Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 995 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (Incidentele suppletoire begroting inzake het steunpakket in het eerste kwartaal van 2022 en regeling omzetderving waterschade Limburg)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale
begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten Generaal de begrotingswet
heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze
incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn,
niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal
het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf
geïnformeerd via de Kamerbrief Steunpakket in het eerste kwartaal van 2022 van 14 december 2021, de Kamerbrief Aanvullende steun voor evenementen van 14 juli
2021 (Kamerstuk 35 420, nr. 354), de Kamerbrief Steun- en herstelpakket van 28 augustus 2020 (Kamerstuk 35 420, nr. 105) en de Kamerbrief Brief over stand van zaken schadeafhandeling waterschade Limburgvan 17 december 2021.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze
memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
1. Leeswijzer
Ondergrenzen toelichtingen
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten
en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande
tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden
deze ondergrenzen.
2. Beleidsartikelen
2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen
x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. NvW en amendementen
Mutaties ISB
Stand ISB
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
4.960.189
3.681.000
8.641.189
0
0
0
0
Uitgaven
3.735.006
2.581.000
6.316.006
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
2.606.144
2.495.000
5.101.144
0
0
0
0
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
25.908
25.908
Eurostars
19.583
19.583
Bevorderen ondernemerschap
27.107
27.107
Biobased economy
0
0
Cofinanciering EFRO
38.335
38.335
Bijdrage aan ROM's
8.477
8.477
Verduurzaming industrie
23.936
23.936
Startup beleid
16.900
16.900
Urgendamaatregelen Industrie
35.300
35.300
Invest-Nl
10.802
10.802
Noodloket (TOGS)
0
0
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland
0
0
Qredits
0
0
Tegemoetkoming vaste lasten
2.080.000
1.888.000
3.968.000
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland
0
0
Europees Defensie Fonds cofinanciering
5.000
5.000
Omscholing naar tekortsectoren
40.000
40.000
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling
0
0
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)
13.500
13.500
Herstructurering winkelgebieden
11.200
11.200
R&D mobiliteitssectoren
37.500
37.500
TRSEC
0
350.000
350.000
NGF – project AiNed
8.800
8.800
NGF – project Groenvermogen van de Nederlandse economie
21.530
21.530
NGF – project Health-RI
4.400
4.400
NGF – project RegMed XB
12.800
12.800
NGF – project kwantumDeltaNL
33.100
33.100
Indirecte Kosten Compensatie ETS
81.600
81.600
IPCEI CIS
10.000
10.000
IPCEI ME2
30.000
30.000
NGF – project Nationaal Onderwijslab
5.460
5.460
Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen
0
245.000
245.000
Omzetderving Limburg
0
12.000
12.000
Overig
4.906
4.906
Leningen
80.000
27.000
107.000
0
0
0
0
Bedrijfssteun
0
4.000
4.000
0
0
0
0
Qredits
80.000
23.000
103.000
0
0
0
Garanties
157.541
0
157.541
0
0
0
0
BMKB
37.624
37.624
Klein Krediet Corona garantieregeling
0
0
Groeifaciliteit
8.172
8.172
Garantie Ondernemersfinanciering
11.745
11.745
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
100.000
100.000
Opdrachten
11.939
0
11.939
0
0
0
0
Onderzoek en opdrachten
4.455
4.455
Caribisch Nederland
1.083
1.083
ICT beleid
0
0
Regeldruk
2.336
2.336
Regiekosten regionale functie
665
665
Invest-NL
0
0
Small Business Innovation Research
3.400
3.400
Bijdrage aan agentschappen
92.678
59.000
151.678
0
0
0
0
Bijdrage RVO.nl
92.135
59.000
151.135
Bijdrage Agentschap Telecom
543
543
Invest-NL
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
340.286
0
340.286
0
0
0
0
Bijdrage aan TNO
178.863
178.863
Kamer van Koophandel
135.958
135.958
Bijdrage aan NWO-TTW
25.465
25.465
Bijdrage aan medeoverheden
13.998
0
13.998
0
0
0
0
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
13.998
13.998
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
432.420
0
432.420
0
0
0
0
Internationaal Innoveren
52.766
52.766
PPS toeslag
199.068
199.068
TO2 (excl. TNO)
55.880
55.880
Topsectoren overig
10.749
10.749
Ruimtevaart (ESA)
72.726
72.726
Bijdrage NBTC
9.425
9.425
Overige bijdragen aan organisaties
5.806
5.806
Economische ontwikkeling en technologie
10.000
10.000
EU-cofinanciering JTF
16.000
16.000
Storting begrotingsreserve
0
0
0
0
0
0
0
Storting reserve BMKB
0
0
Storting reserve Klein Krediet Corona
0
0
Storting reserve Groeifaciliteit
0
0
Storting reserve GO
0
0
Storting reserve MKB financiering
0
0
Ontvangsten
672.151
0
672.151
0
0
0
0
Luchtvaartkredietfaciliteit
1.712
1.712
Rijksoctrooiwet
47.041
47.041
Eurostars
4.250
4.250
F-35
9.000
9.000
Diverse ontvangsten
1.648
1.648
Bedrijfssteun
89.500
89.500
Noodloket (TOGS)
0
0
Tegemoetkoming vast lasten
465.000
465.000
BMKB
33.000
33.000
Onttrekking reserve BMKB
0
0
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona
0
0
Klein Krediet Corona
0
0
Groeifaciliteit
8.000
8.000
Onttrekking reserve Groeifaciliteit
0
0
Garantie Ondernemingsfinanciering
13.000
13.000
Onttrekking reserve GO
0
0
MKB financiering
0
0
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. NvW en amendementen
Mutaties ISB
Stand ISB
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
4.960.189
3.681.000
8.641.189
0
0
0
0
waarvan garantieverplichtingen
1.250.000
0
1.250.000
waarvan overige verplichtingen
3.710.189
3.681.000
7.391.189
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is 45%. Van de 55% budgetflexibele
ruimte heeft circa 35 procentpunt betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen
zullen worden aangegaan in 2022.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht
voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor de TVL, de Tijdelijke
regeling subsidie evenementen COVID-19, de Aanvullende tegemoetkoming evenementen
en Qredits, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Steunpakket in het eerste kwartaal
van 2022 van 14 december 2021. Daarnaast worden in deze begroting opgenomen een budget
voor de Leningsfaciliteit garantiefondsen reissector, de kosten van RVO voor uitvoering
van de coronasteunmaatregelen in 2022 en de regeling omzetderving waterschade Limburg.
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)
Het budget voor de TVL in het jaar 2022 wordt verhoogd met € 1,9 mld in verband met
openstelling van de TVL in het eerste kwartaal van 2022. Bij deze openstelling wordt
aangesloten bij de TVL zoals deze gold in het vierde kwartaal van 2021. Om in aanmerking
te komen voor de TVL moet dus het omzetverlies in het eerste kwartaal van 2022 ten
minste 30% zijn. Het subsidiepercentage blijft gelijk aan 100%. De maximale subsidiebedragen
blijven € 550.000 voor mkb-ondernemingen en € 600.000 voor niet-mkb-ondernemingen.
Daarnaast blijft binnen de TVL de ophoging van de staatssteungrens in lijn met de
verruimde Tijdelijke Kaderregeling COVID-19 van € 1,8 mln naar € 2,3 mln gelden.
Het verplichtingenbudget voor de TVL in 2022 wordt verhoogd met € 3,0 mld. Dit is
€ 1,1 mld hoger dan het kasbudget, omdat bij het vastleggen van verplichtingen rekening
wordt gehouden met de eventuele maximale subsidieverlening bij 100% omzetverlies.
Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC)
Het budget voor de TRSEC in het jaar 2022 wordt verhoogd met € 350 mln in verband
met verlenging van deze regeling tot en met het derde kwartaal van 2022.
Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen (ATE)
Het budget voor de ATE wordt verhoogd met € 245 mln. Hiervan heeft € 120 mln betrekking
op de periode van 10 juli tot en met 31 december 2021. Dit budget was naar aanleiding
van de Kamerbrief Aanvullende steun voor evenementen van 14 juli 2021 opgenomen op
de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën, van waar het in deze begroting
wordt overgeboekt naar de begroting van EZK. Daarnaast heeft € 125 mln betrekking
op verlenging van de ATE van het eerste tot en met het derde kwartaal van 2022, zoals
aangekondigd in de Kamerbrief Steunpakket in het eerste kwartaal van 2022 van 14 december
2021.
Leningsfaciliteit garantiefondsen reissector
In de Kamerbrief Steun- en herstelpakket van 28 augustus 2020 (Kamerstuk 35 420, nr. 105) is een leningruimte van € 150 mln beschikbaar gesteld aan Stichting Garantiefonds
Reisgelden (SGR) en van € 10 mln aan kleine garantiefondsen. Door de leningen kunnen
deze fondsen consumenten schadeloos blijven stellen bij faillissement van aangesloten
reisorganisaties. Van de € 10 mln voor kleine fonsen zal in 2022 naar verwachting
voor maximaal € 4 mln aan uitgaven plaatsvinden. Het budget in 2022 wordt dan ook
met dit bedrag verhoogd.
Qredits
Het budget voor Qredits in 2022 wordt verhoogd met € 23 mln. Dit is bestemd voor overbruggingskredieten
voor zowel reguliere als startende ondernemers.
Tegemoetkoming omzetderving Limburg
In de Kamerbrief «Brief over stand van zaken schadeafhandeling waterschade Limburg»
van 17 december 2021 is aangekondigd begin 2022 een eenmalige omzetdervingsregeling
die ziet op omzetderving in het vierde kwartaal van 2021 open te stellen in verband
met de waterramp in Limburg in juli 2021. Het kabinet heeft hiertoe besloten vanwege
de opeenstapeling van de coronacrisis en de waterramp. De regeling voorziet erin dat
ondernemingen die in aanmerking komen gecompenseerd zullen worden voor 10% van de
genoemde omzetderving. De kosten van deze regeling worden gebudgetteerd op € 12 mln.
Hiervoor is ruimte binnen het huidige budget voor de TVL.
Bijdrage aan agentschappen
Het budget voor de uitvoeringskosten van de coronasteunmaatregelen door RVO wordt
voor 2022 geraamd op € 59 mln.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor
diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven
hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd.
Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de
middelen terug naar het algemene beeld.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.