Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid Koninkrijksrelaties2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties4.1 Artikel 6. Apparaat4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld5 Beleid BES-fonds5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties6 Beleidsartikel BES-fonds6.1 Artikel 1. BES-fonds
36 350 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2022‒2023
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);
2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 36200 IV, nr. 1).
Onderstaand is het overzicht te vinden van uitgaven in verband met coronamaatregelen van Koninkrijksrelaties (IV). Voor het BES-fonds (H) zijn er geen coronamaatregelen te melden.
Tabel 1 Extracomptabel overzicht coronamaatregelen Koninkrijksrelaties (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
naam maatregel/regeling
Bedrag verplichtingen 2023
Bedrag uitgaven 2023
Bedrag ontvangsten 2023
Relevante Kamerstukken
4
Landspakket Sint Maarten
2.878
2.878
0
Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32
Totaal
2.878
2.878
0
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 2 Ondergrenzen conform RBV 2023
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Versterken rechtsstaat
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 10 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 20 mln.
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
6. Apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
7. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
1. BES-fonds
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.
2 Beleid Koninkrijksrelaties
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2023
Uitgaven 2024
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Vastgestelde begroting 2023
196.454
169.707
168.985
186.909
185.603
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Detentie vastgoed
1
‒ 16.000
16.000
2) Grensbewaking
1
‒ 19.506
3) Recherche capaciteit
1
‒ 12.235
‒ 575
‒ 18.499
4) Rechtelijke macht
1
‒ 3.965
5) Douane
1
‒ 3.450
6) Onderhoud scholen Curaçao
4
‒ 9.800
9.800
7) Klif Sint Eustatius
4
8.000
11.000
8) Wisselkoersreserve
7
15.000
18.000
9) Loon- en prijsbijstelling
7
8.541
8.535
8.728
9.792
9.704
10) Overige mutaties
‒ 5.605
776
‒ 206
‒ 206
‒ 207
Stand 1e suppletoire begroting 2023
157.434
233.818
176.932
177.996
195.100
Toelichting uitgavenmutaties
1. Detentie vastgoed
Deze kasschuif heeft betrekking op middelen voor het nieuwbouwtraject van de gevangenis op Sint Maarten. Deze middelen maken onderdeel uit van het totale bedrag van € 30 mln. dat door de Nederlandse regering beschikbaar is gesteld.
2. Grensbewaking
In het kader van de coronasteun aan de Caribische landen in het Koninkrijk levert de Koninklijke Marechaussee een bijdrage aan het versterken van het grenstoezicht. Op basis hiervan wordt het budget van € 19,5 mln. overgeheveld van de begroting van Konink rijksrelaties naar de begroting van Defensie, onderdeel Koninklijke Marechaussee.
3. Recherche capaciteit
Ten behoeve van het Recherchesamenwerkingsteam (RST) worden de jaarlijkse ondermijningsmiddelen beschikbaar gesteld aan het ministerie van Justitie en Veiligheid. Voor 2023 is dit een bedrag € 12,2 mln. inclusief de extra middelen in het kader van de landspakketten.
4. Rechtelijke macht
Dit betreft een overheveling van de beschikbaar gestelde middelen voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze mutatie betreft het TBO budget 2023 voor het Gemeenschappelijk Hof van Justitie, het Openbaar Ministerie Aruba en het Parket Procureur Generaal.
5. Douane
Jaarlijks wordt er naar het ministerie van Financiën voor de versterking Grenstoezicht Aruba, Curacao en Sint Maarten € 3,5 mln. overgeboekt. Deze middelen worden gebruikt voor de inzet van douaniers.
6. Onderhoud scholen Curacao
De regeling Onderwijshuisvesting Curaçao is bestemd voor het onderhoud aan scholen op Curaçao. In 2023 staat hiervoor € 15,0 mln. op de begroting. Naar verwachting wordt hiervan € 5,2 mln. in 2023 uitgegeven, omdat het onderhoud inmiddels is gepland en gedeeltelijk later zal plaatsvinden dan eerder werd gedacht. Het restant van € 9,8 mln. schuift daarom door naar 2024.
7. Klif Sint Eustatius
De erosieproblematiek op Sint Eustatius heeft ervoor gezorgd dat er een acute dreiging is ontstaan bij de klif. Er is een bedrag van circa € 19 mln. noodzakelijk voor de aanpak van de klif, waarvan circa € 8 mln. in 2023 en € 11 mln. in 2024 benodigd is. Middels herprioriteringen binnen het artikel is hier € 2,2 mln. beschikbaar gemaakt. De resterende € 16,8 mln. wordt toegevoegd vanuit andere artikelen uit de begroting.
8. Wisselkoersreserve
In 2022 is circa € 10,1 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2023 door naar de begroting van 2023. Verder is in de afgelopen periode de koers van de euro aanzienlijk gedaald ten opzichte van de dollar. De ontwikkeling van de euro-dollar koers heeft in 2022 nadelige gevolgen gehad voor de wisselkoersreserve en in combinatie met de aanhoudende onvoordelige dollarkoers is de verwachting dat de reserve ontoereikend is om de koersverschillen voor 2023 en 2024 geheel op te vangen. Daarom wordt er voor 2023 € 4,9 mln. en voor 2024 € 18 mln. aan de wisselkoersreserve toegevoegd.
9. Loon- en prijsbijstelling
Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 8,5 mln. voor het jaar 2023.
Toelichting ontvangstenmutaties
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2023
Ontvangsten 2024
Ontvangsten 2025
Ontvangsten 2026
Ontvangsten 2027
Vastgestelde begroting 2023
1.090.372
48.861
178.646
198.318
122.095
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Leningen
5
77.201
1.097
8.253
5.581
5.581
Stand 1e suppletoire begroting 2023
1.167.573
49.958
186.899
203.899
127.676
1. Leningen
Jaarlijks worden de aflossingen op de liquiditeitsleningen van Aruba, Curacao en Sint Maarten hergewaardeerd tegen de actuele wisselkoers plus toevoeging laatste jaar. Voor 2023 wordt er € 77,2 mln. toegevoegd.
3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
76.166
0
76.166
‒ 55.156
21.010
19.451
3.249
‒ 13.646
4.735
Uitgaven
76.166
0
76.166
‒ 55.156
21.010
19.451
3.249
‒ 13.646
4.735
Subsidies (regelingen)
Bestuurlijke aanpak
1.000
0
1.000
0
1.000
44
44
44
44
Opdrachten
Detentie - Algemeen
2.000
0
2.000
0
2.000
118
118
118
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Detentie - Vastgoed
16.000
0
16.000
‒ 16.000
0
16.000
0
0
0
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
28.460
0
28.460
‒ 19.506
8.954
1.468
1.640
1.640
1.640
Recherchecapaciteit (JenV)
14.754
0
14.754
‒ 12.235
2.519
1.007
591
‒ 16.304
2.195
Rechterlijke macht (JenV)
9.115
0
9.115
‒ 3.965
5.150
550
592
592
592
Douane (Financiën)
4.837
0
4.837
‒ 3.450
1.387
264
264
264
264
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 6 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
2023
juridisch verplicht
62%
bestuurlijk gebonden
32%
beleidsmatig gereserveerd
5%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
1%
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 62% juridisch verplicht.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisatie
Detentie - Vastgoed
Deze kasschuif heeft betrekking op middelen voor het nieuwbouwtraject van de gevangenis op Sint Maarten. Deze middelen maken onderdeel uit van groter bedrag van in totaal € 30 mln. dat door de Nederlandse regering beschikbaar is gesteld (derde tranche liquiditeitssteun in december 2020, waarvan € 20 mln. voor nieuwbouw). Gelet op de doorlooptijd van Fase 1 van het traject wordt verwacht dat € 16 mln. in 2024 wordt uitgegeven.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
In het kader van de coronasteun aan de Caribische landen in het Koninkrijk levert de Koninklijke Marechaussee een bijdrage aan het versterken van het grenstoezicht. Hiertoe is een protocol opgesteld en ondertekend tussen NL en Caribische landen. De inzet voor de Koninklijke Marechaussee is nader uitgewerkt in een dienstverleningsovereenkomst. Op basis hiervan wordt het budget van € 19,5 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties naar de begroting van Defensie, onderdeel Koninklijke Marechaussee.
Recherchecapaciteit (JenV)
Vanuit KR worden de jaarlijkse ondermijningsmiddelen ten behoeve van het Recherchesamenwerkingsteam (RST) beschikbaar gesteld aan het ministerie van Justitie en Veiligheid. Voor 2023 is dit een bedrag € 12,2 mln. incl. de extra middelen in het kader van de landspakketten. Daarnaast ontvangt het ministerie van Justitie en Veiligheid € 0,6 mln LPO vanuit KR over de eerder beschikbaar gemaakte middelen voor 2025. Tevens wordt voor 2026 de € 17,9 mln. en € 0,6 mln (LPO) RST-gelden overgeboekt ter waarde van € 18,5 mln.
Rechterlijke macht (JenV)
Dit betreft een overheveling van de beschikbaar gestelde middelen voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze mutatie betreft het TBO budget 2023 voor het Gemeenschappelijk Hof van Justitie, het Openbaar Ministerie Aruba en het Parket Procureur Generaal, met uitzondering van de vergoedingen voor de uitzendregeling Voorzieningsstelsel Uitzendingen Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VUBZK) en Voorzieningenstelsel Buitenlandsetoeslagen Rechterlijke Ambtenaren (VBRA).
Douane (Financiën)
Jaarlijks wordt er naar het ministerie van Financiën voor de versterking Grenstoezicht Aruba, Curacao en Sint Maarten € 3,5 mln. overgeboekt. Deze middelen worden gebruikt voor de inzet van douaniers.
3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
62.106
0
62.106
‒ 10.145
51.961
23.744
2.800
2.800
2.787
Uitgaven
62.106
0
62.106
‒ 13.320
48.786
24.538
3.594
3.594
3.580
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies (regelingen)
Diverse subsidies
500
500
0
0
0
0
COHO
0
0
0
350
350
0
0
0
0
Opdrachten
Opdrachten landen
1.649
0
1.649
0
1.649
98
98
98
98
COHO
0
0
0
4.400
4.400
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
Toeslagen op pensioenen NA
1.950
0
1.950
‒ 1.000
950
259
259
259
259
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
27.237
0
27.237
‒ 27.237
0
2.706
2.706
2.706
2.705
Bijdrage aan medeoverheden
Onderwijshuisvesting Curaçao
15.000
0
15.000
‒ 9.800
5.200
9.800
0
0
0
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
2.878
0
2.878
12.372
15.250
13
13
13
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Diverse bijdragen
133
0
133
0
133
8
8
8
8
4.2 Caribisch Nederland
Subsidies (regelingen)
Subsidies Caribisch Nederland
698
0
698
0
698
49
35
35
35
Opdrachten
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
1.382
0
1.382
0
1.382
95
95
95
95
Opdrachten Caribisch Nederland
400
400
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
2.149
0
2.149
0
2.149
66
66
66
66
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
9.030
0
9.030
6.695
15.725
11.444
314
314
314
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 8 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4
2023
juridisch verplicht
36,8%
bestuurlijk gebonden
57,6%
beleidsmatig gereserveerd
4,9%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0,7%
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 36,8% juridisch verplicht.
Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Opdrachten
COHO
Dit betreft een reallocatie van € 4,4 mln. voor TWO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Opdrachten, zodat deze uitgaven op het juiste instrument worden verantwoord.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
Van het bedrag dat op de begroting 2023 staat voor het programma van TWO is de verwachting dat hiervan € 3,2 mln. in latere jaren tot betaling komt. Met deze kasschuif wordt het kasbudget verdeeld over de jaren 2024, 2025, 2026 en 2027.
Dit betreft daarnaast een reallocatie van € 24,1 mln. voor de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar de instrumenten naar de instrumenten Bijdrage medeoverheden, subsidies, opdrachten en personele en materiële uitgaven op artikel 6, zodat deze uitgaven op het juiste instrument verantwoord kunnen worden.
Bijdrage aan medeoverheden
Onderwijshuisvesting Curaçao
De regeling Onderwijshuisvesting Curaçao is bestemd voor het onderhoud aan scholen op Curaçao. In 2023 staat hiervoor € 15,0 mln. op de begroting. Naar verwachting wordt hiervan € 5,2 mln. in 2023 uitgegeven, omdat het onderhoud inmiddels is gepland en gedeeltelijk later zal plaatsvinden dan eerder werd gedacht. Het restant van € 9,8 mln. schuift daarom door naar 2024.
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
Er wordt € 12,4 mln. gerealloceerd voor de Tijdelijke Werkorganisatie vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Bijdrage aan medeoverheden, zodat uitgaven op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.
Artikel 4.2 Caribisch Nederland
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
De erosieproblematiek op Sint Eustatius heeft ervoor gezorgd dat er een acute dreiging is ontstaan bij de klif. Er is een bedrag van circa € 19 mln. noodzakelijk voor de aanpak van de klif, waarvan circa € 8 mln. in 2023 en € 11 mln. in 2024 nodig is. Middels herprioriteringen binnen het artikel is hier € 2,2 mln. beschikbaar gemaakt. De resterende € 16,8 mln. wordt toegevoegd vanuit andere artikelen uit de begroting.
Van de eindejaarsmarge 2022 wordt er € 1,0 mln. ingezet voor bestuursondersteuning.
3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
1
0
1
0
1
0
0
0
0
Uitgaven
28.517
0
28.517
0
28.517
0
0
0
0
5.1 Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten
Leningen
Schuldsanering
28.517
0
28.517
0
28.517
0
0
0
0
Ontvangsten
1.090.372
0
1.090.372
77.201
1.167.573
1.097
8.253
5.581
5.581
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 10 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5
2023
juridisch verplicht
100,0%
bestuurlijk gebonden
0,0%
beleidsmatig gereserveerd
0,0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0,0%
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100,0% juridisch verplicht en dit betreft volledig het instrument leningen.
Leningen
Het totale uitgavenbudget op artikel 5 is bestemd voor de leningen vanuit de schuldsanering van Curaçao en Sint Maarten via de begroting Koninkrijksrelaties. Dit is terug te voeren naar de bestuurlijke afspraken die zijn gemaakt in aanloop naar de nieuwe staatkundige verhoudingen per 10 oktober 2010. Daarbij heeft Nederland een oplossing geboden voor de toenmalige schuldenproblematiek door de verplichting op zich te nemen een belangrijk deel van de schulden van Curaçao en Sint Maarten over te nemen. Deze leningen zijn voor 100% juridisch verplicht.
Ontvangsten
Leningen
Jaarlijks worden de aflossingen op de liquiditeitsleningen van Aruba, Curacao en Sint Maarten hergewaardeerd tegen de actuele wisselkoers plus toevoeging laatste jaar. Voor 2023 wordt er € 77,2 mln. toegevoegd.
3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
1.000
0
1.000
380
1.380
0
0
0
0
Uitgaven
3.300
0
3.300
380
3.680
0
0
0
0
8.1 Wederopbouw
Opdrachten
Wederopbouw op Sint Maarten
3.300
0
3.300
380
3.680
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 12 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 8
2023
juridisch verplicht
0,0%
bestuurlijk gebonden
100,0%
beleidsmatig gereserveerd
0,0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0,0%
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 0% juridisch verplicht.
4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
4.1 Artikel 6. Apparaat
Budgettaire gevolgen
Tabel 13 Budgettaire gevolgen artikel 6 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
22.924
0
22.924
7.050
29.974
1.210
1.210
1.210
1.210
Uitgaven
22.924
0
22.924
7.050
29.974
1.210
1.210
1.210
1.210
Personele uitgaven
Eigen personeel
12.072
0
12.072
5.440
17.512
644
644
644
644
Inhuur externen
598
0
598
1.687
2.285
22
22
22
22
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
10.254
0
10.254
‒ 77
10.177
544
544
544
544
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Dit betreft een reallocatie van € 5,8 mln. vanaf het instrument bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten van de Tijdelijke Werkorganisatie op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.
Inhuur externen
Dit betreft een reallocatie van € 1,3 mln. vanaf het instrument bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de inhuurkosten externen van de Tijdelijke Werkorganisatie op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.
4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen
Tabel 14 Budgettaire gevolgen artikel 7 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
3.441
0
3.441
22.026
25.467
18.912
‒ 106
‒ 71
‒ 28
Uitgaven
3.441
0
3.441
22.026
25.467
18.912
‒ 106
‒ 71
‒ 28
Onvoorzien
2.883
0
2.883
7.026
9.909
912
894
929
972
Wisselkoersreserve
558
0
558
15.000
15.558
18.000
‒ 1.000
‒ 1.000
‒ 1.000
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Onvoorzien
De de loon- en prijsbijstelling van 2023 van in totaal circa € 8,5 mln. is op het instrument Onvoorzien gezet. Hiervan is voor 2023 € 0,8 mln. uitgedeeld bij de artikelen. Verder is € 0,7 mln ingezet ter dekking van de klif St Eustatius. Voor de jaren 2024 tot en met 2027 is de loon- en prijsbijstelling grotendeels uitgedeeld bij de artikelen.
Wisselkoersreserve
Dit bestaat uit diverse mutaties.
In 2022 is circa € 10,1 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2023 door naar de begroting van 2023.
De afgelopen periode is de koers van de euro aanzienlijk gedaald ten opzichte van de dollar. De ontwikkeling van de euro-dollar koers heeft in 2022 nadelige gevolgen gehad voor de wisselkoersreserve en in combinatie met de aanhoudende onvoordelige dollarkoers is de verwachting dat de reserve ontoereikend is om de koersverschillen voor 2023 en 2024 geheel op te vangen. Daarom wordt er voor 2023 € 4,9 mln. en voor 2024 € 18 mln. aan de wisselkoersreserve toegevoegd.
Voor de dekking van de klif St Eustatius op artikel 4 bijdrage aan medeoverheden wordt voor de jaren 2025 tot en met 2027 ieder jaar € 1,0 mln. van de wisselkoersreserve ingezet.
5 Beleid BES-fonds
5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 15 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2023
Uitgaven 2024
Uitgaven 2025
Uitgaven 2026
Uitgaven 2027
Vastgestelde begroting 2023
53.094
46.583
49.482
49.064
48.445
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Loon en prijsbijstelling 2023
1
4.134
3.627
3.853
3.821
3.772
2) Toevoeging vrije uitkering Saba
1
770
770
770
770
770
3) Overige mutaties
1
113
113
113
113
113
Stand 1e suppletoire begroting 2023
58.111
51.093
54.218
53.768
53.100
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de meerjarige loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds.
2. Toevoeging vrije uitkering Saba
VWS heeft de afgelopen jaren de financiële middelen via een bijzondere uitkering verstrekt aan het openbaar lichaam Saba (OLS). Het OLS heeft de afgelopen jaren bewezen dat ze goed in staat is om haar taken zoals vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid goed uit te voeren. Daarom boekt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport € 0,8 mln. structureel over naar het BES fonds voor de toevoeging aan de vrije uitkering van Saba.
Tabel 16 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2023
Ontvangsten 2024
Ontvangsten 2025
Ontvangsten 2026
Ontvangsten 2027
Vastgestelde begroting 2023
53.094
46.583
49.482
49.064
48.445
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
1
5.017
4.510
4.736
4.704
4.655
Stand 1e suppletoire begroting 2023
58.111
51.093
54.218
53.768
53.100
Toelichting
1. Wet financien openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd.
6 Beleidsartikel BES-fonds
6.1 Artikel 1. BES-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 17 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 BES-fonds (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
53.094
0
53.094
5.017
58.111
4.510
4.736
4.704
4.655
Uitgaven
53.094
0
53.094
5.017
58.111
4.510
4.736
4.704
4.655
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
53.094
0
53.094
5.017
58.111
4.510
4.736
4.704
4.655
Ontvangsten
53.094
0
53.094
5017
58.111
4510
4736
4704
4655
Toelichting
Het BES-fonds kent geen budgetflexibiliteit. De openbare lichamen ontvangen middelen voor de aan hen toebedeelde en wettelijke taken.
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
VWS heeft de afgelopen jaren de financiële middelen via een bijzondere uitkering verstrekt aan het openbaar lichaam Saba (OLS). Het OLS heeft de afgelopen jaren bewezen dat ze goed in staat is om haar taken zoals vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid goed uit te voeren. Daarom boekt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport € 0,8 mln. structureel over naar het BES fonds voor de toevoeging aan de vrije uitkering van Saba.
De loon- en prijsbijstelling tranch 2023 is verwerkt, dit is € 4,1 mln. voor 2023, aflopend naar 3,8 mln. in 2027.
Ontvangsten
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings-)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de uitgaven ten laste van het BES-fonds een post ontvangsten geraamd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.