Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Het beleid2.1 Voorstel van wet2.2 Belangrijkste begrotingswijzigingen 2.3 Ontvangsten- uitgavenmutaties2.4 Budgettaire gevolgen van beleidBeleidsartikel 1 Defensiebreed MaterieelBeleidsartikel 2 Maritiem MaterieelBeleidsartikel 3 Land MaterieelBeleidsartikel 4 Lucht MaterieelBeleidsartikel 5 Infrastructuur en VastgoedBeleidsartikel 6 ITBeleidsartikel 7 Bijdrage andere begrotingshoofdstukken RijkBeleidsartikel 8 Overige Uitgaven en Ontvangsten3 Verdiepingsbijlage
36 250 K Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2022‒2023
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Artikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
DE MINISTER VAN DEFENSIE,K.H.Ollongren
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De voorliggende tweede suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2022 van hoofdstuk K van de begroting van het Rijk.
In deze tweede suppletoire begroting van het Defensiematerieelbegrotingsfonds zijn de besluiten van het kabinet uit de Najaarsnota verwerkt. Deze suppletoire wet dient dan ook in samenhang te worden gezien met de Najaarsnota.
In paragraaf 2.1 wordt de cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting uiteengezet. Vervolgens worden in paragraaf 2.2 de belangrijkste begrotingswijzigingen op deze begroting van het Defensiematerieelbegrotingsfonds vermeld, waarna deze in paragraaf 2.3, overzicht ontvangsten- uitgavenmutaties worden toegelicht. Afsluitend is in paragraaf 2.4 per artikel een tabel opgenomen met daarin de budgettaire gevolgen van beleid en de uitgaven- en ontvangstenmutaties. Per artikel worden de mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel op het niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht. Als laatste is in de verdiepingsbijlage per begrotingsartikel een meerjarige (voor de volledige planperiode) tabel met daarin de mutaties per jaar opgenomen.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
De toelichtingen op de uitgaven gelden ook voor de verplichtingen. Alleen indien sprake is van een groot verschil van de verplichtingenmutaties ten opzichte van de uitgavenmutaties wordt dit verschil apart toegelicht. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld doordat verplichtingen zijn aangegaan die niet tot een uitgavenmutatie leiden of door regelingen waarvoor de verplichtingen dit jaar worden aangegaan terwijl de uitgaven pas volgend jaar (of in de jaren daarna) plaatsvinden.
De tweede suppletoire begroting geeft een totaaloverzicht van financiële afwijkingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting van het DMF en wordt tegelijk met de Najaarsnota ingediend.
2 Het beleid
2.1 Voorstel van wet
Met het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgavenbegroting 2022 van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) ten opzichte van de 1e suppletoire begroting met een bedrag van € 1.101,5 miljoen te verlagen. voor het begrotingsbedrag van de ontvangsten 2022 wordt voorgesteld dit met € 760,4 miljoen te verlagen. Dit leidt voor het Defensiematerieelbegrotingsfonds tot een uitgavenbudget van € 4.887,7 miljoen en een ontvangstenbudget van € 5.539,1 miljoen. De begroting voor de in 2022 aan te gane verplichtingen daalt met € 707,5 miljoen tot € 7.863,8 miljoen. De cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2022 is als volgt:
Uitgaven (in duizend euro)
Stand 1e suppletoire begroting 2022
€ 5.989.180
Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2022
‒ € 1.101.484
Stand Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) in de najaarsnota 2022
€ 4.887.696
Ontvangsten (in duizend euro)
Stand 1e suppletoire begroting 2022
€ 6.299.547
Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2022
‒ € 760.436
Stand Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) in de najaarsnota 2022
€ 5.539.111
2.2 Belangrijkste begrotingswijzigingen
Met deze tweede suppletoire begroting worden de uitgaven van het DMF met per saldo € 1,1 miljard verlaagd. Met uitzondering van de budgetten op artikel 4, vinden de verlagingen over de volle breedte van het DMF plaats.
De uitgavenverlagingen zijn vooral het gevolg van gewijzigde externe omstandigheden. Zo leiden de gevolgen van COVID-19 nog tot vertragingen. Het tekort aan microchips bijvoorbeeld, zorgt voor vertragingen bij de oplevering van geplande projecten. Verstoorde toeleveringsketens zorgen ook voor vertragingen. Daarnaast leidt ook de oorlog in Oekraïne tot krapte op de Defensiemarkten. Dit leidt tot vertragingen bij de investeringsprojecten van Defensie.
Voorts heeft ook defensie last van de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Dit zorgt voor vertragingen in de planning en uitvoering van investeringsprojecten. Dit is direct voelbaar in de organisatie en in de agendering en implementatie van de investeringen.
Als gevolg van boven genoemde oorzaken en omstandigheden worden in 2022 de budgetten verlaagd. De noodzaak van de investeringen blijft onverminderd hoog. Immers de oorlog in Oekraïne en de verslechterende veiligheidssituatie wereldwijd - zoals ook toegelicht in de Defensienota - onderstrepen de Defensie-investeringen; de huidige budgetaanpassingen doen daar op geen enkele wijze afbreuk aan.
Volgend voorjaar worden de thans verlaagde budgetten in een nieuw kasritme gezet. Op dat moment wordt een nieuwe inschatting gemaakt van de ontwikkeling van de externe omstandigheden en de raming van de investeringen die daar het beste bij past. Tussentijds werkt Defensie hard aan mogelijke versnellingen en andere mogelijkheden om de geagendeerde investeringen tijdig uit te voeren.
2.3 Ontvangsten- uitgavenmutaties
Belangrijkste suppletoire mutaties 2021 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Toelichting
Omschrijving
Artikelen
Totaal
Vastgestelde begroting 2022
5.387.062
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022
602.118
Stand 1e suppletoire begroting 2022
5.989.180
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Compensatie valuta USD dollars & Zweedse kronen
1
47.509
2
Aflossing DMO lening DLP
1
35.298
3
Kasschuif 2022 investeringen
1, 2, 3, 4, 5, 6
‒ 417.000
4
Kasschuif instandhouding materieel
1, 2, 3, 4
‒ 150.000
5
Aflossing Luchtmacht lening DLP
4
10.000
6
Verwachte minderontvangsten begroting 2022
1
‒ 18.000
7
Budgettoewijzing conform jaarplan kustwacht CARIB
1, 6
10.855
8
Vrijgave DMF budget 2022
1, 2, 3, 4, 5, 6
‒ 651.415
9
Interdepartementale budgetoverhevelingen
1, 3, 6
624
Overige mutaties
30.645
Stand 2e suppletoire begroting 2022
4.887.696
Toelichting overzicht belangrijkste suppletoire mutaties
1. Compenstatie valuta USD dollars & Zweedse kronen
De effecten van de aanpassingen in wisselkoers worden verwerkt op de begroting van Defensie. De tegenvaller die hierdoor optreedt op de begroting van Defensie wordt generaal gecompenseerd.
2. Aflossing DMO lening DLP
Drie jaar geleden is besloten om geld uit het DLP te lenen om het tekort op het exploitatiebudget binnen de defensiebegroting op te lossen. Met deze mutatie wordt de lening afgelost.
3. Kasschuif 2022 investeringen
Naar verwachting worden in 2022 niet alle investeringsuitgaven gerealiseerd. Wapensystemen worden minder snel dan verwacht geleverd. Uiteindelijk zal de productiecapaciteit van de bedrijven in deze sector groeien, maar dat zal enige tijd in beslag nemen. Derhalve wordt dit budget doorgeschoven.
4. Kasschuif instandhouding materieel
Naar verwachting worden in 2022 niet alle instandhoudingsuitgaven gerealiseerd. Van deze middelen wordt € 150 miljoen doorgeschoven.
5. Aflossing Luchtmacht lening DLP
Drie jaar geleden is besloten om geld uit het DLP te lenen om het tekort op het exploitatiebudget binnen de defensiebegroting op te lossen. Met deze mutatie wordt de lening afgelost.
6. Verwachte minderontvangsten begroting 2022
De verwachting is dat er minder wordt ontvangen vanwege lagere verkoopopbrengsten.
7. Budgettoewijzing conform jaarplan kustwacht CARIB
Door middel van deze budgettoevoeging van € 10,8 miljoen komt er geld beschikbaar voor de Kustwacht CARIB voor haar geplande activiteiten waaronder de capaciteiten voor de luchtverkenning.
8. Vrijgave DMF budget 2022
Naast de verschillende kasschuiven die door defensie zijn doorgevoerd, en welke bij de afgelopen miljoenennota ook al aan Kamer gemeld zijn, vinden over vrijwel de gehele breedte van het DMF neerwaartse aanpassingen van de uitgaven plaats. Deze neerwaartse aanpassingen zijn voornamelijk het gevolg van krapte op de Defensiemarkt en op de arbeidsmarkt. Als gevolg daarvan worden investeringsprojecten, alsmede het vrijgegeven budget, doorgeschoven.
9. Interdepartementale budgetoverhevelingen
Vanuit het DMF is onder andere € 4,8 miljoen overgeheveld naar het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) voor de verrekening van uitvoeringskosten van de AIVD en uitbreiding van digitale opslagcapaciteit. Daarnaast heeft Defensie onder andere € 3,8 miljoen ontvangen van het ministerie van J&V voor bewaken en beveiligen.
Per saldo stijgt de begroting van het DMF als gevolg van de interdepartementale budgetoverhevelingen met € 0,6 miljoen.
2.4 Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 1 Defensiebreed Materieel
Artikel 1 Defensiebreed Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
981.860
1.287.655
‒ 86.775
‒ 27.545
1.173.335
Uitgaven
983.034
1.223.463
‒ 170.069
‒ 261.532
791.862
waarvan juridisch verplicht
65,7%
100,0%
Verwerving
Opdrachten
Verwerving: voorbereidingsfase
52.116
44.766
‒ 4.327
‒ 40.439
0
Verwerving: onderzoeksfase
0
3.185
164
‒ 3.349
0
Verwerving: realisatie
738.919
975.195
‒ 95.682
‒ 442.936
436.577
Instandhouding
Opdrachten
Instandhouding Materieel
399.167
339.644
‒ 9.859
‒ 57.456
272.329
Kennis en Innovatie
Bekostiging
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten
2.521
1.764
1.695
641
4.100
Technologieontwikkeling
23.716
18.515
0
6.523
25.038
Kennisgebruik
3.072
9.847
0
‒ 7.538
2.309
Kort Cyclische Innovatie
3.485
7.261
0
‒ 3.261
4.000
Reserve Valutaschommelingen
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Storting/onttrekking begrotingsreserve
0
0
0
47.509
47.509
Onzekerheidsreservering
Fonds
Fonds
3.735
23.083
375
‒ 23.458
0
Over-/ onderprogrammering
Fonds
Fonds
‒ 243.697
‒ 199.797
‒ 62.435
262.232
0
Ontvangsten
62.198
81.946
‒ 5.183
‒ 16.360
60.403
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De raming voor de verplichtingen voor Defensiebreed materieel is per saldo met € 97,5 miljoen verlaagd.
Deze neerwaartse bijstelling wordt met name verklaard door het project Defensie Operationeel Kleding Systeem (DOKS) (€ 150 miljoen). Bij dit materieelproject is de verwachte verplichting verschoven omdat de draagtesten verlengd zijn. Conform huidige agendering vindt de gunning begin 2023 plaats.
Ook bij andere projecten vinden - veelal kleinere - bijstellingen in de verplichtingen plaats. Daarnaast zijn ook opwaartse bijstellingen verwerkt, met name als gevolg van versnelde aanvulling van munitie (referentie: Kamerbrief ‘Versnelde aanvulling inzetvoorraad munitie’ (Kamerstuk 35 925 X, nr. 74).
Onder instandhouding Defensiebreed Materieel valt ook de instandhouding van de Kustwacht CARIB. Voor de Kustwacht CARIB is het verplichtingenbudget naar boven bijgesteld met in totaal € 295 miljoen. Dit betreft de nieuwe contracten voor de luchtverkenningscapaciteit (Fixed Wing € 136 miljoen), de SAR heli (Rotary Wing € 106 miljoen), alsmede de verlenging van de huidige overbruggingscontracten (totaal € 32 miljoen). Daarnaast wordt nog een meerjarig onderhoudscontract afgesloten voor de walradar (€ 22 miljoen).
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: voorbereidingsfase Naar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.
Verwerving: onderzoeksfase
Naar verwachting worden geen projecten in onderzoek meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.
Verwerving: realisatie
Het realisatiebudget voor Defensiebreed materieel is met ongeveer € 521 miljoen neerwaarts bijgesteld. Dit wordt onder andere verklaard door de neerwaartse bijstelling voor vier grote materieelprojecten. Op het project Defensiebrede Vervanging Wielvoertuigen (DVOW) valt de prognose € 113 miljoen lager uit. In de eerste suppletoire begroting werd nog een bedrag opgenomen voor het inmiddels ontbonden contract voor voertuig AASLT (Air Assault) en tevens worden in 2022 minder voertuigen geleverd dan gepland als gevolg van COVID-19. Dit budget wordt doorgeschoven.
Bij het project BKI conventionele munitie (BKI-1) geldt een neerwaartse bijstelling van € 58 miljoen. Dit is het gevolg van vertraging bij het afsluiten van raamovereenkomsten, omdat de acceptatietesten van de betreffende munitie nog niet met succes zijn afgerond. Hierdoor zijn diverse leveringen verschoven naar eind 2022. De betalingen die zijn gerelateerd aan deze leveringen zullen in 2023 plaatsvinden.
Ook bij het project Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) is sprake van een neerwaartse bijstelling van € 37 miljoen. Een deel van de leveringen van VOSS C4I en de bijbehorende ondersteuning was geagendeerd voor 2022, maar verschuift naar 2023 als gevolg van stagnatie in de toeleveringsketen van microchips. Verder wordt het budget voor het project Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) verlaagd met € 22 miljoen. Vanwege transportproblemen verschuift een deel van de leveringen van helmen naar 2023.
Tevens valt voor een aantal projecten de realisatie naar verwachting lager uit: Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) (€ 74 miljoen) en project vervanging Civiele dienstauto (€ 31 miljoen). Ook is er voor het project DBBS sprake van een herfasering voor een bedrag van € 41 miljoen. Daarnaast zijn er diverse kleinere aanpassingen bij een veelvoud aan projecten (per saldo € 145 miljoen) doorgevoerd.
Instandhouding Materieel
Het budget voor instandhouding materieel is met € 67 miljoen neerwaarts bijgesteld. Deze neerwaartse bijstelling wordt verklaard door onder andere de verlaagde prognose voor het Defensie Munitiebedrijf (DMunB) van € 44 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door vertragingen van leveringen als gevolg van schaarste van grondstoffen en de naweeën van COVID-19. Deze leveringen schuiven door naar 2023.
Daarnaast prognosticeert het Kleding- en Persoonsgeboden Uitrusting-bedrijf (KPU-bedrijf) een lagere realisatie van € 12 miljoen met meerdere oorzaken; het raamcontract van de combatshirts Netherlands Fractal Pattern (NFP (€ 4,8 miljoen)) schuift door naar 2023. Daarnaast schuift Batch 3 interim NFP broek + jas (ongeveer € 6 miljoen) door naar 2023. Tevens is een neerwaartse bijstelling van € 6 miljoen bij de afdelingen Grondgebonden Wapensystemen, Luchtvaartsystemen en Maritieme systemen vanwege vertraging van het project Onderhoud bergingsvoertuig.
Over- en onderprogrammering
Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.
Toelichting op de Ontvangsten
Het budget voor de Ontvangsten is met ongeveer € 21,5 miljoen neerwaarts bijgesteld. De verkoopopbrengsten vallen ten opzichte van het budget lager uit. Het proces van afstoting van Nederlandse F-16’s aan de firma Draken is in een vergevorderd stadium maar de daadwerkelijke verkoopopbrengsten worden niet meer in 2022 maar in 2023 verwacht.
Beleidsartikel 2 Maritiem Materieel
Artikel 2 Maritiem Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
479.731
926.784
‒ 215.936
3.872
714.720
Uitgaven
616.381
771.724
‒ 34.958
‒ 207.917
528.849
waarvan juridisch verplicht
65,1%
100,0%
Verwerving
Opdrachten
Verwerving: voorbereidingsfase
45.611
26.640
‒ 19.032
‒ 7.608
0
Verwerving: onderzoeksfase
68.701
62.341
‒ 42.120
‒ 20.221
0
Verwerving: realisatie
507.140
671.233
‒ 50.980
‒ 230.388
389.865
Instandhouding
Opdrachten
Instandhouding Materieel
178.525
221.878
‒ 51.044
‒ 31.850
138.984
Over-/ onderprogrammering
Fonds
Fonds
‒ 183.596
‒ 210.368
128.218
82.150
0
Ontvangsten
9.684
21.500
0
654
22.154
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
Het budget voor de verplichtingen voor Maritiem Materieel is per saldo met € 212 miljoen verlaagd.
De neerwaartse bijstelling wordt allereerst verklaard door een technische correctie (€ 176 miljoen). Eerder dit jaardekasuitgaven op dit artikel bijgesteld, de verplichtingenbijstelling die daarbij hoort wordt nu verwerkt.
Voorts valt het budget voor het verwervingsproject Middelgrote Havensleepboten met € 12 miljoen lager uit. Dit project bestaat uit 2 modellen sleepboten, die bij twee verschillende leveranciers worden gebouwd. Het contract van het 1e model is reeds getekend, maar bij de contractbesprekingen voor het 2e model zijn onverwachts vertragingen ontstaan. Contractondertekening vindt niet meer in 2022 plaats.
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: voorbereidingsfaseNaar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.
Verwerving: onderzoeksfase
Naar verwachting worden geen projecten in onderzoek meer in 2022 gerealiseerd. Daarom wordt de raming van de uitgaven die horen bij de projecten in deze fase in het geheel verlaagd. Dit budget wordt doorgeschoven.
Verwerving: realisatiefase
De neerwaartse bijstelling van € 281 miljoen voor de projecten in de realisatiefase kent een aantal oorzaken.
De voortgang van het project Combat Support Ship (CSS) loopt op schema. Desondanks is er sprake van een doorschuif van € 37 miljoen naar 2023, dit wordt veroorzaakt door een aanpassing op de actuele raming Stand Onderhanden Werk (SOW).
Tevens is het budget voor het project Torpedo’s MK48 verlaagd met € 28 miljoen. De productie en levering van artikelen heeft enkele jaren vertraging opgelopen vanwege productieproblemen bij Amerikaanse leveranciers. Zowel de feitelijke leveringen als de administratieve facturatie lopen daarom achter. Dit schuift daarom door.
Verder wordt er op het project ESSM BLOCK 2 Verwerving en integratie, minder missiles aangekocht in 2022 dan begroot. Hierdoor vindt een verschuiving plaats van € 20 miljoen naar 2023.
Bij het project Vervanging MK46 heeft een herfasering plaatsgevonden van € 15 miljoen. Dit project betreft een FMS-case. Naar aanleiding van actuele informatie over leveringen schuiven de uitgaven door.
Daarnaast zijn op de volgende projecten herfaseringen opgetreden: Vervanging Maritiem Surface-to-Surface Missile (€ 17 miljoen), Vervanging 127mm kanon LCF (€ 14 miljoen) en diverse kleinere aanpassingen bij een veelvoud aan projecten (per saldo € 150 miljoen).
Instandhouding materieel
De bijstellingen in het budget voor de instandhouding van het materieel worden voornamelijk bepaald door de twee grote kasschuiven die zijn doorgevoerd. Bij de eerste kasschuif is € 51 miljoen van 2022 doorgezet naar 2026. Met de tweede kasschuif is € 32 doorgeschoven naar 2023, met name als gevolg van langere doorlooptijden voor het afsluiten van contracten en levertijden ten gevolge van de huidige marktomstandigheden.
Over- en onderprogrammering
Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.
Beleidsartikel 3 Land Materieel
Artikel 3 Land Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
879.106
1.175.635
‒ 343.560
221.766
1.053.841
Uitgaven
714.936
791.732
‒ 99.497
‒ 185.664
506.571
waarvan juridisch verplicht
55,8%
100,0%
Verwerving
Opdrachten
Verwerving: voorbereidingsfase
5.689
8.033
‒ 8.021
‒ 12
0
Verwerving: onderzoeksfase
11.052
6.752
‒ 5.909
‒ 843
0
Verwerving: realisatie
579.883
603.079
‒ 50.403
‒ 311.341
241.335
Instandhouding
Opdrachten
Instandhouding Materieel
291.974
348.324
‒ 45.888
‒ 37.200
265.236
Over-/ onderprogrammering
Fonds
Fonds
‒ 173.662
‒ 174.456
10.724
163.732
0
Ontvangsten
2.500
2.500
0
0
2.500
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen Het verplichtingenbudget van de landmaterieel projecten is ten opzichte van de eerste suppletoire begroting met € 122 miljoen neerwaarts bijgesteld.
Het betreft de projecten Kapitale munitiesoorten compensatie O&T Spike (€ 39 miljoen) en BKI verwerving PGM ( € 14 miljoen) waarbij de contractvorming niet meer in 2022 voortgang heeft maar verschuift naar 2023.
Tevens valt de prognose voor het project FGBADS ten opzichte van het budget € 21 miljoen lager uit, omdat het beschikbare verplichtingenbudget voor dit project is overgeheveld naar het MRAD-project en verschuift naar 2023.
Bij het project Vervanging CBRN VERK. CAP. is de opdracht gewijzigd naar een Midlife Update (MLU) waardoor het aanbestedingsplan is gewijzigd en de geplande te realiseren verplichtingen zijn verschoven naar 2023 (€ 10 miljoen) en 2024 (€ 17 miljoen).
Voor het project Area Access Denial is het verplichtingenbudget neerwaarts bijgesteld met € 21 miljoen. In de studiefase tussen 2021 ‒ 2022 is gebleken dat de uitvoering niet haalbaar is. Er wordt een nieuw verwervingsplan opgesteld en de verplichtingen schuiven daarmee door.
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: voorbereidingsfase
Naar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.
Verwerving: onderzoeksfase
Naar verwachting worden geen projecten in onderzoek meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.
Verwerving: realisatiefase
Per saldo wordt het budget voor de realisatiefase neerwaarts bijgesteld met € 362 miljoen. Deze neerwaartse bijstelling kent een aantal oorzaken.
Ten eerste schuift het budget (€ 38 miljoen) voor het materieelproject Nucleair Biologisch Chemische (NBC) Maskers door naar 2023. Dit is mede het gevolg van het bijstellen van het programma van eisen (PVE) voor de vervanging van de individuele CBRN bescherming.
Ten tweede wordt het budget voor het project FGBADS (deel 1 fase 2 (BMC4I FOC) + Deel 2 (SSC)) verlaagd met € 23 miljoen omdat het beschikbare budget voor dit project is overgeheveld naar het MRAD-project. De kasrealisatie voor dit project vindt in latere jaren plaats.
Tevens is de realisatieprognose voor het project Sensor CRAM/CL1 UAV met € 19 miljoen neerwaarts bijgesteld. De verificatie en levering van het eerste systeem zal in 2022 niet meer plaatsvinden vanwege grondstof- en personeelstekorten bij de leverancier. Hiermee vertragen ook de gerelateerde betalingen.
Bij het project MLU Infanterie Gevechtsvoertuig ((IGV) CV-90) incl. CE-pakket, is de neerwaartse bijstelling € 13 miljoen. De realisatie van de milestone voor de inspectie en verificatie van het voertuig staat gepland voor november 2022. De leverancier ligt op schema, maar een kleine vertraging zorgt ervoor dat de factuur van € 13 miljoen niet meer in 2022 tot betaling zal komen.
Ook is het realisatiebudget voor het project CBRN Chemische Alarmdetectie neerwaarts bijgesteld met € 11 miljoen. Deze bijstelling is gedaan omdat het opstellen van de behoeftestelling langer duurt dan verwacht. Hierdoor schuift de verwachte verplichting naar 2023 waardoor ook de kasuitgaven zullen doorschuiven.
Daarnaast zijn op de volgende projecten herfaseringen opgetreden: Verwerving precision guided ammunition (€ 19 miljoen), Verwerving precision guided ammunition (€ 15 miljoen), Counter-IED Block 3 (€ 23 miljoen) en diverse diverse kleinere aanpassingen bij een veelvoud aan projecten (per saldo € 161 miljoen).
Instandhouding Materieel
Per saldo wordt het instandhoudingsbudget neerwaarts bijgesteld met € 83 miljoen. Deze verlaging is onder andere het gevolg van een overheveling van € 42 miljoen naar het budget verwerving: realisatie ten behoeve van het Technology Center Land (TCL) voor met name prijsstijgingen, btw-afdracht en ontwikkelingen op het gebied van de Arbeidsomstandighedenwet en milieuwet- en regelgeving. Daarnaast wordt budget doorgeschoven als gevolg van langere doorlooptijden en langere levertijden in de huidige markt.
Over- en onderprogrammering
Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.
Beleidsartikel 4 Lucht Materieel
Artikel 4 Lucht Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
783.313
2.770.158
57.113
69.638
2.896.909
Uitgaven
1.236.398
1.210.083
120.746
125.816
1.456.645
waarvan juridisch verplicht
82,7%
100,0%
Verwerving
Opdrachten
Verwerving: voorbereidingsfase
13.117
5.804
27.239
‒ 30.543
2.500
Verwerving: realisatie
1.346.786
1.528.825
50.790
‒ 387.134
1.192.481
Instandhouding
Opdrachten
Instandhouding Materieel
278.253
263.030
‒ 25.061
23.695
261.664
Over-/ onderprogrammering
Fonds
Fonds
‒ 401.758
‒ 587.576
67.778
519.798
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De opwaartse bijstelling van het verplichtingenbudget bedraagt per saldo € 126,7 miljoen.
Deze bijstelling wordt voornamelijk veroorzaakt door het verwervingsproject "Beleidskader Inzetvoorraden F-16 infrarood geleide lucht-lucht raket". De Letter of Agreement (LOA) is in het derde kwartaal getekend. De verwachting is dat de verplichting van € 52 miljoen toch in 2022 wordt aangegaan.
Daarnaast heeft het verwervingsproject Opleiding & Training Munitie F-35 een opwaartse bijstelling van het budget van € 37 miljoen, vanwege een amendement op een bestaande LOA. Het is de verwachting dat deze LOA in 2022 wordt getekend.
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: Realisatiefase
Het budget voor verwerving realisatie is per saldo met € 336,3 miljoen verlaagd. De verlaging van de raming kent een aantal oorzaken.
Ten eerste wordt het budget voor het verwervingsproject MLU Chinook met € 99 miljoen neerwaarts is bijgesteld. Bij het project Apache Remanufacture is het budget met € 72 miljoen neerwaarts bijgesteld. Bij deze projecten zijn de uitgaven doorgeschoven als gevolg van de voortgang van de FMS-case aan de VS-zijde. Dergelijke herfaseringen komen bij grotere FMS-cases vaker voor omdat het goedkeuringsproces meerdere volgtijdelijke stappen moet doorlopen. Beide projecten lopen geen operationele vertragingen op.
Voor het project Male UAV bedraagt de neerwaartse bijstelling € 71 miljoen. Dit is voornamelijk te verklaren doordat de toestellen (voorlopig) niet naar Nederland komen. Door deze latere invoer in Nederland verplaatst de btw-afdracht naar achteren. Tevens is bij het project AH-64D Upgrade het budget met € 17 miljoen neerwaarts bijgesteld. Dit is het resultaat van aanpassingen in het betaalschema van de FMS-case waardoorook het budget meeschuift.
Tevens is bij het project Continuatie VIP Transport Capaciteit Defensie het realisatiebudget verlaagd met € 13 miljoen. De oplevering van de Gulfstream was initieel voorzien in 2022 maar is verschoven naar eind februari 2023. Hierdoor verschuiven enkele mijlpalen inclusief de betaling van de btw naar volgend jaar. De prognose voor het project F-16 Instandhouding valt € 14 miljoen lager uit omdat de werkelijke behoefte aan onderdelen lager bleek dan was voorzien. Daardoor is de kasrealisatie in 2022 ook lager. Ook wordt het budget voor 1 Air Traffic Management (1 ATM) naar 2023 overgeheveld (€ 8,5 miljoen).
Als laatste leiden ook in het luchtdomein tekorten aan grondstoffen en microchips tot langere levertijden. Dit vertraagt de realisatie van projecten.
Over-/ onderprogrammering
Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.
Beleidsartikel 5 Infrastructuur en Vastgoed
Artikel 5 Infrastructuur en Vastgoed (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
909.935
959.738
65.710
‒ 122.487
902.961
Uitgaven
949.302
897.183
‒ 29.893
‒ 6.231
861.059
waarvan juridisch verplicht
18,8%
100,0%
Verwerving
Opdrachten
Verwerving: voorbereidingsfase
226.878
101.860
‒ 45.129
‒ 56.731
0
Verwerving: realisatie
367.859
499.992
6.968
‒ 93.026
413.934
Instandhouding
Opdrachten
Instandhouding Infrastructuur
480.583
462.805
4.465
‒ 20.145
447.125
Over-/ onderprogrammering
Fonds
Fonds
‒ 126.018
‒ 167.474
3.803
163.671
0
Ontvangsten
25.599
25.940
0
‒ 3.200
22.740
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting de verplichtingen
Het verplichtingenbudget is per saldo met € 56,8 miljoen gedaald. Aan de individuele vastgoedprojecten is een bedrag van € 35 miljoen aan prijsbijstelling toegekend, maar het aangaan van een aantal verplichtingen vindt niet plaats in 2022 maar in latere jaren. Dit betreft onder andere de verplichting voor het jaarlijkse instandhoudingsbudget (€ 26 miljoen) en de verplichting voor vastgoedprojecten legering defensiebreed (€ 15 miljoen). Ook het project aanpassingen vastgoed als gevolg van gewijzigde regelgeving (€ 15 miljoen), bouwtechnische verbetering brandveiligheid (€ 14,6 miljoen) en een aantal kleinere projecten (€ 21,2 miljoen) worden naar beneden bijgesteld.
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: voorbereidingsfase
Naar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.
Verwerving: realisatie
Naar verwachting zal de realisatie in 2022 € 86,1 miljoen lager uitkomen. De realisatie van een aantal projecten is verschoven van 2022 naar latere jaren. Dit betreft onder andere de projecten aanpassingen vastgoed als gevolg van gewijzigde regelgeving (€ 47 miljoen), revitalisering Bernhardkazerne (€ 14 miljoen), bouwtechnische verbetering brandveiligheid (€ 12 miljoen), legering defensiebreed (€ 10 miljoen), schietfaciliteiten (€ 10 miljoen), het landelijk opleidings- en kenniscentrum KMAR (€ 6,3 miljoen) en diverse kleinere aanpassingen bij een veelvoud aan projecten (per saldo € 32,8 miljoen). Daar staat een versnelling tegenover van het project Datacenter (€ 11 miljoen). Aangezien verplichtingen eerder aangegaan worden en de uitgaven hiervan later en soms zelfs in een ander jaar volgen, kunnen mutaties in uitgaven- en verplichtingenbudgetten van elkaar afwijken.
Instandhouding
Het instandhoudingsbudget is per saldo met € 15,7 miljoen gedaald. Als gevolg van beperkte capaciteit bij het Rijksvastgoedbedrijf wordt een deel van het instandhoudingsbudget (€ 26 miljoen) in 2023 gerealiseerd. Het instandhoudingsbudget van de KMar is daarnaast met € 6 miljoen gestegen, voornamelijk als gevolg van instandhoudingsuitgaven in het kader van de implementatie van het Entry & Exit System (EES) en de oprichting van ENU (European travel information and authorisation system (ETIAS) National Unit). Het betreft uitgaven voor maritieme grensdoorlaatposten en huisvesting van personeel. Tevens is het instandhoudingsbudget van de luchtmacht opgehoogd (€ 4,4 miljoen) voor met name uitgaven voor dieptereiniging van hangaars.
Over-/ onderprogrammering
Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.
Beleidsartikel 6 IT
Artikel 6 IT (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
784.361
1.277.607
‒ 219.510
63.918
1.122.015
Uitgaven
887.011
921.270
‒ 156.846
‒ 21.714
742.710
waarvan juridisch verplicht
39,7%
100,0%
Verwerving
Opdrachten
Verwerving: voorbereidingsfase
425.475
412.494
‒ 249.250
‒ 163.244
0
Verwerving: realisatie
347.762
538.878
95.321
‒ 262.515
371.684
Instandhouding
Opdrachten
Instandhouding IT
398.866
368.551
‒ 3.736
6.211
371.026
Over-/ onderprogrammering
Fonds
Fonds
‒ 285.092
‒ 398.653
819
397.834
0
Ontvangsten
16.769
16.769
0
‒ 3.000
13.769
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor IT zijn met € 153,6 miljoen neerwaarts bijgesteld. De neerwaartse bijstelling betreft een optelling van meerdere bijstellingen van projecten in voorbereidingsfase.
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: voorbereidingsfase
Naar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.
Verwerving: realisatie
De neerwaartse bijstelling van € 182 miljoen op verwerving realisatie heeft meerdere oorzaken. Voor een aantal projecten vinden de uitgaven in latere jaren plaats, Daarnaast is momenteel de verstoring nog steeds zichtbaar in de logistieke keten op de wereldmarkt, waardoor een tekort aan computerchips is. Leveringen die dit jaar nog gepland staan zijn hierdoor vertraagd. Ook is het werven van voldoende gekwalificeerd personeel een uitdaging, waardoor het uitvoeren van alle opdrachten op een later moment plaatsvindt.
Over-/ onderprogrammering
Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.
Beleidsartikel 7 Bijdrage andere begrotingshoofdstukken Rijk
Artikel 7 Bijdrage andere begrotingshoofdstukken Rijk (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
0
0
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
0
0
Ontvangsten
5.270.312
5.573.486
‒ 849.426
116.079
4.840.139
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Dit begrotingsartikel is technisch van aard. Op dit artikel worden de bijdragen verantwoord die vanuit de reguliere Defensiebegroting (Hoofdstuk X) overgeheveld worden naar het DMF.
Beleidsartikel 8 Overige Uitgaven en Ontvangsten
Artikel 8 Overige Uitgaven en Ontvangsten (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
0
173.725
‒ 173.725
0
0
Uitgaven
0
173.725
‒ 173.725
0
0
Nader te wijzen uitgaven
Fonds
0
173.725
‒ 173.725
0
0
Ontvangsten
0
577.406
0
0
577.406
Op dit artikel worden de overige uitgaven en ontvangsten opgenomen. Het betreft hoofdzakelijk uitgaven en/of ontvangsten die op een later moment worden toebedeeld aan de beleidsartikelen. Een voorbeeld hiervan is de loon- en prijsbijstelling, die nog moet worden verdeeld over de afzonderlijke artikelen.
Toelichting op de verplichtingen
Het totaal aan verplichtingen dat op dit artikel werd aangehouden, betrof uitgekeerde prijsbijstelling. Deze prijsbijstelling is verdeeld over de beleidsartikelen. Dat betekent dat de verplichtingen die hiermee samenhangen ook worden overgeboekt naar de betreffende beleidartikelen.
Toelichting op de uitgaven
Het totaal aan uitgaven dat op dit artikel werd aangehouden, betrof uitgekeerde prijsbijstelling. Deze prijsbijstelling is verdeeld over de beleidsartikelen. Dit betekent dat de uitgaven worden overgeboekt.
3 Verdiepingsbijlage
In de verdiepingsbijlage is per begrotingsartikel een meerjarige (voor de volledige planperiode) tabel met daarin de mutaties per jaar opgenomen.
Artikel 1 Defensiebreed Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Mutatie 2031
Mutatie 2032
Mutatie 2033
Mutatie 2034
Mutatie 2035
Mutatie 2036
Verplichtingen
352.063
290.821
388.904
871.870
1.104.182
386.020
910.024
707.036
238.125
101.969
56.890
‒ 110.024
206.178
174.926
Uitgaven
243.682
1.029.210
935.393
252.885
‒ 18.063
295.501
372.640
‒ 36.661
36.921
167.548
257.861
437.829
681.973
1.839.236
Verwerving
Opdrachten
‒ 133.951
296.074
531.250
377.233
969.224
410.608
428.813
350.885
220.082
308.187
178.827
227.225
237.804
294.935
Verwerving: voorbereidingsfase
‒ 147.310
263.966
424.428
289.585
916.054
400.479
372.477
342.258
212.643
285.158
154.210
220.709
227.241
281.373
Verwerving: onderzoeksfase
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Verwerving: realisatie
13.359
32.108
106.822
87.648
53.170
10.129
56.336
8.627
7.439
23.029
24.617
6.516
10.563
13.562
Instandhouding
Opdrachten
1.890
1.935
1.929
27.428
1.928
1.928
1.927
1.927
1.928
1.927
1.927
1.909
1.908
1.908
Instandhouding Materieel
1.890
1.935
1.929
27.428
1.928
1.928
1.927
1.927
1.928
1.927
1.927
1.909
1.908
1.908
Kennis en Innovatie
Bekostiging
21.532
74.929
101.840
114.840
128.610
147.610
156.110
164.110
167.110
168.610
168.610
168.610
168.610
168.610
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten
21.532
74.929
101.840
114.840
128.610
147.610
156.110
164.110
167.110
168.610
168.610
168.610
168.610
168.610
Technologieontwikkeling
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Kennisgebruik
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Kort Cyclische Innovatie
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Reserve valutaschommelingen
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Onzekerheidsreservering
627
86
118
305
18
18
18
18
181
2169
707
0
0
0
Over-/ onderprogrammering
353.584
656.186
300.256
‒ 266.921
‒ 1.117.843
‒ 264.663
‒ 214.228
‒ 553.601
‒ 352.380
‒ 313.345
‒ 92.210
40.085
273.651
1.373.783
Ontvangsten
‒ 2.043
‒
‒
‒ 2.062
‒
‒
‒
‒
‒
‒
‒
‒
‒
‒
Artikel 2 Maritiem Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Mutatie 2031
Mutatie 2032
Mutatie 2033
Mutatie 2034
Mutatie 2035
Mutatie 2036
Verplichtingen
1.333.794
182.087
‒ 112.374
‒ 238.811
132.308
‒ 426.806
187.377
719.925
1.256.445
1.085.906
1.211.869
801.441
705.888
‒ 586.166
Uitgaven
19.406
100.908
242.725
400.582
623.789
516.094
588.198
987.134
1.091.261
906.153
796.298
563.646
573.662
‒ 687.626
Verwerving
Opdrachten
48.020
17.832
254.716
16.345
134.834
51.459
342.448
891.304
1.265.970
1.103.208
1.227.948
822.142
726.472
‒ 571.264
Verwerving: voorbereidingsfase
‒ 10.000
73.148
235.426
328.335
531.255
485.458
545.898
952.969
1.011.966
832.590
702.378
509.454
543.750
‒ 748.111
Verwerving: onderzoeksfase
‒ 128.991
‒ 211.171
‒ 146.681
‒ 456.663
‒ 491.016
‒ 513.524
‒ 235.088
‒ 86.957
251.720
268.982
554.348
311.990
173.500
173.500
Verwerving: realisatie
187.011
155.855
165.971
144.673
94.595
79.525
31.638
25.292
2.284
1.636
‒ 28.778
698
9.222
3.347
Instandhouding
Opdrachten
208
453
‒ 5
47.903
‒ 3.072
‒ 3.072
‒ 3.072
‒ 2.802
‒ 2.622
‒ 2.627
‒ 2.627
‒ 2.627
‒ 3.153
‒ 3.153
Instandhouding Materieel
208
453
‒ 5
47.903
‒ 3.072
‒ 3.072
‒ 3.072
‒ 2.802
‒ 2.622
‒ 2.627
‒ 2.627
‒ 2.627
‒ 3.153
‒ 3.153
Over-/ onderprogrammering
‒ 28.822
82.623
‒ 11.986
336.334
492.027
467.707
248.822
98.632
‒ 172.087
‒ 194.428
‒ 429.023
‒ 255.869
‒ 149.657
‒ 113.209
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Artikel 3 Land Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Mutatie 2031
Mutatie 2032
Mutatie 2033
Mutatie 2034
Mutatie 2035
Mutatie 2036
Verplichtingen
38.310
‒ 64.034
27.905
73.890
‒ 4.767
‒ 42.792
‒ 50.208
‒ 156.660
‒ 94.364
‒ 134.525
‒ 103.176
‒ 12.898
31.098
31.098
Uitgaven
‒ 106
198.720
258.739
565.702
673.687
294.186
348.552
200.002
262.315
256.227
252.613
343.459
214.339
230.843
Verwerving
Opdrachten
48.020
17.832
254.716
16.345
134.834
51.459
342.448
891.304
1.265.970
1.103.208
1.227.948
822.142
726.472
‒ 571.264
Verwerving: voorbereidingsfase
‒ 10.000
73.148
235.426
328.335
531.255
485.458
545.898
952.969
1.011.966
832.590
702.378
509.454
543.750
‒ 748.111
Verwerving: onderzoeksfase
‒ 128.991
‒ 211.171
‒ 146.681
‒ 456.663
‒ 491.016
‒ 513.524
‒ 235.088
‒ 86.957
251.720
268.982
554.348
311.990
173.500
173.500
Verwerving: realisatie
187.011
155.855
165.971
144.673
94.595
79.525
31.638
25.292
2.284
1.636
‒ 28.778
698
9.222
3.347
Instandhouding
Opdrachten
208
453
‒ 5
47.903
‒ 3.072
‒ 3.072
‒ 3.072
‒ 2.802
‒ 2.622
‒ 2.627
‒ 2.627
‒ 2.627
‒ 3.153
‒ 3.153
Instandhouding Materieel
208
453
‒ 5
47.903
‒ 3.072
‒ 3.072
‒ 3.072
‒ 2.802
‒ 2.622
‒ 2.627
‒ 2.627
‒ 2.627
‒ 3.153
‒ 3.153
Over-/ onderprogrammering
‒ 28.822
82.623
‒ 11.986
336.334
492.027
467.707
248.822
98.632
‒ 172.087
‒ 194.428
‒ 429.023
‒ 255.869
‒ 149.657
‒ 113.209
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Artikel 4 Lucht Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Mutatie 2031
Mutatie 2032
Mutatie 2033
Mutatie 2034
Mutatie 2035
Mutatie 2036
Verplichtingen
349.587
384.417
532.662
675.986
535.676
350.164
364.409
273.509
167.739
157.712
67.636
166.483
89.839
202.867
Uitgaven
109.208
268.623
363.221
629.103
658.193
525.112
322.295
267.132
186.066
191.476
230.644
209.764
205.158
269.385
Verwerving
Opdrachten
213.823
384.791
772.620
819.543
776.741
489.896
413.991
275.969
170.987
176.168
83.508
188.698
110.796
212.705
Verwerving: voorbereidingsfase
‒ 45.539
99.299
200.680
409.398
336.348
160.909
148.639
126.566
56.421
16.894
‒ 87.120
32.532
‒ 46.792
‒ 2.447
Verwerving: realisatie
259.362
285.492
571.940
410.145
440.393
328.987
265.352
149.403
114.566
159.274
170.628
156.166
157.588
215.152
Instandhouding
Opdrachten
13.340
13.339
13.150
30.150
21.650
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
Instandhouding Materieel
13.340
13.339
13.150
30.150
21.650
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
13.150
Over-/ onderprogrammering
‒ 117.955
‒ 129.507
‒ 422.549
‒ 220.590
‒ 140.198
22.066
‒ 104.846
‒ 21.987
1.929
2.158
133.986
7.916
81.212
43.530
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Artikel 5 Infrastructuur en Vastgoed (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Mutatie 2031
Mutatie 2032
Mutatie 2033
Mutatie 2034
Mutatie 2035
Mutatie 2036
Verplichtingen
‒ 16.366
48.624
73.722
130.779
92.739
55.723
15.444
22.279
18.631
10.945
12.137
9.220
7.384
11.829
Uitgaven
63.772
70.571
70.767
98.791
45.244
44.040
31.645
20.605
17.357
17.267
17.271
17.271
14.857
14.188
Verwerving
Opdrachten
3.768
111.199
109.328
94.154
55.028
31.469
12.174
23.734
20.448
19.756
19.760
19.760
17.346
16.677
Verwerving: voorbereidingsfase
233
30.261
36.382
29.021
19.166
1.628
‒ 6.448
9.267
9.267
9.187
9.187
9.187
9.187
9.187
Verwerving: realisatie
3.535
80.938
72.946
65.133
35.862
29.841
18.622
14.467
11.181
10.569
10.573
10.573
8.159
7.490
Instandhouding
Opdrachten
530
750
725
750
725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
Instandhouding Infrastructuur
530
750
725
750
725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
5.725
Over-/ onderprogrammering
59.474
‒ 41.378
‒ 39.286
3.887
‒ 10.509
6.846
13.746
‒ 8.854
‒ 8.816
‒ 8.214
‒ 8.214
‒ 8.214
‒ 8.214
‒ 8.214
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Artikel 6 IT (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Mutatie 2031
Mutatie 2032
Mutatie 2033
Mutatie 2034
Mutatie 2035
Mutatie 2036
Verplichtingen
112.371
‒ 15.803
340.286
559.312
395.190
260.589
232.692
234.228
257.441
275.135
246.063
231.558
144.048
195.067
Uitgaven
‒ 200.350
150.847
187.066
508.584
242.819
239.313
250.358
457.976
302.268
357.512
341.496
324.214
206.194
230.157
Verwerving
Opdrachten
18.013
225.516
296.370
362.393
191.359
155.212
241.980
269.737
295.121
351.233
315.634
317.152
225.941
248.870
Verwerving: voorbereidingsfase
‒ 59.182
191.591
251.119
357.834
192.674
157.570
238.643
269.892
294.132
349.474
314.692
316.213
199.260
222.242
Verwerving: realisatie
77.195
33.925
45.251
4.559
‒ 1.315
‒ 2.358
3.337
‒ 155
989
1.759
942
939
26.681
26.628
Instandhouding
Opdrachten
‒ 3.672
‒ 1.646
‒ 1.145
‒ 133
677
3.604
4.196
3.926
3.746
3.746
3.746
3.746
4.272
4.272
Instandhouding IT
‒ 3.672
‒ 1.646
‒ 1.145
‒ 133
677
3.604
4.196
3.926
3.746
3.746
3.746
3.746
4.272
4.272
Over-/ onderprogrammering
‒ 214.691
‒ 73.056
‒ 108.159
146.324
50.783
80.497
4.182
184.313
3.401
2.533
22.116
3.316
‒ 24.019
‒ 22.985
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Artikel 7 Bijdrage andere begrotingshoofdstukken Rijk (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Mutatie 2031
Mutatie 2032
Mutatie 2033
Mutatie 2034
Mutatie 2035
Mutatie 2036
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
95.663
1.873.972
1.977.521
2.307.741
2.056.665
1.733.402
1.757.408
1.739.908
1.739.908
1.739.903
1.739.903
1.739.903
1.739.903
1.739.903
Artikel 8 Overige Uitgaven en Ontvangsten (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Mutatie 2031
Mutatie 2032
Mutatie 2033
Mutatie 2034
Mutatie 2035
Mutatie 2036
Verplichtingen
‒ 164.766
‒ 172.451
‒ 169.277
‒ 158.418
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
Uitgaven
‒ 164.766
‒ 172.451
‒ 169.277
‒ 158.418
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
Nader te wijzen uitgaven
Fonds
‒ 164.766
‒ 172.451
‒ 169.277
‒ 158.418
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
‒ 156.280
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.