Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid Koninkrijksrelaties2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties4.1 Artikel 6. Apparaat4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld5 Beleid BES-fonds5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties6 Beleidsartikel BES-fonds6.1 Artikel 1. BES-fonds
36 120 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2021‒2022
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);
2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 1). De stand van de vastgestelde begroting 2022 is bij Koninkrijksrelaties (IV) inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 20221/22, 35925 IV, nr. 32).
Onderstaand is het overzicht te vinden van uitgaven in verband met coronamaatregelen van Koninkrijksrelaties (IV). Voor het BES-fonds (H) zijn er geen coronamaatregelen te melden.
Tabel 1 Extracomptabel overzicht coronamaatregelen Koninkrijksrelaties (bedragen x € 1.000)
Artikel
Naam maatregel/regeling
Bedrag verplichtingen
Bedrag uitgaven
Bedrag ontvangsten
Kamerstuk
4
Noodpakketten Rode Kruis
4.700
Dit betreffen ontvangsten vanuit verschillende tranches: Vierde incidentele suppletoire begroting over 2020 (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1), Eerste incidentele suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35712, nr. 1), Tweede incidentele suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35793, nr. 1) en tweede nota van wijziging op eerste suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35850 IV, nr. 5).
5
Reservering liquiditeitslening Aruba 2022
23.000
Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32)
5
Reservering liquiditeitslening Curaçao 2022
12.000
Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32)
5
Reservering liquiditeitslening Sint Maarten 2022
6.000
Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32)
Totaal
41.000
0
4.700
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 2 Ondergrenzen conform RBV 2022
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Versterken rechtsstaat
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln.
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
6. Apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
7. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
1. BES-fonds
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.
2 Beleid Koninkrijksrelaties
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2022
Vastgestelde begroting 20221
423.016
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Detentie vastgoed
1
‒ 10.000
2) Grensbewaking
1
‒ 11.253
3) Bestrijding ondermijning
1
‒ 13.906
4) Regio enveloppe
4
4.000
5) Rentevoordeellening Aruba
5
5.871
6) Wisselkoersreserve
7
20.353
7) Loon- en prijsbijstelling
7
5.158
8) Overige mutaties
‒ 1.307
Stand 1e suppletoire begroting 2022
421.932
X Noot
1
Stand inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).
Toelichting uitgavenmutaties
1. Detentie vastgoed
De bouw van een nieuw detentiecentrum op Sint Maarten heeft vertraging opgelopen. Sint Maarten en Nederland zijn in gesprek met de United Nations for Project Services (UNOPS) over het realiseren van de nieuwbouw. De voorbereidingen, waaronder het afbakenen van het projectvoorstel, kosten meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom wordt een deel van deze middelen (€ 10 mln.) naar 2023 geschoven.
2. Grensbewaking
Dit betreft een overheveling van middelen (circa € 11,3 mln.) van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Met deze middelen wordt de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee voor grensbewaking verhoogd.
3. Bestrijding ondermijning
Er vinden twee overhevelingen plaats van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) voor de bestrijding van ondermijning. Ten eerste gaat het om een overheveling van circa € 10,6 mln. voor het Recherche Samenwerkingsteam (RST). Met de extra middelen wordt de ondermijningsaanpak in Curaçao bestendigd en wordt uitgebreid naar Aruba. Ten tweede gaat het om een overheveling van circa € 3,1 mln. voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO). Deze mutatie betreft het TBO budget 2022 voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie.
4. Regio enveloppe
Dit betreft de toedeling van een deel van de middelen die bij het Coalitie akkoord (CA) zijn vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Onderdeel van deze middelen is een bedrag van € 10 mln. incidenteel voor de periode 2022-2024 voor het inlopen van eilandelijke achterstanden. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 4 mln.
5. Rentevoordeellening Aruba
Bij de rentevoordeellening van Aruba heeft zich een wisselkoerstegenvaller voorgedaan. Hiervoor is budget toegevoegd.
6. Wisselkoersreserve
In 2021 is circa € 20,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2022 door naar de begroting van 2022.
7. Loon- en prijsbijstelling
Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 5,2 mln. voor het jaar 2022.
Toelichting ontvangstenmutaties
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2022
Vastgestelde begroting 2022
34.588
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Noodpakketten
4
4.689
Stand 1e suppletoire begroting 2022
39.277
1. Noodpakketten
Dit betreffen terugontvangsten van middelen die het Rode Kruis in 2020 en 2021 heeft ontvangen ter ondersteuning van de bevolking op Caribisch Nederland als gevolg van Covid-19. Circa € 4,7 mln. is niet tot besteding gekomen.
3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
80.415
0
80.415
‒ 38.040
42.375
9.799
‒ 100
‒ 17.924
0
Uitgaven
80.415
0
80.415
‒ 38.040
42.375
9.799
‒ 100
‒ 17.924
0
Opdrachten
Detentie Algemeen
1.522
0
1.522
‒ 381
1.141
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
Overige bijstand aan de landen
7.881
0
7.881
0
7.881
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Detentie Vastgoed
20.000
0
20.000
‒ 10.000
10.000
10.000
0
0
0
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
24.767
0
24.767
‒ 11.253
13.514
0
0
0
0
Recherchecapaciteit (JenV)
11.093
0
11.093
‒ 10.826
267
‒ 201
‒ 100
‒ 17.924
0
Rechterlijke macht (JenV)
10.552
0
10.552
‒ 3.080
7.472
0
0
0
0
Douane (Financiën)
4.600
0
4.600
‒ 2.500
2.100
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 98,3% juridisch verplicht.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Detentie Vastgoed
De bouw van een nieuw detentiecentrum op Sint Maarten heeft vertraging opgelopen. Sint Maarten en Nederland zijn in gesprek met de United Nations for Project Services (UNOPS) over het realiseren van de nieuwbouw. De voorbereidingen, waaronder het afbakenen van het projectvoorstel, kosten meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom wordt een deel van deze middelen (€ 10 mln.) naar 2023 geschoven.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
Om een goed functionerende rechtsstaat te realiseren wordt, op basis van een dienstverleningsovereenkomst ten aanzien van de inzet van de Koninklijke Marechaussee, circa € 11,3 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Defensie verhoogt vanuit de landspakketten met deze gelden de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee voor de grensbewaking.
Recherchecapaciteit (JenV)
Deze mutatie betreft met name extra middelen, naar aanleiding van afspraken in het kader van de landspakketten voor de aanpak van ondermijning in Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Dit gaat om een bedrag van ruim € 10,6 mln. dat wordt overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI). Deze middelen worden gebruikt voor de bestendiging van de ondermijningsaanpak in Curaçao en uitbreiding van de ondermijningsaanpak naar Aruba.
Daarnaast wordt er voor 2025 ruim € 17,9 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche samenwerkingsteam (RST) in het kader van het Convenant financieringssystematiek.
Rechterlijke macht (JenV)
Dit betreft een overheveling van de beschikbaar gestelde middelen voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze mutatie betreft het TBO budget 2022 voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie, met uitzondering van de vergoedingen voor de uitzendregeling Voorzieningenstelsel Uitzendingen Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VUBZK) en Voorzieningenstelstel Buitenlandtoeslagen Rechterlijke Ambtenaren (VBRA).
Douane (Financiën)
Dit betreft een overheveling van de middelen voor het versterken van het grenstoezicht voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten, waarbij deze middelen gebruikt worden voor de inzet van douaniers.
3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)1
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
65.357
9.218
74.575
‒ 749
73.826
6.485
5.500
3.000
3.000
Uitgaven
65.357
9.218
74.575
‒ 749
73.826
6.485
5.500
3.000
3.000
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
58.361
9.218
67.579
‒ 4.474
63.105
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
Noodpakketten
0
0
0
980
980
0
0
0
0
COHO
0
0
0
1.842
1.842
0
0
0
0
Opdrachten
Opdrachten landen
1.593
0
1.593
‒ 120
1.473
0
0
0
0
COHO
0
0
0
5.526
5.526
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
Toeslagen op pensioenen NA
1.950
0
1.950
0
1.950
0
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling
24.693
0
24.693
‒ 24.693
0
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
Bijdrage aan landen
20.000
0
20.000
1.545
21.545
0
0
0
0
Onderwijshuisvesting Curaçao
10.000
0
10.000
0
10.000
0
0
0
0
COHO
0
9.218
9.218
10.446
19.664
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Diverse bijdragen
125
0
125
0
125
0
0
0
0
4.2 Caribisch Nederland
6.996
0
6.996
3.725
10.721
6.485
5.500
3.000
3.000
Subsidies (regelingen)
Subsidies Caribisch Nederland
500
0
500
0
500
0
0
0
0
Opdrachten
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
1.397
0
1.397
‒ 275
1.122
‒ 15
0
0
0
Inkomensoverdrachten
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
2.149
0
2.149
0
2.149
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
2.950
0
2.950
4.000
6.950
6.500
5.500
3.000
3.000
Ontvangsten
0
0
0
4.689
4.689
0
0
0
0
X Noot
1
Inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 98,3% juridisch verplicht.
Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies (regelingen)
Noodpakketten
Bij de intensivering van voedselhulp in 2021 is geen rekening gehouden met de restantbetaling in 2022 bij vaststelling van de subsidie. Naar verwachting wordt € 4,7 mln. terug ontvangen van het Rode Kruis en daaruit wordt deze circa € 1 mln. gedekt.
COHO
Er wordt circa € 1,8 mln. gerealloceerd voor het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Subsidies (regelingen), zodat deze uitgaven op een juiste manier kunnen worden verantwoord.
Opdrachten
COHO
Dit betreft een reallocatie van circa € 5,5 mln. voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Opdrachten, zodat deze uitgaven op dit instrument op een juiste manier kunnen worden verantwoord.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
COHO
Circa € 17,8 mln. wordt voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's gerealloceerd naar verschillende instrumenten binnen het artikel, zodat de programma-uitgaven op het juiste instrument kunnen worden verantwoord. Daarnaast vindt er een reallocatie plaats van circa € 6,8 mln. naar begrotingsartikel 6 om de apparaatsuitgaven op een juiste manier te verantwoorden.
Bijdrage aan medeoverheden
COHO
Er wordt circa € 11 mln. gerealloceerd voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Bijdrage aan medeoverheden, zodat deze uitgaven op dit instrument op een juiste manier kunnen worden verantwoord.
Artikel 4.2 Caribisch Nederland
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Dit betreft de toedeling van een deel van de middelen die bij het Coalitieakkoord (CA) zijn vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Onderdeel van deze middelen is een bedrag van € 10 mln. incidenteel voor de periode 2022-2024 voor het inlopen van eilandelijke achterstanden. Over de verdeling van deze middelen worden nadere afspraken gemaakt met de openbare lichamen. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 4 mln. Ook zijn er vanaf 2023 middelen beschikbaar om invulling te geven aan de prioriteiten vanuit het CA. Verdere invulling zal plaatsvinden door afspraken te maken in uitvoeringsagenda´s en bestuursakkoorden.
Ontvangsten
Dit betreffen terugontvangsten van middelen die het Rode Kruis in 2020 en 2021 heeft gekregen ter ondersteuning van de bevolking op Caribisch Nederland als gevolg van Covid-19. Van deze middelen is een deel niet tot besteding gekomen. Naar verwachting wordt daarom € 4,7 mln. terug ontvangen van het Rode Kruis waaruit de bij de regeling Noodpakketten genoemde circa € 1 mln. wordt gedekt.
3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)1
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
0
41.000
41.000
5.871
46.871
0
0
0
0
Uitgaven
201.517
37.500
239.017
5.871
244.888
0
0
0
0
5.1 Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten
28.517
0
28.517
0
28.517
0
0
0
0
Leningen
Schuldsanering
28.517
0
28.517
0
28.517
0
0
0
0
5.2 Leningen/garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba
173.000
37.500
210.500
5.871
216.371
0
0
0
0
Leningen
Leningen aan Aruba
173.000
19.500
192.500
5.871
198.371
0
0
0
0
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten
0
18.000
18.000
0
18.000
0
0
0
0
Ontvangsten
34.588
0
34.588
0
34.588
0
0
0
0
X Noot
1
Inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100,0% juridisch verplicht.
5.2 Leningen/ garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Leningen aan Aruba
Bij de rentevoordeellening van Aruba heeft zich een wisselkoerstegenvaller voorgedaan. Hiervoor is budget toegevoegd.
3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
4.933
0
4.933
‒ 417
4.516
1.000
0
0
0
Uitgaven
4.933
0
4.933
‒ 417
4.516
1.000
0
0
0
Subsidies (regelingen)
Diverse subsidies
0
0
0
720
720
0
0
0
0
Opdrachten
Wederopbouw op Sint Maarten
3.933
0
3.933
‒ 1.137
2.796
1.000
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Wederopbouw op Sint Maarten
1.000
0
1.000
0
1.000
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 100,0% juridisch verplicht.
Opdrachten
Wederopbouw op Sint Maarten
De laatste tranche Wederopbouwmiddelen, voor herstel van de schade door Orkaan Irma op Sint Maarten, is eind 2021 overgemaakt. Een aantal projecten loopt door in 2023. Hiervoor worden middelen doorgeschoven.
4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
4.1 Artikel 6. Apparaat
Budgettaire gevolgen
Tabel 9 Budgettaire gevolgen artikel 6 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
21.665
0
21.665
6.740
28.405
0
0
0
0
Uitgaven
21.665
0
21.665
6.740
28.405
0
0
0
0
Personele uitgaven
Eigen personeel
11.594
0
11.594
5.674
17.268
0
0
0
0
Inhuur externen
448
0
448
211
659
0
0
0
0
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
9.623
0
9.623
855
10.478
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Dit betreft een reallocatie van circa € 5,6 mln. vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten voor het COHO op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.
Materiële uitgaven
Dit betreft reallocatie van circa € 0,9 mln. vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten voor het COHO op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.
4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen
Tabel 10 Budgettaire gevolgen artikel 7 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
2.411
0
2.411
25.511
27.922
4.223
4.248
5.011
5.011
Uitgaven
2.411
0
2.411
25.511
27.922
4.223
4.248
5.011
5.011
Nog te verdelen
Wisselkoersreserve
545
0
545
20.353
20.898
0
0
0
0
Onvoorzien
1.866
0
1.866
5.158
7.024
4.223
4.248
5.011
5.011
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Wisselkoersreserve
In 2021 is circa € 20,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2022 door naar de begroting van 2022.
Onvoorzien
Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 5,2 mln. die op het instrument Onvoorzien zijn gezet.
5 Beleid BES-fonds
5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 11 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2022
Vastgestelde begroting 2022
42.390
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Coalitieakkoord
1
4.113
2) Loon- en prijsbijstelling
1
813
Stand 1e suppletoire begroting 2022
47.316
Toelichting
1. Coalitieakkoord
In het Coalitieakkoord (CA) is vanaf 2023 structureel € 30 mln. vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Voor 2022 betreft dit € 23 mln. De verdeling van deze bedragen heeft plaatsgevonden op basis van de doelstellingen in het CA. De bedragen worden deels naar het BES-fonds en deels naar departementale begrotingen overgeheveld. Voor het BES-fonds is dit in 2022 circa € 4,1 mln.
2. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de meerjarige loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds.
Tabel 12 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2022
Vastgestelde begroting 2022
42.390
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
1
4.926
Stand 1e suppletoire begroting 2022
47.316
Toelichting
Wet financien openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd.
6 Beleidsartikel BES-fonds
6.1 Artikel 1. BES-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 BES-fonds (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
42.390
0
42.390
4.926
47.316
6.976
8.645
11.546
11.141
Uitgaven
42.390
0
42.390
4.926
47.316
6.976
8.645
11.546
11.141
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
42.390
0
42.390
4.926
47.316
6.976
8.645
11.546
11.141
Ontvangsten
42.390
0
42.390
4.926
47.316
6.976
8.645
11.546
11.141
Toelichting
Het BES-fonds kent geen budgetflexibiliteit. De openbare lichamen ontvangen middelen voor de aan hen toebedeelde en wettelijke taken.
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
In het Coalitieakkoord (CA) is vanaf 2023 structureel € 30 mln. vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Voor 2022 betreft dit € 23 mln. De verdeling van deze bedragen heeft plaatsgevonden op basis van de doelstellingen in het CA. De bedragen worden deels naar het BES-fonds en deels naar departementale begrotingen overgeheveld. Voor het BES-fonds is dit in 2022 circa € 4,1 mln.
Ook is er weer de jaarlijkse loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds. In 2022 bedraagt deze 0,8 mln. Vanaf 2023 bedraagt deze meerjarig 0,6 mln.
Ontvangsten
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings-)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de uitgaven ten laste van het BES-fonds een post ontvangsten geraamd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.