Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
36 360 IX Jaarverslag en slotwet Ministerie van Financiën en Nationale Schuld 2022
Nr. 9
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 9 juni 2023
De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van dit
voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van
vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 24 mei 2023 voorgelegd aan de Minister van Financiën. Bij brief
van 6 juni 2023 zijn ze door de Minister van Financiën beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Tielen
De adjunct-griffier van de commissie, Lips
Vragen en antwoorden
Vraag 1
Hoeveel extra uitzendkrachten waren er nodig voor uitvoering van het noodspoor, waarom
waren extra mensen nodig en wat is de budgettaire overschrijding?
Antwoord op vraag 1
Bij kamerbrief van 16 september 20221 is uw Kamer geïnformeerd over het niet tijdig niet kunnen uitvoeren van de accijnsrichtlijn
en de voorgestelde maatregelen. Voor het vervoer van goederen waarover (nog) geen
accijns is voldaan is een papieren noodprocedure opgesteld. Het gaat daarbij om ongeveer
3000 documenten per dag, die met het vorige systeem digitaal werden verwerkt. De Douane
dient deze documenten handmatig af te handelen, wat leidt tot langere doorlooptijd
en meer capaciteit. Geprognosticeerd is dat er in totaal 125 fte aan uitzendkrachten
nodig zou zijn voor de afhandeling van deze papieren noodprocedure. De kosten van
de inhuur van deze 125 fte zijn ca. 6 mln. euro. Hiervoor is in 2023 voldoende budgettaire
dekking binnen de FIN-begroting beschikbaar. De verplichting voor het uitzendkrachtencontract
is echter al in 2022 aangegaan in plaats van, zoals eerder verwacht, pas in 2023.
Dit heeft geleid tot een overschrijding in de slotwet 2022 van de verplichtingen (niet
op de kasuitgaven die hieruit later zullen voortvloeien). Voor de stand van zaken
ten aanzien van de uitvoering van de accijnsrichtlijn verwijs ik uw Kamer naar de
andere brieven die naar uw Kamer zijn gestuurd2.
Vraag 2
Wat is het verschil tussen de lagere personele en materiële uitgaven onder de verplichtingen
en de uitgaven op artikel 1 Belastingen en artikel 8 kerndepartement en waarom verschillen
de bedragen, en kunnen deze worden opgeteld of overlappen deze bedragen?
Antwoord op vraag 2
De bedragen hebben betrekking op verschillende organisatieonderdelen van het Ministerie
van Financiën. De lagere personele en materiële uitgaven onder de verplichtingen en
de uitgaven op artikel 1 Belastingen hebben betrekking op de apparaatsbudgetten van
de Belastingdienst. De personele en materiële uitgaven die op artikel 8 Apparaat kerndepartement
worden verantwoord, hebben betrekking op het beleidsdepartement van Financiën. Deze
bedragen overlappen niet en kunnen desgewenst worden opgeteld.
Vraag 3
Hebben de lagere personele uitgaven ook te maken met het niet behalen van de benodigde
capaciteit?
Antwoord op vraag 3
Het slotwetverschil op de personele uitgaven van artikel 1 Belastingen komt onder
meer doordat de personele uitgaven voortkomend uit de nieuwe cao in 2022 lager uitvielen
dan eerder begroot. Met het budgettaire gevolgen van het achterblijven van de bezetting
bij de formatie is al eerder in 2022 in de (suppletoire) rekening gehouden in de Financiënbegroting.
Dit verklaart dus niet het verschil zoals opgenomen in de Slotwet.
Vraag 4
Was het in het kader van de overschrijdingen op externe inhuur niet mogelijk externen
in vaste dienst aan te trekken of op andere wijze de kosten te beperken? Waarom is
niet op een andere manier personeel aangetrokken voor het noodspoor accijns?
Antwoord op vraag 4
Het gaat om tijdelijk benodigde extra capaciteit. Nadat de aanpassingen aan het systeem
zijn voltooid, is er geen papieren noodstroom meer nodig en worden de documenten digitaal
verwerkt. Vanaf dat moment is er geen behoefte meer aan extra capaciteit. Vanwege
de korte doorlooptijd is het niet doelmatig om personeel in vaste dienst aan te trekken.
Er is geprobeerd via Switch (leerwerktraject binnen de Belastingdienst) medewerkers
in te huren. Dat is niet gelukt. Ook is er nagedacht over het inhuren van arbeidsparticipanten.
Dat bleek echter niet passend en zou te lang duren om hen te werven en op te leiden.
Uiteindelijk zijn uitzendkrachten ingehuurd.
Vraag 5
Waarom waren de bijdragen aan medeoverheden en schadevergoedingen inzake de hersteloperatie
toeslagen te hoog ingeschat en waren deze budgetten dan niet nodig?
Antwoord op vraag 5
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft bijdrages aan gemeenten via de Specifieke Uitkering (SPUK) voor Toeslagenherstel.
Gemeenten hebben in 2022 minder verantwoord middels de Single information Single audit
(SiSa) dan vooraf werd ingeschat. De niet-benutte middelen zijn naar verwachting weldegelijk
meerjarig benodigd en zijn, na afboeking bij Slotwet 2022, dit voorjaar middels de
1e suppletoire begroting 2023 opnieuw (meerjarig) beschikbaar gesteld.
(Schade)vergoeding
De realisatie bleef hoofdzakelijk achter op de begroting vanwege de volgende drie
redenen:
1. Een deel van de compensatiebetalingen van december 2022 vinden in 2023 plaats vanwege
het afsluiten van het boekjaar;
2. Bij het kwijtschelden van private schulden is sprake van een langere doorlooptijd
dan eerder verwacht;
3. En was in 2022 sprake van minder in gebreke stellen (IGS) en Beroep Niet Tijdig dan
verwacht.
Voor alle drie geldt dat de niet-benutte middelen naar verwachting weldegelijk meerjarig
benodigd zijn en dat deze, na afboeking bij Slotwet 2022, dit voorjaar middels de
1e suppletoire begroting 2023 opnieuw (meerjarig) beschikbaar gesteld zijn.
Vraag 6
Om hoeveel fte gaat de onderschrijding van 12,6 miljoen euro op eigen personeel en
om hoeveel fte gaat de overschrijding van 14,5 miljoen euro op inhuur externen onder
personele uitgaven bij «verplichtingen», en om hoeveel fte gaat de onderschrijding
van 13 miljoen euro op eigen personeel en om hoeveel fte gaat de overschrijding van
8,2 miljoen euro op inhuur externen onder personele uitgaven bij «uitgaven»?
Antwoord op vraag 6
De lagere personele uitgaven worden voornamelijk veroorzaakt door het verloop (in-
en uitstroom) van personeel, waardoor de betreffende functies tijdelijk vacant zijn.
De hiermee samenhangende ambtelijke onderbezetting (eigen personeel) wordt zo veel
als mogelijk opgevangen door de inzet van externen (inhuur externen). De verplichtingen
kunnen van jaar tot jaar afwijken van de uitgaven, omdat een verplichting voor externe
inhuurcontracten vaak in één keer meerjarig wordt aangegaan, terwijl de hieruit voortvloeiende
kasuitgaven in toekomstige jaren plaatsvinden.
Indien de per saldo slotwetmutatie op personele uitgaven (eigen personeel en inhuur
externen; per saldo circa € 4,8 mln. onderuitputting) in fte uitgedrukt zou worden,
komt dit indicatief overeen met circa 50 fte.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.Z.C.M. Tielen, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
W.A. Lips, adjunct-griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen |
---|---|---|---|
VVD | 34 | Voor | |
D66 | 24 | Voor | |
PVV | 17 | Voor | |
CDA | 14 | Voor | |
PvdA | 9 | Voor | |
SP | 9 | Voor | |
GroenLinks | 8 | Voor | |
PvdD | 6 | Tegen | |
ChristenUnie | 5 | Voor | |
FVD | 5 | Tegen | |
DENK | 3 | Voor | |
Groep Van Haga | 3 | Voor | |
JA21 | 3 | Voor | |
SGP | 3 | Voor | |
Volt | 2 | Voor | |
BBB | 1 | Voor | |
BIJ1 | 1 | Niet deelgenomen | |
Fractie Den Haan | 1 | Voor | |
Gündogan | 1 | Voor | |
Omtzigt | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.