Motie : Motie van het lid Beckerman over onderzoeken of vervoer van aardgascondensaat per spoor van Roodeschool naar Rotterdam nog wel veilig genoeg is
28 089 Gezondheid en milieu
Nr. 237
MOTIE VAN HET LID BECKERMAN
Voorgesteld 29 juni 2022
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat toezichthouder SodM recent heeft geconcludeerd dat het overslagstation
voor aardgascondensaat midden in Roodeschool niet veilig genoeg is en moet worden
verplaatst;
constaterende dat aardgascondensaat vanaf Roodeschool per spoor naar Rotterdam wordt
vervoerd en daarbij door 28 Nederlandse gemeenten komt;
verzoekt de regering te onderzoeken of vervoer van aardgascondensaat per spoor van
Roodeschool naar Rotterdam nog wel veilig genoeg is en alternatieven, zoals vervoer
vanaf de Eemshaven, in beeld te brengen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Beckerman
Indieners
Sandra Beckerman, Kamerlid
Appreciatie (oordeel)
Appreciatie:
Ontraden
De minister of staatssecretaris is het niet eens met de motie en adviseert de Kamer om tegen de motie te stemmen. Bijvoorbeeld omdat hij of zij vindt dat de motie wettelijk niet klopt, te veel geld kost om uit te voeren, of helemaal niet uitvoerbaar is.
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
|---|---|---|
| VVD | 34 | Tegen |
| D66 | 24 | Tegen |
| PVV | 17 | Tegen |
| CDA | 14 | Tegen |
| PvdA | 9 | Voor |
| SP | 9 | Voor |
| GroenLinks | 8 | Voor |
| PvdD | 6 | Voor |
| ChristenUnie | 5 | Tegen |
| FVD | 5 | Tegen |
| DENK | 3 | Voor |
| Groep Van Haga | 3 | Tegen |
| JA21 | 3 | Voor |
| SGP | 3 | Tegen |
| Volt | 2 | Voor |
| BBB | 1 | Voor |
| BIJ1 | 1 | Voor |
| Fractie Den Haan | 1 | Voor |
| Gündogan | 1 | Voor |
| Omtzigt | 1 | Voor |