtreding
3
II.
Artikelsgewijs
3
I. ALGEMEEN
1. Aanleiding
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de stukken met betrekking tot de wijziging
van de Wet langdurige zorg en de Algemene Kinderbijslagwet in verband met de invoering
van ambtshalve toekenning en toekenning met terugwerkende kracht van dubbele kinderbijslag
bij intensieve zorg (Kamerstuk 36 385). Zij danken de regering voor de toelichting op de voorgenomen wijziging. Voorgenoemde
leden hebben hier nog enkele vragen en opmerkingen over.
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van dit wetsvoorstel. Zij vinden het voorstel
een belangrijke verbetering voor ouders met een kind met intensieve zorg en om niet
gebruik tegen te gaan. De leden van de CDA-fractie hebben verder geen vragen.
De leden van de PvdA-fractie en de leden van de GroenLinks-fractie hebben de memorie van toelichting met interesse gelezen. In algemene zin merken deze
leden op dat zij initiatieven om de sociale zekerheid te vereenvoudigen van harte
toejuichen, met name als de complexiteit minder wordt voor de mensen die van sociale
zekerheid afhankelijk zijn.
2. Hoofdlijnen van het voorstel
De leden van de VVD-fractie menen dat een vereenvoudiging van de toekenning van dubbele kinderbijslag bij intensieve
zorg en minder regeldruk voor ouders door middel van proactieve dienstverlening, zoals
de regering dat omschrijft, passend is.
De leden van de VVD-fractie lezen dat, om de zogenoemde proactieve dienstverlening
ten uitvoer te brengen, het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) automatisch een signaal
zal sturen naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB) om zodoende de dubbele kinderbijslag
bij intensieve zorg (DKIZ) automatisch te laten uitkeren. In de memorie van toelichting
geeft de regering aan dat die digitale (persoons)gegevenswisseling tussen het CIZ
en de SVB veilig zal zijn en dat verder geen medische gegevens worden gedeeld in dat
contact. Toch vragen de leden van de VVD-fractie aan de regering of zij garandeert
dat medische- of persoonsgegevens door die gegevenswisseling niet op straat belanden.
De leden van de VVD-fractie merken verder op dat het wetsvoorstel voor 25% van de
DKIZ doelgroep effect zal hebben. De procedure voor de overige doelgroep (75%) zal
door dit voorstel niet wijzigen. Heeft de regering al plannen hoe de procedure voor
de andere 75% van de doelgroep efficiënter gemaakt kan worden? Zo ja, hoe ziet dit
tijdspad eruit? Zo nee, overweegt de regering om verdere onderzoeken te laten doen
hoe het proces verbeterd kan worden voor de overige doelgroep?
De leden van de PvdA-fractie en de leden van de GroenLinks-fractie zien dat het overgebleven voorstel nog steeds vrij complex is. Kan de regering toelichten
hoe verschil wordt gemaakt tussen uitwonende en thuiswonende kinderen? Werkt het wetsvoorstel
voor beide groepen hetzelfde?
De leden van de PvdA-fractie en de leden van de GroenLinks-fractie zijn daarnaast
benieuwd naar hoe de maatregelen in het wetsvoorstel zich tot elkaar verhouden. Enerzijds
zorgt het wetsvoorstel voor ambtshalve toekenning, en anderzijds voor het gericht
informeren van ouders over recht op DKIZ. Is dat gericht informeren nog steeds noodzakelijk
als al ambtshalve toegekend wordt? Kan de regering daarnaast bevestigen dat er geen
extra risico op terugvorderingen bestaat door het ambtshalve toekennen van DKIZ?
3. Verhouding nationale regelgeving en hoger recht
De leden van de VVD-fractie lezen dat de DKIZ niet automatisch toegekend kan worden door knelpunten in de huidige
wetgeving (Algemene Kinderbijslagwet (AKW)). Werken met toestemming van de ouders
levert volgens de regering geen vereenvoudiging op. Deze leden vragen waarom niet:
is het niet eenvoudig voor ouders als zij benaderd worden, gewezen worden op hun rechten
en slechts toestemming hoeven te geven om de DKIZ uitgekeerd te krijgen? Zit er wetgeving
in de weg om dit mogelijk te maken, of zijn er andere knelpunten?
4. Uitvoering
5. Financiële gevolgen
De leden van de PvdA-fractie en de leden van de GroenLinks-fractie lezen in de memorie van toelichting over de AKW+, die bestaat ter compensatie voor
het mislopen van de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK). Zij hopen dat de
regering kan bevestigen dat de AKW+ wel blijft bestaan, ondanks het feit dat de IACK
wordt afgeschaft. De afschaffing van de IACK hangt immers samen met het invoeren van
(bijna) gratis kinderopvang, wat niet of weinig relevant is voor de doelgroep van
de AKW+.
6. Evaluatie
7. Advies en consultatie
8. Inwerkingtreding
II. ARTIKELSGEWIJS
De voorzitter van de commissie, Kuzu
Adjunct-griffier van de commissie, Van den Broek
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. Kuzu, voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
E.E. van den Broek, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.