Lijst van vragen : Lijst van vragen over de reactie op verzoek commissie over een petitie van het LAKS inzake de examens in het voortgezet onderwijs in 2023 (Kamerstuk 31289-532)
2023D11255 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over zijn brief van 21 februari
2023 inzake zijn reactie op het verzoek van de commissie over een petitie van het
LAKS inzake de examens in het voortgezet onderwijs in 2023 (Kamerstuk 31 289, nr. 532).
De voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
De adjunct-griffier van de commissie,
Arends
Nr
Vraag
1
Kunt u uitleggen waarom u denkt dat de omstandigheden het toelaten dat dit jaar al
getoetst kan worden zoals vóór de coronamaatregelen? Heeft u rekening gehouden met
het feit dat de huidige eindexamenleerlingen juist het langst last hadden van de lockdown?
2
Heeft u in beeld wat de argumenten zijn die leraren aandragen om «zo snel mogelijk
terug naar normaal» te gaan en bent u het met hen eens?
3
Zijn er verschillen tussen havo, vwo en mbo eindexamenkandidaten wat betreft het inhalen
van de achterstanden?
4
Kunt u aantonen hoe fulltime digitaal onderwijs zoveel stress kan veroorzaken bij
de jeugd? Zo nee, wilt u dit onderzoeken, alsmede de risico’s van het digitale onderwijs
dat het met zich meedraagt?
5
Wat maakt het zo veelbetekenend dat het cohort 2023 een volledig schooljaar heeft
zonder vorm van algehele schoolsluitingen, terwijl er wel meer lesuitval zal zijn
geweest dan in de tijd vóór corona doordat de ziekte zich nog wel verspreidde? Heeft
u een volledig overzicht van de mate van ziekteverzuim bij onderwijzend personeel
op de scholen voor voortgezet onderwijs per regio?
6
Hoe weegt u de constatering van de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs1 dat het huidige cohort examenleerlingen potentieel evenveel achterstanden heeft opgelopen
als de leerlingen in de vorige twee jaren? Hoe weegt u de constatering dat voor de
vmbo-examenleerlingen geldt dat ze vanaf het eerste jaar van hun schoolloopbaan (maart
schooljaar 2019/2020) tot aan hun examenjaar enkel schooljaren hebben gekend met coronamaatregelen?
7
Welk gewichten geeft u precies aan de historische N-term en het oordeel van docenten
over de moeilijkheidsgraad bij de bepaling van de N-termen in dit examenjaar? Welke
overwegingen liggen ten grondslag aan deze gewichten? Of berust de bepaling van de
N-termen wellicht op nattevingerwerk?
8
Wat zijn nog altijd de gevolgen van corona voor het welbevinden en de cognitieve en
sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen die na tweeëneenhalf jaar corona-onderwijs
in het examenjaar zijn beland? Welke onderzoeken liggen daaraan ten grondslag?
9
In hoeverre zijn financiële redenen leidend geweest voor de keuze om niet een extra
herkansing aan te bieden?
10
In hoeverre zijn uitvoeringstechnische redenen leidend geweest voor de keuze om niet
een extra herkansing aan te bieden?
11
In hoeverre is er gekeken naar wat goed is voor de leerling in plaats van financiële
of uitvoeringstechnische redenen bij de keuze om niet een extra herkansing aan te
bieden?
12
Is het op dit tijdstip van het schooljaar nog mogelijk om een extra herkansing te
regelen (los van of dat uitvoeringstechnisch of financieel wenselijk is)?
13
Is het nog mogelijk om spoedregelgeving te maken voor het bieden van een extra herkansing?
X Noot
1
Parlisnummer: 2023D08920 van 6 maart 2023.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.J.M. Michon-Derkzen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.R.M. Arends, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.