Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van het lid Van Kent c.s. ter vervanging van nr. 9 over financiële middelen voor het afschaffen van de kostendelersnorm
35 925 XV Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2022
Nr. 28 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID VAN KENT C.S. TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER
               NR. 9
            
Ontvangen 30 november 2021
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 2
                           Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet  worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 204.000 (x € 1.000).
                     
II
In artikel 9
                           Nabestaanden worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 6.500 (x € 1.000).
                     
Toelichting
               
Dit amendement reserveert budget voor de afschaffing van de kostendelersnorm in de
                  Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
                  werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
                  gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Toeslagenwet (TW), de Aanvullende Inkomensvoorziening
                  Ouderen (AIO) en de Algemene nabestaandenwet (Anw). In 2015 is de kostendelersnorm
                  ingevoerd. Het invoeren van de kostendelersnorm heeft geleid tot een algehele inkomensachteruitgang
                  voor de betreffende mensen en tot meer armoede. Daarnaast is in de afgelopen jaren
                  gebleken dat juist kwetsbare groepen door de kostendelersnorm in het nauw komen. Hulpverleners
                  geven aan dat de kostendelersnorm kan leiden tot dakloosheid. Volwassen kinderen worden
                  vanwege de kostendelersnorm op straat gezet of vertrekken zelf om hun ouder(s) niet
                  financieel tot last te zijn. De VNG en de G4 luiden hier meermaals de noodklok over.
                  Zij pleiten voor afschaffing. Ook mantelzorgers, personen met een beperking en hun
                  familieleden lijden onder de kostendelersnorm. Familieleden wonen vaak bij elkaar
                  omdat één van hen hulpbehoevend, ziek of gehandicapt is. Mantelzorg wordt door de
                  kostendelersnorm afgestraft en ontmoedigd. Tevens heeft de kostendelersnorm een negatief
                  effect op de hoeveelheid beschikbare woningen. Gezien de vele negatieve en soms dramatische
                  effecten van de kostendelersnorm zijn indieners van mening dat deze moet worden afgeschaft.
                  De afgelopen jaren hebben laten zien dat gemeenten niet uit de voeten kunnen met mogelijkheid
                  om individuele uitzonderingen te maken. Van deze mogelijkheid wordt slechts sporadisch
                  gebruik gemaakt. Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Planbureau
                  (CPB) onderschrijven dat door de afschaffing van de kostendelersnorm het aantal mensen
                  in armoede vermindert.
               
De voor de afschaffing van de kostendelersnorm noodzakelijke wetswijziging staat klaar
                  in het ingediende amendement (Kamerstukken II 2019/20, 35 394, nr. 15) op het wetsvoorstel uitvoeren breed offensief. De invoering van het uitvoeren breed
                  offensief is gepland op 1 juli 2022. De uitgaven voor de afschaffing van de kostendelersnorm
                  zijn structureel € 421 miljoen. De intentie van de indieners is om de verhoging door
                  te laten lopen in de volgende jaren. De kosten van dit amendement voor 2022 bedragen
                  € 210,5 miljoen. Dit wordt voor 2022 betaald uit algemene middelen. De dekking voor
                  de structurele kosten wordt gevonden in de invoering van een taakstellende digitale
                  dienstenbelasting van € 421 miljoen en kan per 1 januari 2023 worden ingevoerd. Overigens
                  wijzen diverse gemeenten, Divosa en de VNG erop dat een andere vormgeving van de kostendelersnorm
                  weliswaar zorgt voor hogere uitkeringslasten, maar elders binnen het sociaal domein
                  juist kan leiden tot minder overheidsuitgaven, zoals minder uitgaven voor jeugdzorg
                  en maatschappelijke opvang.
               
Van Kent
                  Maatoug
                  Gijs van Dijk
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
Bart van Kent, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
S. Maatoug, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
G.J. (Gijs) van Dijk, Tweede Kamerlid 
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | 
|---|---|---|
| VVD | 34 | Tegen | 
| D66 | 24 | Tegen | 
| PVV | 17 | Tegen | 
| CDA | 14 | Tegen | 
| PvdA | 9 | Voor | 
| SP | 9 | Voor | 
| GroenLinks | 8 | Voor | 
| PvdD | 6 | Voor | 
| ChristenUnie | 5 | Tegen | 
| FVD | 5 | Tegen | 
| DENK | 3 | Voor | 
| Groep Van Haga | 3 | Tegen | 
| JA21 | 3 | Tegen | 
| SGP | 3 | Tegen | 
| Volt | 3 | Voor | 
| BBB | 1 | Tegen | 
| BIJ1 | 1 | Voor | 
| Fractie Den Haan | 1 | Voor | 
| Omtzigt | 1 | Tegen |