Lijst van vragen : Lijst van vragen inzake opzet evaluatie gemeenteraadsverkiezingen 2022 (Kamerstuk 35165-48)
2022D16436 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan
de Minister voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de van Opzet evaluatie
gemeenteraadsverkiezingen 2022 (Kamerstuk 35 165, nr. 48).
De voorzitter van de commissie, Hagen
De griffier van de commissie, De Vos
1
Op welke manier wordt er in het onderzoek naar de opkomst en de redenen waarom kiezers
niet gaan stemmen, rekening gehouden met de regionale spreiding en verschillen in
Nederland?
2
Wordt in het evaluatieonderzoek expliciet onderzocht welke belemmeringen er voor mensen
met een beperking zijn geweest bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen?
3
De opkomst was gemiddeld zo'n 4% lager. Kan er in het onderzoek ook worden gekeken
naar uitschieters zowel omhoog en omlaag en extreme verschillen tussen wijken in grote
steden en tussen platteland en randstad om zo de analyse te verfijnen?
4
Kan in het onderzoek ook worden meegenomen wat lokale thema's waren in gemeenten en
of er een relatie te vinden is tussen thema's en opkomstverschillen tussen 2018 en
2022?
5
Wordt in het evaluatieonderzoek expliciet onderzocht hoe de informatievoorziening
richting mensen met een beperking is ervaren?
6
Wordt in het evaluatieonderzoek onderzocht of er een groep mensen met een beperking
is die had willen stemmen maar niet heeft kunnen stemmen, en zo ja hoe groot die groep
is en wat daarvoor de reden was?
7
Wordt in het evaluatieonderzoek onderzocht of er belemmeringen zijn geweest voor mensen
met een beperking bij het machtigen van een ander om voor hen te stemmen bij de afgelopen
gemeenteraadsverkiezingen, in het bijzonder wanneer zij niet in staat zijn tot het
zetten van een handtekening?
8
Wordt in het evaluatieonderzoek onderzocht welke belemmeringen gemeenten hebben ervaren
bij het faciliteren van het stemmen voor mensen met een beperking en welke signalen
hierover binnen zijn gekomen?
9
Wat is per gemeente het aantal inwoners dat één raadslid vertegenwoordigt, op basis
van de huidige opkomst?
10
Waarom vindt u aanvullend onderzoek noodzakelijk naar de redenen van niet-stemmers?
Zijn die redenen niet al bekend?
11
Wordt er in het onderzoek rekening gehouden met bijvoorbeeld opleidingsniveau, gezondheid,
afkomst en inkomensniveau?
12
Wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid dat niet-stemmers eventueel ook minder
geneigd zijn mee te werken aan focusgroepen, vragenlijsten en andere vormen van kiezersonderzoek?
13
Is het mogelijk om, naast gemeenten, ook in een aantal gemeenten de indieners (politieke
partijen) van kandidatenlijsten te betrekken bij de evaluatie en ervaringen te vragen
rondom het proces voorafgaand aan en/of op de «Dag der Kandidaatstelling»? Kan het
van toegevoegde waarde zijn om ook ervaringen en mogelijke aanbevelingen tot verbetering
van de indieners van kandidatenlijsten te betrekken in de evaluatie? Zo nee, waarom
niet?
14
Is het mogelijk om de telverschillen in beeld te brengen van alle gemeenten waar sprake
is geweest van hertelling? Zodat er een beeld ontstaat van de afwijking tussen de
eerste en tweede telling bij de evaluatie. Zo nee, waarom niet?
15
Op welke manier wordt er, bij het in beeld brengen van de ervaringen van de stembureauleden
en stembureauvoorzitters tijdens hun werkzaamheden bij de verkiezingen, onderscheid
gemaakt tussen de leden en voorzitters die gebruik hebben gemaakt van de StembureauApp
van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de leden en voorzitters die dat
niet gedaan hebben?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.B. Hagen, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
A.C.W. de Vos, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.