Lijst van vragen : Lijst van vragen over de resultaten verwervingsvoorbereiding project ‘airborne vehicles’ (Kamerstuk 27830-407)
2023D27493 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Defensie heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris
van Defensie over de Resultaten verwervingsvoorbereiding project «airborne vehicles» (Kamerstuk 27 830, nr. 407).
De voorzitter van de commissie,
De Roon
De adjunct-griffier van de commissie,
Goorden
Nr
Vraag
1
Klopt het dat het voertuig van Mercedes-Benz waarvan in 2021 het contract ontbonden
is, niet alleen niet kon voldoen aan de beschermingseisen ten aanzien van artilleriedreiging
in combinatie met het geëiste laadvermogen, maar dat er ook problemen waren om het
voertuig onder een Chinook-helikopter te vervoeren?
2
Voldoet het RLS/Mercedes voertuig (2023) aan het programma van eisen dat uiteindelijke
leidde tot de gunning in 2018?
3
Voldeed de Vector aan het programma van eisen dat uiteindelijk in 2018 leidde tot
de gunning aan Mercedes?
4
Is het winnende voertuig van RLS/Mercedes de Caracal zoals dat geadverteerd wordt
op de website van Rheinmetall?
5
Klopt het dat het winnende voertuig van RLS/Mercedes niet onder realistische omstandigheden
fysiek getest is om onder een Chinook te vervoeren in underslung mode?
6
Is er voor alle wensen uit het programma van eisen onder realistische omstandigheden
getest met uitontwikkelde (prototype-)voertuigen?
7
Is vervoer onder een Chinook wel een wenselijke eigenschap bij het nieuwe voertuig
voor de Luchtmobiele Brigade?
8
Kunt u aangeven waar het winnende voertuig van RLS/Mercedes al in gebruik is bij een
krijgsmacht, aangezien er wordt gesproken over keuze voor een military off the shelf
aankoop? Indien dit het geval is, over hoeveel voertuigen beschikt de desbetreffende
krijgsmacht?
9
Klopt het dat bij het winnende voertuig van RLS/Mercedes alleen het G-klasse chassis
van Mercedes Benz van de plank is, maar het op basis daarvan ontwikkelde voertuig
nog voor geen enkele afnemer is geproduceerd?
10
Wat is de definitie van military off the shelf? Is dit nog steeds «Militaire producten van de plank kunnen snel worden geleverd. Ze hebben verder met
civiele producten van de plank gemeen, dat ze doorgaans breed beschikbaar en in gebruik
zijn, zowel bij de reguliere defensieorganisaties als bij andere partijen in het veiligheidsdomein», zoals genoemd op pagina 34 van de beleidsdoorlichting «Van de plank tenzij» uit
2021? Zo ja, hoe verhoudt het breed in gebruik zijn zich tot het winnende ontwerp
van RLS/Mercedes en tot het ontwerp van KMW?
11
Wat kan de Caracal van Rheinmetall wat het voertuig van KMW/Defenture niet kan?
12
Is het door KMW/Defenture aangeboden ontwerp hetzelfde als de Vector die nu al bij
het Korps Commandotroepen en Luchtmobiele Brigade in gebruik is, of zijn er grote
verschillen?
13
Zijn er bij Defensie klachten over of problemen met voertuigen van Defenture?
14
Hoe zijn de ervaringen van de Nederlandse krijgsmacht met de Vector?
15
Klopt het dat het voertuig waarvoor in 2021 het contract ontbonden is ook gebruik
maakte van het G-klasse chassis?
16
Is het Mercedes chassis 100% compliant aan het door Nederland gestelde programma van
eisen?
17
Is er ook een verificatie gedaan om de compliance aan te tonen voor het voertuig van
RLS/Mercedes en de Vector?
18
Klopt het dat er nog niet afgewikkelde claims tussen Defensie en Mercedes zijn vanwege
de in 2021 ontbonden overeenkomst?
19
Klopt het dat de schadeclaims onderdeel zijn geworden van de gunningscriteria?
20
Klopt het dat het winnende voertuig van RLS/Mercedes niet zwaarder belast mag worden
dan een maximaal voertuiggewicht van 4,9 ton?
21
Klopt het dat het G-klasse chassis in het gebruik voor voertuigen die nu al rijden
niet zwaarder belast mag worden dan een maximaal voertuiggewicht van 4,9 ton?
22
Klopt het dat bij een hogere tonnage een derde as nodig is en de draaicirkel van het
voertuig 22 meter wordt in tegenstelling tot de 9 meter die bijvoorbeeld de Vector
telt?
23
Klopt het dat de variant van KMW/Defenture maximaal 5,7 ton gewicht aan kan en daarvoor
geen derde as nodig heeft waardoor de draaicirkel beperkt blijft tot 9 meter?
24
Klopt het dan dat het, om aan de technische specificaties van diverse applicaties
in de verwerving te voldoen, vereist is dat het voertuig 5,5 tot 5,7 ton weegt?
25
Klopt het dat niet alle gewenste configuraties op het door RLK/Mercedes geselecteerde
platform te bouwen zijn?
26
Welke boeteclausules zitten er in het contract als het ontwerp van RLS toch niet blijkt
te voldoen aan alle eisen, bijvoorbeeld doordat het G-klasse chassis hier niet geschikt
voor is?
27
Kunt u, gelet op de opmerking dat het nieuw gekozen voertuig specifieker geschikt
is voor luchtmobiel optreden en in een Chinook vervoerd kan worden, aangeven of de
Vector ook in een Chinook vervoerd kan worden? Kunt u daarnaast een toelichting geven
hoeveel Chinooks er nodig zijn om in één keer een infanteriecompagnie met hun organieke
voertuigen te transporteren en hoe zich dit verhoudt tot de gemiddelde beschikbaarheid
van Chinooks waarvan er ook een aantal in de VS staan voor trainingen?
28
Wat zijn de meerkosten in onderhoud en aanhouden van reservedelen nu de Luchtmobiele
Brigade en het Korps Commandotroepen met twee verschillende voertuigen met een verschillend
chassis gaan werken, ten opzichte van de situatie dat beiden met de Vector zouden
werken? Welke beperkingen geeft dit aan de uitwisseling en voor meerdere taken inzetbaar
zijn van onderhoudspersoneel?
29
Klopt het dat in het opstellen van het programma van eisen er gaandeweg eisen zijn
geschrapt? Zo ja, zijn dit ook eisen waarvan bekend was dat de al in gebruik zijnde
Vector er wel aan voldeed maar waar het op de G-Klasse gebaseerde ontwerp van RLS
moeite mee zou hebben?
30
Klopt het dat Defenture alleen deel kon nemen aan de Duitse aanbesteding onder voorwaarde
dat er een verbintenis werd aangegaan met RLS dan wel KMW?
31
Wanneer kan de levering van de serieproductie voertuigen van RLS aanvangen en wanneer
van KMW? Hoeveel kunnen de leveranciers per jaar afleveren en is de levering gelijk
verdeeld voor zowel Nederland als Duitsland?
32
Kunt u aangeven of en, zo ja, in welke mate het voertuig van zowel RLS/Mercedes en
KMW/Defenture in Nederland wordt geproduceerd?
33
Worden alle aan Nederland geleverde voertuigen volledig in Nederland onderhouden?
34
Worden, gezien de integratie van de Nederlandse landmacht in de Duitse landmacht,
de voertuigen hoofdzakelijk in Nederland of Duitsland gestationeerd?
35
Kunt u aangeven hoeveel verschil er in Nederlandse industriële participatie is tussen
beide projecten?
36
Hoe is het programma van eisen van het nieuw gekozen voertuig precies tot stand gekomen?
37
Hoe zou de totstandkoming van een programma van eisen voor een nieuw voertuig transparanter
gemaakt kunnen worden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. de Roon, voorzitter van de vaste commissie voor Defensie -
Mede ondertekenaar
F.C.G. Goorden, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.