Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over het Fiche: Verordening dataverzameling en -deling kortetermijnverhuur accommodatie (Kamerstuk 22112-3581)
2023D05705 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken hebben de onderstaande fracties
enkele vragen en opmerkingen over de brief van de Minister van Buitenlandse Zaken
d.d. 16 december 2022 inzake de Fiche: Verordening dataverzameling en -deling kortetermijnverhuur
accommodatie (Kamerstuk 22 112, nr. 3581).
De voorzitter van de commissie,
Hagen
Adjunct-griffier van de commissie,
Honsbeek
Inhoudsopgave
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de GroenLinks-fractie
Vragen en opmerkingen van het lid van de BBB-fractie
II Antwoord/ reactie van de Minister
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het Fiche: Verordening dataverzameling
en -deling kortetermijnverhuur accommodatie (Kamerstuk 22 112, nr. 3581) en hebben hierover enkele vragen/opmerkingen.
Essentie voorstel
De leden van de VVD-fractie vragen of het kabinet kan aangeven welke lidstaten al
nationale wetgeving hebben op het gebied van kortetermijnverhuur van woningen. Zijn
er punten met betrekking tot deze wetgeving van andere lidstaten waar Nederland lessen
uit kan trekken voor de Wet toeristische verhuur? Deze leden vragen wanneer het wetsvoorstel
toeristische verhuur van woonruimte wordt geëvalueerd.
Zij lezen dat de verplichte registratie geldt voor online reisplatformen, en dat dit
type platformen de gegevens aanvullen indien nodig en de geldigheid van de registraties
verifiëren. Het geeft meer inzicht in de markt; gemeenten weten wie, waar en hoeveel
woningen er worden verhuurd, en er kunnen maatregelen worden getroffen indien nodig.
Deze leden hechten veel waarde aan een gelijk speelveld. Dit zou betekenen dat de
verplichtingen ook gaan gelden voor andere online kanalen die advertenties voor kortetermijnverhuur
tonen, waaronder zoekmachines waarop hetzelfde aanbod ook te vinden is (zoals Google).
Zij vragen of het kabinet deze partijen ook kan toevoegen aan het voorstel, zodat
voor iedereen dezelfde regels gelden?.
Nederlandse positie ten aanzien van het voorstel
De leden van de VVD-fractie lezen dat het kabinet kritisch is over het voorstel voor
de verplichting dat het registratienummer via het Once Only Technical System (OOTS)
moet worden aangevraagd. Deze leden kunnen uit de appreciatie verder niet duidelijk
opmaken waarom het kabinet kritisch is. Zij vragen of het kabinet kan uitleggen waar
de kritiek precies betrekking op heeft. Verwacht het kabinet eventuele uitvoeringslasten?
Zo ja, welke? Zij vragen zich verder af wat er gebeurt met registratienummers die
zijn uitgegeven volgens het «oude» lokale proces. Betekent dit voorstel dat alle verhuurders
opnieuw een nummer moeten aanvragen? Zij vragen of het kabinet kan toelichten wie
precies toegang krijgt tot welke informatie van verhuurplatforms en verhuurders op
het centrale digitale toegangspunt?
Deze leden vragen welke nieuwe regels er zullen komen op het gebied van de handhaving,
naast de verplichtingen uit de wet toeristische verhuur. In hoeverre zijn gemeenten
op dit moment toegerust op naleving van de regels? Zij zouden willen benadrukken,
in het aanvulling op bovenstaande vraag, dat het niet wenselijk is om nog meer regels
te introduceren, gelet op het feit dat Nederland al verstrekkende regelgeving kent
met betrekking tot toeristische verhuur.
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de fiche:
Verordening dataverzameling en -deling kortetermijnverhuur accommodatie. Wel hebben
deze leden nog enkele vragen.
De leden van de D66-fractie vragen zich af hoe deze verordening aansluit bij de huidige
praktijk in veel Nederlandse gemeenten die hier al mee bezig zijn, zoals Amsterdam.
Is de verordening een welkome aanvulling of beklemt deze verordening de huidige regelgeving
in de Nederlandse praktijk?
Deze leden vragen zich af of aanbieders van kortetermijnverhuur accommodaties zich
met deze nieuwe regels in de verschillende EU-lidstaten aan uniforme regels moeten
gaan houden. Gaat elke EU-lidstaat het wiel zelf uitvinden of komt er eenzelfde soort
systeem? Niet alleen is dit beter werkbaar voor de aanbieders, maar zij kunnen zich
ook voorstellen dat het hierdoor makkelijker wordt om tussen lidstaten gegevens te
vergelijken of zelfs uit te wisselen.
Zij vragen zich verder af of in deze verordening ook is opgenomen dat aanbieders van
kortetermijnverhuur accommodaties verplicht een nachtregister moeten bijhouden. Zij
menen dat een nachtregister al verplicht is voor hotels, bed & breakfasts en jachthaven,
maar vragen zich af of dit EU-breed ook ingevoerd zou moeten worden voor aanbieders
van kortetermijnverhuur accommodaties. Dit om te voorkomen dat kortetermijnverhuur
accommodaties een vrijplek worden voor diegene die zich aan de autoriteiten willen
onttrekken.
Deze leden vragen zich tenslotte af of deze verordening van toepassing is op alle
aanbieders van kortetermijnverhuur accommodaties of dat dit vooral gericht is op de
grote verhuurplatforms. Zij menen dat alle online kanalen die advertenties weergeven
voor kortetermijnverhuur accommodaties, ook als het gaat om bijvoorbeeld zoekmachines,
zich aan deze verordening zouden moeten houden.
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben nog een aantal vragen over het voorstel van de
Europese Commissie met betrekking tot een verordening die in essentie ziet op een
uniforme manier van registratie van toeristische verhuur van woningen in de Europese
Unie, en op het verzamelen en delen van data door online platforms met overheden ten
behoeve van de handhaving door overheden.
Deze leden zijn van mening dat het aanbod van toeristische verblijfsaccommodaties
in Nederland onvoldoende in beeld is, op zowel landelijk als provinciaal en regionaal
niveau. Meer en beter inzicht is van groot belang voor onder andere ruimtelijk beleid.
Zij vragen zich af in hoeverre de Landelijke Data Alliantie (LDA werkt in een open
netwerk samen aan de ontwikkeling van betere data en inzichten voor de toeristische
sector) en de deelnemers aan de Actie-agenda Vitale Vakantieparken betrokken zijn
bij de afwegingen die het kabinet rondom dataverzameling en -deling korte termijnverhuur
accommodaties heeft gemaakt en gaat maken.
Gaat het kabinet mogelijkheden van deze verordening ook inzetten om een beeld te gaan
vormen over welke ontwikkelingsruimte er is voor de toekomst en de draagkracht van
bijvoorbeeld een regio? Wordt het volledige aanbod en alle vormen van toeristische
verblijfsaccommodaties in Nederland, inclusief vast kamperen, tweede woningen, jachthavens
en particuliere verhuur met uitvoering van deze verordening duidelijk? Zij ondersteunen
de al langere tijd geuite wens van provincies, regio’s en gemeenten om meer inzicht
te krijgen in het aanbod van toeristische verblijfsaccommodaties in Nederland. Hetgeen
het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op dit moment publiceert geeft helaas
geen compleet beeld. Veel aanbod blijft buiten de definities van het CBS, zoals particulier
verhuuraanbod, zeer kleine accommodaties, maar ook toeristische accommodaties voor
eigen gebruik (stacaravans op jaarplaatsen, tweede woningen). Kan het kabinet aangeven
of de voorgestelde verordening daarvoor voldoende soelaas gaat bieden? Is het kabinet
voornemens zelf eisen te gaan stellen aan de procedures inzake een eenmalige registratieverplichting?
Zo nee, waarom niet? Zij denken te lezen dat het kabinet het overlaat aan individuele
gemeenten om te besluiten een dergelijke verplichting in te voeren, en de wijze van
opslag en afgifte van dit registratienummer aan hen over te laten. Komen de huidige
regels in Nederland overeen met de voorwaarden die worden gesteld in het EU-voorstel
om een registratienummer te krijgen voor een accommodatie? Is meegewogen dat verhuurders
nauwkeuriger hun adres en accommodatie moeten gaan omschrijven?
Deze leden vragen het kabinet aan te geven wat de belangrijkste wijzigingen zijn die
door het Zweeds Raadsvoorzitterschap zijn of worden voorgesteld in vergelijking met
het oorspronkelijke voorstel. Wat is de reactie van het kabinet hierop? Zijn er door
het kabinet vergelijkingen gemaakt met wetgeving (in Nederland de Wet toeristische
verhuur) in andere lidstaten en kan Nederland nog leren van vergelijkbare wetgeving
in andere lidstaten? Kan het kabinet aangeven welke gemeente gebruik maken van de
Wet toeristische verhuur en is het illegaal verhuren van woningen sinds de invoering
van de net genoemde wet afgenomen? Deze leden vinden het opvallend dat in het onderzoek
naar het prijsopdrijvend effect van korte termijnverhuur (uitgevoerd door de Europese
Commissie in samenwerking met een aantal Nederlandse kennisinstellingen), in tegenstelling
tot wat door het kabinet steeds is beweerd, wel werd aangetoond dat er sprake was
van een prijsopdrijvend effect. Graag een reactie van het kabinet hierop.
Vragen en opmerkingen van de leden van de GroenLinks-fractie
De leden van de GroenLinks-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het
BNC-fiche. Deze leden zijn blij dat er nu eenduidige regelgeving komt voor het reguleren
van kortdurende (toeristische) verhuur. Zij hebben op dit moment enkele vragen aan
het kabinet. Zij zijn benieuwd naar de huidige praktijk onder de Wet toeristische
verhuur. Kan het kabinet aangeven hoe deze wet tot nu toe functioneert en tegen welke
eventuele belemmeringen gemeenten aanlopen bij de handhaving? Kan het kabinet aangeven
of deze eventuele belemmeringen met de voorliggende Europese regelgeving verder ter
hand kunnen worden genomen? Is het kabinet dit ook op de korte termijn van plan?
Vragen en opmerkingen van de leden van de BBB-fractie
Het lid van de BBB-fractie heeft kennisgenomen van het fiche betreffende de Verordening
dataverzameling en -deling kortetermijnverhuur accommodatie. Dit lid heeft een aantal
vragen als reactie.
Zij leest dat de Europese Commissie een voorstel doet tot een verordening die ertoe
ziet dat er een uniforme manier van registratie komt voor de toeristische verhuur
van woningen in de EU. Ook gaat het hier om het «verzamelen en delen van data» door
online platforms. Om wat voor data gaat het hier en wat is de toegevoegde waarde voor
Nederland om deze verordening te steunen? Wat doet dit met de regeldruk voor met name
kleine verhuurders?
Kan Nederland zelf geen kader scheppen voor de registratie van toeristische verhuur?
Waarom niet? Wat is het praktische nut voor Nederland om dit in Europees verband vast
te leggen?
Hoe kan data uit andere landen ons helpen om deze verhuur beter te reguleren?
II Antwoord/ Reactie van de Minister
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.B. Hagen, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
G.C. Honsbeek, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.