Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (Kamerstuk 36360-VI-2)
2023D22083 VERSLAG HOUDENDE LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de brief van de Algemene Rekenkamer
van 17 mei 2023 inzake het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het
Ministerie van Justitie en Veiligheid (Kamerstuk 36 360 VI, nr. 2).
De voorzitter van de commissie,
Kat
De adjunct-griffier van de commissie,
Van Tilburg
Nr
Vraag
1
Wat zijn volgens u de gevolgen voor het functioneren van de agentschappen voor wat
de Algemene Rekenkamer bestempelt als «strakke begrotingskaders»?
2
Wat zou het advies van de Algemene Rekenkamer om realistischer te gaan ramen, begroten
en toekennen volgens de essentie van het agentschapsmodel, in de praktijk gaan betekenen
voor de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) in relatie tot de ICT en huisvesting?
3
Welke maatregelen gaan worden genomen om de nieuwe onvolkomenheid betreffende het
risicobeheer forensische zorg op te lossen?
4
Het budget op het Ministerie van Justitie en Veiligheid is toegenomen van 15,333 miljard euro
naar 18,727 miljard euro, kunt u uiteenzetten welk deel van de stijging door toedoen
is van de inflatie, welk deel door autonome ontwikkelingen zoals asiel, en welk deel
door toedoen is van nieuw beleid?
5
Wat is de te verwachten opbrengst van het afpakken van crimineel vermogen voor het
jaar 2023? Op welke manier wordt dit binnengekomen geld besteed?
6
Welke maatregelen zijn getroffen om nieuwe inkoop-onrechtmatigheden en slotwetoverschrijdingen
te voorkomen bij de uitgaven van artikel 91?
7
Welke lessen trekt u uit het afgelopen jaar met betrekking tot de opvang van ontheemde
vluchtelingen?
8
Welke maatregelen neemt u om misbruik met gelden voor de opvang van ontheemde Oekraïners
te voorkomen?
9
Verwacht u binnenkort een beheerst proces voor het afpakken van crimineel vermogen
op orde te hebben, om zo de ondermijning aan te pakken en criminele verdienmodellen
te doorbreken?
10
Welke wettelijke bevoegdheden gaat u gebruiken ten aanzien van het Openbaar Ministerie
(OM) om strakker te sturen op de verbetering van de afpakketen en op welke termijn
zijn deze bevoegdheden gereed?
11
Welke onvolkomenheden ten aanzien van het afpakken van crimineel vermogen zijn op
dit moment aan de orde bij het OM en op welke manier worden deze onvolkomenheden opgelost?
12
Waarom is in 2021 niet geluisterd naar de zorgen van de Auditdienst Rijk (ADR) over
tijdige realisatie van de ICT-aanpassingen voor de invoering van het zorgprestatiemodel
bij de DJI?
13
Wat vindt u van de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat het onduidelijk was of
forensische zorg aan veroordeelden bijdraagt aan hun herstel en ervoor zorgt dat ze
minder vaak recidiveren?
14
Welke concrete maatregelen zijn in 2022 genomen om versnippering van informatie over
verschillende IT-systemen tegen te gaan?
15
Leggen deze strakke begrotingskaders ook extra druk op de capaciteit van de agentschappen?
16
Heeft u het idee dat de strakke begrotingskaders voor de agentschappen ook ten koste
zou kunnen gaan van de kwaliteit van de geleverde diensten?
17
Wat is het voordeel van het hanteren van strikte begrotingskaders als de begroting
bij een tekort wordt verhoogd?
18
Bestaat de op pagina 29 geschetste verhouding (uit 2020) tussen vaste kosten en flexibele
financiering bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) nog steeds? Is dat gezien
de geleerde lessen van de afgelopen tijd nog logisch en zou een vaste basiscapaciteit
(net als recent voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) afgesproken) niet
logischer zijn?
19
Voert de DJI overleg over de geconstateerde gebreken bij het inkoopbeheer met andere
organisaties die veel ervaring hebben met inkoopbeheer zoals de Politie en Defensie?
20
Waarom zijn de voorschotten die het Ministerie van JenV heeft toegekend te hoog?
21
Voorziet u problemen bij het terugvorderen van de te hoge voorschotten voor de opvang
van ontheemde Oekraïners?
22
Hoe zal het autorisatiebeheer in het financieel systeem Leonardo verbeterd worden?
23
Wat zijn de verschillen tussen het oorspronkelijke algoritme voor risicotaxatie (Ritax)
in jeugdstrafrecht en Ritax 2.0, dat in 2022 is gelanceerd?
24
Waar is de externe evaluatie van de Ritax uit 2022 gepubliceerd?
25
Zijn er situaties bekend waarbij de inzet van het algoritme voor risicotaxatie in
het jeugdstrafrecht heeft geleid tot onjuist gebruik van identiteitsgegevens?
26
Welke lessen trekt u uit de successen die de Algemene Rekenkamer schetst rondom de
opvang van Oekraïense ontheemden? Hoe gaat u deze toepassen op de opvang van reguliere
asielzoekers?
27
Gezien het feit dat er nog nauwelijks rechtsbijstandszaken zijn afgewikkeld door de
moeizame afhandeling van herstelverzoeken bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen,
en verzoeken voor aanvullende schadevergoedingen bij de Commissie Werkelijke Schade
en bezwaarschriften, is er een verwachting wanneer de eerste zaken afgerond zullen
zijn of wanneer zaken sneller behandeld zullen worden?
28
Worden de verbeteringen die de Raad voor de Rechtsbijstand heeft voorgesteld met betrekking
tot de regeling voor rechtsbijstand voor gedupeerde ouders doorgevoerd?
29
Welke concrete resultaten heeft het Coördinerend Beraad Afpakketen onder voorzitterschap
van de DG Ondermijning bereikt in 2022?
30
Kun u reageren op het advies van de Algemene Rekenkamer dat de ramingen van de productieomvang
die ten grondslag liggen aan de ontwerpbegroting zijn gebaseerd op actuele ramingsmodellen
en informatie en dat deze op moment van behandelen vaak niet meer actueel zijn?
31
Waarom kiest u voor een passieve rol en niet voor een sturende rol bij de problemen
in de afpakketen?
32
Kunt u reageren op de constatering van de Algemene Rekenkamer die vraagt waarom de
Minister voor een passieve rol kiest en niet voor een sturende rol wat betreft de
afpakketen van crimineel vermogen, nu deze keten veel samenwerking vereist?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H. Kat, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
I. van Tilburg, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.