Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde Agenda Informele Jeugd- en Onderwijsraad 27 januari 2022 (Kamerstuk 21501-34-371)
2022D01431 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben enkele fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen over:
• de brief van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport d.d. 13 januari
2022 inzake de geannoteerde agenda Informele Jeugd- en Onderwijsraad 27 januari 2022
(Kamerstuk 21 501-34, nr. 371);
• de brief van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 9 december 2021
inzake het verslag van een schriftelijk overleg over o.a. de geannoteerde agenda van
de OJCS-Raad (onderwijs en cultuur/AV) van 29–30 november 2021 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 369);
• de brief van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 15 november 2021
inzake de geannoteerde agenda van de OJCS-Raad (onderwijs en cultuur/AV) van 29–30 november
2021 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 367).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, Bosnjakovic
Inhoud
blz.
I
Vragen en opmerkingen uit de fracties
2
•
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
2
•
Inbreng van de leden van de D66-fractie
2
•
Inbreng van de leden van de Volt-fractie
3
II
Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
4
I Vragen en opmerkingen uit de fracties
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de agenda van de
OCJS-Raad en hebben hier nog enkele vragen over.
De leden van de VVD-fractie lezen dat de discussievragen voor het beleidsdebat nog
niet bekend zijn, maar zij kunnen zich vinden in de voorgenomen inbreng. Zo zijn de
leden enthousiast over het betrekken van jongeren als facilitators voor verandering
om de leefomgeving te beschermen. De leden zijn voorstanders van een zinvolle jongerenparticipatie,
ook bij het maken van klimaat- en milieubeleid.
De leden van de VVD-fractie lezen in de geannoteerde agenda dat Nederland voornemens
is om duurzaamheid te integreren in een vernieuwd curriculum in het primair – en voortgezet
onderwijs. Daarnaast lezen de leden echter ook dat in het hbo en mbo initiatieven
worden ontplooid om studenten «groene» vaardigheden bij te brengen. Wat wordt er precies
verstaan onder het integreren van duurzaamheid in curricula en het bijbrengen van
«groene» vaardigheden bij studenten, zo vragen de leden. Welk nieuw beleid ligt ten
grondslag aan deze ontwikkeling die lijkt op een centrale aanwijzing op curricula,
zo vragen de leden.
Inbreng van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de geannoteerde
agenda ten behoeve van de Informele Jeugd- en Onderwijsraad van 27 januari 2022. Zij
hebben nog enkele vragen en opmerkingen.
Jongeren
De leden van de D66-fractie zijn positief dat het Franse voorzitterschap de lidstaten
wil aanmoedigen om van gedachten te wisselen over de wijze waarop jongeren betrokken
kunnen worden bij het beschermen van de leefomgeving. Deze leden moedigen dit initiatief
aan en zijn van mening dat jongeren een belangrijke stem hebben in het debat over
biodiversiteit en klimaat. Zij vragen of de Minister een tipje van de sluier kan oplichten
wat de inzet van onze afvaardiging zal zijn.
Curriculum
De leden van de D66-fractie lezen dat de Minister stelt dat ook het onderwijs een
bijdrage kan leveren aan jeugdparticipatie in relatie tot duurzaamheid. Zo stelt de
Minister dat Nederland voornemens is om duurzaamheid te integreren in het vernieuwde
curriculum voor het primair – en voortgezet onderwijs. Deze leden zijn van mening
dat eerst de basis op orde moet zijn, voor we nog meer zaken gaan toevoegen aan het
curriculum. Daarbij verwijzen zij ook naar het coalitieakkoord, dat stelt dat we zullen
focussen op het in orde brengen van de basisvaardigheden en dat we duidelijker zullen
zijn richting scholen. Ook in het kader van de curriculumherziening. Graag ontvangen
zij hierop een reflectie van de Minister.
Inbreng van de leden van de Volt-fractie
De leden van de Volt-fractie hebben uit de geannoteerde agenda OJCS-raad van maandag
29 november 2021 vernomen dat Nederland instemt met de raadsaanbeveling blended leren
in het primair - en voortgezet onderwijs. Daarover hebben deze leden de volgende vraag:
in hoeverre wordt er in de mogelijke uitvoering van de raadsaanbeveling rekening gehouden
met de positie van kwetsbare leerlingen? Wat wordt er gedaan om deze groep leerlingen
de kansen te bieden om de juiste – en nodige – digitale vaardigheden aan te leren?
Eén op de negen kinderen in Nederland groeit op in armoede, waarmee de thuissituatie
als belemmerend voor de kansen voor een grote groep leerlingen (/kinderen) ervaren
kan worden in het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Waar streeft het kabinet
in het kader van het verbeteren van de digitale vaardigheden onder kinderen/jongeren
naar? Welke streefcijfers of indicatoren hanteert het kabinet in het nastreven van
de doelen op het gebied van digitale vaardigheid?
De leden van de Volt-fractie merken op dat in de geannoteerde agenda van de OJCS-Raad
(onderwijs en cultuur/AV) van 29–30 november 2021 staat: «De voorstellen uit de nieuwe
agenda houden rekening met een evaluatie van de vorige Agenda in de periode 2011–2018
en hebben betrekking op onder andere de toegang tot en flexibiliteit van volwassenenonderwijs,
inclusie, kwaliteit en het belang van LLO1 in relatie tot de digitale en groene transities.» Om een goed beeld te krijgen van
de belemmeringen/barrières is overleg met volwasseneneducatie van belang en daarom
hebben deze leden hierover een aantal vragen aan de Minister. Heeft de Minister met
belangengroepen in het volwassenenonderwijs overlegd? Zo ja, wat zijn de signalen
vanuit deze belangengroepen omtrent de belemmeringen/barrières van volwassenen om
deel te nemen aan het onderwijs? Zo nee, waarom niet? Aangezien scholing en bijscholing
essentieel zijn in relatie tot de arbeidsmarkt en de ambities van het kabinet op onder
andere klimaat en digitalisering.
De leden van de Volt-fractie vragen in het kader van de Europese Hoger Onderwijsruimte
welke grote knelpunten het nieuwe kabinet momenteel ziet in de realisatie van deze
onderwijsruimte.
De leden van de Volt-fractie hebben uit de geannoteerde agenda OJCS-raad van donderdag
27 januari 2022 vernomen dat er een beleidsdebat plaatsvindt over het betrekken van
jongeren bij het beschermen van de leefomgeving. Een goed initiatief aangezien jongerenparticipatie
belangrijk is voor klimaat- en milieubeleid. Deze leden zijn van mening dat jongerenparticipatie
voor alle jongeren bereikbaar moet zijn om ook zinvol te kunnen zijn. Op dit moment
lijkt het dat jongeren uit midden- en hoge-inkomensgezinnen over gerepresenteerd zijn
in de klimaat- en milieudiscussies. Maar degenen die het hardst geraakt worden, zijn
de jongeren uit kwetsbare situaties. Daarbij valt te denken aan jongeren die in slecht
geïsoleerde huizen wonen, die de energierekeningen maar net betaald kunnen krijgen
en voor wie gezond voedsel te duur is. Daarom is het van belang dat deze jongeren
ook gehoord worden met betrekking tot het verwezenlijken van de duurzaamheidstransities
en zo beleid te creëren dat iedereen ten goede komt. In dit kader vragen de leden
of er initiatieven zijn waarin de jongeren uit kwetsbare situaties hun perceptie op
milieu en klimaatbeleid kunnen uitspreken. Heeft het kabinet het idee dat deze jongeren
voldoende betrokken worden? Zo ja, waarop baseert het kabinet zich? Zo nee, hoe dringt
het kabinet aan op een hogere participatie onder deze groep jongeren, zo vragen de
leden.
Tot slot vragen de leden van de Volt-fractie wat het kabinet verstaat onder «groene
vaardigheden». Wordt er in dit kader ook stilgestaan bij overconsumptie, consumptie
van vlees en vis, en consumptie van andere producten waarbij (in de productie van
deze producten) veel CO2 uitgestoten wordt, zo vragen zij.
II Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
C.H. Bosnjakovic , adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.