Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleidsartikelen2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste KamerBudgettaire gevolgen van beleid2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer Budgettaire gevolgen van beleid2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede KamerBudgettaire gevolgen van beleid2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerBudgettaire gevolgen van beleid3 Niet-Beleidsartikel3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
36 350 IIA Wijziging van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2022‒2023
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de Staten-Generaal. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 36 200 IIA, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2023 opgebouwd.
Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 4 mln. ontvangsten 2 mln.
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.
10 Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.
2 Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
20.936
0
20.936
3.400
24.336
2.980
1.543
1.493
1.174
Uitgaven
20.936
0
20.936
3.400
24.336
2.980
1.543
1.493
1.174
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
16.504
0
16.504
2.344
18.848
1.924
487
437
388
Personele uitgaven
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer
4.250
0
4.250
773
5.023
773
773
773
773
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
182
0
182
283
465
283
283
283
13
Ontvangsten
140
0
140
0
140
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
Voor het vernieuwen van het contentmanagementsysteem (CMS) van de Eerste Kamer zijn aanvullende middelen nodig. Dit systeem is eerder aan vervanging toe dan verwacht. In 2023 en 2024 is er € 0,9 mln. extra budget nodig voor het voortraject van de vervanging. Daarnaast is er € 0,1 mln. extra budget nodig in 2023 en 2024 voor aanpassingen in de informatiehuishouding van de Kamer als gevolg van wijzigingen in de Archiefwet en de Wet open overheid.
Tot slot betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
34.771
0
34.771
2.090
36.861
2.426
2.530
2.463
2.431
Uitgaven
34.771
0
34.771
2.090
36.861
2.426
2.530
2.463
2.431
Institutionele inrichting
Schadeloosstelling
23.553
0
23.553
1.444
24.997
1.692
1.693
1.693
1.693
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
11.218
0
11.218
646
11.864
734
837
770
738
Ontvangsten
86
0
86
0
86
0
0
0
0
Toelichting
Dit betreft de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023 en de extra prijsbijstelling tranche 2022.
2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
153.712
0
153.712
27.684
181.396
24.922
20.927
28.304
24.044
Uitgaven
153.712
0
153.712
27.684
181.396
24.922
20.927
28.304
24.044
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
103.646
0
103.646
23.764
127.410
21.728
17.857
25.351
21.150
Onderzoeksbudget
1.235
0
1.235
73
1.308
167
167
167
167
Materiële uitgaven
Drukwerk
2.008
0
2.008
118
2.126
138
138
138
138
Fractiekosten
41.649
0
41.649
1.452
43.101
2.376
2.552
2.435
2.376
Uitzending leden
484
0
484
33
517
33
33
33
33
Parlementaire enquêtes
2.489
0
2.489
2.064
4.553
300
0
0
0
Bijdrage ProDemos
2.201
0
2.201
180
2.381
180
180
180
180
Ontvangsten
3.639
0
3.639
4.700
8.339
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
Bedrijfsvoering
In het kader van de bedrijfsvoering zijn er een aantal zaken waarvoor budgetten toegevoegd worden aan de begroting. Ten eerste wordt de ICT-organisatie bij de Tweede Kamer weer structureel goed ingebed. Na een periode goed bezien wat nodig is, is de formatie daar nu rond. Dat wordt hiermee ook budgettair structureel ingeregeld. Ten tweede behelst deze mutatie eenmalige (vervangings-)investeringen in het Rijksdatacenter. Tot slot zorgt de uitvoering van een aantal moties (Vergaderen in crisistijd / motie Van Gent kamerstukken II, 35 322, nr. 43), Papierloos vergaderen (motie Bromet / kamerstukken II, 36 062 nr. 10) eenmalig voor stijgende kosten.
Renovatie Binnenhof en tijdelijke huisvesting
Voor een goede begeleiding van de renovatie vanuit de Tweede Kamer is jaarlijks € 0,23 mln. nodig voor het inzetten van externe expertise. Daarnaast is voor de geplande terugverhuizing naar het Binnenhof in de opeenvolgende jaren van terugverhuizing (en het jaar daarna) € 7,5 mln. en € 2,5 mln. nodig voor gedeeltelijke vervangingsinvesteringen in het Audiovisuele (AV)-systeem op het Binnenhof. Ten slotte wordt de Tweede Kamer in de tijdelijke huisvesting geconfronteerd met hogere uitgaven als gevolg van de huisvestingssituatie in B67.
Ambtelijke uitbreiding
Als gevolg van een veranderende omgeving met gewijzigd dreigingsniveau is het werkpakket van zowel de Beveiligingsdienst als het bureau beveiligingsautoriteit verzwaard. Om de beveiligingstaken zo goed mogelijk te vervullen worden in personele capaciteit investeringen gedaan.
Daarnaast is er om de kwaliteit van de ondersteuning van het parlementaire proces te behouden en verbeteren een uitbreiding van personeel nodig. Dit zelfde geldt voor de overige bedrijfsvoering van de Tweede Kamer.
Materiële uitgaven
Parlementaire enquêtes
In 2023 wordt de begroting opgehoogd met € 0,89 mln. voor de overlopende uitgaven Parlementaire Enquête Aardgaswinning. In 2022 is de totale begroting van de Parlementaire Enquête Fraudebeleid en Dienstverlening verhoogd naar € 4,3 mln. Per saldo wordt de begroting hiervoor opgehoogd in 2023 met € 0,78 mln. en in 2024 met € 0,3 mln. Er is voor de Tijdelijke Commissie Corona in 2023 € 0,25 mln. nodig. Voor deze bijstelling op de parlementaire enquête worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn € 4,7 mln. hoger door verwachte hogere teruggave van de fractiekosten over 2022 van enkele fracties en hogere doorbelastingen aan de andere Hoge Colleges van Staat.
2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
1.574
0
1.574
54
1.628
77
77
77
77
Uitgaven
1.574
0
1.574
54
1.628
77
77
77
77
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
1.574
0
1.574
54
1.628
77
77
77
77
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
3 Niet-Beleidsartikel
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
Tabel 6 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2023 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2023(3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nog te verdelen
Loonbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Prijsbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Onvoorzien
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.