Lijst van vragen : Lijst van vragen inzake Vervoerplan NS 2023 en addendum op het beheerplan ProRail 2023 maatregelen tegen hoge uitval in het treinvervoer (Kamerstuk 29984-1078)
2023D04101 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat inzake het Vervoerplan NS
2023 en addendum op het beheerplan ProRail 2023 maatregelen tegen hoge uitval in het
treinvervoer (Kamerstuk 29 984, nr. 1078).
De voorzitter van de commissie,
Tjeerd de Groot
De adjunct-griffier van de commissie,
Wiendels
Nr
Vraag
1
In hoeverre is rekening gehouden met de problematiek op het spoor in 2022 en hoe wordt
voorkomen dat de doelen uit het programma Toekomstbestendig werken aan het spoor (TWAS)
onvoldoende gemonitord worden, nu het programma op advies van Bureau Gateway wordt
beëindigd?
2
U kiest ervoor om de focus van de beleidsprioriteiten te leggen op de personeelstekorten
en het herstel van COVID-19, maar ten koste van welke initiële beleidsprioriteiten
gaat dit?
3
In welke mate bepalen de gestegen loonkosten de verhoogde prijs van treinkaartjes?
4
Welke ambities zijn er nog meer om de dienstverlening op het gebied van Mobility-as-a-Service
(MaaS) te verbeteren anders dan de OV-fiets en Greenwheels, aangezien de stip op de
horizon van de NS is om een breed mobiliteitsbedrijf te zijn?
5
Het personeelstekort vindt z’n weerslag nu vooral bij de conducteurs en machinisten,
maar in hoeverre wordt geanticipeerd op een mogelijk tekort aan technici in de nabije
toekomst?
6
Wat zal de reiziger merken van aanpassingen in de dienstregeling op de langere termijn,
teneinde een aantrekkelijk werkgever te blijven?
7
Is er overwogen om het aantal aanbieders van vervangend vervoer te vergroten, gezien
het feit dat het vervangend busvervoer onder druk staat vanwege personeelstekorten?
8
Wanneer kunnen ook abonnementhouders betalen met een pinpas, aangezien het OVpay-systeem
moet bijdragen aan het laten terugkeren van de reiziger, maar het systeem voor abonnementhouders
nu nog niet geschikt is?
9
Welke maatregelen worden onderzocht om reizigersspreiding te bewerkstelligen? Wordt
ook gekeken naar meer tariefdifferentiatie?
10
Hoe verloopt de samenwerking binnen het Air-Rail programma tussen KLM, Infrastructuur
en Waterstaat (IenW) en NS bij de modernisering van treinstellen van Thalys, aangezien
deze leidt tot meer zitcapaciteit, maar minder bagageruimte voor vliegpassagiers?
11
Bij het regionaal grensoverschrijdend vervoer werkt de NS samen met andere vervoerders.
Betekent dit dat de IC Eindhoven-Heerlen-Aken ook op zeer korte termijn kan starten?
12
Wordt er binnen de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) ook onderzocht hoe één website kan worden ingericht om internationale treinkaartjes
aan te schaffen?
13
Welke afspraken zijn er gemaakt met de bonden over de zichtbaarheid van de conducteur
op de trein, gezien het feit dat deze zichtbaarheid essentieel is voor een aantrekkelijke
en gastvrije reis?
14
Draagt de omzetting van ProRail naar een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) bij aan
de gelijkgerichte sturing op basis van prestatie-indicatoren om de samenwerking tussen
de NS en ProRail te bevorderen?
15
Welke maatregelen worden genomen om de zitplaatskans, tijdens met name de spits, te
vergoten?
16
Wanneer zal de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) daadwerkelijk ingezet worden voor
personenvervoer?
17
NS wil de reizigers meer persoonlijke service bieden, maar betekent dit dan ook de
terugkeer van de veiligheid- en servicemedewerkers op stations?
18
Welke stations scoren slecht op klanttevredenheid en reisbeleving en worden aangepakt?
En welke kunnen (nog) niet worden aangepakt?
19
Waarom ontbreken in de samenwerkingsverbanden Rover en VoorbeterOV?
20
Wat moet er nog gedaan worden om de toegankelijkheid van stations voor mindervaliden
te verbeteren? Hoe zeker is het dat de ambities in 2023 worden gehaald?
21
Wordt er nog geïnvesteerd en samengewerkt met andere vervoerders op het gebied van
fysieke veiligheid, om zo onder andere cyberdreigingen te minimaliseren?
22
Op welke manier werken IenW en NS samen aan de Roadmap Vitaal Spoor? Wat houdt deze
samenwerking precies in? En wanneer wordt deze aan de Kamer aangeboden?
23
Wat zijn de verwachtingen met betrekking tot het aantal reizigers voor 2023 en 2024?
24
Hoe speelt de NS in op de ontwikkelingen ten aanzien van de mobiliteitsmarkt?
25
Kan er al ingegaan worden op de verwachte aanpassing van de dienstregeling voor 2023?
Wat gaat de NS concreet doen om deze aanpassing zoveel mogelijk te voorkomen?
26
Ziet de NS ook nog mogelijkheden om verbindingen te creëren tussen andere Europese
landen dan de landen die benoemd zijn onder «Internationaal Spoorvervoer»?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
N. Wiendels, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.