Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 21 Land- en tuinbouw en veehouderijBudgettaire gevolgen van beleid3.2 Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werkenBudgettaire gevolgen van beleid3.3 Artikel 23 Kennis en innovatieBudgettaire gevolgen van beleid3.4 Artikel 24 Uitvoering en toezichtBudgettaire gevolgen van beleid4 Niet-beleidsartikelenArtikel 50 ApparaatApparaat 51 Nog onverdeeld5 Agentschappen5.1 Agentschap NVWA6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
36 120 XIV Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2021‒2022
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
3. de begrotingsstaat voor het Diergezondsheidsfonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, mede namens de Minister voor Natuur en Stikstof,H. Staghouwer
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
Overzicht coronamaatregelen
In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van corona gerelateerde uitgaven.
Overzicht coronamaatregelen (x1mln.)
Artikelnummer
naam maatregel/regeling
Verplichtingen 2022
Uitgaven 2022
Ontvangsten 2022
Relevante Kamerstukken
21
Regeling tegemoetkoming land- en tuinbouwondernemers
0
0
0
Kamerstuk 35 650-XIV, nr. 4
21
Nadeelcompensatie pelsdierhouderij
36,4
36,4
0
Kamerstukken 28 286, Kamerstuk 35 539, nr. 2
21
Regeling ongedekte vaste kosten land- en tuinbouw COVID-19
60,3
60,3
0
Kamerstuk 35 420, nr. 349
21
Tijdelijke regeling subsidie dierentuinen
68
68
0
Kamerstuk 35 420, nr. 105
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2022
Vastgestelde begroting 2022
1.940.005
ISB mutaties
21
25.500
Vastgestelde begroting na ISB
1.965.505
Belangrijkste suppletoire mutaties
Maatregel Gerichte Aankoop
21
133.300
Kasschuif Maatregel Gerichte Aankoop
21
‒ 62.675
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties
21
100.000
Corona: dierentuinen
21
15.000
Corona: nadeelcompensatie vervroegd verbod pelsdierren
21
25.294
Corona: ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbedrijven
21
16.340
Kasschuif Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties
21
‒ 96.000
kasschuif Natuurbank
22
‒ 7.750
Saneringsregeling Visserij
22
‒ 20.000
Caribisch Nederland
22
8.000
Brexit Adjustment Reserve (BAR) visserij
22
45.000
NVWA
24
21.000
Uitvoeringskosten GLB
51
106.400
Kasschuif uitvoeringskosten GLB
51
‒ 102.176
Loon- en prijsbijstellingtranche 2022
51
73.919
Eindejaarsmarge
51
20.331
Overige mutaties
div
29.506
Stand 1e suppletoire begroting 2022
2.270.994
Toelichting
Maatregel Gericht Aankoop
Het betreft hier onderuitputting uit 2021 voor de Maatregel Gerichte Aankoop. Deze middelen worden nu weer toegevoegd aan de LNV begroting.
Kasschuif Maatregel Gerichte Aankoop
In 2022 wordt de tweede tranche van de Maatregel Gerichte Aankoop gepubliceerd. Met de kasschuif worden de middelen verdeeld over de jaren waarin de verwachte uitfinanciering plaatsvindt.
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties
Er wordt cumulatief € 521,5 mln. euro overgeheveld van de Aanvullende Post naar de LNV-begroting ten behoeve van de landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties. Dit betekent dat het budget in 2022 met € 100 mln. wordt verhoogd.
Corona: dierentuinen
Middels deze mutatie worden de middelen overgeheveld naar de LNV-begroting. Het betreft € 15 mln. aan middelen voor de verplichte sluiting van dierentuinen als gevolg van de coronamaatregelen van eind 2021 en in begin 2022.
Corona: nadeelcompensatie vervroegd verbod pelsdieren
Bij Najaarsnota 2021 is 25,3 miljoen euro afgeboekt. Middels deze mutatie worden deze middelen weer opgeboekt ten behoeve van de uitvoering van de nadeelcompensatieregeling vervroegd verbod pelsdierhouderij.
Corona: ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbedrijven
Voor de regeling ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbe drijven COVID-19 (OVK) is het budget in het derde en vierde kwartaal 2021 onvoldoende gebleken. Daarom wordt het budget opgehoogd met € 16,3 mln.
Kasschuif Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties
Er wordt cumulatief 521,5 miljoen euro overgeheveld van de Aanvullende Post naar de LNV-begroting ten behoeve van de landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties. Middels deze mutatie worden de middelen in het juiste ritme geplaatst.
Kasschuif Natuurbank
Gezien het tijdspad van de wet wordt verwacht dat € 7,8 mln. van de uitgaven worden doorgeschoven naar latere jaren.
Saneringsregeling Visserij
LNV heeft middelen op de begroting voor het uitvoeren van een saneringsregeling bij vissers. Omdat de regeling niet voldoet aan staatssteuncriteria kan deze regeling geen doorgang vinden. Hierdoor wordt het budget met € 20 mln. verlaagd.
Caribisch Nederland
Voor de uitvoering van de eerste fase van het Natuur- en Milieubeleidsplan Caribisch Nederland wordt cumulatief € 35,0 mln. overgeheveld van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de de LNV begroting. Dit gaat om € 8,0 mln. in 2022. Hiervan wordt € 0,2 mln. doorgeschoven naar 2023. De middelen zijn onder andere bestemd voor maatregelen op het terrein van erosiebestrijding, koraalherstel, afvalwater, duurzame visserij en landbouwontwikkeling.
Brexit Adjustment Reserve (BAR) visserij
Als gevolg van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie verliest de visserijsector quotum. In dat kader worden nieuwe regelingen voorzien die gefinancierd worden uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR). Het gaat om een stilligregeling van € 33 mln. en een liquiditeitsregeling van € 12 mln.
NVWA
De bijdrage aan de NVWA wordt verhoogd. Het grootste gedeelte van deze toename bestaat uit een overheveling van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de LNV begroting voor de NVWA. Dit gaat in 2022 om € 21,0 mln.
Uitvoeringskosten GLB
Er wordt voor € 106,4 mln. aan middelen ten behoeve van de uitvoeringskosten Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). vanuit de Aanvullende Post toegevoegd aan de LNV begroting. Deze middelen worden middels kasschuif doorgeschoven naar latere jaren, zodat deze in het juiste kassritme worden geplaatst.
Loon- en prijsbijstellingtranche 2022
De loon- en prijsbijstellingstranche 2022 wordt op artikel 51 geplaatst. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Bij de Miljoenennota zullen deze budgetten toegedeeld worden aan de relevante onderdelen op de LNV begroting.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2022
Vastgestelde begroting 2022
92.314
Belangrijkste suppletoire mutaties
Dekking uitvoeringskosten RVO
22
4.380
Overige mutaties
div
462
Stand 1e suppletoire begroting 2022
97.156
Toelichting
Dekking uitvoeringskosten RVO
De uitvoeringskosten RVO worden verhoogd. Dit komt door hogerekosten voor de uitvoering van de EMFAF regelingen en de NAGW (natuurambitie Grote Wateren) en investeringsregeling Weide-akkervogels.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 21 Land- en tuinbouw en veehouderij
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.21 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
639.806
128.750
768.556
138.153
906.709
174.940
460.324
62.031
‒ 4.785
Uitgaven
534.117
119.850
653.967
124.600
778.567
150.943
449.607
83.999
20.733
Subsidies (regelingen)
Sociaal economische positie boeren
8.443
60.600
69.043
45.421
114.464
734
‒ 1.000
‒ 740
0
Duurzame veehouderij
335.686
52.750
388.436
‒ 233.027
155.409
121.732
384.572
79.175
22.236
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
22.186
0
22.186
23.872
46.058
31.893
17.195
15.861
17.136
Mestbeleid
58.126
0
58.126
25.560
83.686
22.814
10.787
10.490
2.440
Diergezondheid en dierenwelzijn
0
0
0
4.574
4.574
4.169
4.147
4.147
4.552
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
0
0
0
1.771
1.771
1.616
1.616
1.616
1.616
Integraal voedselbeleid
0
0
0
4.292
4.292
4.242
4.227
4.227
4.227
Garanties
Bijdrage borgstellingsreserve
3.627
0
3.627
0
3.627
0
0
0
0
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit
1.805
0
1.805
0
1.805
0
0
0
0
Opdrachten
Sociaal economische positie boeren
2.602
0
2.602
‒ 1.168
1.434
‒ 1.561
‒ 1.552
‒ 600
‒ 600
Duurzame veehouderij
12.914
0
12.914
‒ 12.914
0
‒ 1.882
‒ 2.965
‒ 2.748
‒ 1.936
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
15.546
6.500
22.046
‒ 22.046
0
‒ 21.339
‒ 17.641
‒ 15.861
‒ 17.136
Mestbeleid
18.897
0
18.897
‒ 18.897
0
‒ 3.510
‒ 3.568
‒ 3.568
‒ 3.568
Diergezondheid en dierenwelzijn
13.251
0
13.251
‒ 4.706
8.545
‒ 4.278
‒ 4.227
‒ 4.227
‒ 4.632
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
5.384
0
5.384
‒ 1.806
3.578
‒ 1.616
‒ 1.616
‒ 1.616
‒ 1.616
Integraal voedselbeleid
6.384
0
6.384
‒ 4.318
2.066
‒ 4.298
‒ 4.298
‒ 4.298
‒ 4.227
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden
1.289
0
1.289
0
1.289
0
0
0
0
Centrale Commissie Dierproeven
2.225
0
2.225
‒ 2.225
0
0
0
0
0
Medebewind/voormalige productschappen
0
0
0
1.387
1.387
1.387
1.387
1.387
1.387
Raad voor de Plantenrassen
1.344
0
1.344
0
1.344
0
0
0
0
Keuringsdiensten
2.130
0
2.130
0
2.130
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
Specifieke uitkeringen
0
0
0
318.251
318.251
461
62.164
375
475
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
FAO en overige contributies
11.107
0
11.107
579
11.686
379
379
379
379
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Diergezondheidsfonds
11.171
0
11.171
0
11.171
0
0
0
0
Ontvangsten
32.770
0
32.770
0
32.770
0
0
0
0
Ontvangsten
Sociaal economische positie boeren
245
0
245
0
245
0
0
0
0
ZBO's/RWT's
2.300
0
2.300
0
2.300
0
0
0
0
Mestbeleid
7.209
0
7.209
0
7.209
0
0
0
0
Garanties
1.800
0
1.800
0
1.800
0
0
0
0
Diergezondheid en dierenwelzijn
11.600
0
11.600
0
11.600
0
0
0
0
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
5.926
0
5.926
0
5.926
0
0
0
0
Onttrekkingen begrotingsreserves
3.690
0
3.690
0
3.690
0
0
0
0
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Sociaal economische positie boeren
Het budget voor sociaal economische positie boeren wordt met € 45,4 mln. verhoogd. Deze verhoging bestaat voornamelijk uit de middelen voor de uitvoering van de nadeelcompensatieregeling vervroegd verbod pelsdierhouderij van € 25,3 mln. Deze middelen zijn in 2021 bij 2e suppletoire begroting afgeboekt en worden in 2022 toegevoegd aan de LNV begroting.
Hiernaast is voor de regeling ongedekte vaste kosten land- en tuinbouwbedrijven COVID-19 (OVK) het budget in het derde en vierde kwartaal 2021 onvoldoende gebleken. Daarom wordt het budget opgehoogd met € 16,3 mln. Voorts is een bedrag van € 0,5 mln. beschikbaar gesteld aan de agentschapsbijdrage RVO ten behoeve van de uitvoeringskosten van de regeling OVK.
Duurzame veehouderij
Het subsidiebudget Duurzame Veehouderij wordt met € 233,0 mln. verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door uitgaven die op een ander onderdeel worden verantwoord, zoals het budget voor de Maatregel Gerichte Aankoop. Het budget voor de Maatregel Gerichte Aankoop (€ 249,3 mln.) wordt aan de provincies beschikbaar gesteld via een specifieke uitkering en wordt daarom verantwoord onder ‘bijdrage aan medeoverheden’.
Hiernaast wordt er voor € 12,9 mln. aan uitgaven van het opdrachtenbudget verantwoord onder subsidies duurzame veehouderij. Daarbij wordt € 15 mln. toegevoegd aan de LNV begroting, wegens de verplichte sluiting van dierentuinen als gevolg van de coronamaatregelen van eind 2021 en in begin 2022.
Tot slot wordt het budget nog verlaagd met € 15 mln. doordat uitgaven aan de SRV (€ 7,3 mln.), het omschakelprogramma (€ 3,7 mln.) en uitgaven voor het verlagen ruw eiwitgehalte veevoer (€ 3,4 mln.) middles kasschuif worden doorgeschoven naar latere jaren. Daarbij zijn er de kasschuiven voor het nationaal kennisprogramma en de SBV die gezamelijk onder de € 1,0 mln. blijven.
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
Het budget voor glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen wordt met € 23,9 mln. verhoogd. In 2021 is er op aangeven van de ADR sprake geweest van herrubricering van diverse begrotingsposten. Dit heeft het gevolg dat in sommige gevallen uitgaven onder andere posten zijn verantwoord dan eerder in de begroting is opgenomen. Deze herrubricering heeft ook zijn weerslag in 2022. Hierdoor wordt er voor € 22 mln. aan middelen die op het opdrachtenbudget Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen geraamd stonden, nu op het subsidiebudget van Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen verantwoord. Verder is in 2021 € 25 mln. overgeheveld van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de LNV-begroting ten behoeve van subsidiering via de Energie-efficiëntie Glastuinbouw (EG) regeling. De openstelling van de subsidieregeling voor LED-verlichting (Urgenda budget en module in EG regeling) eind 2021 was zeer succesvol. Daarom wordt nu bij 1e suppletoire de resterende € 5 mln. overgeboekt van de Aanvullende Post naar de LNV-begroting.
Mestbeleid
Het budget voor mestbeleid wordt in 2022 verhoogd met € 25,6 mln. Op grond van de Nitraatrichtlijn heeft Nederland in december 2021 het 7e actieprogramma Nitraatrichtlijn 2022-2025 bij de Europese Commissie ingediend (Kamerstuk 33037, nr. 431 en 33037, nr. AC). Op de Aanvullende Post is hiervoor in totaal € 119 mln. gereserveerd. Middels deze mutatie wordt er is 2022 voor de eerste tranche voor € 9,1 mln. overgeheveld naar de LNV begroting. De uitwerking en overheveling van de tweede tranche vindt op een later moment plaats. Naast deze verhoging van het budget zorgt de eerder benoemde herrubricering van diverse begrotingsposten ervoor dat € 18,9 mln. van de uitgaven aan opdrachten mestebleid worden verantwoord onder deze subsidie post.
Opdrachten
Duurzame veehouderij
In 2021 is er op aangeven van de ADR sprake geweest van herrubricering van diverse begrotingsposten. Dit heeft het gevolg dat in sommige gevallen uitgaven onder andere posten zijn verantwoord dan eerder in de begroting is opgenomen. Deze herrubricering heeft ook zijn weerslag in 2022. Hierdoor wordt er voor € 12,9 mln. aan begrote uitgaven voor opdrachten duurzame veehouderij overgeheveld naar de post subsidies duurzame veehouderij.
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
In 2021 is er op aangeven van de ADR sprake geweest van herrubricering van diverse begrotingsposten. Dit heeft het gevolg dat in sommige gevallen uitgaven onder andere posten zijn verantwoord dan eerder in de begroting is opgenomen. Deze herrubricering heeft ook zijn weerslag in 2022. Hierdoor wordt er voor € 22 mln. aan geraamde uitgaven van de post opdrachtenbudget Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen verantwoord onder het subsidiebudget van Glastuinbouwtuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen.
Mestbeleid
In 2021 is er op aangeven van de ADR sprake geweest van herrubricering van diverse begrotingsposten. Dit heeft het gevolg dat sommige uitgaven onder andere posten zijn verantwoord dan eerder in de begroting is opgenomen. Deze herrubricering heeft ook zijn weerslag in 2022. Hierdoor wordt er voor € 18,9 mln. aan begrote uitgaven aan opdrachten voor mestbeleid overgeheveld naar de post subsidies mestbeleid.
Bijdrage aan medeoverheden
Specifieke uitkeringen
Deze mutatie bestaat voornamelijk uit correcties die volgen uit het op een andere plek verantwoorden van de uitgaven voor de Maatregel Gerichte Aankoop (€ 249,3 mln.). Het budget wordt met € 133,3 mln. opgehoogd uit de onderuitputting op de middelen uit 2021, bestemd voor de verhoging van het subsidieplafond van de 1e tranche van de MGA. Verder wordt € 62,7 mln. via een kasschuif doorgeschoven naar latere jaren, bestemd voor de 2e tranche van de MGA. Tot slot worden er middelen overgeheveld naar het BTW-Compensatiefonds ten behoeve van de 2e tranche (€ 1,3 mln.) en worden er uitvoeringskosten RVO overgeheveld naar artikel 24 (€ 0,4 mln.) Dit telt op tot een mutatie van € 318,3 mln.
3.2 Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.22 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
269.321
0
269.321
157.143
426.464
26.790
61.333
55.248
53.063
Uitgaven
462.658
0
462.658
910
463.568
183.290
60.904
55.181
53.063
Subsidies (regelingen)
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
2.635
0
2.635
4.193
6.828
4.667
4.700
4.746
5.551
Natuur en Biodiversiteit op land
24.746
0
24.746
‒ 2.080
22.666
5.586
79
‒ 67
0
Beheer Kroondomeinen
803
0
803
68
871
0
0
0
0
Duurzame visserij
7.845
0
7.845
44.958
52.803
155.000
0
0
0
Overige stelsel activiteiten
0
0
0
5.699
5.699
5.865
5.734
5.826
5.715
Leningen
Leningen rente en aflossing
23.145
0
23.145
‒ 222
22.923
0
0
0
0
Garanties
Garantie Klimaatfonds
324
0
324
0
324
0
0
0
0
Opdrachten
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
15.343
0
15.343
‒ 4.759
10.584
12.060
7.188
7.142
3.819
Natuur en Biodiversiteit op land
266.805
0
266.805
‒ 241.531
25.274
‒ 283.596
‒ 271.937
‒ 264.178
‒ 265.950
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
11.751
0
11.751
‒ 4.040
7.711
‒ 1.032
‒ 1.032
‒ 1.032
‒ 1.032
Duurzame visserij
41.210
0
41.210
‒ 36.561
4.649
‒ 8.713
22.237
21.712
22.987
Overige stelsel activiteiten
6.408
0
6.408
‒ 6.408
0
3.588
8.996
11.957
15.526
Internationale Samenwerking
3.655
0
3.655
‒ 1.300
2.355
0
0
0
0
Caribisch Nederland
4.364
0
4.364
‒ 4.364
0
‒ 2.714
‒ 1.064
‒ 764
‒ 764
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit
13.774
0
13.774
‒ 8.098
5.676
‒ 6.739
‒ 6.052
‒ 2.900
‒ 630
Regio Deals
550
0
550
0
550
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
Rijksrederij
9.293
0
9.293
1.900
11.193
0
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Staatsbosbeheer
28.293
0
28.293
0
28.293
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
Caribisch Nederland
0
0
0
12.184
12.184
14.092
16.866
764
764
Specifieke uitkering
0
0
0
241.051
241.051
285.166
275.129
271.915
267.017
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Internationale Samenwerking
1.714
0
1.714
220
1.934
60
60
60
60
Ontvangsten
44.651
0
44.651
4.380
49.031
0
0
0
0
Ontvangsten
Landinrichtingsrente
26.035
0
26.035
0
26.035
0
0
0
0
Verkoop gronden
8.804
0
8.804
0
8.804
0
0
0
0
Overige ontvangsten natuur
4.819
0
4.819
2.058
6.877
0
0
0
0
Duurzame visserij
4.993
0
4.993
0
4.993
0
0
0
0
Onttrekkingen begrotingsreserves
0
0
0
2.322
2.322
0
0
0
0
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Duurzame visserij
Het budget van duurzame visserij wordt met € 44,9 mln. verhoogd. Als gevolg van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie verliest de visserijsector quotum. In dat kader worden nieuwe regelingen voorzien die gefinancierd worden uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR). In 2022 gaat het om een stilligregeling (€ 33 mln.) en een liquiditeitsregeling (€ 12 mln.). De saneringsregeling (€ 155 mln.) zal in 2023 tot betalingen leiden.
Overige stelsel activiteiten
Het subsidiebudget voor Overige stelsel activiteiten wordt met € 5,7 mln. verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door de overheveling van € 6,4 mln. van dit onderdeel van opdrachten naar subsidies. Daarnaast vinden er enkele overhevelingen plaats naar artikel 23 voor de uitvoering van de Achtste Nationale Bosinventarisatie door WR (€ 0,4 mln.) en voor de uitvoering van het Plan van aanpak van de derde evaluatie van het Natuurpact door PBL (€ 0,2 mln.).
Opdrachten
Natuur en Biodiversiteit op land
Het opdrachtenbudget van Natuur en biodiversiteit op land wordt met € 241,5 mln. verlaagd. Dit is voornamelijk het gevolg van een technische correctie om de budgetten van het Agroprogramma Groningen (€ 4,7 mln.) en een groot deel van het budget van Programma Natuur (€ 230,3 mln.) te verantwoorden onder bijdrage aan medeoverheden. Deze budgetten worden hoofdzakelijk aan provincies beschikbaar gesteld via een specifieke uitkering en worden daarom onder bijdrage aan medeoverheden verantwoord. Daarnaast wordt er voor de Natuurbank € 7,8 mln. doorgeschoven naar latere jaren en € 2,1 mln. overgeheveld naar artikel 24 voor de uitvoeringskosten van RVO voor de Natuurbank. Verder is er € 2,0 mln. toegevoegd aan het budget van Programma Natuur voor monitoring en vindt er een aantal technische herschikkingen plaats op het budget.
Duurzame visserij
Het budget voor duurzame visserij wordt met € 36,6 mln. verlaagd. LNV heeft middelen op de begroting voor het uitvoeren van een saneringsregeling bij vissers. Omdat de regeling niet voldoet aan de staatsteuncriteria, kan deze regeling geen doorgang vinden. Hierdoor vindt er in 2022 een technische herschikking binnen de LNV-begroting plaats van € 14,5 mln. Daarnaast is er ten behoeve van inpassingskosten Wind op Zee extra budget beschikbaar gesteld. In 2022 gaat het om € 2,6 mln. Deze mutaties tezamen met enkele andere kleine mutaties en kasschuiven tellen op tot een mutatie van € 36,5 mln.
Overige stelsel activiteiten
Het opdrachtenbudget wordt met € 6,4 mln. verlaagd. Dit komt doordat de uitgaven op dit onderdeel hoofdzakelijk uit subsidies bestaan en het onderdeel daarom onder ‘subsidies’ verantwoord wordt.
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit
Het budget van dit onderdeel wordt met € 8,1 mln. verlaagd. Dit komt hoofdzakelijk door het op een andere plaats op de begroting verantwoorden van budgetten. Zo wordt er € 8,7 mln. voor het Programma Veenweide overgeheveld naar onderdeel bijdrage aan medeoverheden. Daarnaast is sprake van diverse andere kleinere mutaties.
Bijdrage aan medeoverheden
Caribisch Nederland
Voor de uitvoering van de eerste fase van het Natuur- en Milieubeleidsplan Caribisch Nederland wordt cumulatief € 35,0 mln. overgeheveld van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de de LNV-begroting. Dit gaat om € 8,0 mln. in 2022. Hiervan wordt € 0,2 mln. doorgeschoven naar 2023. De middelen zijn onder andere bestemd voor maatregelen op het terrein van erosiebestrijding, koraalherstel, afvalwater, duurzame visserij en landbouwontwikkeling. Naast deze toevoeging van budget is ook het reguliere budget voor Caribisch Nederland toegevoegd aan dit onderdeel, gezien de uitgaven bestemd zijn voor bijdrage aan medeoverheden. Het budget van € 4,4 mln. in 2022 stond eerder geraamd op het opdrachtenbudget ‘Caribisch Nederland’.
Specifieke uitkering
Het budget wordt met € 241,1 mln. verhoogd. Dit komt hoofdzakelijk door het op een andere plaats verantwoorden van budgetten. Vanaf het opdrachtenbudget Natuur en biodiversiteit op land wordt € 230,3 mln. toegevoegd voor de uitgaven van het Programma Natuur die ofwel via een specifieke uitkering of door een toevoeging aan de Algemene Uitkering beschikbaar worden gesteld aan de provincies. Ook wordt er vanuit het budget van Natuur en biodiversiteit op land € 4,7 mln. overgeheveld voor het Agroprogramma Groningen. Vanaf het opdrachtenbudget Klimaatimpuls Natuur en biodiversiteit wordt € 7,5 mln. overgeheveld bestemd voor het Programma Veenweide. Op dit budget wordt een kasschuif toegepast van € 1,6 mln. naar latere jaren. Andere grote mutaties zien op de toevoeging van € 4,3 mln. van de onderuitputting 2021 bestemd voor de SNL-beheervergoeding voor provincies en de overheveling van € 2,6 mln. naar het BTW-Compensatiefonds vanwege de specifieke uitkering in het kader van het Programma Natuur.
3.3 Artikel 23 Kennis en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.23 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
229.587
0
229.587
20.534
250.121
15.296
19.287
19.203
13.729
Uitgaven
244.539
0
244.539
14.716
259.255
16.961
18.349
15.975
9.711
Subsidies (regelingen)
Beleidsondersteunend onderzoek
28.844
0
28.844
9.994
38.838
4.838
4.888
2.648
847
Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid
66.784
0
66.784
0
66.784
0
0
0
0
Kennisverspreiding en groen onderwijs
24.465
0
24.465
8.155
32.620
10.608
14.379
13.360
10.510
Opdrachten
Kennisontwikkeling en innovatie
14.546
0
14.546
‒ 189
14.357
‒ 3.302
‒ 5.337
‒ 4.525
‒ 4.844
Bijdrage aan agentschappen
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
8.060
0
8.060
4.957
13.017
2.955
2.709
2.836
1.661
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Wageningen Research
101.825
0
101.825
‒ 8.445
93.380
1.862
1.710
1.656
1.537
ZonMw
15
0
15
244
259
0
0
0
0
Ontvangsten
12.107
0
12.107
335
12.442
0
69
0
0
Ontvangsten
Kennisontwikkeling en innovatie
12.107
0
12.107
335
12.442
0
69
0
0
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Beleidsondersteunend onderzoek
Het budget voor beleidsondersteunend onderzoek wordt met € 10,0 mln. verhoogd. Deze verhoging bestaat uit een aantal bijdragen aan beleidsondersteunend onderzoek. Zo is er € 2,7 mln. extra voor een voerpilot gangbare melkveehouderij, € 2,0 mln. extra voor subsidiebeschikking WR in verband met onderzoeksprojecten bodem en klimaatadaptatie en € 1,2 mln. voor subsidiebeschikking WR in verband met onderzoeksprojecten programmering RIVM.
Daarnaast is er ook € 0,9 mln. beschikbaar gesteld voor de pilot experimenteergebieden kringlooplandbouw die uitgevoerd worden bij onderzoeksprogrammering van SKI. Tevens is er € 0,9 mln. beschikbaar voor monitoring, evaluatie en rapportage over de doelen van de Wet stikstofreductie en natuurverbetering.
Daarnaast is sprake van diverse andere kleinere mutaties.
Kennisspreiding en groen onderwijs
Het budget voor kennisspreiding en groen onderwijs neemt met € 8,2 mln. toe. Dit komt onder andere doordat er € 6 mln. wordt meegenomen uit 2021 voor de SABE-regeling. Hiervan wordt € 5,4 mln. doorgeschoven naar andere jaren in verband met vertraging in openstelling en uitvoering. Daarnaast is er € 2,5 mln. extra budget voor demobedrijven en bedrijfsplannen als onderdeel van de SABE-regeling ter innovatie op het boerenerf.
Door de eerder genoemde herrubricering van begrotingsposten is er € 4,6 mln. van de uitgaven elders in de begroting verantwoord.
Bijdrage aan agentschappen
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
De bijdrage aan het RIVM neemt met € 5,0 mln. toe. De verhoging bestaat uit diverse bijdrages die zijn gedaan aan het RIVM. Zo is er € 1,8 mln. beschikbaar voor AERIUS. Ook is er € 1,0 mln.bijgedragen aan het RIVM apparaat voor het landelijk meetnet m.b.t. de effecten van het mestbeleid. Daarnaast is er € 0,6 mln. voor monitoring, evaluatie en rapportage over de doelen van de Wet stikstofreductie en natuurverbetering. Hieraast is er sprake van diverse andere kleinere mutaties.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Wageningen Research
De verlaging van het budget voor de bijdrage aan Wageningen Research bestaat voornamelijk uit een bijdrage Wageningen Food Safety Research (WFSR) van € 5,5 mln. Daarnaast is er € 4,2 mln. overgeheveld naar RVO voor een opdracht ten behoeve van kennis en innovatie.
3.4 Artikel 24 Uitvoering en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.24 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
431.026
275
431.301
72.439
503.740
42.065
37.381
36.288
34.264
Uitgaven
431.026
275
431.301
72.439
503.740
42.065
37.381
36.288
34.264
Bijdrage aan agentschappen
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
233.474
0
233.474
27.624
261.098
29.502
29.502
29.813
29.502
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
197.552
275
197.827
44.815
242.642
12.563
7.879
6.475
4.762
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting op de uitgaven
Bijdrage aan agentschappen
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
De bijdrage aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit neemt met € 27,6 mln. toe. Het grootste gedeelte van deze toename bestaat uit een overheveling van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën naar de LNV begroting voor de NVWA. Dit gaat in 2022 om € 21,0 mln. Hiernaast wordt er ook € 5,5 mln. bijgedragen aan de Wageningen Food Safety Research (WFSR) die uitgevoerd wordt door de NVWA. Ook doet de NVWA als opdracht aanvullende controles ten behoeve van het visserijtoezicht op onder andere de beschermde gebieden op de Noordzee. Hiervoor draagt LNV € 1,0 mln. bij.
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
De bijdrage aan Rijksdienst voor Ondernemend Nederland neemt met € 44,8 mln. toe. Met de goedkeuring van het RVO jaarplan 2022 zijn er veel opdrachten waarvoor de bijbehorende uitvoeringskosten overgeheveld zijn naar de agentschapsbijdrage RVO. De grootste hiervan zijn: implementatie herziene Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (€ 13,0 mln.), Registratie landschapselementen (€ 4,0 mln.), Basisregistratie Grootschalige Topografie (€ 2,1 mln.), Natuurbank (€ 2,0 mln.), opdrachten ten behoeve van kennis en innovatie (€ 2,3 mln.), aandeel uitvoeringskosten LNV van Natuurambitie Grote Wateren (€ 1,5 mln.) en het Europees Visserijfonds EMFAF (€ 2,3 mln.).
Naast deze uitvoeringskosten is ook budget toegevoegd voor de inkoopkosten van het InkoopUitvoeringscentrum (IUC) EZK/LNV als onderdeel van een wijziging in pay-per-use systematiek wat € 1,0 mln. bedraagt. Tezamen met een aantal andere mutaties resulteert het tot een bedrag van € 44,8 mln.
4 Niet-beleidsartikelen
Artikel 50 Apparaat
Budgettaire gevolgen van beleid art. 50 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
150.403
0
150.403
12.750
163.153
13.891
12.102
12.355
11.400
Uitgaven
150.403
0
150.403
12.750
163.153
13.891
12.102
12.355
11.400
Personele uitgaven
Eigen personeel
106.351
0
106.351
10.348
116.699
12.424
10.581
10.610
9.652
Externe inhuur
3.784
0
3.784
1.075
4.859
0
0
0
0
Overige personele uitgaven
3.944
0
3.944
‒ 2.282
1.662
‒ 2.264
‒ 2.210
‒ 2.186
‒ 2.183
Materiële uitgaven
ICT
510
0
510
0
510
0
0
0
0
Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU)
12.929
0
12.929
0
12.929
0
0
0
0
SSO DICTU
14.271
0
14.271
7.005
21.276
5.755
4.815
4.815
4.815
Overige materiële uitgaven
8.614
0
8.614
‒ 3.396
5.218
‒ 2.024
‒ 1.084
‒ 884
‒ 884
Ontvangsten
2.786
0
2.786
127
2.913
64
0
0
0
Ontvangsten
Ontvangsten
2.786
0
2.786
127
2.913
64
0
0
0
Toelichting
De toename in budget op artikel 50 wordt grotendeels veroorzaakt door twee mutaties in het personele budget. De eerste mutatie is een kasschuif van 2023 naar 2022 van middelen uit het transitiefonds ter waarde van €6 mln., zodat er in 2022 al kon worden begonnen met het aantrekken van capaciteit om uitvoering te kunnen geven aan het gebiedsgericht werken. De tweede mutatie is een som van tegenvallers uit de gezamenlijke directies optellend tot € 3,5 mln. (o.a. de directie bedrijfsvoering). Dit betreft kosten voor uitloop ICT projecten en kosten voor inrichting van de thuiswerkplek naast een aantal kleinere tegenvallers. De overige mutaties worden veroorzaakt door meerdere kleinere mutaties van minder dan € 1,0 mln.
Apparaat 51 Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen van beleid art. 51 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
22.637
0
22.637
80.074
102.711
110.202
76.293
71.156
75.419
Uitgaven
22.637
0
22.637
80.074
102.711
110.202
76.293
71.156
75.419
Prijsbijstelling
0
0
0
53.996
53.996
38.144
34.534
36.214
31.851
Loonbijstelling
0
0
0
19.923
19.923
19.132
18.388
18.318
17.873
Nog te verdelen
22.637
0
22.637
6.155
28.792
52.926
23.371
16.624
25.695
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Loon- en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstellingstranche 2022 is bij Voorjaarsnota 2022 op artikel 51 Nog onverdeeld geplaatst. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Bij de Miljoenennota zullen deze budgetten toegedeeld worden aan de relevante onderdelen op de LNV begroting.
Nog te verdelen
Het onderdeel Nog te verdelen wordt verhoogd met € 6,1 mln. Dit betreft een saldo van meerdere mutaties. De toename wordt met name verklaard door een overheveling van € 4,2 mln. ten behoeve van de uitvoeringskosten Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB).
5 Agentschappen
5.1 Agentschap NVWA
Baten-lastenagentschap NVWA. Eerste Suppletoire begroting 2022 (bedragen x € 1.000))
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
Baten
- Omzet
419.773
34.830
454.603
waarvan omzet moederdepartement
198.125
17.477
215.602
waarvan omzet overige departementen
111.024
7.828
118.852
waarvan omzet derden
110.624
9.525
120.149
Rentebaten
‒
‒
‒
Vrijval voorzieningen
‒
‒
‒
Bijzondere baten
40.985
5.346
46.331
Totaal baten
460.758
40.176
500.934
Lasten
Apparaatskosten
449.724
40.155
489.879
- Personele kosten
265.572
33.346
298.918
waarvan eigen personeel
231.758
29.514
261.272
waarvan inhuur externen
20.627
4.869
25.496
waarvan overige personele kosten
13.187
‒ 1.037
12.150
- Materiële kosten
184.152
6.809
190.961
waarvan apparaat ICT
2.150
0
2.150
waarvan bijdrage aan SSO's
57.999
‒ 1.504
56.495
waarvan overige materiële kosten
124.003
8.313
132.316
Rentelasten
20
80
100
Afschrijvingskosten
10.514
‒ 59
10.455
- Materieel
2.237
‒ 577
1.660
waarvan apparaat ICT
250
‒ 50
200
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
1.987
‒ 527
1.460
- Immaterieel
8.277
518
8.795
Overige lasten
500
0
500
waarvan dotaties voorzieningen
500
0
500
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
460.758
40.176
500.934
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening
0
0
0
Agentschapsdeel Vpb-lasten
0
0
0
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Toelichting
Toelichting op de baten
Bij Coalitieakkoord 2021-2025 zijn er middelen gereserveerd voor de NVWA. Een gedeelte van deze middelen is van de Aanvullende Post van het ministerie van Financiën overgeboekt naar de NVWA. Ten opzichte van de vastgestelde begroting is de omzet mede daarom gestegen als gevolg van aanvullende opdrachten van het moederdepartement, met name op het gebied van Dierenwelzijn, Dierlijke bijproducten en Fytosanitair.
De hogere omzet bij overige departementen is het gevolg van extra, -met name coalitieakkoord- middelen die VWS beschikbaar heeft gesteld voor opdrachten op het gebied van Productveiligheid, tabakscontroles en tabaksontmoediging.
De omzet derden neemt toe ten opzichte van de begroting door verwachte hogere marktvraag, o.a. als gevolg van Brexit. In verband met nieuwe regelgeving zijn hiervoor ten opzichte van 2021 extra middelen toegevoegd.
De bijzondere baten zijn ten opzichte van de begroting toegenomen met € 5,3 mln. De vergoedingen zijn verhoogd voor voorbereidende fytosanitaire werkzaamheden import en export (€ 2,4 mln.), omdat besloten is de kosten van deze retribueerbare activiteiten pas per 1 januari 2023 door te berekenen, demping tarieven (€ 1,6 mln.), en BTW-compensatie Brexit (€ 1,2 mln.). In het Jaarplan 2021 en de begroting 2022 was een voor Brexit gereserveerd budget van € 4,0 mln. vervallen, dit is bij de 1e suppletoire begroting 2022 in mindering gebracht op de ‘correctie integrale kostprijs’.
Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
Deze tabel laat de verdeling van de omzet moederdepartement over de productgroepen zien. In de oorspronkelijke begroting was deze specificatie niet opgenomen. De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld de activiteiten die Wageningen Food Safety Research voor de NVWA uitvoert in het kader van het WOT Voedselveiligheidsbeleid. Dit is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de Europese verplichtingen.
Omzet moederdepartement
Slotwet 2021
Vastgestelde begroting 2022
1e suppletoire begroting 2022
Handhaven
157.192
‒
175.681
Keuren certificering op afstand
407
‒
725
Keuren import
2.638
‒
1.058
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten
22.592
‒
21.157
Overig
10.816
‒
16.981
Totaal
193.645
‒
215.602
Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
Deze tabel laat de verdeling van de omzet overige departementen over de productgroepen zien. In de oorspronkelijke begroting was deze specificatie niet opgenomen. De categorie ‘overig’ betreft werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed zoals bijvoorbeeld laboratorium onderzoek door Wageningen Food Safety Research of onderzoeken door het RIVM.
Omzet overige departementen
Slotwet 2021
Vastgestelde begroting 2022
1e suppletoire begroting 2022
Handhaven
86.137
‒
92.062
Keuren certificering op afstand
103
‒
‒
Keuren import
914
‒
834
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten
897
‒
1.203
Overig
22.729
‒
24.753
Totaal
110.780
‒
118.852
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten nemen toe met € 33,3 mln., door stijging van het aantal fte, als gevolg van extra werk voor de departementen en derden. Dit betreft zowel eigen personeel als inhuur. De overige personele kosten dalen doordat er meer thuis wordt gewerkt (minder reisbewegingen).
Materiële kosten
De materiële kosten zijn € 6,8 mln. hoger dan begroot.
De bijdragen aan SSO’s zijn € 1,5 mln. lager dan begroot, door lagere reguliere ICT-kosten van DICTU. Dit betreft de kosten voor werkplekondersteuning (hardware en software) en het applicatiebeheer. Het gaat daarbij zowel om ontwikkeling als om exploitatie.
De overige materiële kosten stijgen met € 8,3 mln. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er meer werkzaamheden aan derden worden uitbesteed. Daarnaast stijgen de huisvestingskosten en nemen de kosten van dienstauto’s toe. Dit hangt samen met de stijging van het aantal fte.
Afschrijvingskosten materieel
Deze kosten zijn € 0,6 mln. lager dan begroot doordat enkele investeringen in laboratoriumapparatuur zijn uitgesteld van 2021 naar 2022. De afschrijving hierop zal dus pas in de loop van 2022 beginnen.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari + depositorekeningen
28.079
26.925
55.004
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
460.758
40.176
500.934
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
-/- 449.744
-/- 40.235
-/- 489.979
2.
Totaal operationele kasstroom
11.014
-/- 59
10.955
Totaal investeringen (-/-)
-/- 8.750
-/- 2.300
-/- 11.050
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
‒
‒
‒
3.
Totaal investeringskasstroom
-/- 8.750
-/- 2.300
-/- 11.050
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒
‒
‒
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
‒
‒
‒
Aflossingen op leningen (-/-)
-/- 8.319
963
-/- 7.356
Beroep op leenfaciliteit (+)
8.750
2.300
11.050
4.
Totaal financieringskasstroom
431
3.263
3.694
5.
Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3)
30.774
27.829
58.603
Toelichting
De totale kasstroom is € 27,8 mln. hoger dan in de vastgestelde begroting. Het verschil kan als volgt worden gespecificeerd:
Rekening-courant RHB 1 januari + depositorekeningen
Ten opzichte van de begroting is de rekening courant € 26,9 mln. hoger. Dit komt met name doordat de materiële kosten in 2021 lager zijn uitgevallen dan ingeschat bij het opstellen van de begroting over 2022. Hierdoor was de operationele kasstroom in 2021 hoger.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom verandert nauwelijks ten opzichte van de begroting. De extra opbrengsten leiden tot een vergelijkbare stijging van de kosten.
Investeringskasstroom
De totale investeringen zijn € 2,3 mln. hoger dan begroot. Dit betreft met name laboratoriumapparatuur. Enkele investeringen die Europees aanbesteed moesten worden zijn doorgeschoven van 2021 naar 2022. Daarnaast wordt in 2022 apparatuur voor diverse soorten analyses vervangen.
Financieringskasstroom
De totale financieringskasstroom is € 3,3 mln. hoger dan in de vastgestelde begroting. Ten opzichte van de vastgestelde begroting wordt er € 1,0 mln. minder afgelost en wordt voor € 2,3 mln. extra beroep gedaan op de leenfaciliteit, conform de toename in de investeringen.
Rekening courant
De verwachte stand rekening-courant neemt ten opzichte van de vastgestelde begroting toe met € 27,8 mln. tot € 58,6 mln.
Doelmatigheidsindicatoren
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2022
2022
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Gemiddelde kostprijs (€/uur)
121,17
121,17
Tarieven
Index 2012 = € 94,07 = 100
128,8
128,8
Omzet per productgroep ( in € mln.)
Handhaven
262,2
284,9
Keuren certificering op afstand
10
13
Keuren import
19,3
23,5
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten
101
102,6
FTE
Aantal FTE (excl. Externe inhuur)1
2.718
3.064
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur)
2.095/623
2.362/702
Salariskosten per fte
85.268
85.268
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten
0%
0%
Kwaliteit
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen
90%
90%
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen)
95%
95%
X Noot
1
De gerealiseerde gemiddelde bezetting is niet alleen exclusief herplaatsingskandidaten, maar ook exclusief VanWerkNaarWerk-kandidaten.
6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
Budgettaire gevolgen Diergezondheidsfonds (bedragen x € 1.000)
Art. 1
Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Ontwerpbegroting 2022 (1)
Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)
Verplichtingen
34.986
0
34.986
3.694
38.680
Uitgaven
34.986
0
34.986
11.709
46.695
waarvan juridisch verplicht
16%
Programmauitgaven
34.986
0
34.986
11.709
46.695
Opdrachten
34.986
0
34.986
11.709
46.695
Waarvan:
1. Bewaking van dierziekten
20.466
0
20.466
341
20.807
2. Bestrijding van dierziekten
9.762
0
9.762
12.962
22.724
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
4. Overig
4.758
0
4.758
‒ 1.594
3.164
Ontvangsten
27.177
0
27.177
41.187
68.364
Ontvangsten LNV
11.171
0
11.171
0
11.171
Ontvangsten sector
13.506
0
13.506
0
13.506
Ontvangsten EU
2.500
0
2.500
0
2.500
Saldo van de afgesloten rekeningen
0
0
0
41.187
41.187
Toelichting verplichtingen
Tot 2021 heeft het Diergezondheidsfonds het zogenoemde «kas=verplichtingen» -principe gehanteerd. In de administratie zijn de uitgaven (kas) dan leidend en de verplichtingen worden hieraan gelijk gemaakt. In 2021 is het verplichtingen-kasstelsel ingevoerd waarbij alle vaststaande verplichtingen met derden zijn vastgelegd. Door deze stelselwijziging is een inhaalslag gemaakt met als gevolg een gewijzigde realisatie van de aangegane verplichtingen.
Toelichting uitgaven
De verwachte uitgaven voor bewaking van dierziekten zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd. Er is een hogere overloop voorzien van uitgaven uit voorgaande jaren door de ontvangst van de eindafrekeningen over 2019 en 2020 voor diagnostiek.
De verwachte uitgaven voor bestrijding van dierziekten zijn verhoogd met € 13,0 mln. Dit hangt met name samen met uitbraken van vogelgriep en mycoplasma. Zo zijn de voorziene uitgaven in verband met de huidige uitbraken van hoogpathogene vogelgriep met € 11,0 mln verhoogd. Op basis van de informatie tot en met 7 februari 2022 wordt begroot op 20 uitbraken in 2022. Daarnaast is er sprake van overloop van uitgaven door de uitbraken van vogelgriep eind 2021.
De verwachte overige uitgaven zijn verlaagd met € 1,6 mln. door lagere uitvoeringskosten RVO. Binnen de begroting was rekening gehouden met een groot aantal bezwaren en beroepschriften vanuit de rundersector. Dit blijkt mee te vallen. Hierdoor zullen de begrote uitgaven lager uitvallen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H. Staghouwer, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Voor |
CDA | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Tegen |
JA21 | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Tegen |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Gündogan | 1 | Voor |
Omtzigt | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.