Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda JBZ-Raad 26 en 27 januari 2023 (Kamerstuk 32317-803)
2023D01716 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen en opmerkingen
voorgelegd over de volgende stukken:
• Geannoteerde agenda JBZ-Raad 26 en 27 januari 2023 (Kamerstuk 32 317, nr. 803)
• Antwoorden op vragen commissie over o.a. de Geannoteerde agenda JBZ-Raad 8 en 9 december
(algemeen) (Kamerstuk 32 317, nr. 799)
• Verslag van de formele JBZ-Raad van 8-9 december (Kamerstuk 32 317, nr. 801)
• Fiche: Richtlijn betreffende aanpassing civielrechtelijke aansprakelijkheidsregels
voor kunstmatige intelligentie (Kamerstuk 22 112, nr. 3549).
• Fiche: Herziening richtlijn productaansprakelijkheid (Kamerstuk 22 112, nr. 3548)
• Fiche: Herziening verordening im-, export en doorvoer vuurwapens (Kamerstuk 22 112, nr. 3571)
De voorzitter van de commissie,
Van Meenen
De adjunct-griffier van de commissie,
Burger
Inhoudsopgave
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
Vragen en opmerkingen van het lid van de BBB-fractie
II Reactie van de bewindspersonen
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
Geannoteerde agenda JBZ-Raad 26 en 27 januari
Strijd tegen grensoverschrijdende georganiseerde misdaad
De leden van de VVD-fractie hebben met instemming kennisgenomen van de inzet van de
Minister ten aanzien van de strijd tegen grensoverschrijdende georganiseerde misdaad.
Het is belangrijk dat dit niet alleen een speerpunt van Nederland is, maar dat alle
lidstaten van de Europese Unie (EU) ervan doordrongen zijn dat meer inzet hierop is
vereist.
De leden van de VVD-fractie wijzen erop dat de aanhouding van Matteo Messina Denaro
bij uitstek bewijst dat criminele kopstukken niet uit handen van justitie zullen blijven.
Zij feliciteren de Italianen met deze aanhouding. De aanhouding onderstreept wat deze
leden betreft dat we in de EU met verenigde krachten het monster van criminele samenwerkingsverbanden
moeten blijven aanpakken.
De leden van de VVD-fractie brengen in herinnering dat in het coalitieakkoord is afgesproken
dat internationale samenwerking om grensoverschrijdende netwerken op te rollen wordt
versterkt. Welke initiatieven heeft de Minister ondernomen sinds de totstandkoming
van het coalitieakkoord om uitvoering te geven aan deze passage?
De leden van de VVD-fractie lezen in de geannoteerde agenda dat de Minister in het
EU-kader met wetgeving, beleid en operationele instrumenten inzet op het doorbreken
van criminele machtsstructuren, het oprollen van criminele samenwerkingsverbanden
en het terugdringen van criminele verdienmodellen. Kan een overzicht worden gegeven
van de EU-initiatieven die in deze kabinetsperiode in dit kader vanuit de Europese
Commissie (EC) worden geïnitieerd? Graag ontvangen deze leden hierbij ook de termijnen
waarbinnen de Minister overeenstemming in de Raad verwacht en het verwachte moment
van implementatie.
Fiche: Herziening verordening im-, export en doorvoer vuurwapens
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het BNC-fiche
over het voorstel tot herziening van de verordening im-, export en doorvoer van vuurwapens.
Deze leden achten het positief dat de EC enkele knelpunten wil oplossen door de huidige
verordening te herzien. Wel achten voornoemde leden het van belang dat er goed wordt
gekeken naar de consequenties voor de douane, de politie en de houders van invoer-
en uitvoervergunningen. Het is hen op grond van het BNC-fiche niet duidelijk wanneer
de triloog over het Commissievoorstel begint en op welke termijn een gemeenschappelijk
conceptstandpunt zal worden bereikt in de Raad. Kan de Minister hier duidelijkheid
over geven? Deze leden achten het onwenselijk dat de regering, vooruitlopend op de
beleidsreactie op het rapport van de Commissie Wet wapens en munitie (Commissie Van
Dam) en het debat in de Tweede Kamer, onderhandelingen voert over het Commissievoorstel,
terwijl de Tweede Kamer nog geen kans gehad heeft om met de Minister van gedachten
te wisselen over het rapport van de Commissie Van Dam en het proces van de nieuwe
Wet wapens en munitie. Kan de Minister bevestigen dat er in elk geval bij de onderhandelingen
over het Commissievoorstel scherp zal worden gekeken naar de aanbevelingen van de
Commissie van Dam?
Fiche: Richtlijn betreffende aanpassing civielrechtelijke aansprakelijkheidsregels
voor kunstmatige intelligentie
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het fiche.
Deze leden achten het positief dat de aansprakelijkheidsregels voor kunstmatige intelligentie
goed worden geregeld, nu kunstmatige intelligentie de samenleving aan het veranderen
is. Deze leden onderschrijven de mening van het kabinet dat dit voorstel het vertrouwen
versterkt van consumenten en burgers in Artificial Intelligence (AI).
De leden van de VVD-fractie lezen dat de EC aangeeft dat de specifieke eigenschappen
van AI, zoals complexiteit, autonomie en ondoorzichtigheid (het zogenaamde «Black
Box Effect»), het voor eisers moeilijk maken om te bewijzen dat zij schade hebben
geleden die is veroorzaakt door het AI-systeem. Gezien het «Black Box Effect» van
AI vragen deze leden in hoeverre er van een afnemer van een product of dienst dat
AI bevat, verwacht kan worden dat hij/zij precies weet wat eventuele kwalijke gevolgen
kunnen zijn voor een ander. Deze leden willen erop wijzen dat het ook voor bedrijven
en organisaties die AI-producten afnemen van belang is om te weten wie er op welk
moment aansprakelijk is voor eventuele kwalijke gevolgen van een AI-product. Naast
de maker van het product, staat vaak een afnemer en een eindgebruiker of consument.
Hoe verhouden maker en afnemer van het product zich tot elkaar als het gaat om aansprakelijkheid
voor schade aangericht door het systeem? Kan de Minister hierop reageren? Is het bijvoorbeeld
genoeg als een afnemer van een product gezond verstand betracht en bewijs hiervoor
kan overleggen?
Overig
De leden van de VVD-fractie vragen of de Minister de laatste stand van zaken kan geven
met betrekking tot de triloog over de E-evidenceverordening en de bijbehorende richtlijn.
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de stukken op de agenda ten behoeve
van het schriftelijk overleg inzake de informele JBZ-raad te Stockholm van 25, 26
en 27 januari 2023. Deze leden hebben hierover nog enkele vragen.
Strijd tegen grensoverschrijdende georganiseerde misdaad
De leden van de CDA-fractie lezen dat de bespreking tijdens de werksessie over de
strijd tegen grensoverschrijdende criminaliteit zich zal richten op uitdagingen voor
de opsporing bij het verkrijgen van gegevens en bewijs en de samenwerkingsautoriteiten.
Deze leden zijn van mening dat de mogelijkheden en het belang van informatie-uitwisseling
bij de bestrijding van georganiseerde criminaliteit een belangrijke rol spelen. Wat
kan Nederland op dat gebied van andere landen leren?
De leden van de CDA-fractie zijn het met de Minister eens dat voor het tegengaan van
ondermijnende criminaliteit in het bijzonder het opsporen van criminele geldstromen
en ontnemen van crimineel vermogen cruciaal is. Maken andere lidstaten gebruik van
een teruggeeffonds van geconfisqueerde vermogensbestanddelen ten behoeve van slachtoffercompensatie?
Justitiële samenwerking en georganiseerde misdaad
De leden van de CDA-fractie lezen dat tijdens de werksessie over justitiële samenwerking
en georganiseerde misdaad gesproken gaat worden over de vraag hoe Europese justitiële
samenwerking kan bijdragen aan de strijd tegen georganiseerde criminaliteit. Heeft
de Minister al ideeën hoe op Europees niveau de samenwerking verder verbeterd kan
worden op het gebied van de bestrijding van georganiseerde criminaliteit en op welke
manier Eurojust hieraan kan bijdragen?
Fiche: Herziening verordening im-, export en doorvoer vuurwapens
De leden van de CDA-fractie lezen de beoordeling van de Minister in het fiche inzake
de herziening van de verordening betreffende maatregelen voor de invoer, uitvoer en
doorvoer van vuurwapens. Deze leden lezen dat het voorstel gevolgen heeft voor in
elk geval de Wet wapens en munitie, waaronder mogelijk strafbepalingen in deze wet.
Kan de Minister reflecteren op het recent uitgebrachte eindrapport van de Commissie
Wet wapens en munitie in het licht van de voorgestelde herziening van de verordening?
In het voorstel van de herziening van de verordening worden nieuwe vergunningsverplichtingen
gecreëerd, maar wordt de aanvullende last rondom de import en export van vuurwapens
beperkt gehouden. Wat betekent dit specifiek voor de huidige Nederlandse regelgeving
rondom het verstrekken van vergunningen rondom de import en export van vuurwapens?
De leden van de CDA-fractie lezen dat naar verwachting de investeringen die moeten
worden gedaan om Nederlandse ICT-systemen uitvoering te kunnen laten geven aan de
vereisten van de verordening, naar verhouding groot worden geacht en dat de het kabinet
zal inzetten op een implementatie die haalbaar is voor de handhaving en uitvoering.
Deze leden vragen wat de precieze omvang is van die genoemde investeringen en of hier
budget voor geraamd is. Daarnaast vragen deze leden wat de Minister bedoelt met «een
implementatie die haalbaar is». Wordt verwacht dat de implementatie niet op kortere
termijn plaats kan gaan vinden? Ten slotte vragen deze leden of andere lidstaten,
naast Nederland, naar verwachting ook in gesprek willen gaan over de investeringen
die moeten worden gedaan voor de uitvoering door ICT-systemen en de implementatie
van de verordening.
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
Geannoteerde agenda JBZ-Raad 26 en 27 januari
Strijd tegen grensoverschrijdende georganiseerde misdaad
De leden van de SP-fractie constateren dat het voorzitterschap grensoverschrijdende
georganiseerde misdaad als een van de prioriteiten heeft bestempeld. Dat juichen deze
leden van harte toe, mits de beoogde voorstellen niet een inbreuk zullen doen op de
nationale competenties. Kan de Minister de belangrijkste plannen van het Zweeds voorzitterschap
betreffende dit onderwerp inzichtelijk maken?
Vervolging van internationale misdrijven in Oekraïne
De leden van de SP-fractie constateren dat de Minister verwacht dat er een discussie
zal zijn op het punt van de vervolging van internationale misdrijven ten aanzien van
Oekraïne. Bij de vorige bespreking in de JBZ-Raad werden lidstaten opgeroepen de definitie
van de internationale misdrijven die zijn verankerd in het Statuut van Rome te implementeren
in hun nationale systeem. Op welke manier is hier vervolg aan gegeven en wat is het
krachtenveld hieromtrent?
Daarnaast is de verwachting van de Minister dat er wordt gesproken over de versterking
van samenwerking tussen lidstaten onderling, met de autoriteiten van Oekraïne, met
derde landen en met het Internationaal Strafhof in het kader van de opsporing en vervolging
van internationale misdrijven begaan in Oekraïne. Ook hier is de vraag wat het verwachte
krachtenveld is. Is de inschatting van de Minister dat er EU-landen zijn die hier
effectief niet aan zouden willen meewerken?
Betreffende de vervolging van internationale misdrijven in Oekraïne is door de Minister
aangekondigd dat zij samen met haar Britse counterpart Dominic Raab in maart een top
in Londen wil organiseren ter ondersteuning van het Internationaal Strafhof (ICC)
bij onderzoek naar vermeende oorlogsmisdaden in Oekraïne. Kan de Minister hier meer
over vertellen? Wat zal het precieze doel zijn van deze top? Op welke manier wordt
de Kamer meegenomen in dit proces?
Overig
Te lezen valt dat er in april een EU-voorstel verwacht kan worden voor een richtlijn
voor de overdracht van strafvervolging. De leden van de SP-fractie vragen of de Minister
hier al enig inzicht in kan geven. Wat zal precies de strekking worden van dit voorstel?
Wat is de precieze tijdlijn?
De leden van de SP fractie zien dat er in december een nieuw EU-voorstel is gelanceerd
betreffende het voorkomen van mensenhandel. Hier staat een aantal verscherpingen in
zoals bijvoorbeeld het strafbaar stellen van het bewust gebruikmaken van diensten
uitgevoerd door slachtoffers van mensenhandel en verplichte sancties voor rechtspersonen
die aansprakelijk zijn gesteld voor strafbare feiten op het gebied van mensenhandel.
Kan de Minister, in afwachting op een BNC-fiche, in eerste instantie ingaan op deze
richtlijn en aangeven welke zaken hierbij de meeste impact hebben op nationale wetgeving,
mocht dit voorstel worden aangenomen?
De leden van de SP-fractie zouden graag de stand van zaken willen weten van het mogelijke
akkoord dat wordt bereikt over de toetreding van de EU tot het Europees Verdrag voor
de Rechten van de Mens (EVRM). Deze leden hebben vernomen dat voor een mogelijk akkoord
de rechtsmacht in het gemeenschappelijk buitenlands- en veiligheidsbeleid een punt
van discussie was. Wat zijn de vorderingen op dit gebied? Kan de Minister hiervoor
een tijdspad schetsen?
De leden van de SP-fractie lezen dat het Zweeds voorzitterschap graag de E-evidenceverordening
tot een snelle afronding wil brengen. Deze leden willen de Minister de stand van zaken
betreffende de E-evidenceverordening vragen. Kan de Minister toelichten wat de huidige
stand van zaken is en of het gehele proces in de richting van het Nederlandse standpunt
beweegt?
Vragen en opmerkingen van het lid van de BBB-fractie
Het lid van de BBB-fractie vindt dat het onwenselijk is om in het gesprek over grensoverschrijdende
criminaliteitsbestrijding toe te werken naar nieuwe samenwerkingsinstanties op Europees
niveau waar geen inherente toegevoegde waarde van bewezen kan worden. Dit lid gelooft
in een Europa van noaberschap, een vrijwillig en hecht samenwerkingsverband van soevereine
Europese landen die kiezen om schouder aan schouder te staan. In het kader hiervan
pleit dit lid ervoor te zoeken naar grensoverschrijdende samenwerkingen met voornamelijk
buurlanden en enkel in bredere Europese context waar dit uiterst noodzakelijk is.
Zo ziet dit lid wel nut in Europese samenwerking op het gebied van informatievoorziening,
maar is in mindere mate enthousiast over het verder uitrollen van de bevoegdheden
van Europese instanties op dit gebied.
Overig
Het lid van de BBB-fractie is ervan overtuigd dat bij de aankomende JBZ-raad dat de
focus moet liggen op het nakomen van de migratieafspraken zoals overeengekomen in
het Dublinverdrag. Het is ook zaak dat er in Europees verband gekeken wordt naar het
beperken van de instroom van asielmigranten. Dit is eerlijker voor de migranten die
uiteindelijk migreren naar Europa en bevordert het draagvlak onder zowel de Nederlandse
als Europese bevolking. Daarnaast hoort volgens dit lid hier ook een discussie over
Europese arbeidsmigratie, expats en internationale studenten bij. Dit onderwerp mist
momenteel nog op de Europese agenda en het lid van de BBB-fractie hoopt dan ook dat
wij als Nederland dit onderwerp actiever gaan agenderen.
II Reactie van de bewindspersonen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
M.C. Burger, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.