Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveGeraamde uitgaven en ontvangstenA. Artikelsgewijze toelichting bij het begrotingswetsvoorstelB. Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen1. Leeswijzer2. Beleidsartikelen2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten3. Niet-beleidsartikelen3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld4. BijlagenBijlage 1: Verdiepingshoofdstuk Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste KamerArtikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede KamerArtikel 3. Wetgeving en controle Tweede KamerArtikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerArtikel 10. Nog onverdeeld
36 410 IIA Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2024
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2023–2024
GERAAMDE UITGAVEN EN ONTVANGSTEN
Figuur 1 Geraamde uitgaven verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 239.158.000,-
Figuur 2 Geraamde ontvangsten verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 3.865.000-
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET BEGROTINGSWETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld.
Het wetsvoorstel strekt ertoe om de onderhavige begrotingsstaat voor het aangegeven jaar vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor dat jaar. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota.
Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten vastgesteld. De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.M.de Jonge
B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1. Leeswijzer
Algemeen
Voor u ligt de begroting 2024 van de Staten-Generaal (IIA).
Groeiparagraaf
Ten opzichte van de begroting 2023 zijn geen wijzigingen voorzien.
Coronamaatregelen
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de Staten-Generaal (IIA) zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.
Beleidsagenda
Een College dient, conform artikel 2.1 lid 7 van de Comptabiliteitswet 2016 betreffende een niet-departementale begroting, enkel haar taken en bedrijfsvoering weer te geven. Derhalve bevat deze niet-departementale begroting – in vergelijking met departementale begrotingen waarbij wel een weergave van het beleid wordt opgenomen – geen beleidsagenda.
Beleidsartikelen
Deze begroting is opgebouwd uit de volgende beleidsartikelen:
– Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
– Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
– Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
– Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
A. Algemene doelstelling
B. Rol en verantwoordelijkheid
C. Beleidswijzigingen
D. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
E. Toelichting op de instrumenten
Budgetflexibiliteit
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid is geen informatie opgenomen over de budgetflexibiliteit, omdat het grotendeels apparaatsuitgaven betreft.
Niet-beleidsartikel
De begroting bevat het volgende niet-beleidsartikel:
– Artikel 10. Nog onverdeeld
De begroting IIA valt onder de niet-departementale begrotingen. Vanwege een afwijkend regime kent deze begroting geen centraal apparaatsartikel.
Bijlagen
Bijlage 1 bevat het verdiepingshoofdstuk voor de Staten-Generaal. Het uitgangspunt is om daar de beleidsmatige en technische mutaties toe te lichten die groter zijn dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2023 is opgenomen, de staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen op basis van RBV 2023
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)
Technische mutaties (ondergrens in € mln.)
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 4 mln.Ontvangsten 2 mln.
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
10. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
2. Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
A. Algemene doelstelling
De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal, zoals de vergadering op Prinsjesdag waarin de koning de troonrede voorleest.
De kerntaken van de Eerste Kamer zijn het toetsen van voorgenomen wetgeving als medewetgever en het controleren van het regeringsbeleid.
De Eerste Kamer heeft als doel goede wetgeving en controle tot stand brengen. Dit vertaalt zich in:
– Deugdelijke toetsing van de kwaliteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van nationale en Europese ontwerpwet- en regelgeving;
– Adequate controle van het Nederlandse regeringsbeleid;
– Transparantie over de uitoefening van haar eigen taken en bevoegdheden en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte ondersteunende organisatie: de griffie;
De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Na aanvaarding door de Eerste Kamer bekrachtigt het staatshoofd wet- en regelgeving.
De controle op het regeringsbeleid gebeurt in interactie met de regering. De Eerste Kamer is betrokken bij de voorbereiding van zowel nationale als Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen.
De bevoegdheden van de Eerste en Tweede Kamer op Europees terrein
zijn dezelfde als op nationaal terrein. De Eerste Kamer:
– Voert onder andere overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving;
– Participeert in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties;
– Onderhoudt contacten met parlementen en regeringen van andere Europese lidstaten.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
In 2024 wordt de professionalisering van de Griffie verder vormgegeven.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Art.
Verplichtingen
20.432
24.289
23.663
21.975
21.129
20.045
20.045
Uitgaven
21.178
24.289
23.663
21.975
21.129
20.045
20.045
1.0
Wetgeving en controle Eerste Kamer
21.178
24.289
23.663
21.975
21.129
20.045
20.045
Institutionele inrichting
15.701
18.801
18.175
16.487
15.641
14.827
14.827
Apparaat Eerste Kamer
15.701
18.801
18.175
16.487
15.641
14.827
14.827
Personele uitgaven
4.910
5.023
5.023
5.023
5.023
5.023
5.023
Vergoedingen voorzitter/leden Eerste Kamer
4.910
5.023
5.023
5.023
5.023
5.023
5.023
Materiële uitgaven
567
465
465
465
465
195
195
Verenigde vergadering
567
465
465
465
465
195
195
Ontvangsten
342
240
140
140
140
140
140
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
Het artikelonderdeel Apparaat Eerste Kamer maakt de ondersteuning van de Eerste Kamer mogelijk. Hieronder vallen zowel de capaciteit voor ondersteuning als exploitatie en beheer van de organisatie, huisvesting en de fractiekosten.
Personele uitgaven
Vergoeding Voorzitter/leden Eerste Kamer
Dit betreft de vergoedingen aan de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer en daaruit voortvloeiende uitgaven.
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergaderingen en daarom ook verantwoordelijk voor de uitvoering van deze vergaderingen. Voor 2024 staat één vergadering gepland (Prinsjesdag).
Ontvangsten
De ontvangsten hebben voornamelijk betrekking op de afwikkeling van verstrekte voorschotten met betrekking tot de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer uit het voorgaande begrotingsjaar.
2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen, geschaard.
De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer, de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de Wet schadeloosstelling, zorg voor de uitgaven ten behoeve van:
– De schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer;
– De wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2024 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Art.
Verplichtingen
36.903
36.861
37.729
39.476
38.350
37.804
37.804
Uitgaven
35.329
36.861
37.729
39.476
38.350
37.804
37.804
2.0
Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
35.329
36.861
37.729
39.476
38.350
37.804
37.804
Institutionele inrichting
25.054
24.997
25.245
25.247
25.247
25.247
25.247
Schadeloosstelling
25.054
24.997
25.245
25.247
25.247
25.247
25.247
Personele uitgaven
10.275
11.864
12.484
14.229
13.103
12.557
12.557
Pensioenen en wachtgelden
10.275
11.864
12.484
14.229
13.103
12.557
12.557
Ontvangsten
43
86
86
86
86
86
86
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Materiële uitgaven
Schadeloosstelling
Op dit artikelonderdeel staan de uitgaven voor de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer. Ingevolge de Wet Schadeloosstelling leden Tweede Kamer draagt de Tweede Kamer de uitgaven voor schadeloosstelling en de reis- en overige onkostenvergoedingen voor de leden van de Tweede Kamer.
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
Op basis van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers draagt de Tweede Kamer zorg voor de uitgaven van pensioenen en wachtgelden voor de oud-leden van de Tweede Kamer. In verband met de verkiezingen van 2025 is het budget voor 2025 en 2026 hoger.
Ontvangsten
De ontvangsten op dit artikelonderdeel hebben betrekking op de verrekening van neveninkomsten.
2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Volksvertegenwoordiging
Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: controle van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de artikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetten en andere voorschriften), 105 (begrotingen), en 137 en 138 (grondwetgeving) van de grondwet en enkele andere (grond)wetsartikelen.
De ambtelijke diensten
Het ondersteunen van het constitutioneel proces. Dit doen de ambtelijke diensten door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteiten, zoals door de Kamer bepaald, zijn daarbij leidend.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2024 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Art.
Verplichtingen
153.654
177.354
176.115
170.325
175.950
170.660
168.000
Uitgaven
157.556
177.354
176.115
170.325
175.950
170.660
168.000
3.0
Wetgeving en controle Tweede Kamer
157.556
177.354
176.115
170.325
175.950
170.660
168.000
Institutionele inrichting
108.161
124.721
126.716
118.002
125.805
121.604
118.944
Apparaat Tweede Kamer
107.876
123.416
125.378
116.667
124.470
120.269
117.609
Onderzoeksbudget
285
1.305
1.338
1.335
1.335
1.335
1.335
Materiële uitgaven
49.395
52.633
49.399
52.323
50.145
49.056
49.056
Drukwerk
830
2.126
2.146
2.146
2.146
2.146
2.146
Fractiekosten
42.936
43.101
44.010
47.279
45.101
44.012
44.012
Uitzending leden
262
517
517
517
517
517
517
Parlementaire enquêtes
3.170
4.508
345
0
0
0
0
Bijdrage ProDemos
2.197
2.381
2.381
2.381
2.381
2.381
2.381
Ontvangsten
11.746
8.339
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
Overzicht van risicoregelingen
Tabel 5 Overzicht garanties (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitstaande garanties 2022
Verleende garanties 2023
Vervallen garanties 2023
Uitstaande garanties 2023
Garantie plafond 2023
Geraamd te verlenen 2024
Geraamd te vervallen 2024
Uitstaande garanties 2024
Garantie plafond 2024
Art.
Fractiekosten
6.499
0
0
6.499
0
0
0
6.499
6.499
Totaal
6.499
0
0
6.499
0
0
0
6.499
6.499
Toelichting
Op basis van de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer 2014 krijgen de fracties een voorschot van 100% voor fractiekosten. De fracties kunnen zelf een egalisatiereserve opbouwen. Sinds 1 januari 2014 kunnen er geen nieuwe trekkingsrechten worden opgebouwd.
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
Dit artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Tweede Kamer.
Onderzoeksbudget
De Tweede Kamer beschikt over een bedrag voor uitgaven aan Kennis en Onderzoek om de Kamerbrede onderzoeken uit te voeren. Verder zijn 16 Kamercommissies ingesteld die ieder beschikken over een eigen budget.
Materiële uitgaven
Drukwerk
Op dit artikelonderdeel staan de geraamde uitgaven voor de publicatie van officiële documenten.
Fractiekosten
Het bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten van de fractiestichtingen is in 2025 en 2026 hoger. De reden voor deze verhogingen zijn de geplande Tweede Kamerverkiezingen van 2025. Bij zetelverlies ontvangen de fractiestichtingen nog een jaar lang een bijdrage gebaseerd op het oude zetelaantal.
Uitzending leden
Op dit artikelonderdeel staat het bedrag dat beschikbaar is voor commissies en werkbezoeken aan het buitenland.
Parlementaire enquêtes
Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven gepland voor parlementaire enquêtes. In 2024 loopt de Parlementaire Enquête Fraudebeleid en dienstverlening.
Bijdrage ProDemos
Jaarlijks betaalt de Tweede Kamer een bijdrage aan ProDemos voor de uitvoering van educatieve activiteiten. Hierover maken de Tweede Kamer en ProDemos jaarlijks afspraken.
Ontvangsten
De ontvangsten bestaan uit diverse posten. De omzet van het restaurantbedrijf, doorbelastingen aan derden en inhoudingen op lonen en salaris en ontvangsten voor zwangerschaps- en bevallingsuitkeringen.
2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft de kosten van interparlementaire activiteiten.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2024 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Art.
Verplichtingen
1.031
1.628
1.651
1.651
1.651
1.651
1.651
Uitgaven
948
1.628
1.651
1.651
1.651
1.651
1.651
4.0
Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
948
1.628
1.651
1.651
1.651
1.651
1.651
Materiële uitgaven
948
1.628
1.651
1.651
1.651
1.651
1.651
Interparlementaire betrekkingen
948
1.628
1.651
1.651
1.651
1.651
1.651
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
Het betreft de volgende uitgavenposten:
– Uitzending van Kamerleden naar internationale organisaties;
– Aandeel van Nederland in de kosten van interparlementaire organen;
– Contacten tussen de (voormalige) parlementen van het Koninkrijk;
– Ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organisaties.
– De activiteiten van de Nederlandse groep van de Interparlementaire Unie (IPU)
Kengetallen
Tabel 7 Overzicht interparlementaire betrekkingen (bedragen x € 1.000)
Gemiddelde uitgaven per lid
2018
2019
2020
2021
2022
Interparlementaire betrekkingen
1.171
1.180
904
890
947
Gemiddeld per zetel (225)
5
5
4
4
4
3. Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
A. Budgettaire gevolgen
Tabel 8 Budgettaire gevolgen artikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Art.
Verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
0
0
0
0
10.0
Nog onverdeeld
0
0
0
0
0
0
0
Nog te verdelen
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
4. Bijlagen
Bijlage 1: Verdiepingshoofdstuk
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Uitgaven
Tabel 9 Uitgaven beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
20.936
20.536
20.432
19.636
18.871
‒
Mutatie nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
3.400
2.980
1.543
1.493
1.174
1.174
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
18.871
Nieuwe mutaties
‒ 47
147
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2024
24.289
23.663
21.975
21.129
20.045
20.045
Ontvangsten
Tabel 10 Ontvangsten beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
140
140
140
140
140
‒
Mutatie Nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
140
Nieuwe mutaties
100
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2024
240
140
140
140
140
140
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
Uitgaven
Tabel 11 Uitgaven beleidsartikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
34.771
35.303
36.946
35.887
35.373
‒
Mutatie nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
2.090
2.426
2.530
2.463
2.431
2.431
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
35.373
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2024
36.861
37.729
39.476
38.350
37.804
37.804
Ontvangsten
Tabel 12 Ontvangsten beleidsartikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
86
86
86
86
86
‒
Mutatie nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
86
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2024
86
86
86
86
86
86
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Uitgaven
Tabel 13 Uitgaven beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
153.712
147.151
149.398
147.646
146.616
‒
Mutatie nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
0
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
27.684
24.922
20.927
28.304
24.044
21.384
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
146.616
Nieuwe mutaties
‒ 4.042
4.042
0
0
0
0
Waarvan:
1. CAO-middelen
‒ 1.292
1.292
2. Kasschuif Tweede Kamer
‒ 2.750
2.750
Stand ontwerpbegroting 2024
177.354
176.115
170.325
175.950
170.660
168.000
Toelichting
1. CAO-middelen
De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het incidentele verschil t.o.v. CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif naar 2024.
2. Kasschuif Tweede Kamer
Door een vertraging in de aanbesteding van het nieuwe informatiesysteem zullen de uitgaven niet in 2023 maar in 2024 plaats gaan vinden. Daarnaast is voor het uitvoeren van een motie nader onderzoek nodig. Ook hiervoor schuiven de kosten door naar 2024.
Ontvangsten
Tabel 14 Ontvangsten beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
‒
Mutatie nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
3.639
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2024
8.339
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Uitgaven
Tabel 15 Uitgaven beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
1.574
1.574
1.574
1.574
1.574
‒
Mutatie nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
54
77
77
77
77
77
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
1.574
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2024
1.628
1.651
1.651
1.651
1.651
1.651
Ontvangsten
Tabel 16 Ontvangsten beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
0
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2024
0
0
0
0
0
0
Artikel 10. Nog onverdeeld
Uitgaven
Tabel 17 Uitgaven niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
0
0
0
0
0
0
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
0
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2024
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
Tabel 18 Ontvangsten niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Stand ontwerpbegroting 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie nota van Wijziging 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie amendement 2023
0
0
0
0
0
‒
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023
0
0
0
0
0
‒
Extrapolatie
‒
‒
‒
‒
‒
0
Nieuwe mutaties
0
0
0
0
0
0
Stand ontwerpbegroting 2024
0
0
0
0
0
0
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Voor |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.