Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties2.2 Overzicht Coronamaatregelen3 Beleidsartikelen3.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en marktenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei Budgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds Budgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.4 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatveranderingBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 3.5 Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectiefBudgettaire gevolgen van beleidToelichting 4 De niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 40 Apparaat Kerndepartement4.2 Artikel 41 Nog onverdeeld5 Agentschappen5.1 Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)
36 250 XIII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2022‒2023
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Mede namens de Minister voor Klimaat en Energie,
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M.Adriaansens
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Opbouw tweede suppletoire begroting 2021
Deze tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2022. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer.
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. Overzicht Coronamaatregelen. Een overzicht van de coronamaatregelen die op de begroting van het Ministerie van EZK zijn opgenomen.
4. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
5. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
6. De agentschappen. In deze tweede suppletoire begroting zijn de aanpassingen in de agentschapsparagraaf van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) opgenomen.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze tweede suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerp-begroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2022
Vastgestelde begroting 2022 (incl. ISB, NvW en amendementen)
13.599.967
Stand 1e suppletoire begroting 2022 (incl. ISB, NvW en amendementen)
25.138.268
Belangrijkste suppletoire mutaties
Tegemoetkoming vaste lasten
2
‒ 899.500
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
2
‒ 50.000
Brexit Adjustment Reserve
2
‒ 149.000
SDE
4
‒ 436.000
SDE+
4
‒ 1.945.748
SDE++
4
‒ 580.569
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie
4
2.400.389
Waterstof
4
‒ 138.350
Tegemoetkoming energieprijzen 2022
4
3.154.000
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023
4
1.451.505
Vergoeding voor fysieke schades en waardedaling
5
‒ 135.000
Vergoeding Norg akkoord
5
2.311.363
Nationale Programma Groningen
5
‒ 50.000
Clustering en gebiedsfonds ( bestuurlijke afspraken)
5
‒ 60.000
Overige mutaties
78.187
Stand 2e suppletoire begroting 2022
30.089.545
Toelichting
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
Op basis van het huidige en verwachte beroep op de TVL wordt de raming van de TVL geactualiseerd. In 2022 is minder beroep op de regeling gedaan dan verwacht en in 2023 zullen nog betalingen worden gedaan in verband met vaststellingen, en bezwaar en beroep.
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
Betreft afroming van de Garantie Ondernemersfinanciering Corona met € 50 mln, vanwege lager dan verwacht beroep op de regeling. Samen met een € 50 mln onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering (tabel 3) is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemersfinanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.
Brexit Adjustment Reserve (BAR)
De BAR bedrijfslevenregeling (gefinancierd uit EU-middelen) is 1 november 2022 opengegaan. Dit is later dan gepland, waardoor er voor 2022 € 149 mln minder nodig is dan verwacht.
SDE
Op de uitfinanciering van de SDE-regeling vinden lagere kasuitgaven plaats dan waar bij Voorjaarsnota rekening mee gehouden was. De middelen blijven via de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie beschikbaar.
SDE+
Door de sterk gestegen energieprijzen is de onrendabele top voor een groot aantal SDE+-projecten aanzienlijk verkleind, waardoor er veel minder aan kasvoorschotten uitbetaald hoefde te worden op deze projecten. De meevaller op de SDE+-regeling zelf bedraagt € 1.819 mln. Ook op het flankerende beleid rond de SDE+ en Wind op Zee, dat ook uit het SDE+-budget wordt gefinancierd, is sprake van een meevaller van € 117 mln. Het restant van de verlaging (€ 10 mln) wordt verklaard door enerzijds een verhoging van het kasvoorschot voor de aanleg van het net op zee door TenneT (€ 32 mln), anderzijds door verlaging van het budget door overhevelingen (totaal € 30 mln) naar respectievelijk het Ministerie van IenW ter financiering van de WOZ-beheerskosten van RWS, het Maritiem InformatieVoorziening ServicePunt (MIVSP) en het Wind op Zee Ecologisch Programma (WOZEP) en het ministerie van LNV (bijdrage aan de regeling InnovatiePrestatieContracten, IPC Visserij) en door dekking van de kosten van verduurzaming van Caribisch Nederland in 2022 (€ 12 mln).
SDE++
Bij Miljoenennota is het budget voor de productiebeperking bij kolencentrales met € 1.320 mln opgehoogd naar € 1.900 mln. Door het intrekken van de productiebeperking bij kolencentrales ontstaat er ruimte binnen de SDE+(+). Binnen deze ruimte wordt € 500 mln ingezet ter dekking van de generale problematiek van de rijksbegroting en wordt € 500 mln gereserveerd voor kapitaalversterking van de netwerkbedrijven. Van de ophoging van € 1.320 mln resteert dus nog € 320 mln. Maar omdat de uitgaven voor de productiebeperking van kolencentrales doorschuiven naar 2023, wordt het gehele nog resterende budget van € 900 mln in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort. Per saldo neemt het budget dus af met € 580 mln (verhoging € 320 mln, verlaging € 900 mln).
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie
Er is sprake is van aanzienlijke onderuitputting bij de SDE, de SDE+ en de SDE++. Deze onderuitputting wordt in zijn geheel in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort. De volledige storting komt hiermee voor 2022 uit op € 2,4 mld.
Waterstof
De verwachting is dat op de subsidie voor de realisatie van de waterstofbackbone in 2022 geen kasvoorschot meer zal worden verleend. Dit in verband met een andere vormgeving van de nog aan Gasunie te verlenen subsidie en een uitloop in de tijd van voorbereidingen voor de beschikking (onder andere de. staatssteuntoets). Daarom wordt het volledige in 2022 beschikbare kasbudget voor de waterstofbackbone doorgeschoven naar 2023. De verplichting voor de beschikking zal naar verwachting nog wel dit jaar worden aangegaan.
Tegemoetkoming energieprijzen 2022
Zoals toegelicht in de Kamerbrief Nadere uitwerking tijdelijk prijsplafond energie van 4 oktober 2022 zal het tijdelijke prijsplafond voor kleinverbruikers op 1 januari 2023 in werking treden. Voor de periode tot 1 januari, dus november en december van dit jaar, is een tussenvariant uitgewerkt waarbij een prijsplafond wordt gesimuleerd. Zo zien huishoudens al begin deze winter direct effect van het prijsplafond. Kleinverbruikers ontvangen in deze maanden via de energieleveranciers een tegemoetkoming van € 190 als korting op de energierekening. Voor deze tegemoetkoming ontvangen de energieleveranciers een eenmalige subsidie.
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023
Het tijdelijke prijsplafond voor kleinverbruikers zal op 1 januari 2023 in werking treden. In december 2022 zal de volledige subsidieverstrekking aan de energieleveranciers al moeten plaatsvinden en zal aan hen een eerste voorschot verstrekt moeten worden om de kosten in januari 2023 die gemoeid zijn met het prijsplafond te dekken. Om de subsidies te kunnen verstrekken en dit voorschot uit te kunnen keren wordt een verplichtingenbudget van € 11,2 mld en een kasbudget van € 1.452 mln aan de EZK-begroting voor 2022 toegevoegd.
Vergoeding voor fysieke schades en waardedaling
Het IMG verwacht dat het begrote budget voor vergoedingen voor fysieke schades in 2022 niet volledig tot uitkering zal komen. Het budget hiervoor is daarom met € 100 mln neerwaarts bijgesteld. Het IMG verwacht verder dat € 35 mln van het voor 2022 begrote budget voor de waardedalingsregeling pas in 2023 tot uitkering komt. Het budget hiervoor wordt daarom eveneens neerwaarts bijgesteld.
Vergoeding Norg akkoord
Als gevolg van de hogere gasprijs valt de vergoeding op basis van het Norg akkoord hoger uit. Het totale budget is opwaarts bijgesteld naar € 9.329 mln.
Nationaal Programma Groningen
Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Omdat € 50 mln van het in 2022 beschikbare budget naar verwachting pas in 2023 tot besteding komt vindt een neerwaartse bijstelling plaats.
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)
Omdat € 60 mln van het in 2022 beschikbare budget voor clustering en gebiedsfonds (onderdeel van de bestuurlijke afspraken uit 2020) naar verwachting pas in 2023 tot besteding komt vindt een neerwaartse bijstelling plaats.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2022
Vastgestelde begroting 2022 (incl. ISB, NvW en amendementen)
5.559.237
Stand 1e suppletoire begroting 2022 (incl. ISB, NvW en amendementen)
14.944.713
Belangrijkste suppletoire mutaties
Ontvangsten High Trust
1
69.375
Tegemoetkloming vaste lasten
2
‒ 165.000
Onttrekking reserve Garantie ondernemersfinanciering
2
50.000
Dividenduitkering EBN
5
‒ 214.000
Ontvangsten Mijnbouwwet
5
1.658.500
Overige mutaties
4.183
Stand 2e suppletoire begroting 2022
16.347.771
Toelichting
Ontvangsten High Trust
De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 69,4 mln verhoogd.
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
De ontvangstenraming voor de TVL word met € 165 mln verlaagd in verband met te verwachten terugbetalingen van subsidie, met name ten gevolge van lager dan verwachte omzetderving.
Onttrekking reserve Garantie ondernemersfinanciering
Betreft onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering van € 50 mln. De reden hiervoor is dat er minder beroep gedaan is op de Corona variant van de Garantie Ondernemingsfinanciering, daarnaast is de regeling reeds gesloten. Samen met een € 50 mln afroming van de Garantie Ondernemersfinanciering Corona (tabel 2) is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemersfinanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.
Dividenduitkering EBN
Als gevolg van de hoge gasprijs verwacht EBN een hoger positief resultaat en daarmee een hogere dividenduitkering. Ook de vergoeding uit het Norg akkoord leidt tot een hogere dividenduitkering van EBN.
Ontvangsten Mijnbouwwet
Als gevolg van de hoge gasprijs en vanwege de vergoeding uit het Norg akkoord zijn er extra opbrengsten onder de Mijnbouwwet.
2.2 Overzicht Coronamaatregelen
De periode van voorjaar 2020 tot en met het eerste kwartaal van 2022 was voor een belangrijk deel getekend door de coronacrisis. Het kabinet heeft diverse (nood)maatregelen genomen om de crisis het hoofd te bieden. Deze paragraaf geeft een overzicht van de maatregelen die op de begroting van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat zijn genomen. Een uitgebreid overzicht is te vinden op https://www.rijksfinancien.nl/corona-visual.
Tabel 4 Coronamaatregelen op de EZK-begroting (bedragen x € 1 mln)1
Art.
Omschrijving maatregel
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Vindplaats
2
Mentale steun ondernemers
3
Kamerstuk 25 295, nr. 998
2
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
3.509
300
Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42, Kamerstuk 35 420, nr. 81, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 214, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 226, Kamerstuk 35 420, nr. 237, Kamerstuk 35 420, nr. 247, Kamerstuk 35 420, nr. 248, Kamerstuk 35 420, nr. 270, Kamerstuk 35 420, nr. 314, Kamerstuk 35 420, nr. 273, Kamerstuk 35 420, nr. 458, Kamerstuk 35 420, nr. 462, Kamerstuk 35 420, nr 466, Kamerstuk 35 420, nr. 479
2
Tegemoetkoming vaste lasten starters
20
Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 479
2
Omscholing naar tekortsectoren
40
Kamerstuk 35 420, nr. 105
2
Herstructurering winkelgebieden en binnensteden
9
17
20
19
26
Kamerstuk 31 757, nr. 105
2
Subsidieregeling R&D mobiliteitssectoren
38
38
38
13
15
Kamerstuk 35 420, nr. 248
2
Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC)
50
Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 354
2
Subsidieregeling Evenementengarantie 2022 (SEG22)
475
Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 354
2
Aanvullende tegemoetkoming evenementen
120
Kamerstuk 35 420, nr 454, Kamerstuk 35 420, nr 462
2
Omzetderving Limburg
24
Kamerstuk 32 698, nr. 63
2
Voucherkredietfaciliteit/Leningsfaciliteiten reissector
4
Kamerstuk 35 420, nr. 72, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 252
2
Qredits
103
100
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 277
2
Garantie ondernemersfinanciering (GO-Corona)
0
50
25
25
25
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 462
2
Bijdrage RVO.nl
60
18
0
0
0
0
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 248
3
Dutch Future Fund
10
7
6
2
Kamerstuk 33 009, nr. 96
3
Deep Tech Fund
35
25
25
25
65
Kamerstuk 33 009, nr. 96
3
Fonds Alternatieve Financiering (Dutch Alternative Credit Instrument)
20
10
10
10
Kamerstuk 33 009, nr. 96
4
Verlaging netbeheertarief Caribisch Nederland
0
Kamerstuk 35 420, nr. 25, Kamerstuk 35 420, nr. 105
Totaal
4.519
564
123
93
131
0
X Noot
1
De aanvullende middelen voor EU-cofinanciering zijn niet in deze tabel opgenomen want deze zijn maar ten dele corona-gerelateerd. Zij bewerkstelligen een economische impuls die bovendien -door de aanspraak op Europese middelen hierdoor- een grote hefboomwerking kennen.
Tabel 5 Ontvangsten coronamaatregelen op de EZK-begroting (bedragen x € 1 mln)
Art.
Omschrijving maatregel
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Vindplaats
2
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL)
300
200
Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42, Kamerstuk 35 420, nr. 81, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 214, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 226, Kamerstuk 35 420, nr. 237, Kamerstuk 35 420, nr. 247, Kamerstuk 35 420, nr. 248, Kamerstuk 35 420, nr. 270, Kamerstuk 35 420, nr. 314, Kamerstuk 35 420, nr. 273, Kamerstuk 35 420, nr. 458, Kamerstuk 35 420, nr. 462, Kamerstuk 35 420, nr 466, Kamerstuk 35 420, nr. 479
2
Tegemoetkoming vaste lasten starters
0
Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 479
2
Voucherkredietfaciliteit/Leningsfaciliteiten reissector (Bedrijfssteun)
28
43
42
40
39
6
Kamerstuk 35 420, nr. 72, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 252
2
Onttrekking reserve BMKB-Corona
13
Kamerstuk 35 420, nr. 1, Kamerstuk 35 420, nr. 16
2
Onttrekking begrotingsreserve Klein Krediet Corona (KKC)
8
Kamerstuk 35 420, nr. 31, Kamerstuk 35 420, nr. 462
2
Onttrekking begrotingsreserve GO-Corona
85
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 462
2
Bijdrage RVO.nl
6
Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 105, Kamerstuk 35 420, nr. 217, Kamerstuk 35 420, nr. 248
3
Corona Overbruggingslening (COL)
30
30
30
210
Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42
Totaal
468
273
72
250
39
6
3 Beleidsartikelen
3.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Goed functionerende economie en markten (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
267.372
260.127
234.681
‒ 554
494.254
Uitgaven
249.968
249.873
56.579
1.796
308.248
Subsidies (regelingen)
10.000
5.793
21.060
‒ 907
25.946
Cyber security
0
832
0
141
973
Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland (Corona)
0
1.600
2.000
3.600
EU-cofinanciering Digital Europe
10.000
2.857
0
‒ 1.048
1.809
Beter aanbesteden
0
504
0
504
NGF - project AiNed
0
0
13.600
13.600
NGF - project Nationaal Onderwijs Lab.
0
0
5.460
5.460
0
Opdrachten
23.950
18.826
3.968
540
23.334
Onderzoek&opdrachten
2.474
2.860
‒ 508
‒ 210
2.142
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties
4.408
4.470
1.064
1.309
6.843
Digital trust centre
1.432
436
2.523
‒ 2.873
86
Cyber security
5.741
3.200
‒ 815
‒ 245
2.140
ICT beleid
7.378
6.535
320
1.500
8.355
Terugbetaling boetes ACM
0
0
1.633
1.633
CSIRT - DSP
1.017
979
‒ 667
312
Nationaal Groeifonds
0
0
2.018
‒ 195
1.823
Vervolgprogramma beter aanbesteden
1.500
346
33
‒ 379
0
Bijdrage aan agentschappen
41.199
48.624
3.867
1.389
53.880
Bijdrage RVO.nl
10.375
12.489
2.739
2.562
17.790
Bijdrage Agentschap Telecom
30.824
36.135
1.128
‒ 1.173
36.090
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
170.763
172.478
27.611
774
200.863
Bijdrage Metrologie
11.146
11.146
419
11.565
Raad voor de Accreditatie
277
777
326
1.103
Bijdrage ACM
779
779
23
802
Bijdrage aan het CBS
158.561
159.776
26.843
774
187.393
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
4.056
4.152
73
0
4.225
Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut
1.194
1.194
69
1.263
Bijdrage aan internationale organisaties
2.862
2.958
4
2.962
Ontvangsten
31.934
49.450
15.900
53.475
118.825
Ontvangsten ACM
162
162
0
162
Ontvangsten High Trust
30.200
47.716
15.900
53.475
117.091
Diverse ontvangsten
1.572
1.572
0
1.572
Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
267.372
260.127
234.681
‒ 554
494.254
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
267.372
260.127
234.681
‒ 554
494.254
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2022 was 10%, oftewel 90% van het kasbudget was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2022 steeg dit naar 96%, vanwege reeds aangegane verplichtingen bij onder andere de onderzoeksbudgetten.
Het percentage juridisch verplicht bij de 2e suppletoire begroting is 99%, 3% hoger dan bij de 1e suppletoire begroting. Dit heeft te maken met reeds aangegane verplichtingen bij onder andere Cybersecurity en ICT-beleid.
Toelichting
Uitgaven
Ontvangsten
Ontvangsten High Trust
De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 69,4 mln verhoogd.
3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
9.641.689
11.138.550
‒ 1.244.849
‒ 897.910
8.995.791
Uitgaven
6.791.506
7.081.086
‒ 842.084
‒ 334.929
5.904.073
Subsidies (regelingen)
5.576.644
5.868.821
‒ 886.021
‒ 295.105
4.687.695
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
25.908
26.608
‒ 12.881
13.727
Eurostars
19.583
19.583
1.209
‒ 2.355
18.437
Bevorderen ondernemerschap
27.107
24.679
1.649
‒ 2.038
24.290
Cofinanciering EFRO
38.335
38.303
‒ 9.963
‒ 1.569
26.771
Bijdrage aan ROM's
8.477
8.477
1.393
‒ 648
9.222
Verduurzaming industrie
23.936
16.860
34.725
7.076
58.661
Startup beleid
16.900
13.552
‒ 3.104
461
10.909
Urgendamaatregelen Industrie
35.300
36.743
‒ 34.650
2.093
Invest-Nl
10.802
10.356
288
10.644
Tegemoetkoming vaste lasten
4.408.500
4.408.500
‒ 800.000
‒ 99.500
3.509.000
Europees Defensie Fonds cofinanciering
5.000
4.380
‒ 4.322
58
Omscholing naar tekortsectoren
40.000
40.000
40.000
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling
35.000
35.000
‒ 15.000
20.000
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)
13.500
10.638
‒ 9.304
1.334
Herstructurering winkelgebieden
11.200
9.937
‒ 1.200
8.737
R&D mobiliteitssectoren
37.500
37.500
37.500
SEG
350.000
525.000
525.000
NGF - project AiNed
0
13.600
‒ 13.600
0
NGF - project Groenvermogen
21.530
10.395
‒ 600
‒ 600
9.195
NGF - project Health RI
4.400
10.000
10.000
NGF - project RegMed XB
12.800
20.900
20.900
NGF - project QuantumDeltaNL
41.900
67.800
67.800
Indirecte kostencompensatie ETS
81.600
87.864
‒ 22.864
65.000
IPCEI Cloudinfrastructuur en services
10.000
10.000
‒ 9.951
‒ 49
0
IPCEI Micro elektronica
30.000
30.000
‒ 29.951
‒ 49
0
NGF - project Nationaal Onderwijslab
5.460
5.460
‒ 5.460
0
Aanvullende tegemoetkoming evenementen
245.000
120.000
120.000
Omzetderving Limburg
12.000
24.000
‒ 310
23.690
NGF project Oncode-PACT
0
10.000
‒ 713
9.287
EuroHPC
0
0
2.500
2.500
Euro QCI
0
0
2.319
‒ 2.903
‒ 584
Brexit Adjustment Reserve
0
187.800
‒ 149.000
38.800
Overig
4.906
4.886
560
‒ 722
4.724
Leningen
107.000
107.000
0
0
107.000
Bedrijfssteun
4.000
4.000
4.000
Qredits
103.000
103.000
103.000
Garanties
157.541
107.541
0
‒ 50.000
57.541
BMKB
37.624
37.624
‒ 950
36.674
BMKB-Groen
0
0
950
950
Groeifaciliteit
8.172
8.172
8.172
Garantie Ondernemersfinanciering
11.745
11.745
11.745
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
100.000
50.000
‒ 50.000
0
Opdrachten
11.939
10.760
567
‒ 75
11.252
Onderzoek en opdrachten
4.455
4.338
‒ 13
44
4.369
Caribisch Nederland
1.083
994
242
1.236
Regeldruk
2.336
2.336
‒ 43
2.293
Budget Samenwerking regio
665
354
338
24
716
Small Business Innovation Research
3.400
2.738
‒ 100
2.638
Bijdrage aan agentschappen
151.678
170.008
5.286
7.612
182.906
Bijdrage RVO.nl
151.135
169.465
5.268
7.612
182.345
Bijdrage Agentschap Telecom
543
543
18
561
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
340.286
352.268
25.168
5.840
383.276
Bijdrage aan TNO
178.863
188.845
20.317
9.850
219.012
Kamer van Koophandel
135.958
137.958
3.913
2.952
144.823
Bijdrage aan NWO-TTW
25.465
25.465
938
‒ 6.962
19.441
Bijdrage aan medeoverheden
13.998
13.998
13.688
0
27.686
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
13.998
13.998
13.688
27.686
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
432.420
450.690
‒ 13.472
‒ 5.701
431.517
Internationaal Innoveren
52.766
66.808
‒ 20.318
46.490
PPS toeslag
199.068
201.281
5.968
361
207.610
TO2 (excl. TNO)
55.880
56.620
3.201
80
59.901
Topsectoren overig
10.749
14.915
6.120
‒ 7.322
13.713
Ruimtevaart (ESA)
72.726
72.726
3.402
5.397
81.525
Bijdrage NBTC
9.425
9.425
100
230
9.755
Overige bijdragen aan organisaties
5.806
5.965
363
‒ 798
5.530
Economische ontwikkeling en technologie
10.000
6.950
68
‒ 3.649
3.369
EU-cofinanciering JTF
16.000
16.000
‒ 12.376
3.624
Storting begrotingsreserve
0
0
12.700
2.500
15.200
Storting reserve BMKB Groen
0
0
12.700
2.500
15.200
Ontvangsten
672.151
1.145.356
‒ 350.000
254.116
1.049.472
Luchtvaartkredietfaciliteit
1.712
1.712
‒ 612
1.100
Rijksoctrooiwet
47.041
47.156
3.600
50.756
Eurostars
4.250
4.250
‒ 1.036
3.214
Joint Strike Fighter
9.000
9.000
‒ 3.600
5.400
Diverse ontvangsten
1.648
1.738
18.114
19.852
Bedrijfssteun
89.500
27.500
27.500
Tegemoetkoming vaste lasten
465.000
465.000
‒ 350.000
185.000
300.000
Tegemoetkoming vaste lasten starters
0
0
150
BMKB
33.000
33.000
‒ 2.500
30.500
Onttrekking reserve BMKB
0
10.000
2.500
12.500
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona
0
5.000
2.500
7.500
BMKB groen
0
0
2.500
‒ 2.500
0
Groeifaciliteit
8.000
8.000
8.000
Garantie Ondernemingsfinanciering
13.000
13.000
13.000
Onttrekking reserve Garantie Ondernemingsfinanciering
0
35.000
50.000
85.000
Brexit Adjustment Reserve
0
485.000
485.000
Tabel 9 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
9.641.689
11.138.550
‒ 1.244.849
‒ 897.910
8.995.791
waarvan garantieverplichtingen
1.650.000
1.650.000
1.650.000
waarvan overige verplichtingen
7.991.689
9.488.550
‒ 1.244.849
‒ 897.910
7.345.791
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2022 was 21%, oftewel 79% van het kasbudget 2022 was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2022 daalde dit naar circa 76%, met name als gevolg van toegevoegd budget voor NGF-projecten en Brexit Adjustment Reserve (BAR), waarvoor nog geen juridische verplichtingen waren aangegaan. Doordat er gedurende het jaar verplichtingen zijn aangegaan voor de bovengenoemde projecten (voor NGF en BAR) is het percentage juridisch verplicht gestegen naar 78%. Voor de BAR is er € 149 mln doorgeschoven naar volgend jaar.
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzichte van de stand in de Miljoenennota word het verplichtingenbudget in 2022 met € 898 mln verlaagd. Dit heeft in het bijzonder de volgende oorzaken:
– Het verplichtingenbudget 2022 voor de regeling Tegemoetkoming vaste lasten (TVL) wordt verlaagd met € 900 mln, op basis van een actuele raming van RVO.nl.
– Het verplichtingenbudget 2022 voor de regeling Tegemoetkoming vaste lasten starters wordt verlaagd met € 20 mln, op basis van een actuele raming van RVO.nl.
– Verhoging van het verplichtingenbudget voor PPS-toeslag met € 38 mln. De PPS-toeslag regeling kent een open-einde. De overschrijding van het verplichtingenbudget is ontstaan door onder andere het doorschuiven van een bedrag van € 10 mln voor TKI-Energie van 2021 naar 2022. Er zijn meer aanvragen binnengekomen na de sluitingsdatum. Daarnaast is er voor 2022 ongeveer € 17 mln meer budget uitgekeerd aan projecttoeslagen.
– Voor de IPCEI’s Micro elektronica, Cloudinfrastructuur en services zijn het subsidiebudget en de uitvoeringskosten niet benut. Dit is het gevolg van een verlengd notificatietraject bij de Europese Commissie. De IPCEI’s kunnen pas van start gaan wanneer de Europese Commissie de projecten heeft goedgekeurd. Van de onderuitputting is € 15 mln aan verplichtingenbudget ingezet om overschrijding op de PPS-toeslag en SBO te dekken.
Uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
De verlaging van het budget met € 99,5 mln betreft een bijstelling van het budget op basis van actuele ramingen van RVO.nl. In verband hiermee wordt het budget voor de TVL verlaagd met € 100 mln en het budget voor de regeling Continuïteit bruine vloot verhoogd met € 0,5 mln.
Tegemoetkoming vaste lasten starters
De verlaging van het budget met € 15 mln betreft een bijstelling van het budget in verband met lager dan geraamd beroep op de regeling.
Brexit Adjustment Reserve (BAR)
De BAR bedrijfslevenregeling (gefinancierd uit EU-middelen) is 1 november 2022 opengegaan. Dit is later dan gepland, waardoor er voor 2022 € 149,8 mln minder nodig is dan verwacht.
Indirecte kostencompensatie ETC
Door de hoge energie- en gasprijzen is bij een aantal grootverbruikers in 2021 de productie gedaald, met als gevolg dat in 2022 voor € 22,9 mln minder aanspraak is gemaakt op deze regeling.
Garanties
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
Betreft afroming van de Garantie Ondernemersfinanciering Corona met € 50 mln, vanwege lager dan verwacht beroep op de regeling. Samen met een € 50 mln onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemersfinanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
NWO-TTW
Het budget voor NWO-TTW wordt met € 7,0 mln verlaagd in verband met lagere uitgaven door NWO-TTW dan geraamd. Dit komt met name door vertraging van projecten ten gevolge van de beperkende maatregelen in verband met COVID-19.
Ontvangsten
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
De ontvangstenraming voor de TVL wordt in 2022 met € 185 mln verhoogd in verband met te verwachten terugbetalingen van subsidie, met name ten gevolge van lager dan verwachte omzetderving.
Onttrekking reserve Garantie Ondernemingsfinanciering
Betreft onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering van € 50 mln. De reden hiervoor is dat er minder beroep gedaan is op de Corona variant van de Garantie Ondernemingsfinanciering, daarnaast is de regeling reeds gesloten. Samen met een € 50 mln afroming van de Garantie Ondernemersfinanciering Corona is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemersfinanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.
Toelichting op de begrotingsreserves
Er zijn begrotingsreserves voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) (inclusief het Coronaluik), de Borgstelling MKB-kredieten groen (BMKB groen), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (inclusief de Coronamodule van de GO), de groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en de regeling Klein Krediet Corona (KKC).
De regulaire GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er worden ultimo 2022 onttrekking voorgenomen voor de kasbuffers voor de BMKB (€ 12,5 mln), de KKC (€ 7,5 mln) en de GO (€ 85 mln). De € 85 mln onttrekking van de GO was eerder geraamd op € 35 mln en wordt met de 2e supletoire begroting verhoogd met € 50 mln. Daarnaast wordt er ultimo 2022 een storting voorgenomen voor de kasbuffer voor de BMKB groen (€ 15,2 mln).
Ultimo begrotingsjaar wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteiten en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regelingen definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Tabel 10 Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2022
214.657
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
‒ 12.500
Stand (raming) per 31/12/2022
202.157
Tabel 11 Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten groen (BMKB groen) (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2022
+ Geraamde storting
15.200
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2022
15.200
Tabel 12 Begrotingsreserve Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2022
289.636
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
‒ 85.000
Stand (raming) per 31/12/2022
204.636
Tabel 13 Begrotingsreserve Groeifaciliteit (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2022
67.646
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2022
67.646
Tabel 14 Begrotingsreserve Garantie MKB-faciliteiten (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2022
20.932
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2022
20.932
Tabel 15 Begrotingsreserve Klein Krediet Corona (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2022
24.702
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
‒ 7.500
Stand (raming) per 31/12/2022
17.202
3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Toekomstfonds (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
169.513
460.595
‒ 24.615
9.565
445.545
Uitgaven
245.374
393.198
385
9.565
403.148
Subsidies (regelingen)
3.162
5.151
0
2.700
7.851
Smart Industry (subsidie)
184
793
0
793
Haalbaarheidsstudies STW
0
19
0
19
Thematisch Technology Transfer
2.978
4.339
0
2.700
7.039
Leningen
233.474
372.307
106
5.300
377.713
Startups / MKB financiering
Volledig revolverend
Fund to Fund
27.292
73.055
0
73.055
ROM's
17.000
18.913
0
18.913
Dutch Future Fund
6.000
10.000
0
10.000
Deep Tech Fund
25.000
35.000
0
35.000
Fonds Alternatieve Financiering
10.000
20.000
0
20.000
Deels revolverend
Innovatiekrediet
56.999
78.986
‒ 17.539
‒ 5.000
56.447
Risicokapitaal SEED
53.559
76.693
0
76.693
Vroege fase / informal investors
20.514
32.026
0
32.026
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
Met vermogensbehoud
Investeringen infundamenteel en toegepast onderzoek
2.500
3.569
6.053
‒ 5.313
4.309
Onco research
2.431
4.630
11.486
9.100
25.216
Smart Industry (leningen)
315
372
0
372
Thematische Technology Transfer
7.364
13.063
106
6.513
19.682
REGMED
4.500
6.000
0
6.000
Bijdrage aan agentschappen
8.738
15.740
279
1.565
17.584
Bijdrage RVO.nl
8.738
15.740
279
1.565
Ontvangsten
75.300
106.000
0
0
106.000
ROM's
30.000
30.000
0
30.000
Fund to Fund
17.900
47.650
0
47.650
DVI II
1.100
2.050
0
2.050
Innovatiekredieten
16.000
16.000
0
16.000
SEED
10.300
10.300
0
10.300
Tabel 17 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
169.513
460.595
‒ 24.615
9.565
445.545
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
169.513
460.595
‒ 24.615
9.565
445.545
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2022 was 27%, oftewel 73% van het kasbudget 2022 was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2021 daalde dit naar circa 36%. De budgetflexibele ruimte had met name betrekking op het Deep Tech Fund, de SEED Capital Regeling, REGMED en Onco research. De commitering voor het Deep Tech fund is inmiddels verrricht, waardoor ten tijde van de 2e suppletoire begroting circa 82% van het kasbudget 2022 is verplicht. De budgetflexibiliteit is derhalve circa 18%.
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is ten opzichte van de mutaties in de Miljoenennota met € 9,6 mln verhoogd. Dit heeft met name betrekking op een verhoging van het verplichtingenbudget voor Thematisch Technology Transfer van € 9,5 mln in verband met een tender op het onderwerp pandemische paraatheid. VWS heeft de middelen hiervoor beschikbaar gesteld.
Uitgaven
Leningen
Innovatiekrediet
Er is € 5 mln beschikbaar gesteld van het Innovatiekrediet voor Onco Research. Dit budget kwam beschikbaar doordat er vorig jaar meer ontvangsten waren binnengekomen bij het Innovatiekrediet dan geraamd.
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
Er is € 4,1 mln beschikbaar gesteld van de TOF-regeling voor Onco Research. Dit budget kwam beschikbaar doordat er een project niet is doorgegaan. Verder is er per abuis in de 2e suppletoire EZK-begroting 2021 € 1,2 mln van het instrument Thematische Technology Transfer overgeboekt. Dit is gecorrigeerd.
Onco Research
Er is in totaal € 9,1 mln beschikbaar gesteld voor Onco Research met middelen van de TOF-regeling en het Innovatiekrediet. De middelen zijn bedoeld voor de tweede fase van de subsidieverstrekking aan Oncode.
Thematische Technology Transfer
VWS heeft € 9,5 mln beschikbaar gesteld voor een tender op het onderwerp pandemische paraatheid. Hiervan is € 5,3 mln voor het leningeninstrument en is € 4,2 mln beschikbaar gesteld als bijdrage aan RVO en het subsidieinstrument van Thematische technology Transfer. Hiernaast is per abuis in de 2e suppletoire EZK-begroting 2021 € 1,2 mln van het instrument Thematische Technology Transfer overgeboekt naar het instrument Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek. Dit is gecorrigeerd.
3.4 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
13.075.972
18.366.965
10.348.744
‒ 153.712
28.561.997
Uitgaven
4.983.223
7.329.610
3.961.245
‒ 54.150
11.236.705
Subsidies (regelingen)
4.582.452
4.656.721
3.154.436
‒ 1.626.782
6.184.375
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)
60.135
61.280
0
5.546
66.826
Hernieuwbare Energietransitie (HER+)
42.140
42.140
‒ 7.000
‒ 2.878
32.262
Energie-efficiency
2.368
2.187
0
‒ 236
1.951
Green Deals
500
500
100
0
600
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)
75.963
100.298
‒ 5.160
‒ 9.273
85.865
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS)
7.075
2.475
0
58
2.533
Projecten Klimaat en Energieakkoord
3.981
2.231
0
‒ 166
2.065
SDE
687.400
598.000
‒ 386.000
‒ 50.000
162.000
SDE+
2.585.508
2.651.783
‒ 1.713.408
‒ 232.340
706.035
SDE++
76.855
662.359
820.000
‒ 1.400.569
81.790
Aardwarmte
17.500
17.500
0
0
17.500
ISDE-regeling
258.000
256.700
‒ 35.000
63.300
285.000
Carbon Capture Storage (CCS)
4.080
2.780
0
0
2.780
Hoge Flux Reactor
6.401
6.401
0
0
6.401
Caribisch Nederland
6.144
10.404
17.216
10.996
38.616
Overige subsidies
50.000
71.600
‒ 14.000
1.258
58.858
Opschalingsinstrument waterstof
4.000
138.600
‒ 138.350
0
250
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)
42.519
2.200
0
‒ 1.369
831
Subsidieondersteuning verduurzaming MKB
25.633
24.283
0
‒ 4.283
20.000
IPCEI waterstof
3.000
3.000
0
‒ 826
2.174
Vulmaatregelen gasopslag
623.250
0
0
0
0
Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI)
0
0
9.002
‒ 4.574
4.428
Schadeafhandeling mijnbouw Limburg
0
0
1.531
‒ 1.426
105
Tegemoetkoming energieprijzen 2022
0
0
3.154.000
3.154.000
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023
0
0
1.451.505
1.451.505
Leningen
61.400
2.361.400
0
0
2.361.400
Lening EBN
61.400
61.400
0
0
61.400
Lening EBN voor vullen Bergermeer
0
2.300.000
0
0
2.300.000
Garanties
0
0
0
0
0
Verliesdeclaratie aardwarmte
Opdrachten
36.953
36.853
‒ 13.203
‒ 2.843
20.807
Onderzoek mijnbouwbodembeweging
1.986
1.647
1.000
‒ 35
2.612
SodM onderzoek
2.425
2.194
0
0
2.194
Uitvoeringsagenda klimaat
623
473
0
‒ 273
200
Klimaat mondiaal
335
890
0
0
890
Onderzoek en opdrachten
31.584
31.649
‒ 14.203
‒ 2.535
14.911
Bijdrage aan agentschappen
81.435
114.632
2.476
‒ 9.602
107.506
Bijdrage RVO.nl
64.746
92.042
2.374
‒ 3.106
91.310
Bijdrage Agentschap Telecom
4.103
4.103
702
‒ 332
4.473
Bijdrage NEa
7.536
11.700
244
‒ 4.747
7.197
Bijdrage KNMI
1.264
1.925
44
0
1.969
Bijdrage NVWA
886
886
28
‒ 47
867
Bijdrage RIVM
1.600
1.001
54
‒ 1.000
55
Bijdrage RWS
1.300
2.975
‒ 970
‒ 370
1.635
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
142.417
145.907
‒ 1.597
‒ 6.282
138.028
Doorsluis COVA-heffing
111.000
111.000
‒ 2.760
‒ 9.726
98.514
TNO kerndepartement
29.690
33.180
1.099
3.444
37.723
TNO SodM
1.727
1.727
64
0
1.791
Bijdrage aan medeoverheden
1.340
1.340
12.915
‒ 205
14.050
Uitkoopregeling
1.340
1.340
1.715
‒ 205
2.850
Regeling toezicht energiebesparingsplicht
0
0
11.200
0
11.200
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
10.893
12.200
‒ 287
‒ 2.320
9.593
Nuclear Research Group (NRG)
8.259
8.259
330
‒ 921
7.668
Internationale contributies
1.624
2.050
‒ 125
0
1.925
PBL Rekenmeesterfunctie
1.010
1.891
‒ 1.492
‒ 399
0
ILT handhaving F-gassen
0
0
1.000
‒ 1.000
0
Stortingen begrotingsreserve
66.333
557
806.505
1.593.884
2.400.946
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie
66.333
0
806.505
1.593.884
2.400.389
Storting in begrotingsreserve aardwarmte
0
557
0
0
557
Ontvangsten
3.720.277
5.911.419
1.800
‒ 14.533
5.898.686
Ontvangsten COVA
111.000
111.000
0
‒ 12.486
98.514
Opbrengst heffing ODE (SDE++)
2.692.000
2.906.000
0
0
2.906.000
Ontvangsten zoutwinning
2.511
2.511
0
0
2.511
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
4.186
1.576.186
0
0
1.576.186
ETS-ontvangsten
900.000
1.300.000
0
0
1.300.000
Diverse ontvangsten
10.580
15.722
1.800
‒ 2.047
15.475
Tabel 19 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
13.075.972
18.366.965
10.348.744
‒ 153.712
28.561.997
waarvan garantieverplichtingen
44.200
44.200
0
0
44.200
waarvan overige verplichtingen
13.031.772
18.322.765
10.348.744
‒ 153.712
28.517.797
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de Ontwerpbegroting 2022 was ongeveer 15%, ofwel 85% van het beschikbare kasbudget was al juridisch verplicht. Met de mutaties van de 4e, 6e, 8e, 9e en 10e ISB en de 1e en 2e suppletoire begrotingen daalt het percentage jurigisch verplicht naar 69%: het resterende budget is vrijwel geheel bestuurlijk gebonden.
Toelichting
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget met € 153,7 mln die in het kader van de Najaarsnota wordt doorgevoerd is een saldo van verhogingen en verlagingen van het verplichtingenbudget.
De belangrijkste verhogingen van verplichtingenbudgetten betreffen:
– Vulmaatregelen gasopslag (€ 11,1 mln). omdat de subsidiebeschikking aan EBN hoger is uitgevallen dan bij Miljoenennota ingeschat.
– Storting in de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie (€ 1.593,9 mln): zie de toelichting bij de uitgaven.
– De HER+ met € 31,7 mln, voor het grootsste deel heeft dit betrekking op de ophoging van de HER+ met € 30 mln.
– De ISDE-regeling (€ 97 mln) om te kunnen voldoen aan de toegenomen belangstelling voor subsidies voor isolatiemaatregelen en warmtepompen als gevolg van de gestegen energieprijzen.
– Caribisch Nederland (€ 16,5 mln) om een impuls te geven aan de verduurzaming van de energieopwekking op Saba, Sint-Eustatius en Bonaire.
– Overige subsidies (€ 16 mln) om de Specifieke Uitkering aan de provincie Flevoland voor de Rijksbijdrage aan het Windpark Zeewolde te dekken.
Tegenover deze verhogingen staan verlagingen van het verplichtingenbudget van:
– Doorsluis COVA-heffing (€ 8,4 mln), omdat door de hogere brandstofprijzen in 2022 minder aan de pomp getankt is.
– De DEI+-regeling (€ 11,5 mln) als gevolg van minder subsidieaanvragen dan verwacht.
– SDE+ (€ 58,6 mln) als gevolg van lagere aangegane verplichtingen in het kader van het flankerend beleid rond SDE+ en WOZ.
– SDE++ (€ 1.685.6 mln) als gevolg van lagere verplichtingen in het kader van de SDE++-regeling en het doorschuiven van de nadeelcompensatie van de productiebeperking van kolencentrales naar 2023.
– Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (€ 119,3 mln), omdat er veel minder subsidieaanvragen zijn ingediend dan verwacht daar de markt van oordeel is dat de subsidiebedragen te laag zijn.
– Subsidie Verduurzaming MKB (€ 5,5 mln) als gevolg van het tijdelijk stopzetten van de regeling na signalen van fraude met de regeling.
– IPCEI Waterstof (€ 13,3 mln), ) omdat de subsidiebehoefte van het door de Europese Commissie goedgekeurde project in de eerste golf lager was dan het beschikbaar gestelde budget (€ 35 mln).
Uitgaven
Subsidies
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)
Op de middelen die bestemd zijn voor de regeling MOOI is er sprake van een overschrijding van € 5,5 mln, omdat er meer subsidievoorschotten in 2022 zullen worden uitgekeerd dan eerder geraamd.
Demonstratieregeling Enrgie- en klimaatinnovatie (DEI+)
Op het kasbudget van de DEI+ is sprake van een onderuitputting van € 9,3 mln, vooral als gevolg van lagere benutting van de regeling en vertraging van projecten.
SDE
Op de uitfinanciering van de SDE-regeling vinden, als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen, aanzienlijklagere kasuitgaven plaats dan waar bij Miljoenennota rekening mee gehouden was. De ongebruikte middelen (€ 50 mln) blijven beschikbaar via de reserve duurzame energie en klimaattransitie.
SDE+
Onder de SDE+ vallen, naast de uitgaven voor de regeling zelf, ook de subsidie aan TenneT voor de aanleg van het net op zee en het flankerende beleid rond de SDE+ en wind op zee. Ook hier is sprake van een omvangrijke onderuitputting (€ 232,3 mln) als gevolg van de gestegen energieprijzen: ook deze onderuitpoutting wordt in zijn geheel in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort.
SDE++
Onder het budget voor de SDE++ vallen niet alleen de uitgaven voor de SDE++-regeling zelf, maar ook de uitgaven voor de overeenkomst met Denemarken voor de statistische overdracht, voor de te treffen maatregelen rond de productiebeperking van de kolencentrales in Nederland en voor de kapitaalversterking van de netwerkbedrijven. De verwachting is dat de gehele, voor de productiebeperking gerserveerde middelen (€ 900 mln) en de voor de kapitaalversterking van de netwerkbedrijven gereserveerde middelen (€ 500 mln) niet meer in 2022 worden besteed en doorschuiven naar 2023. De ongebruikte middelen blijven beschikbaar via de reserve duurzame energie en klimaattransitie, zodat deze middelen in 2023 aan de reserve kunnen worden onttrokken om de doorgeschoven uitgaven te kunnen financieren.
ISDE
Omdat het plafond voor de ISDE-regeling in 2022 met € 97 mln wordt opgehoogd (zie bij verplichtingen) wordt ook het kasbudget 2022 opgehoogd met € 63,3 mln (het restant komt in 2023 tot betaling).
Caribisch Nederland
EZK zal in 2022 een extra financiële bijdrage leveren aan de verduurzaming van de energieopwekking op Caribisch Nederland. Voor Bonaire wordt € 10 mln op de begroting gereserveerd. De exacte bijdrage voor 2022 moet nog bepaald worden. Ook wordt zo'n € 1 mln extra aan netbeheersubsidies uitgegeven als gevolg van de verslechtering van de koers van de euro ten opzichte van de dollar.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Doorsluis COVA-heffing
Zie de toelichting bij Ontvangsten.
Stortingen begrotingsreserve
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie
Er is sprake is van aanzienlijke hogere onderuitputting (€ 1.621,9 mln) bij de SDE, de SDE+ en de SDE++ (zie hiervoor) dan waar al bij Miljoenennota rekening mee gehouden was. Ook deze onderuitputting wordt in zijn geheel in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort. De volledige storting komt hiermee voor 2022 uit op € 2,4 mld.
Ontvangsten
Ontvangsten COVA
De COVA-heffing is een opslag die wordt geheven op aardolieproducten in Nederland en is bedoeld voor het financieren van het aanhouden van strategische olievoorraden door de Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten (COVA). Als gevolg van de energiecrisis, voor het grootste deel het gevolg van de oorlog in Oekraïne, is er minder brandstof verbruikt. Hierdoor wordt er € 12,5 mln minder voorraadheffing opgehaald en wordt er ook minder doorgesluisd aan de COVA.
Toelichting op de begrotingsreserves
Tabel 20 Begrotingsreserve Duurzame energie en klimaattransitie (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2022
3.979.230
+ Geraamde storting
2.400.389
– Geraamde onttrekking
‒ 1.576.185
Stand (raming) per 31/12/2022
4.803.434
De begrotingsreserve voor duurzame energie en klimaattransitie is bestemd voor onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij of het niet doorgaan van projecten waaraan subsidie is toegekend op basis van de SDE, de SDE+, de SDE++, de HER+ of de ISDE. Via de reserve blijven deze middelen ook in de toekomst beschikbaar voor het stimuleren van hernieuwbare energieproductie of CO2-reductie. In 2022 zal in totaal € 2.400 mln in de begrotingsreserve gestort worden als onderuitputting op de SDE, de SDE+, de SDE++, de HER+ en de ISDE.
De verwachte onttrekking van in totaal € 1.576,2 mln betreft:
– de onttrekking van € 1.572 mln en toevoeging aan het SDE++-budget waartoe in het Coalitieakkoord van het huidige kabinet besloten is.
– De onttrekking van € 4,2 mln om de extra uitgaven op de SCE-regeling in 2022 als gevolg van het amendement-Sienot c.s. (Kamerstuk 35 570 XIII, nr. 12) te dekken.
Tabel 21 Begrotingsreserve Aardwarmte (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2022
18.056
+ Geraamde storting
557
– Geraamde onttrekking
‒ 80
Stand (raming) per 31/12/2022
18.533
De begrotingsreserve voor de garantieregeling Aardwarmte is bedoeld om het budget voor het mogelijk uitbetalen van verliesdeclaraties meerjarig in te kunnen zetten en een eventuele mismatch in de tijd tussen inkomsten (premies) en uitgaven (verliesdeclaraties) op te vangen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling Aardwarmte betalen marktpartijen een kostendekkende premie aan de uitvoerder van de regeling (RVO.nl) die wordt gestort in de begrotingsreserve. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 0,56 mln. De onttrekking betreft de kosten die RVO.nl maakt voor de uitvoering van de regeling.
Tabel 22 Begrotingsreserve aan ECN verstrekte leningen (bedragen x € 1.000)
Stand 1/1/2022
6.600
+ Geraamde storting
– Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2022
6.600
De middelen in de begrotingsreserve risicopremie NRG zullen worden aangesproken als de Nuclear Reseach Group (NRG) – al dan niet tijdelijk of gedeeltelijk – niet kan voldoen aan de terugbetalingsverplichtingen volgens de afgesloten leningsovereenkomst.
3.5 Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 23 Budgettaire gevolgen van beleid art. 5 Een veilig Groningen met perspectief (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.026.461
9.487.308
1.527.923
717.421
11.732.652
Uitgaven
1.027.511
9.490.558
1.527.923
717.421
11.735.902
Subsidies (regelingen)
75.000
762.428
72.455
30.855
865.738
Waardevermeerderingsregeling
75.000
107.000
0
22.000
129.000
Geestelijke bijstand
0
550
0
0
550
Uitgaven Nadeelcompensatie
0
0
0
425
425
Duurzaam herstel
0
10.000
‒ 5.000
0
5.000
Woonbedrijf
0
3.028
90
0
3.118
Diverse subsidies versterken
0
9.050
63.515
0
72.565
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken
0
632.800
13.500
3.500
649.800
Huurderscompensatie
0
0
350
0
350
Nieuwbouwregeling
0
0
0
4.930
4.930
Inkomensoverdrachten
0
1.544
4
0
1.548
Tegemoetkoming aan huurders
0
1.544
4
0
1.548
(Schade)vergoeding
704.250
698.000
4.632
‒ 145.000
557.632
Vergoeding fysieke schade
506.250
476.000
0
‒ 100.000
376.000
Vergoeding waardedaling
116.000
100.000
0
‒ 35.000
65.000
Vergoeding immateriële schade
75.000
75.000
0
0
75.000
Commissie Bijzondere Situaties
1.500
1.500
975
0
2.475
Herbeoordeling waardedaling
0
25.000
‒ 7.500
‒ 10.000
7.500
Vastgelopen dossiers
0
15.000
1.057
0
16.057
Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen
5.500
5.500
100
0
5.600
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen
0
0
10.000
0
10.000
Opdrachten
2.380
7.522.038
1.333.500
937.933
9.793.471
Werkbudgetten
2.380
15.450
‒ 1.683
0
13.767
Versterkingsoperatie
0
460.176
‒ 177.908
157.500
439.768
Knelpunten (bestuurlijke afspraken)
0
22.500
532
‒ 13.500
9.532
Versterken industrie
0
982
59
0
1.041
Nieuwbouwregeling
0
4.930
0
‒ 4.930
0
Vergoeding Norg akkoord
0
7.018.000
1.512.500
798.863
9.329.363
Bijdrage aan agentschappen
239.631
237.181
13.474
182
250.837
Bijdrage RVO.nl
237.631
235.181
13.392
0
248.573
Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG)
2.000
2.000
82
182
2.264
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
1.050
1.550
0
0
1.550
TNO publieke SDRA
1.050
1.550
0
0
1.550
Bijdrage aan mede overheden
2.200
260.317
105.260
‒ 105.000
260.577
MKB-programma (bestuurlijke afspraken
2.200
2.200
0
0
2.200
Nationaal Programma Groningen
0
105.000
0
‒ 50.000
55.000
Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken)
0
15.195
105.260
5.000
125.455
Clustering en gebiedsfonds ( bestuurlijke afspraken)
0
135.922
0
‒ 60.000
75.922
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken)
0
2.000
0
0
2.000
Bijdrage aan (internationale) organisaties
3.000
7.500
‒ 1.402
‒ 1.549
4.549
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG)
3.000
3.000
98
‒ 354
2.744
Commissie Bijzondere Situaties
0
1.500
‒ 1.500
0
0
Raad voor Rechtspraak
0
3.000
0
‒ 1.195
1.805
Ontvangsten
1.034.281
7.553.016
1.314.100
130.000
8.997.116
Ontvangsten NAM fysieke schade
490.625
788.444
0
0
788.444
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade
226.356
443.303
‒ 16.777
0
426.526
Dividenduitkering EBN
0
2.800.000
‒ 214.000
0
2.586.000
Dividenduitkering GasTerra
4.000
4.000
‒ 400
0
3.600
Ontvangsten Mijnbouwwet
55.000
2.196.500
1.528.500
130.000
3.855.000
Ontvangsten NAM waardedaling
190.750
549.012
0
0
549.012
Ontvangsten NAM immateriële schade
65.000
56756
0
0
56.756
Ontvangsten NAM publieke SDRA
1.050
1909
0
0
1.909
Ontvangsten NAM versterken industrie
1.500
1651
0
0
1.651
Diverse ontvangsten
0
990
16.777
0
17.767
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie
0
680521
0
0
680.521
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)
0
25000
0
0
25.000
Ontvangsten NAM Nieuwbouwregeling
0
4.930
0
0
4.930
Tabel 24 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.026.461
9.487.308
1.527.923
717.421
11.732.652
waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
1.026.461
9.487.308
1.527.923
717.421
11.732.652
Budgetflexibiliteit
Het percentage juridisch verplicht in de ontwerpbegroting 2022 was circa 100%. Bij de 1e suppletoire begroting 2022 bleef dit percentage vrijwel gelijk doordat de middelen die van BZK werden overgeheveld ook grotendeels al juridisch verplicht waren. Ook in deze 2e suppletoire begroting blijft het percentage juridisch verplicht vrijwel ongewijzigd. Dit is het geval omdat de meeste uitgaven op artikel 5 een verplichting zijn op basis van wettelijke en ministeriële regelingen. Daarbij is eveneens de grootste uitgavenpost in 2022 (Norg akkoord, ca. € 9,3 mld) juridisch verplicht.
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Waardevermeerderingsregeling
Bewoners met € 1.000 schade of meer, kunnen met de waardevermeerderingsregeling maximaal € 4.000 subsidie ontvangen voor de verduurzaming van hun woning. Omdat de regeling tot 1 juni 2023 verlengd wordt, is in de tweede suppletoire begroting per saldo € 22 mln toegevoegd aan het budget (Kamerstukken II, 2022-2023,
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 zijn een aantal subsidieregelingen geïntroduceerd. De middelen voor knelpunten staan in de categorie opdrachten, er vinden echter ook betalingen plaats in de categorie subsidies. Daarom is € 3,5 mln overgeheveld van de categorie opdrachten naar de categorie subsidies.
Nieuwbouwregeling
Mocht een eigenaar meerkosten maken voor maatregelen om nieuwe gebouwen aardbevingsbestendig te maken, dan kan de eigenaar daarvoor een bijdrage ontvangen via de Publieke Nieuwbouwregeling. Het begrote budget voor de nieuwbouwregeling is in zijn geheel overgeheveld van de categorie opdrachten naar de categorie subsidies.
(Schade)vergoeding
Vergoeding fysieke schade
Sinds 1 juli 2020 besluit het IMG over (fysieke) schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Het IMG verwacht niet dat het voor 2022 begrote budget voor fysieke schadevergoeding tot uitkering zal komen. Het budget wordt daarom met € 100 mln neerwaarts bijgesteld.
Vergoeding waardedaling
Sinds september 2020 besluit het IMG over vergoedingen voor de waardedaling van woningen in het aardbevingsgebied. Het IMG verwacht dat € 35 mln van het voor 2022 begrote budget voor de waardedalingsregeling pas in 2023 tot uitkering komt. Het budget wordt daarom neerwaarts bijgesteld.
Herbeoordeling waardedaling
Groningers die een lagere schadevergoeding voor waardedaling hebben ontvangen van de NAM, dan nu zou zijn toegekend door het IMG kunnen een tegemoetkoming ontvangen. Het IMG verwacht dat € 10 mln van het voor 2022 begrote budget voor de waardedalingsregeling pas in 2023 tot uitkering komt. Het budget wordt daarom met dit bedrag neerwaarts bijgesteld.
Opdrachten
Versterkingsoperatie
Als gevolg van hogere bouwkosten zijn de uitgaven voor de versterkingsoperatie opwaarts bijgesteld naar € 439 mln.
Knelpunten (bestuurlijke afspraken)
Van knelpuntenbudget is € 3,5 mln overgeheveld naar de categorie subsidies. Daarnaast zijn de begrote uitgaven met € 10 mln naar beneden bijgesteld, omdat er in mindere mate dan verwacht een beroep is gedaan op deze middelen.
Nieuwbouwregeling
Het begrote budget voor de nieuwbouwregeling is in zijn geheel overgeheveld van de categorie opdrachten naar de categorie subsidies. Zie ook de toelichting onder de categorie 'subsidies'.
Vergoeding Norg akkoord
Als gevolg van de hogere gasprijs valt ook de vergoeding op basis van het Norg akkoord hoger uit. Het totale budget is opwaarts bijgesteld naar € 9.329 mln. Dit betreft zowel de vergoeding over gasjaar 2020-2021 (Kamerstukken II, 2021-2022, 33 529, nr. 997) als de vergoeding over gasjaar 2021-2022 (inclusief btw).
Bijdrage aan mede overheden
Nationaal Programma Groningen
Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Omdat € 50 mln van het in 2022 beschikbare budget naar verwachting pas in 2023 tot besteding komt vindt een neerwaartse bijstelling plaats.
Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken)
De versterkingsoperatie in Groningen vraagt personeelscapaciteit van de provincie Groningen en de aardbevingsgemeenten. In 2022 heeft EZK een aanvullende € 5 mln hiervoor beschikbaar gemaakt.
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Omdat € 60 mln van het in 2022 beschikbare budget naar verwachting pas in 2023 tot besteding komt vindt een neerwaartse bijstelling plaats
Bijdrage aan (internationale) organisaties
Raad voor Rechtspraak
De Rechtbank Noord-Nederland doet uitspraak in beroepszaken naar aanleiding van beschikkingen van het IMG voor fysieke schade, waardedaling of immateriële schade. Voor de gemaakte kosten over 2021 en de eerste helft van 2022 is een bedrag van ca. € 1,2 mln hiervoor overgeheveld.
Ontvangsten
Ontvangsten Mijnbouwwet
De hogere vergoeding voor het Norg akkoord leidt tot hogere ontvangsten voor de Staat. De ontvangsten Mijnbouwwet zijn daarom met € 130 mln omhoog bijgesteld.
4 De niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 40 Apparaat Kerndepartement
Tabel 25 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutatie Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
302.385
511.483
38.352
‒ 48.366
501.469
Uitgaven
302.385
511.483
38.352
‒ 48.366
501.469
Personele uitgaven
210.375
223.018
181.299
‒ 35.269
369.048
waarvan eigen personeel
192.163
203.393
138.053
1.332
342.778
waarvan inhuur externen
10.048
12.647
‒ 1.161
5.499
16.985
waarvan overige personele uitgaven
8.164
6.978
44.407
‒ 42.100
23.610
Materiële uitgaven
92.010
288.465
‒ 142.947
‒ 13.097
132.421
waarvan ICT
18.829
26.036
‒ 4.314
‒ 16.263
14.459
waarvan bijdrage aan SSO's
13.382
13.382
0
0
13.382
waarvan DICTU
20.200
20.200
25
0
20.225
waarvan overige materiële uitgaven
39.599
228.847
‒ 138.658
3.166
93.355
Ontvangsten
25.294
179.472
‒ 1.800
0
177.672
waarvan ACM
17.902
17.902
0
0
17.902
waarvan SodM
3.150
3.150
‒ 1.800
0
1.350
waarvan CPB
1.643
1.643
0
0
1.643
waarvan kerndepartement
2.599
25.902
0
0
25.902
NCG
0
130.875
0
0
130.875
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De raming van de personele uitgaven wordt verlaagd met € 35,3 mln onder andere op grond van:
– Voor de totale personele uitgaven wordt er vanuit de beleidsdirecties budget (€ 5,5 mln) overgeheveld ter compensatie van externe inhuur bij directie Bedrijfsvoering.
– Omdat sinds 10 januari 2022 de versterkingsoperatie onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van EZK valt, zijn in het voorjaar middelen overgeheveld van het Ministerie van BZK. Bij de overheveling was niet voor alle middelen volledig duidelijk waar deze geboekt moesten worden op de EZK-begroting. Middels de 2e suppletoire begroting vindt daarom nog een overheveling van ca. € 29 mln naar artikel 5 plaats.
Materiële uitgaven
De raming voor de materiële uitgaven wordt verlaagd met € 13,9 mln onder andere op grond van:
– Een deel van het beschikbaar gestelde budget voor het programma Transparantie in Informatie (TiI) is herschikt over verschillende onderdelen binnen het kerndepartement (€ 2,8 mln) en een deel is overgeheveld naar de buitendiensten en ZBO’s (€ 4,1 mln).
– Er is budget overgeheveld naar artikel 40 vanuit de beleidsdirecties ter compensatie van verscheidende opdrachten uitgevoerd door DICTU (€ 2,4 mln).
Ontvangsten
Er zijn geen mutaties op de ontvangsten bij de 2e suppletoire begroting.
4.2 Artikel 41 Nog onverdeeld
Tabel 26 Nog onverdeeld (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3)
Mutatie Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen)
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
0
82.460
‒ 82.460
0
0
Uitgaven
0
82.460
‒ 82.460
0
0
Prijsbijstelling
0
53.800
‒ 53.800
Loonbijstelling
0
28.660
‒ 28.660
Onvoorzien
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Er zijn geen mutaties bij het artikel «Nog onverdeeld».
5 Agentschappen
5.1 Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)
Tabel 27 Exploitatieoverzicht baten-lastenagentschap RVO. nl (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
-Omzet
841.437
208.326
‒ 21.032
1.028.731
waarvan omzet moederdepartement
413.763
140.910
‒ 3.967
550.706
waarvan omzet overige departementen
394.382
67.416
‒ 12.771
449.027
waarvan omzet derden
33.292
0
‒ 4.294
28.998
Rentebaten
0
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
0
Totaal baten
841.437
208.326
‒ 21.032
1.028.731
Lasten
Apparaatskosten
831.337
208.326
‒ 21.032
1.018.631
-Personele kosten
461.393
95.7341
‒ 5.141
551.986
waarvan eigen personeel
361.805
29.577
0
391.382
waarvan inhuur externen
85.672
64.211
‒ 5.141
144.742
waarvan overige personele kosten
13.916
1.9461
0
15.862
-Materiële kosten
369.944
112.592
‒ 15.891
466.645
waarvan apparaat ICT
5.609
0
0
5.609
waarvan bijdrage aan SSO's
169.752
22.0271
0
191.779
waarvan overige materiële kosten
194.583
90.565
‒ 15.891
269.257
Rentelasten
0
0
0
0
Afschrijvingskosten
10.100
0
0
10.100
-Materieel
100
0
0
100
waarvan apparaat ICT
0
0
0
0
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
100
0
0
100
-Immaterieel
10.000
0
0
10.000
Overige lasten
0
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
0
Totaal lasten
841.437
208.326
‒ 21.032
1.028.731
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening
Agentschapsdeel Vpb-lasten
0
0
0
0
Saldo van baten en lasten
0
0
0
0
X Noot
1
Correctie 1 suppletoire begroting a.g.v. afrondingsverschil.
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De totale mutatie in de omzet vanuit het moederdepartement bedraagt ‒ € 4,0 mln. Deze mutatie wordt vooral veroorzaakt door een latere openstelling van de Brexit Adjustment Reserve (BAR) bedrijfslevenregeling van het DG Bedrijfsleven en Innovatie (B&I) en door een lagere inzet op een deel van de opdrachten van DG Klimaat en Energie (K&E).
Omzet overige departementen
De totale mutatie in de omzet van overige departementen bedraagt ‒ € 12,8 mln. Deze mutatie wordt vooral veroorzaakt door een lagere omzet van opdrachten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij (LNV) en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Dit komt onder andere door minderwerk op de opdracht bij LNV en lagere hoeveelheid aanvragen bij verscheidene regelingen dan eerder ingeschat.
Omzet derden
De totale mutatie in de omzet van derden bedraagt ‒ € 4,3 mln. Deze mutatie wordt onder andere veroorzaakt door een onderuitputting in de opdracht Regional Development and Protection Program (RDPP) Soedan-EU vanwege de onveilige situatie in Soedan.
Bijzondere baten
Zoals ook het geval ten tijde van de 1e suppletoire begroting verwacht RVO geen ontvangsten in het kader van bijzondere baten.
Toelichting op de lasten
De baten en lasten dalen beide met € 21,0 mln. De afname van het opdrachtvolume zoals hierboven toegelicht leidt tot lagere uitvoeringskosten. Dit vertaalt zich in een daling van de personele lasten (€ 5,1 mln), waarbij de kosten voor ambtelijk personeel gelijk zijn gebleven en de kosten voor externe inhuur zijn gedaald (€ 5,1 mln). De materiële kosten nemen af met € 15,9 mln. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte kosten, waarbij de directe materiële kosten verband houden met de uitvoering van opdrachten. De afname van het opdrachtenpakket leidt tot een daling van € 15,9 mln aan overige materiële kosten. De bijdrage aan Shared Service Organisaties is gelijk gebleven.
Tabel 28 Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap RVO. nl (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen
111.896
82.752
0
194.648
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
841.437
208.326
‒ 21.032
1.028.731
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 831.337
‒ 208.326
21.032
‒ 1.018.631
2.
Totaal operationele kasstroom
10.100
0
0
10.100
Totaal investeringen (-/-)
‒ 25.900
‒ 2.600
0
‒ 28.500
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 25.900
‒ 2.600
0
‒ 28.500
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
‒ 6.600
0
‒ 6.600
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
10.866
10.866
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 22.660
12.360
0
‒ 10.300
Beroep op leenfaciliteit (+)
25.900
2.600
0
28.500
4.
Totaal financieringskasstroom
3.240
8.360
10.866
22.466
5.
Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)
99.336
88.512
10.866
198.714
Toelichting op het kasstroomoverzicht
In het kasstroomoverzicht is zichtbaar dat het lagere opdrachtpakket zorgt voor lagere operationele ontvangsten en uitgaven. Vanuit het Rijksbrede programma Werken aan Uitvoering heeft RVO voor de uitvoering van het bestedingsplan voor 2022 een bijdrage vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontvangen van € 9,3 mln. Verder heeft de RVO een bijdrage gekregen van € 1,6 mln voor het programma Transparantie in Informatie (TII) vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Voor |
CDA | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Tegen |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Voor |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Gündogan | 1 | Voor |
Omtzigt | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.