Lijst van vragen : Verslag houdende een lijst van vragen inzake vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2023 (Kamerstuk 36200-XII)
2022D40202 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN DOCUMENTDATUM
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister over de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
(XII) voor het jaar 2023
(Kamerstuk 36 200 XII).
De voorzitter van de commissie, Tjeerd de Groot
De adjunct-griffier van de commissie, Koerselman
Nr
Vraag
1
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het (vervolg)onderzoek om meer zicht
te krijgen op de omvang van de hinder van verschillende bronnen van laagfrequent geluid
(Kamerstuk 32 813, nr. 1085)?
2
Welke acties zijn er genomen naar aanleiding van de aangenomen motie van de leden
Bouchallikh en Alkaya (Kamerstuk 35 925 A, nr. 59), die de regering verzoekt om de Integrale Mobiliteitsanalyse en de maatschappelijke
kosten-batenanalyses (MKBA’s) aan te passen aan de inzichten van de Integrale Kijk
op Bereikbaarheid?
3
Hoeveel kost de uitvoering van het Bestuursakkoord Toegankelijkheid openbaar vervoer
(ov)?
4
Hoeveel fte wordt er op het Ministerie van IenW ingezet ten behoeve van het versterken
van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving?
5
Hoeveel fte wordt er ingezet om toe te werken naar een circulaire economie?
6
Hoeveel buslijnen zijn er geschrapt sinds 2019? Kunt u dat, zo nodig, uitvragen bij
de provincies en vervoerregio's?
7
Met hoeveel procent is de dienstregeling in heel Nederland afgeschaald sinds 2019?
Kunt u dat, zo nodig, uitvragen bij de provincies en vervoersregio’s?
8
Wat is de hoogste boete die is opgelegd voor een milieudelict en om wat voor milieudelict
ging dit?
9
Wat zijn de personeelskosten van alle omgevingsdiensten samen? Kunt u dat, zo nodig,
uitvragen bij gemeenten en provincies?
10
Kan per doel uit het coalitieakkoord voor het Ministerie van IenW concreet worden
aangegeven wat er in 2023 gaat gebeuren om deze doelen te realiseren?
11
Wat is de onderuitputting in de begroting van IenW?
12
Hoeveel kost het om het ov gratis te maken voor mensen met een laag inkomen (tot 120%
van het sociaal minimum)?
13
Op welke wijze is het Ministerie van IenW betrokken bij de voorbereiding en implementatie
van het Nationaal Strategisch Plan voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB-NSP)
inzake de relatie met waterkwaliteit?
14
Wanneer kan de landelijke verdrogingskaart verwacht worden en is deze tijdig af, zodat
provincies deze kunnen gebruiken voor de uitwerking van de gebiedsplannen Nationaal
Programma Landelijk Gebied (NPLG)?
15
Waarom verschijnt «het ambitieuze klimaatdoel» voor circulaire economie pas eind 2023?
Kunt u omschrijven hoe dit doel eruit zal zien?
16
Hoeveel grondwaterputten zijn op dit moment bij de rijksoverheid in beeld?
17
Hoeveel procent van de Nederlandse wateren voldoet op dit moment aan de norm van de
Kaderrichtlijn Water (KRW)?
18
Hoeveel drinkwaterwinningspunten zijn op dit moment gesloten, omdat het water te vervuild
is om nog te kunnen winnen?
19
Kunt u percentueel aangeven wat de bijdrage is van verschillende bronnen aan de verontreiniging
van het water?
20
Wat gaat gebeuren met de post «Opdrachten Asbest», nu is besloten de inzet hierop
aan te passen?
21
Klopt het dat de asbestmiddelen zijn gebruikt om het beschikbare geld voor een circulaire
economie verder op te hogen? Gaat het hier om het volledige bedrag?
22
In hoeveel Nederlandse gemeenten is een beregeningsverbod afgegeven in de zomer van
2022?
23
Kunt u een uitputtend overzicht geven van alle subsidieregelingen of fiscale regelingen
die rijksbreed beschikbaar zijn en die volgens u een invloed hebben op de voortgang
richting een circulaire economie?
24
Kunt u duiden waarom door sommige betrokken partijen de indruk wordt gewekt dat de
statiegeldverplichting op blik pas per 1 april 2023 zal ingaan? Welke handhavingsinstrumenten
heeft u om ervoor te zorgen dat de statiegeldverplichting inderdaad per 31 december
2022 zal ingaan?
25
Waarom is ervoor gekozen om de werking van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
(upv) textiel feitelijk uit te stellen tot 2025? Hoe lijnt dit op met de Europese
wetgeving?
26
Wat is het budget voor circulaire economie per jaar tot en met 2030?
27
Hoe worden de resultaten van de maatregelen tegen PFAS in voedselverpakkingen gemonitord?
28
Zijn er signalen dat als gevolg van de hoge energierekening bij huishoudens meer mensen
naar hun kantoor gaan met de auto of met het ov? Zo ja, wat zijn deze signalen?
29
Kunt u een toelichting geven op de bedragen die zijn gereserveerd voor de beschikbaarheidsvergoeding
ov (en/of de transitievergoeding) voor 2023 en 2024?
30
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de gewijzigde motie
van de leden Stoffer en Geurts over een vervolg geven aan het blootstellingsonderzoek
asbestdaken in overleg met betrokken bedrijven, gemeenten en omgevingsdiensten (Kamerstuk
28 089, nr. 189)?
31
Hoe groot is in Nederland de vraag naar secundaire kunststoffen, wat is de benodigde
feedstock om aan deze vraag te kunnen voldoen, en wat is daarvan de benodigde kwaliteit?
Zijn in Nederland voldoende afvalstromen beschikbaar om aan deze vraag te kunnen voldoen
en beschikt ons land over de benodigde scheidingscapaciteit? In hoeverre is het mogelijk
om de inzameling van kunststoffen in Nederland voldoende te verbeteren of moeten om
aan de vraag te voldoen ook stromen uit het buitenland worden geïmporteerd? Welke
mogelijkheden ziet u om scope 2 en 3 emissies en vermeden emissies zodanig te erkennen
en waarderen dat investeringen in het verwerken van secundaire materialen, zoals kunststoffen,
aantrekkelijker worden?
32
Hoeveel CO2-uitstoot werd er in 2020 gereduceerd dankzij de afvalimportheffing, als daarbij zowel
de schoorsteenemissies als de vermeden energie-emissies en metaalrecycling worden
meegenomen?
33
Hoeveel heeft Nederland internationaal bijgedragen aan de Global Methane Pledge in
2020 met het vermijden van methaanemissies in andere landen door buitenlands afval
tot hernieuwbare energie in de Nederlandse afvalenergiecentrales te verwerken in plaats
van dat dit (organische) afval in het buitenland werd gestort?
34
Kunt u een overzicht geven van het aantal personen dat een melding en/of klacht heeft
gedaan per luchthaven?
35
Kunt u een overzicht geven van het aantal meldingen en/of klachten die zijn gedaan
per luchthaven?
36
In hoeverre heeft Schiphol het verkeer geëlektrificeerd?
37
Wat is de invloed van het krimpplan van Schiphol op het luchtvrachtverkeer?
38
Welke middelen gaan er naar het opschalen van de productie van biobrandstoffen?
39
Hoeveel ton biobrandstoffen wordt er geproduceerd in Nederland? Kan dit worden uitgesplitst
in biokerosine en biodiesel?
40
Hoeveel zero-emissiepersonenvoertuigen worden er per jaar geïmporteerd? En hoeveel
geëxporteerd?
41
Hoeveel zero-emissiepersonenvoertuigen rijden er op dit moment rond in Nederland?
En hoeveel naar verwachting in 2030?
42
Welke middelen worden vrijgemaakt voor het uitrollen van de laadinfrastructuur? Hoeveel
gaat er naar de decentrale overheden en kan dit worden uitgesplitst per provincie?
43
In hoeverre is sprake van onderbenutting in het programma fietsparkeren bij stations
(zowel voor als na toevoeging van de nieuwe middelen)?
44
Wat zijn de weglekeffecten van de vliegbelasting?
45
Wat is het effect van de vliegbelasting op reizigers en vliegbewegingen in Nederland?
46
Wat is het effect van de vliegbelasting op de verduurzaming van vliegen van vliegmaatschappijen
in Nederland?
47
Wat is het effect van de vliegbelasting op reizigers en vliegbewegingen op vliegvelden
over de grens van Nederland?
48
Waar is de terugsluis van de vliegbelasting?
49
Hoe wordt de terugsluis van de vliegbelasting vormgegeven?
50
Hoe zou de terugsluis van de vliegbelasting alsnog kunnen worden vormgegeven?
51
Hoe vergelijkt de terugsluis van de vliegbelasting zich met die van de vrachtwagenheffing?
52
Wat is het effect van de verhoging van de vliegbelasting op de winstgevendheid en
de investeringen in verduurzaming van het vliegen van vliegmaatschappijen in Nederland?
53
Wat is het effect van de krimp op Schiphol op de winstgevendheid en de investeringen
in verduurzaming van het vliegen van vliegmaatschappijen in Nederland?
54
Wanneer kan de Kamer een tussentijdse evaluatie en verdere inzet van de uitvoering
van het programma Luchtruimherziening ontvangen?
55
Hoeveel passagiers werden er vervoerd door de grootste luchthavens in het Midden-Oosten
en Turkije? Hoeveel was dit in de jaren 2018, 2019 en 2020, 2021 en 2022?
56
Hoeveel passagiersbestemmingen waarnaar (meer dan tweemaal per jaar) met voornamelijk
geregelde vluchten wordt gevlogen, werden er in 2021 gedaan door de grootste luchthavens
in het Midden-Oosten en Turkije? Hoeveel was dit in de jaren 2018, 2019, 2020 en 2021?
57
Wat zijn de kosten van het structureel afschaffen van btw in het openbaar vervoer?
58
Hoe verhoudt Schiphol zich met de grootste luchthavens in het Midden-Oosten en Turkije
met betrekking tot de luchthavengelden, de ATC-heffingen en de overheidsheffingen?
Hoe verschilde dit in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
59
Wat zijn de kosten van het afschaffen van btw uitsluitend op bus, tram en metro (BTM)?
60
In hoeverre verschilt Schiphol, in de indicator in tabel 34, in 2021 van de grootste
luchthavens in het Midden-Oosten en Turkije? Hoe verschilde dit in de jaren 2018,
2019, 2020 en 2021?
61
Hoeveel euro gaat er vanuit het ministerie naar het ondersteunen van gemeenten bij
het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek?
62
Wat zijn de kosten van het afschaffen van de btw op personenvervoer per trein?
63
Hoe worden gemeenten ondersteund bij het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek?
64
Hoeveel bedrijven hebben in 2021 en 2022 een subsidie aangevraagd voor een elektrische
bestelauto? Hoeveel waren dit in 2020?
65
Hoeveel CO2 per euro levert het besparen van CO2 in de mobiliteitssector op, zowel in de mobiliteitssector zelf (tank-to-wheel) als
in de hele keten (well-to-wheel)?
66
Hoeveel euro kost het besparen van CO2 in de mobiliteitssector?
67
Hoeveel CO2 is in de mobiliteitssector bespaard, zowel in de mobiliteitssector zelf (tank-to-wheel)
als in de hele keten (well-to-wheel)?
68
Welk vervolg krijgt de pilot om schoolzones te vermijden?
69
Hoeveel euro heeft de pilot om schoolzones te vermijden gekost?
70
Hoeveel minder verkeersoverlast, ernstige verkeersgewonden en verkeersdoden worden
verwacht naar aanleiding van de pilot om schoolzones te vermijden?
71
Welk vervolg krijgt de pilot «Rij Ballonvrij»?
72
Hoeveel euro heeft de pilot «Rij Ballonvrij» gekost?
73
Hoeveel minder ernstige verkeersgewonden en verkeersdoden worden verwacht naar aanleiding
van de pilot «Rij Ballonvrij»?
74
Welk vervolg heeft de pilot «Veilig fietsen naar school»?
75
Hoeveel euro heeft de pilot «Veilig fietsen naar school» gekost?
76
Hoeveel minder ernstige verkeersgewonden en verkeersdoden worden verwacht naar aanleiding
van de pilot «Veilig fietsen naar school»?
77
Hoeveel minder ernstige verkeersgewonden en verkeersdoden worden er verwacht naar
aanleiding van het invoeren van de helmplicht voor snorfietsen?
78
Hoeveel CO2 per euro aan stimuleringen heeft de groei van het aantal elektrische voertuigen tot
nu toe opgeleverd, zowel in de mobiliteitssector (tank-to-wheel) als in de hele keten
(well-to-wheel)?
79
Hoeveel euro aan stimuleringen heeft de groei van het aantal elektrische voertuigen
tot nu toe gekost?
80
Hoeveel CO2 heeft de groei van het aantal elektrische voertuigen tot nu toe bespaard, zowel in
de mobiliteitssector (tank-to-wheel) als in de hele keten (well-to-wheel)?
81
Op welke manier zou een prijsplafond (zoals in Duitsland, of voor enkel de bus zoals
in het Verenigd Koninkrijk) in Nederland geïnstrumentaliseerd kunnen worden? Welke
wetten, regels, afspraken en processen moeten daarvoor gewijzigd worden, zoals bijvoorbeeld
de tariefstellingsbevoegdheid?
82
Kan een overzicht worden verschaft van de personele tekorten bij de grootste vervoerspartijen
in het ov?
83
Hoeveel is het aandeel 60-plussers onder de ernstige verkeersgewonden? Hoeveel was
dit aandeel in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
84
Hoeveel ernstige verkeersgewonden vielen er binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde
kom en op N-wegen? Hoeveel was dit aantal in de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
85
Hoeveel verkeersdoden vielen er binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom en
op N-wegen? Hoeveel was dit aantal in de jaren 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022?
86
Hoeveel extra rij-examinatoren heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)
aangenomen met behulp van de bijdrage voor corona-gerelateerde tegenvallers?
87
Waaraan heeft het CBR de bijdrage voor corona-gerelateerde tegenvallers uitgegeven?
88
Hoeveel is de bijdrage aan het CBR geweest voor corona-gerelateerde tegenvallers?
89
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het plaatsen van laadinfrastructuur voor
het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek?
90
Hoeveel CO2 per euro levert het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek op, zowel
in de mobiliteitssector (tank-to-wheel) als in de hele keten (well-to-wheel)?
91
Hoeveel euro kost het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek, zowel voor
gemeenten als het ministerie?
92
Hoeveel CO2 bespaart het invoeren van zero-emissiezones voor stadslogistiek, zowel in de mobiliteitssector
(tank-to-wheel) als in de hele keten (well-to-wheel)?
93
Welke gemeenten hebben aangekondigd om zero-emissiezones voor stadslogistiek in te
voeren?
94
Welk contact is er geweest tussen het Ministerie van IenW, het Ministerie van Defensie
en specifiek de provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland over het programma
luchtruimherziening?
95
Welk contact is er geweest tussen het Ministerie van IenW en de provincies over het
programma luchtruimherziening?
96
Welk contact is er geweest tussen het Ministerie van IenW en het Ministerie van Defensie
over het programma luchtruimherziening?
97
Welke stappen binnen het programma luchtruimherziening kunnen worden versneld?
98
Wanneer is het programma luchtruimtherziening afgerond?
99
Hoeveel CO2 per euro levert het programma bereikbaarheid op de weg op, zowel in de mobiliteitssector
(tank-to-wheel) als in de hele keten (well-to-wheel)?
100
Hoeveel euro kost het programma bereikbaarheid op de weg?
101
Hoeveel CO2 bespaart het programma bereikbaarheid op de weg, zowel in de mobiliteitssector (tank-to-wheel)
als in de hele keten (well-to-wheel)?
102
Waarom krimpt het aantal nachtvluchten niet naar rato mee?
103
Heeft het Ministerie van IenW in 2023 meer of minder te besteden in vergelijking met
vorig jaar? Waar zitten de grootste verschillen?
104
Komen de investeringen in de ontsluiting van NOVEX-gebieden ook ten gunste van de
regio´s waar geen NOVEX-bouwlocaties zijn?
105
Kunt u aangeven wat de voortgang is van het laten opnemen van de Lelylijn in het Europese
vervoersnetwerk TEN-T?
106
Hoeveel wordt er jaarlijks geïnvesteerd in nieuwe ov-concepten als Bus Rapid Transit
en MaaS?
107
Kunt u een overzicht verschaffen van de aantallen klachten over geluidsoverlast van
Schiphol en de regionale luchthavens over de afgelopen vijf jaar?
108
Hoe verhoudt de focus op digitale beveiliging van vitale processen zich tot de «smart
mobility»-projecten en -programma’s waar meer gegevensverwerkingen uit volgen?
109
Wat wordt er, tegen de achtergrond dat de Beleidstafel wateroverlast en hoogwater
is opgericht om te leren van de overstromingen in Limburg in 2021 en om beter voorbereid
te zijn op de gevolgen van extreme neerslag, gedaan voor de andere delen van Nederland?
110
Gaat het Rijk bijdragen aan het versterken van de capaciteit bij de omgevingsdiensten?
111
Kunt u een overzicht geven van de status van de bindende maatwerkafspraken die gemaakt
zijn met de twintig grootste industriële uitstoters van broeikasgassen? Kunt u daarbij
aangeven welke vergunningen benodigd zijn om deze maatwerkafspraken gerealiseerd te
krijgen? Kunt u een overzicht geven van de emissiereductie die de realisatie van de
bindende maatwerkafspraken oplevert? Kunt u aangeven wanneer deze maatwerkafspraken
in de praktijk geëffectueerd zullen zijn?
112
Kunt u een overzicht per omgevingsdienst geven, waarbij het volgende inzichtelijk
gemaakt wordt: het aantal medewerkers, de begrotingsomvang, het aantal bedrijven binnen
de regio en het aantal Brzo-bedrijven binnen de regio?
113
Is er samenwerking met andere ministeries om te voorkomen dat de intensivering van
de uitrol van laad- en tankinfrastructuur het elektriciteitsnetwerk verder gaat overbelasten?
114
Aan welke maatregelen wordt in de Internationale Maritieme Organization (IMO) gewerkt
om op mondiaal niveau energie efficiënter te verwerken, vervuiling adequaat te beprijzen
en duurzame brandstoffen te stimuleren?
115
Waarom wordt het Nationaal Milieuprogramma (NMP) pas eind 2023 definitief vastgesteld,
als het een verzameling is van bestaand beleid?
116
Hoe staan het Schone Lucht Akkoord (SLA) en het NMP ten opzichte van elkaar? Wordt
het SLA vervangen door het NMP?
117
Waarom wordt er in de begroting niet meer gerefereerd aan het circulaire-economiedoel
om in 2030 50% minder grondstoffen te gebruiken? Bestaat dit doel nog? En hoeveel
procent minder grondstoffen worden er nu gebruikt ten opzichte van 2016? Hoe ver is
Nederland richting het halen van de halveringsdoelstelling?
118
Welke substantiële stappen zijn de afgelopen decennia gezet en in welke mate zijn
lucht, water en bodem daar schoner door geworden? Kunt u dat per stap of maatregel
kwantificeren?
119
Kunt u aangeven hoeveel subsidie voor Circulaire Ketenprojecten in 2019, 2020 en 2021
besteed is? Kunt u daarbij aangeven hoeveel scope 3 CO2 daarbij gereduceerd is?
120
Welke financiële schade heeft de lage waterstand van de afgelopen zomer opgeleverd
voor de binnenvaartsector?
121
Kunt u een overzicht geven van de benodigde grondstofstromen van bouwmaterialen voor
de komende jaren? Kunt u een overzicht geven van het gebruikte recyclaat in de jaren
2019, 2020 en 2021? Kunt u een overzicht geven van het beschikbare recyclaat de komende
jaren?
122
Kunt u aangeven hoeveel plastic er jaarlijks geproduceerd, geïmporteerd en geëxporteerd
wordt? Kunt u aangeven hoeveel plastic er jaarlijks in verbrandingsovens eindigt?
Kunt u aangeven hoeveel plastic er jaarlijks gerecycled wordt? Kunt u daarbij het
onderscheid maken tussen hergebruik, mechanisch recyclen en chemisch recyclen?
123
Kan de kamer inzicht krijgen in de cijfers die Nederland jaarlijks rapporteert aan
de Europese Commissie over de recycling van huishoudelijk afval?
124
Hoeveel gezondheidswinst is er al behaald sinds de komst van het SLA? Ligt Nederland
op koers om de ambitie van 50% gezondheidswinst in 2030 te behalen?
125
Kunt u een overzicht geven van de «hoogst blootgestelde gebieden» en kunt u daarbij
aangeven vanuit welke bronnen de blootstelling afkomstig is?
126
Op welke wijze kan een totaalverbod op PFAS (zonder uitzonderingen) in Nederland worden
ingevoerd?
127
Op welke wijze kan Nederland zich in Europa inzetten voor een totaalverbod op PFAS
(zonder uitzonderingen)? Waar en wanneer kan dit ter sprake komen?
128
Hoe wordt de bronaanpak en vergunningverlening aangescherpt om lozingen van PFAS in
het milieu te stoppen?
129
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de maatregelen tegen PFAS in voedselverpakkingen?
130
Op welke wijze is het Ministerie van IenW betrokken bij de voorbereiding en implementatie
van wetten en regels inzake gewasbeschermingsmiddelen?
131
Op welke wijze waarborgt het Ministerie van IenW, gezien het feit dat uit de begroting
van LNV blijkt dat de Ecologische Autoriteit voorlopig alleen stikstof zal beoordelen,
dan dat de provinciale gebiedsplannen in het kader van het NPLG voldoende bijdragen
aan KRW-doelbereik in 2027?
132
Hoeveel van het maatregelenpakket van het Deltaprogramma Zoetwater is bestemd voor
natuurlijke oplossingen (nature based solutions)?
133
Kunt u concretiseren wie waarvoor verantwoordelijk wordt (provincies, waterschappen)
bij de doelen en randvoorwaarden om rekening te houden met het water- en bodemsysteem?
134
Kunt u aangeven om welke alternatieve bronnen het gaat?
135
Hoe oordeelt de Europese Commissie, tegen de achtergrond dat de maatregelen om de
KRW te halen uiterlijk in 2027 moeten zijn uitgevoerd, op het doelbereik in het jaar
2027?
136
Hoe gaat u de vinger aan de pols houden om de uitvoering van de programma’s te bewaken
en het perspectief op doelbereik van de KRW te monitoren?
137
Is het na de evaluatie van 2024 nog mogelijk, indien nodig, bij te sturen? Is 2024
dan nog tijdig genoeg om de KRW te halen?
138
Welk extra maatregelen gaan genomen worden om het doelbereik dichterbij te brengen?
139
Hoeveel van de extra middelen (811 miljoen euro) is bestemd voor natuurlijke oplossingen
(nature based solutions)?
140
Kunt u verklaren waarom er in de begroting wordt aangegeven dat de wetsbehandeling
van de Omvorming van ProRail in 2022 plaatsvond, terwijl dit niet het geval is geweest?
141
Hoe wordt gemonitord in hoeverre de overgang van de beschikbaarheidsvergoeding ov
naar de nieuwe transitieregeling leidt tot krimp van ov-diensten?
142
Waar kunnen de inhoudelijke onderbouwingen bij de stroomgebiedbeheerplannen (SGBP’s)
2022–2027 en alle onder- en bovenliggende documenten over mogelijke maatregelen die
genomen worden om de doelen alsnog op tijd te halen, gevonden worden?
143
Wat gaat u, gezien het feit dat gesproken wordt van «resterend handelingsperspectief»,
na de evaluatie van de waterkwaliteit in 2024 doen om dat handelingsperspectief zo
groot mogelijk te maken?
144
Wat doet u om de kansen te benutten die het NPLG, en vooral de gebiedsgerichte uitwerking
daarvan, biedt om de waterkwaliteit te verbeteren door minder emissies uit de landbouw
(nitraat, bestrijdingsmiddelen)?
145
Kunt u verklaren waarom het bedrag in tabel 7 anders is dan de tabel bij de garantieregeling?
146
Hoe verhouden de investeringen in het vormen en versterken van een digitale infrastructuur
zich tot de budgetten van de digitale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens
(AP)?
147
Waarom is ervoor gekozen om de middelen voor drinkwater te halveren? Hoe verhoudt
dit zich tot de oproep van Vewin voor benodigde te nemen maatregelen?
148
Kunt u toelichten hoe het uitvoeren van verkenningen en studies haalbaar is voor de
middelen uit tabel 10?
149
Kan er meer inzicht gegeven worden in de rol van IenW als coördinerend departement
voor de nationale klimaatinzet en de internationale inzet voor de United Nations Framework
Convention on Climate Change Conference of the Parties (UNFCCC COP)?
150
Kunt u de maatschappelijke afgewogen verdeling van water en het beheren van het hoofdwatersysteem
toelichten?
151
Welke gelden uit welke delen van de begroting van IenW en het Deltafonds worden geheel
of deels besteed aan biodiversiteit nationaal? Kunt u dit uitsplitsen naar IenW en
Deltafonds?
152
Wat is de status van het wetsvoorstel met betrekking tot het afschaffen van de geborgde
zetels in Waterschapsbesturen?
153
Kunt u toelichten waarom de keringen pas in 2050 aan de wettelijke normen moeten voldoen?
Welke keringen voldoen op dit moment niet?
154
Kunt u toelichten welke risico's Nederland tot 2050 loopt?
155
Wat zijn de redenen dat de Rijksbijdragen Noordzeeakkoord voor Onderzoek, monitoring
en natuurherstel vanaf 2024 gaan dalen? Wat voor effect heeft dit op de onderzoeksprogramma’s?
Is dit in lijn met de afspraken in het Noordzeeakkoord?
156
Op welke wijze is de Ecologische Autoriteit betrokken bij de weging van de ingediende
voorstellen in het kader van huidige of toekomstige Programmatische Aanpak Grote Wateren
(PAGW) tranches?
157
Wat voor conclusies worden, in de door de Noordzeelanden gestarte verkenning naar
strategische samenwerking, in de eerste helft van 2023 getrokken? Op welke thema’s
en doelen zullen deze betrekking hebben? Zullen dit integrale conclusies zijn, of
per doel en/of thema?
158
Welke Noordzeelanden en betrokken organisaties doen mee met de verkenning naar de
strategische samenwerking? Welke rol heeft Nederland binnen deze verkenning?
159
Welke resultaten zijn er in het kader van de bescherming van drinkwaterbronnen geboekt
in de gebiedsdossiers en wat betekent dit voor de KRW-maatregelen?
160
Welke kentallen en indicatoren hanteert u om duurzame kwaliteit en doelmatig gebruik
van het bodemsysteem te waarderen?
161
Waarom behoort het beleid, de zorgplicht en dergelijke inzake de drinkwatervoorziening
niet tot het beleidsterrein «water», maar tot «bodem en ondergrond»?
162
Hoe geeft u invulling aan uw stelselverantwoordelijkheid, nu drinkwaterbedrijven hebben
aangegeven tegen steeds meer knelpunten aan te zullen lopen bij het nakomen van de
leveringsplicht voor drinkwater?
163
Welke afspraken maakt u met de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
om de drinkwaterbedrijven in staat te stellen 900.000 nieuwe woningen tijdig van drinkwater
te voorzien?
164
Hoe wordt de watertransitie en het vasthouden van water gestimuleerd?
165
Op welke wijze gaat het grondwaterpeil verhoogd worden om in tijden van droogte in
het voorjaar goed voorbereid te zijn? Welke rol ziet u hier voor de provincies en
de waterschappen?
166
Op welke wijze wordt infiltratie van water in de bodem mogelijk gemaakt en verbeterd?
167
Hoe gaat u ervoor zorgen dat er in 2023 bestuurlijke afspraken over bodem zijn gemaakt?
Kunt u bij die afspraken breder kijken dan alleen bodemverontreiniging en nadrukkelijk
water en bodem sturend en leidend laten zijn?
168
Hoeveel middelen zijn beschikbaar ter stimulering van deelmobiliteit?
169
Hoe verhouden smart mobility en de digitale infrastructuur zich tot de focus op privacy-by-design
en dataminimalisatie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken?
170
In hoeverre is sprake van onderbenutting in het programma fiets?
171
Om hoeveel geld gaat de post «nog niet ingevuld/vrij te besteden» op pagina 66 precies?
172
Waarom is een deel van de middelen van jaarlijks 40 miljoen euro tot en met 2030 nog
niet naar het juiste financiële instrument overgeboekt?
173
Kunt u de bedragen en subsidies per jaar tot en met 2030 uiteenzetten voor het genoemde
subsidiebedrag van 40 miljoen euro?
174
Voor welke subsidies is het bedrag van jaarlijks 40 miljoen euro tot en met het jaar
2030 bedoeld?
175
Sinds wanneer zijn NS en u als concessieverlener op de hoogte van de grote personeelstekorten
bij NS? Wat is er sindsdien concreet gedaan om hierop te anticiperen? Kan een overzicht
gegeven worden van de momenten waarop NS en u als concessieverlener hierover hebben
gesproken?
176
Wat is het concrete plan van aanpak van NS om het personeelstekort op te lossen? Kan
hierbij specifiek ingegaan worden op hoe extra personeel geworven wordt en hoe het
huidige personeel behouden wordt?
177
Hoe wordt voorkomen dat gedurende de gunningsprocedure van de concessie voor het hoofdrailnet
en de concessie voor de internationale lijnen naar Berlijn, Parijs en Londen actieve
personeelsleden uitstromen, omdat zij onzeker zijn over de toekomst van hun baan?
178
Kunnen in een overzicht per treinsteltype (ICM, DDZ, SNG, VIRM, SLT en ICD) de huidige
bemensingsnormen van conducteurs worden weergegeven? Dus hoeveel conducteurs zijn
per welke lengte van de trein nodig?
179
Zijn de normen voor de inzet van conducteurs voor het aantal treinstellen wettelijke
normen of interne normen van NS? Kan dit nader worden toegelicht? Bent u als concessieverlener
met NS in overleg om dit, als dit interne en geen wettelijke normen zijn, zo mogelijk
aan te passen, zoals ook het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer
(LOCOV) adviseert, zodat er zo maximaal als veilig mogelijk capaciteit wordt ingezet?
180
Voert u als concessieverlener gesprekken met NS over de inzet van materieel? Zo ja,
wat zijn de uitkomsten van deze gesprekken?
181
Wat zijn, naast het personeelstekort, de andere redenen waarom NS de dienstregeling
heeft afgeschaald en met minder materieel rijdt? Moet NS bijvoorbeeld bezuinigen op
de bedrijfsvoering? Kan gegarandeerd worden dat, zodra er weer meer capaciteit is,
er geen andere redenen meer zijn om niet weer op te schalen?
182
Kan een overzicht gegeven worden van de tien trajecten waar in de druktemelder de
meeste meldingen worden gedaan van te drukke en te korte treinen? Zo nee, wat is de
reden dat deze informatie niet openbaar gemaakt kan worden?
183
Wat is de reden dat pas een maand na het begin van de stremming tussen Zwolle en Lelystad
er extra lange treinen konden worden ingezet op de omreisroute Zwolle-Amersfoort?
184
Zijn er signalen dat meer mensen met de auto gaan, omdat NS met capaciteitsproblemen
kampt? Zo ja, hoe luiden deze signalen?
185
Wat is de reden dat NS weinig bijstuurt (door meer capaciteit in te zetten) op trajecten
waar veel meldingen komen over volle treinen? Kan aangegeven worden wat het precieze
proces is om tot bijsturing te komen?
186
Wat is de reden dat NS begin dit jaar nog aankondigde dat de dienstregeling op sommige
trajecten (bijvoorbeeld Amsterdam-Eindhoven en Amsterdam-Arnhem) werd uitgebreid en
dat vlak daarna de dienstregeling fors werd ingekrompen vanwege personeelstekorten?
Waren deze tekorten begin 2022 nog niet voorzien?
187
Wat is de precieze reden dat NS op drukke trajecten tussen grote steden zoals Utrecht-Den
Haag en Utrecht-Rotterdam, maar ook tussen bijvoorbeeld Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Groningen,
op bepaalde ritten structureel met één treinstel (ICM 3 of ICM 4) rijdt terwijl er
voor twee treinstellen (ICM 6 of ICM 7) net zoveel conducteurs nodig zijn? Heeft dit
met energiebesparing of andere soort bezuinigingen te maken?
188
Hoe wordt voorkomen dat in de afgeschaalde dienstregeling de momenten waarop veel
studenten reizen, zoals de vrijdagmiddag en -avond en de zondagavond) te korte treinen
worden ingezet?
189
Wat zijn de precieze criteria die NS gebruikt voor het bepalen op welke trajecten
de dienstregeling wordt afgeschaald? Kan dit antwoord worden toegelicht?
190
Is het waar dat, zoals op pagina 2 van het het LOCOV-advies over de dienstregeling
voor 2023 staat, NS niet voldaan heeft aan artikel 72 lid 1 sub c van de vervoersconcessie?
191
Hoeveel ritten die in de dienstregeling stonden zijn in september 2022 uitgevallen
als gevolg van het personeelstekort? Hoeveel procent van de in de dienstregeling opgenomen
ritten betreft dit?
192
Wat is het opschalingsplan van NS voor het geval er weer meer personeelsleden zijn?
Wat zijn de precieze criteria om te bepalen op welk traject NS als eerste weer meer
treinen gaat inzetten?
193
Wat zijn de te verwachten gevolgen van het personeelstekort en de afschaling van de
dienstregeling voor de keuze van mensen om met de trein te reizen? Wordt hier onderzoek
naar gedaan?
194
Kan het beperken van het aan- en afkoppelen van treinstellen eraan bijdragen dat er
met hetzelfde aantal personeelsleden langere treinen ingezet kunnen worden? Is NS
hiermee bezig? Kunt u dit antwoord nader toelichten?
195
Overweegt NS om niet-rijdend personeel deels in te zetten in het logistieke proces
om zo meer capaciteit te creëren?
196
Klopt het dat door volle treinen conducteurs nu minder in staat zijn om hun controle-
en servicerondes door de treinen te doen? Kan dit cijfermatig onderbouwd worden?
197
Wat zouden de concrete gevolgen zijn voor de financiële positie van NS en regionale
vervoerders van treinen en bussen wanneer er een nieuwe lockdown(achtige) situatie
ontstaat van een maand? En wat zijn de gevolgen bij twee maanden en bij drie maanden?
198
Ontvangt ProRail minder inkomsten nu NS met minder treinen over het spoor rijdt? Zo
ja, wat zijn hiervan de precieze financiële gevolgen?
199
Hoe wordt voorkomen dat het afschalen van de dienstregeling leidt tot een situatie
waardoor steeds minder mensen met het ov gaan reizen? Wordt er onderzoek gedaan naar
deze gevolgen?
200
Overweegt NS om «leeg materieelritten» open te stellen voor reizigers? Zo nee, waarom
niet?
201
Welke concrete maatregelen heeft u sinds uw aantreden overwogen om het ov aantrekkelijker
te maken voor reizigers (bijvoorbeeld door prijsverlagingen, zoals in Duitsland, afschaffing
van btw of anderszins) en de ov-bedrijven te steunen in het uitbreiden van capaciteit?
Kunnen de beslisnota's die hierover gaan met de Kamer worden gedeeld?
202
Wat heeft de concessiehouder precies gedaan om te anticiperen op de te verwachten
uitstroom van medewerkers door de leeftijdsopbouw bij NS?
203
Hoe zorgt NS ervoor dat de informatievoorziening aan reizigers over de afschaling
van de dienstregeling en de uitval van geplande treinen de komende periode wordt verbeterd?
Kan dit zo concreet mogelijk worden toegelicht?
204
Kan een concreet overzicht gegeven worden van recente aanpassingen in de dienstregeling
die zijn doorgevoerd als gevolg van meldingen van reizigers en de reizigersorganisaties?
205
Kan per vervoersconcessie (hoofdrailnet, regionale spoorvervoerders en stad- en streekvervoer)
in een overzicht aangegeven worden hoeveel ritten er in de dienstregeling voor 2023
bijkomen of afgaan? En kan daarbij aangegeven worden hoeveel procent van de ritten
geschrapt wordt als gevolg van personeelstekort?
206
Wat doen de overheden als concessieverleners en de vervoerders als concessiehouders
concreet om te voorkomen dat de problemen (zoals de uitval van treinen) die zich afgelopen
zomer voordeden op de internationale lijnen richting Duitsland (en verder) in 2023
zoveel mogelijk worden voorkomen? Wordt hier een actieplan op gemaakt door de vervoerders?
207
Is er bij NS een tekort aan medewerkers die treinen plannen en/of kunnen bijsturen
wanneer dit gelet op een actuele situatie nodig is? Zo ja, wat doet NS om dit probleem
op te lossen?
208
Hoeveel ritten schrapt NS precies in de nu geplande dienstregeling van 2023? Wat is
het precieze percentage van het aantal geschrapte ritten ten opzichte van voor corona,
de dienstregeling van 2019 en ten opzichte van de dienstregeling van 2022 zoals die
in december 2021 is ingegaan en ten opzichte van de nu geldende gewijzigde dienstregeling
zoals deze begin september 2022 is ingegaan?
209
Heeft u gelden beschikbaar gesteld voor juridische procedures die te voorzien zijn,
omdat u de concessie voor het hoofdrailnet onderhands aan NS wil gunnen, terwijl de
Europese Commissie stelt dat dit niet zomaar mag maar zou moeten worden aangeboden
op de markt?
210
Hoeveel fte aan personele ambtelijke capaciteit wordt besteed aan de omvorming van
Prorail tot zelfstandig bestuursorgaan?
211
Heeft het Ministerie van IenW contact gehad met KLM over de reductie van het maximum
aantal vliegbewegingen op Schiphol van 500.000 naar 440.000 en wat is de positie van
KLM, zeker gezien het feit dat de reductie door de luchtvaartmaatschappijen zal worden
geleverd op basis van marktaandeel, waarbij KLM het grootste marktaandeel heeft?
212
Hoe zet u in op de vergroting van beleidsruimte door het aanpassen van EU-kaders in
het beoordelen van de internationale verbondenheid van Schiphol?
213
Wat is de planning omtrent het uitwerken van het CO2-plafond voor de internationale luchtvaart vertrekkend uit Nederland en wanneer kan
de Kamer de voortgang hiervan ontvangen?
214
Op welke termijn kan de ministeriële regeling op dat onderwerp verwacht worden?
215
Welke passagiersbestemmingen zijn weggevallen sinds er in 2018 een afname bestaat
in het aantal passagiersbestemmingen waar geregeld op wordt gevlogen vanaf Schiphol?
Kunnen deze passagiersbestemmingen blijvend worden geschrapt binnen de inzet om 60.000
minder vliegtuigbewegingen te realiseren?
216
Worden er ook routes ontwikkeld om te voldoen aan de doelen in de Luchtvaartnota als
de opening van Lelystad Airport nog langer wordt uitgesteld?
217
Kunnen de cijfers uit de grafiek onderverdeeld worden in «soort afval»?
218
Wat zijn de verwachte kosten en baten voor producenten na de invoering van de producentenverantwoordelijkheid
voor wegwerpplastics?
219
Op welke wijze stimuleert of subsidieert het Ministerie van IenW momenteel technische
stalinnovaties zoals emissiearme stalvloeren en luchtwassers?
220
Wat zijn de redenen dat de bijdrage voor ontwikkeling van duurzame productieketen
aan (inter)nationale organisaties na 2022 ophoudt?
221
Op welke wijze worden binnen Rijkswaterstaat de belangen van waterveiligheid versus
natuurbeheer gewogen inzake het beheer van de uiterwaarden en welke opdracht heeft
Rijkswaterstaat daartoe vanuit het ministerie?
222
Welke wijzigingen in de begroting 2023 ten opzichte van 2022 zijn als gevolg van de
aangenomen motie van de leden Bouchallikh en Alkaya (Kamerstuk 35 925 A, nr. 59) doorgevoerd?
223
Wat zijn de redenen dat de incidentele subsidies voor ontwikkeling van duurzame productketens
worden verlaagd in 2023?
224
Zijn de SGBP’s reeds beoordeeld door de Europese Commissie en zo ja, welk oordeel
gaf de Commissie?
225
Aan welke doelen van het milieubeleid dragen de uitgaven bij het Ministerie van Economische
Zaken en Klimaat (EZK) op het gebied van duurzame energieproductie, CO2-reductie, energiebesparing en bijvoorbeeld het Programma Infrastructuur Duurzame
Energie (PIDI) direct en indirect bij? Dragen de uitgaven bij EZK op het gebied van
duurzame energieproductie, CO2-reductie, energiebesparing en bijvoorbeeld het Programma Infrastructuur Duurzame
Energie (PIDI) direct en indirect ook bij aan natuurdoelen, en zo ja welke?
226
Welke extra stappen bent u voornemens te zetten om knelpunten voor de terugwinning
van grondstoffen uit afval- en/of rioolwater, zoals de afvalstatus, weg te nemen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
G.B. Koerselman, adjunct-griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Voor |
CDA | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Tegen |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Voor |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Tegen |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Gündogan | 1 | Voor |
Omtzigt | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.