Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
36 308 Wijziging van de Binnenvaartwet in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart en tot intrekking van de richtlijnen 91/672/EEG en 96/50/EG van de Raad
Nr. 5
VERSLAG
Vastgesteld 29 maart 2023
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Het verslag behandelt alleen die onderdelen waarover door de genoemde fracties inbreng
is geleverd.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende
zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel
van wet voldoende voorbereid.
Inhoudsopgave
blz.
Inleiding
1
Achtergronden van de richtlijn beroepskwalificaties binnenvaart
2
Hoofdlijnen van de richtlijn
2
Verhouding tot bestaande regelgeving
2
Wetsvoorstel
2
Uitvoering en handhaving
2
Consultaties
3
Overige
4
Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de Wijziging van
de Binnenvaartwet ter implementatie van de EU-Richtlijn (hierna: de richtlijn) over
de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart. Deze leden hebben hierbij
nog enkele vragen.
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het wetsvoorstel.
Zij ondersteunen de inzet om beroepskwalificaties te harmoniseren in de Europese Unie
(EU). Deze leden hebben hierover geen vragen.
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel.
Zij hebben nog enkele vragen.
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van de voorgestelde wetswijziging
ten aanzien van beroepskwalificaties voor de binnenvaart. Deze leden hebben hierbij
nog één vraag.
De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van het voorstel en hebben
nog enkele opmerkingen.
De leden van de SGP- en de ChristenUnie-fracties hebben met belangstelling kennisgenomen
van het voorliggende wetsvoorstel. Zij hebben nog enkele vragen.
Achtergronden van de richtlijn beroepskwalificaties binnenvaart
De leden van de GroenLinks-fractie steunen het doel (en middel) om te komen tot een
Europese harmonisatie en wederzijdse erkenning van diploma’s en competenties van beroepsgroepen.
Zeker bij een internationaal opererende sector als de binnenvaart is het goed als
de competenties van Nederlandse bemanningen in het buitenland worden erkend en dat
wij in Nederland erop aan kunnen dat bemanningen van buitenlandse schepen of buitenlands
personeel op Nederlandse schepen gekwalificeerd is voor de functie die ze uitoefenen.
Deze leden vinden dat goed voor de veiligheid en voor de economie.
Hoofdlijnen van de richtlijn
De leden van de CDA-fractie zijn benieuwd naar hoe de invoering van de richtlijn in
andere EU-lidstaten verloopt, met name in de landen om Nederland heen. Ook zijn deze
leden benieuwd naar hoe de toekomstige uitvoering in andere lidstaten gestalte zal
krijgen. Hoe gaat ervoor gezorgd worden dat er een gelijk speelveld is met andere
lidstaten?
Verhouding tot bestaande regelgeving
De leden van de VVD-fractie willen weten hoe oneerlijke concurrentie met landen van
buiten de EU wordt voorkomen. Deze leden willen weten in hoeverre de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) ook op die schepen mag handhaven op basis van deze erkenning. Deze
leden willen tevens weten in hoeverre de regering zogenoemde nationale koppen op deze
richtlijn wil zetten en hoe andere landen binnen de EU deze richtlijn implementeren.
Wetsvoorstel
De leden van de VVD-fractie lezen dat binnenvaartschippers die varen op wateren die
worden beheerst door de Akte van Mannheim worden uitgezonderd. Deze leden willen weten
waarom dit zo is. Ook willen deze leden weten welke kwalificatiecriteria gelden op
deze wateren.
Uitvoering en handhaving
De leden van de VVD-fractie willen weten wie er handhaaft op de beroepskwalificaties.
Ook willen deze leden weten wat de impact van deze wetswijziging is op de handhaafbaarheid
van de beroepskwalificaties.
De leden van de VVD-fractie lezen dat de ILT de erkenning van opleidingen voor veiligheidskundige
passagiersvaart op dit moment uitvoert, maar dat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
(CBR) heeft aangegeven dit op termijn te kunnen uitvoeren. Deze leden willen weten
wat de stand van zaken hiervan is en wanneer het overleg tussen het Ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat en het CBR is afgerond. Ook willen deze leden weten of
de regering van plan is om deze wetswijziging al te behandelen, terwijl dit overleg
nog niet is afgerond. Deze leden willen weten wat er gebeurt indien deze wetswijziging
wordt aangenomen en dit overleg nog niet is afgerond. Deze leden willen weten wat
de impact hiervan is op de uitvoerbaarheid van de ILT.
De leden van de SP-fractie steunen de inzet van de ILT om de afgifte van kwalificatiebewijzen
bij het CBR te beleggen. Kan de regering toezeggen dat deze opdracht wordt uitgevoerd
door het CBR?
De leden van de GroenLinks-fractie maken zich grote zorgen over handhaving en toezicht
en het takenpakket van de ILT, in relatie tot het budget en de capaciteit. De ILT
is nu al niet in staat om op alle sectoren voldoende toezicht te houden en regels
te handhaven. Een grotere opdracht vergt dus meer budget en meer mensen. Dit kan onmogelijk
ten koste gaan van andere taken die al bij de ILT liggen. Deze leden verwachten van
de regering een forse uitbreiding van de middelen van de ILT en de toezegging dat
nieuwe of extra taken niet afgaan van eerdere en bestaande taken.
Consultaties
De leden van de VVD-fractie lezen dat het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft
aangegeven om in de toelichting op te nemen welke externe partijen zijn betrokken
bij de ontwikkeling van deze wetswijziging, welke aandachtspunten zij hebben aangedragen
en of en hoe deze aandachtspunten worden opgevolgd. Deze leden willen weten waarom
de regering geen opvolging heeft gegeven aan het advies van het ATR. Ook willen deze
leden weten wanneer de regering hier wel opvolging aan geeft.
De leden van de VVD-fractie lezen dat er wordt afgezien van een internetconsultatie
omdat er regelmatig overleg is met brancheorganisaties, onderwijsinstellingen en met
vertegenwoordigers van specifieke sectoren. Deze leden willen weten hoe deze organisaties
in de betreffende overleggen hebben aangegeven tegenover deze wetswijziging te staan.
De leden van de SGP- en ChristenUnie-fracties constateren dat het ATR heeft geadviseerd
duidelijk te maken op welke wijze de binnenvaartsector is betrokken bij het voorstel
en hoe opvolging is gegeven aan door de praktijk benoemde aandachtspunten over de
werkbaarheid. De voorgestelde wijzigingen kunnen immers grote gevolgen hebben voor
bedrijven en dekbemanningsleden. Deze leden horen graag met welke brancheorganisaties
en onderwijsinstellingen is/wordt gesproken. Kan de regering meer concreet aangeven
welke aandachtspunten en zorgen op tafel zijn gelegd en hoe hiermee zal worden omgegaan?
Overige
De leden van de VVD-fractie willen weten wat de stand van zaken is van het verbod
op het varend ontgassen en de ontheffing op het plaatsen van ontgassingsinstallaties
en in hoeverre de regering al een concept wettekst en toelichting heeft.
De voorzitter van de commissie, Tjeerd de Groot
De adjunct-griffier van de commissie, Meedendorp
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
M. Meedendorp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.