Lijst van vragen : Lijst van vragen over het Jaarverslag Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2022 (Kamerstuk 36360-XII-1)
2023D22097 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister over het Jaarverslag Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2022 (Kamerstuk 36 360 XII, nr. 1).
De voorzitter van de commissie,
Tjeerd de Groot
De griffier van de commissie,
Rijkers
Nr
Vraag
1
Wat was de inzet van Nederland in EU-verband voor een «ambitieuze» Europese bijmengverplichting?
En was deze gelijk aan de afgesproken inzet in het Akkoord Duurzame Luchtvaart? Zo
nee, waarom niet?
2
Welke andere landen pleitten net als Nederland voor datzelfde onbekende «ambitieuze»
percentage bijmengverplichting?
3
Wat betekent de lager uitgevallen bijmengverplichting van 6% voor het behalen van
de doelen zoals afgesproken in het Akkoord Duurzame Luchtvaart?
4
Op welke manier wordt er ingezet op de onderdelen van het Groeifondsvoorstel «Luchtvaart
in Transitie» die niet gehonoreerd zijn? Waar komt de dekking hierbij vandaan?
5
Hoeveel passagiers werden er vervoerd door de grootste luchthavens in het Midden-Oosten
en Turkije? Hoeveel was dit in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
6
Hoeveel vliegbewegingen werden er uitgevoerd door de grootste luchthavens in het Midden-Oosten
en Turkije? Hoeveel was dit in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
7
Hoeveel passagiersbestemmingen waarnaar (meer dan twee keer per jaar) met voornamelijk
geregelde vluchten wordt gevlogen, werden er in 2022 aangedaan door de grootste luchthavens
in het Midden-Oosten en Turkije? Hoeveel was dit in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021
en 2022?
8
Hoe verschilt Schiphol ten opzichte van de grootste luchthavens in het Midden-Oosten
en Turkije als het gaat om de luchthavengelden, de Air Traffic Control (ATC)-heffingen
en de overheidsheffingen? Hoe verschilde dit in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en
2022?
9
In hoeverre verschilt Schiphol in 2022 met de grootste luchthavens in het Midden-Oosten
en Turkije? Hoe verschilde dit in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
10
Hoeveel euro gaat er vanuit het Ministerie van IenW toe naar het ondersteunen van
gemeenten bij het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek?
11
Hoe worden gemeenten ondersteund bij het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek?
12
Hoeveel bedrijven hebben in 2022 een subsidie aangevraagd voor een elektrische bestelauto?
Hoeveel waren dit er in 2021?
13
Hoeveel CO2 per euro levert het besparen van CO2 in de mobiliteitssector op, zowel in de mobiliteitssector zelf (tank to wheel) als
in de hele keten (well to wheel)?
14
Hoeveel euro kost het besparen van CO2 in de mobiliteitssector?
15
Hoeveel CO2 is in de mobiliteitssector bespaard, zowel in de mobiliteitssector zelf (tank to
wheel) als in de hele keten (well to wheel)?
16
Hoeveel minder verkeersoverlast, ernstige verkeersgewonden en verkeersdoden worden
verwacht naar aanleiding van de pilot om schoolzones te vermijden?
17
Hoeveel CO2 per euro aan stimuleringen heeft de groei van het aantal elektrische voertuigen tot
nu toe opgeleverd, zowel in de mobiliteitssector (tank to wheel) als in de hele keten
(well to wheel)?
18
Hoeveel euro aan stimuleringen heeft de groei van het aantal elektrische voertuigen
tot nu toe gekost?
19
Hoeveel CO2 heeft de groei van het aantal elektrische voertuigen tot nu toe bespaard, zowel in
de mobiliteitssector (tank to wheel) als in de hele keten (well to wheel)?
20
Hoeveel elektrische auto’s rijden er rond in Nederland? Hoeveel procent is dit van
het totaal?
21
Hoe groot is het aandeel van 60-plussers onder de ernstige verkeersgewonden? Hoe groot
was dit aandeel in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
22
Hoeveel ernstig verkeersgewonden vielen er binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde
kom en op N-wegen? Hoeveel was dit aantal in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
23
Hoeveel verkeersdoden vielen er binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom en
op N-wegen? Hoeveel was dit aantal in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
24
Hoeveel CO2 per euro levert het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek op, zowel
in de mobiliteitssector (tank to wheel) als in de hele keten (well to wheel)?
25
Hoeveel euro kost het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek, zowel voor
gemeenten als het ministerie?
26
Hoeveel CO2 bespaart het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek, zowel in de mobiliteitssector
(tank to wheel) als in de hele keten (well to wheel)?
27
Welke 26 gemeenten hebben aangekondigd zero-emissiezones voor stadslogistiek in te
voeren?
28
Is het capaciteitsprobleem met betrekking tot het personeel van NS inmiddels opgelost?
29
Zijn er evaluaties gedaan naar aanleiding van de vraag waarom Schiphol de lente- en
zomerdrukte van 2022 niet aan kon?
30
Wat is de status van de voorbereiding voor de invoering van de vrachtwagenheffing?
31
Hoe staat het met de uitvoering van het principeakkoord op he emissiehandelssysteem
(ETS) voor de luchtvaart?
32
Welk onderdeel van het Groeifondsvoorstel «Luchtvaart in Transitie» is niet gehonoreerd?
33
Hoe verhoudt de inzet van Schiphol op het opstellen van een wettelijk verankerd systeem
om te komen tot structureel minder hinder en uitstoot in lijn met het klimaatakkoord
van Parijs zich tot de drie sporen zoals uitgewerkt in het Hoofdlijnenbesluit?
34
Hoe verhoudt de inzet van Schiphol op het sluiten van de nacht zich tot de drie sporen
zoals uitgewerkt in het Hoofdlijnenbesluit? Wat betekent dit voor de belasting overdag?
35
Wat zijn de belangrijkste conclusies van deze evaluatie naar de zomerdrukte op Schiphol?
36
Zijn er in 2022 mechanismen ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de beloofde woningbouwaantallen
(mede mogelijk gemaakt door de impuls op infrastructuur van 7,5 miljard euro) ook
werkelijk gebouwd worden?
37
Kan de Kamer een overzicht krijgen van locaties, alsmede de aard van de verontreiniging
per locatie, waar in 2030 de bodemverontreinigingsproblematiek door decentrale overheden
moet worden beheerst?
38
Kan de Kamer een overzicht krijgen van de saneringsopgave, zowel technisch als financieel,
van de locaties die in 2030 beheerst moeten worden?
39
Welke participatie-activiteiten zijn georganiseerd om stakeholders te betrekken bij
de EU-bodemstrategie en wat zijn de conclusies van die participatie-activiteiten?
40
Welke alternatieven zijn er voor pfas-stoffen in beeld gebracht?
41
Hoeveel schaarse ruimte van ons Nederlandse grondgebied kan momenteel niet gebruikt
worden voor bouwen, infrastructuur of bedrijvigheid vanwege vervuiling of sanering?
42
Waarom is de reservering voor slimme mobiliteit verlaagd?
43
De groei van het aantal elektrische auto’s ligt hoger dan de verwachting was binnen
het Klimaatakkoord; hoeveel megaton CO2 levert deze groei op?
44
Hoe effectief waren de campagnes ten aanzien van de verkeersveiligheid?
45
Wordt in de concessie voor de Waddenveren ook de noodzaak van nachtelijk vervoer meegenomen?
46
Worden er tijdens de beoordeling van de internationale verbondenheid van Schiphol
ook afwegingen gemaakt met betrekking tot de hubfunctie die Schiphol heeft en de verbindingen
die daardoor naar Schiphol leiden?
47
Zijn de benodigde randvoorwaarden die nodig zijn om aan de bijmengverplichting te
voldoen bijtijds op orde?
48
Welke rol is er weggelegd voor regionale vliegvelden in het stimuleren van de ontwikkeling
van schonere en stillere vliegtuigen, vliegmotoren en brandstoffen?
49
Zijn de cijfers ten aanzien van de uitstoot van Schiphol er inmiddels wel (in megaton
CO2)?
50
Kan worden bevestigd dat eventuele openstelling van Lelystad Airport pas kan zodra
er aan drie voorwaarden is voldaan, namelijk (1) alleen als overloopluchthaven van
Schiphol, (2) wanneer Lelystad Airport beschikt over een stikstofvergunning in de
zin van de Wet natuurbescherming en (3) wanneer de laagvliegroutes zijn opgelost?
51
Op welke manier wordt beoordeeld of en hoe de gewenste resultaten bereikt worden als
het opnemen van kwantitatief meetbare indicatoren zelden relevant of toepasselijk
is?
52
Op welke locaties is middels een tijdelijke ontheffing ruimte vergund voor geluidsniveaus
boven de norm?
53
Klopt het dat bij het eerste aandachtstreepje de advieswaarden van de World Health
Organization (WHO) uit 2005 bedoeld worden?
54
Klopt het dat bij voortzetting van het huidige beleid de gestelde doelen voor schone
lucht in 2030 behaald worden?
55
Welke maatregelen hebben het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) voor 8,5 miljoen euro uitgevoerd
ter verbetering van de luchtkwaliteit en wat is het resultaat dat daardoor bereikt
is?
56
Zijn de uitgaven van (25,7 miljoen euro + 8,5 miljoen euro + 13,3 miljoen euro + 6 8
miljoen euro) 54,3 miljoen euro ten behoeve van het Schone Lucht Akkoord (SLA) structureel?
57
Wat is de verklaring voor deze afwijkende uitgaven van 54,3 miljoen euro ten behoeve
van het SLA?
58
Welke inkopen door overheden zijn sinds 2022 circulair?
59
Kan in de grafiek, naast de werkelijke afvalhoeveelheid ten opzichte van het bruto
binnenlands product (bbp), ook de werkelijke hoeveelheid circulaire grondstof worden
toegevoegd?
60
Kan de Kamer een overzicht ontvangen van de locaties met geurhinder?
61
Is er met het verwerpen van het asbestdakenverbod door de Eerste Kamer in 2019 nog
wel sprake van een opgave om alle asbestdaken te saneren? Zo ja, wat is dan de grondslag
voor deze opgave?
62
Wat zijn de eerste resultaten van de implementatie van de Benelux-beschikking over
de invoer van de pyro-pass?
63
Wat is het resultaat van het feit dat op EU-niveau aandacht is gevraagd voor de problematiek
rondom de illegale handel en het illegale gebruik van zwaar vuurwerk?
64
Wat is de reden van de daling van 58% naar 44% op de indicator: percentage van het
algemeen publiek dat gedrag aanpast na een weerwaarschuwing (code oranje of rood)?
65
Welke beleidsaanpassingen worden genomen om de doelstelling van meer dan 65% te behalen
op de indicator: percentage van het algemeen publiek dat gedrag aanpast na een weerwaarschuwing
(code oranje of rood)?
66
Is de publieke veiligheid momenteel niet optimaal geborgd, gezien het feit dat het
kabinet het voornemen heeft om proactief contact met waterschappen en veiligheidsregio’s
beter mogelijk te maken,?
67
Is de veronderstelling juist dat de nog openstaande moties en toezeggingen uit voorgaande
jaren niet zijn opgenomen? Zo ja, kan deze lijst alsnog naar de Kamer gestuurd worden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
J. Rijkers, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.