Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de stand van zaken onderzoek naar autorisatiebeheer Handelsregister (Kamerstuk 32761-219)
2022D25132 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Digitale Zaken hebben enkele fracties de behoefte om
enkele vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Economische Zaken
en Klimaat over de brief inzake Stand van zaken onderzoek naar autorisatiebeheer Handelsregister
(Kamerstuk 32 761, nr. 219).
De voorzitter van de commissie, Kamminga
De adjunct-griffier van de commissie, Van Tilburg
Inhoudsopgave
I
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
II
Antwoord / Reactie van de Minister
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het stuk dat geagendeerd staat
voor het schriftelijk overleg: Stand van zaken onderzoek naar autorisatiebeheer Handelsregister
(Kamerstuk 32 761, nr. 219). Deze leden zijn verheugd te lezen dat er zoveel werk is verricht. Zij hebben hierover
nog enkele vragen.
De leden van de VVD-fractie lezen dat alle niet-bevestigde autorisaties zijn ingetrokken.
Hoeveel autorisaties zijn ingetrokken? Zijn van deze ingetrokken autorisaties gevallen
bekend waarbij er mogelijk onrechtmatig privéadressen zijn opgevraagd? Zo ja, worden
de personen, waarvan het privéadres mogelijk onrechtmatig is opgevraagd, ingelicht
over de opvraging van het privéadres?
Deze leden lezen dat autorisaties van primair geautoriseerden zijn ingetrokken wanneer
ze niet meer geregistreerd staan bij de respectievelijke beroepsorganisatie. Ook hier
willen deze leden graag weten hoeveel autorisaties zijn ingetrokken en of bij deze
ingetrokken autorisaties gevallen bekend zijn waarbij er onrechtmatig privéadressen
zijn opgevraagd. Zo ja, worden de personen, waarvan het privéadres mogelijk onrechtmatig
is opgevraagd, ingelicht over de opvraging van het privéadres?
De leden van de VVD-fractie lezen dat de Kamer van Koophandel (KvK) in samenwerking
met de beroepsorganisaties onderzoek doet naar automatisering van de periodieke controle.
Deze leden menen dat automatisering veel handmatig werk en (onbedoelde) menselijke
fouten zou kunnen voorkomen. Wanneer verwacht de Minister dat de automatisering gereed
is?
De leden van de VVD-fractie lezen dat de KvK zal blijven werken aan het verbeteren
van het autorisatiebeheer. Graag worden deze leden ingelicht hoe deze verbeterslag
zal plaatsvinden en welke verbetermaatregelen genomen zullen worden. Deze leden zijn
van mening dat het goed is dat het autorisatiebeheer door de KvK blijvend verbeterd
wordt. Hierbij wijzen de leden op de motie van de leden Kathmann en Rajkowski (Kamerstuk
32 761, nr. 217) die is ingediend om het Handelsregister op een snelle en eenvoudige manier te verbeteren
door de invoering van een opt-in-systeem. Is de Minister bereid een opt-in-systeem
in te voeren, zodat zelfstandigen zelf kunnen besluiten of hun privéadres openbaar
wordt bij de Kamer van Koophandel?
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de stand van zaken-brief over
het autorisatiebeheer van de Kamer van Koophandel en hebben nog enkele vragen. Allereerst
zijn deze leden tevreden te lezen dat alle niet-bevestigde autorisaties zijn ingetrokken.
Deze leden hebben nog wel enkele vragen. Zij vragen de Minister deze vragen eveneens
afzonderlijk te beantwoorden.
De leden van de D66-fractie merken op dat de brief stelt dat van vijf voormalig advocaten
geen verklaring is ontvangen over het onbevoegd inzien van adresgegevens uit het Handelsregister.
Deze leden vragen welke nadere juridische of procedurele stappen zijn ondernomen in
de richting van deze vijf advocaten.
De leden van de D66-fractie horen graag van de Minister waarom de motie-van Ginneken
c.s., waar het kabinet verzocht wordt om parallel aan de huidige consultaties op de
kortst mogelijke termijn vestigingsadressen af te schermen als deze overeenkomen met
het woonadres als de ondernemer dit zelf wenst en er geen andere wetten zijn die publicatie
toch al verplichten (zoals wetten omtrent consumentenbescherming) (Kamerstuk 32 761, nr. 210) niet wordt uitgevoerd. Waarom werd deze bovengenoemde motie niet uitgevoerd vóór
het meireces? Waarom wordt er voor gekozen om de bovengenoemde motie niet uit te voeren,
met het oog dat deze optie al als de nullijn is opgenomen in de voorstellen in de
consultatie van de KvK? Welk nut dient de vertraging die komt kijken bij het wachten
op de uitkomst van consultatie bij het uitvoeren van bovengenoemde motie? Acht de
Minister het niet onwenselijk dat de risico’s voor zzp’ers, onder andere journalisten,
wetenschappers en andere kwetsbare beroepsgroepen, zo langer blijft bestaan dan nodig?
Zo nee, waarom niet?
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
De leden van SP-fractie hebben de informatie over de stand van zaken met betrekking
tot de Kamer van Koophandel gelezen en hebben hierover nog enkele vragen en opmerkingen.
De leden van de SP-fractie vinden het noodzakelijk dat er actie is ondernomen met
betrekking tot het autorisatiebeheer van het Handelsregister. Deze leden waarderen
het dat er een stand van zaken wordt gegeven en de procedures zijn aangescherpt. Evenwel
vragen zij naar een verduidelijking van de gegeven informatie. Deze leden lezen dat
het risico op onbevoegde bevragingen door de ruim 700 niet-respondenten is onderzocht.
Op drie organisaties na bleek een bevoegd beroepsbeoefenaar ten tijde van de bevragingen
aanwezig te zijn. Kan er nader worden gespecificeerd wat dit inhoudt? Wat wordt verstaan
onder aanwezig zijn? Kan dit betekenen dat in een grote organisatie er een beroepsbeoefenaar
aanwezig is die weinig zicht heeft op de bevragingen uit het register? Kan er nader
gespecificeerd worden wat voor soort organisaties de nader bevraagde 1620 niet-overheidsorganisaties
zijn?
De leden van de SP-fractie merken op dat de administratie van de Kamer van Koophandel
verder gesynchroniseerd wordt met die van overheidsinstellingen. Kan dit gespecificeerd
worden? Over welke overheidsdata heeft de Kamer van Koophandel beschikking? Welke
overheidsinstellingen hebben toegang tot de data van de Kamer van Koophandel? Welke
waarborgen zijn hieromtrent?
De leden van de SP-fractie vragen verder naar de stand van zaken omtrent het afschermen
van privéadressen, als een ondernemer een onderneming heeft gevestigd op zijn woonadres.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. Kamminga, voorzitter van de vaste commissie voor Digitale Zaken -
Mede ondertekenaar
I. van Tilburg, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.